Berta Sándor

Az intelligens jelzőlámpáké a jövő

A felső-bajorországi Ingolstadtban 46 jelzőlámpát módosítanak, így azok a hagyományos társaiknál intelligensebbek lesznek és lehet, hogy akár még beszélni is megtanulnak majd.

A kereszteződéseknél való várakozás nemcsak időrabló, de károsítja a környezetet is, ráadásul ha az embert éppen megállítja a lámpa még bosszantó is. A helyi vezetők, a Müncheni Műszaki Egyetem, az Audi és a Gevas Software cég szakemberei ezért úgy döntöttek, hogy Ingolstadtban kísérletképpen 46 jelzőlámpát módosítanak, ezek többsége a nagy forgalmú kereszteződésekben található. A rendszer neve stílusosan Travolution lett, amelyet az angol Traffic és az Evolution szavakból hoztak létre.

A jelzőlámpákban lévő alrendszerek mérik az adott sávok közlekedési adatait, hány autó megy át meghatározott időközönként stb., majd ezeket az információkat továbbítják egy központi számítógépnek. A Travolution képes meghatározni körülbelül öt perce előre, hogy nagyjából milyen forgalom várható. "Erre eddig egy rendszer sem volt képes" - hangsúlyozta Herwig Wulffius, a Gevas Software vezetője.

Egy hamburgi kísérlet során hasonló berendezések segítségével évente 1300 tonna széndioxid kibocsátását és 560 000 liter benzin elégetését tudták megtakarítani az autósok. Ráadásul a kijelölt szakaszokon a menetidő 20 százalékkal csökkent. Ezt az eredményen még javítani szeretnének a német szakemberek egy új algoritmus segítségével, amely lehetővé tenné, hogy az egyes lámpák akár maguk szabályozzák a forgalmat, így megtalálható lenne az optimális megoldás.

"Nagyon sok adatot kell feldolgozni és természetesen az sem jó, ha az egyik sávban az autósoknak szinte állandóan pirosat mutat a lámpa" - nyilatkozta Johannes Wegmann, a helyi közlekedésmenedzselési és geoinformációs hivatal munkatársa. Amennyiben a program sikeres lesz, akkor mind a 150 ingolstadti jelzőlámpát le fogják cserélni.

A Travolution második szakaszában három jelzőlámpát látnak el vezeték nélküli rendszerekkel, így az autók akár már maguk is kommunikálhatnak a jelzőlámpákkal. "Egy a gépkocsikban lévő kijelző segítségével a mintegy 200 méterre lévő kereszteződésben elhelyezett lámpa tájékoztatja a vezetőt arról, hogy mikor fog zöldre váltani. Amennyiben az autós módosítja a sebességét és még időben odaér, zöld lesz a lámpa, így akár 15 százaléknyi benzin is megspórolható" - szögezte le Cornelius Menig, az Audi projektvezetője. Az első eredményeket idán áprilisban értékelik majd ki.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • JTBM #28
    A 4-es metró tényleg ki kellett volna vinni még két megállót, az elsőt a Budaörsi útra, a másodikat pedig az Egérút/M1M7 kereszteződéshez.

    Mindkét helyen lehetett volna egy-egy 50K-s parkolóházat építeni, ahova beparkolt volna a bejövő forgalom 80%-a.

    Természetesen a pénzhiány miatt nem csinálták meg. A 4-es metró viszont enélkül a két megálló nélkül sz*rt sem ér.

    De a következő választásokon lehet nyerni majd fél milla szavazatot annak, aki megígéri, hogy megépíti ezt a két megállót és a parkolóházakat. Addig, amíg ezek elkészülnek, már csak 8-10 évet kell várni. ;-)))
  • Marcell #27
    Kicsit off, de a 4-es metrora reagalva:
    Olvasd el ezt a két cikket, es akkor talan leesik a tantusz.
    Cikk1 ;
    Cikk2

    A lenyeg az, hogy a 4-es metrot meg mindig az eredeti, 30 eve elkeszitett tervekre/szamolasokra alapozva epitik, sokszor tulzo szamokkal.

    De ami a legfontosabb, hogy semmit nem fog tehermentesiteni a 4-es metro az utak forgalmabol! Kizarolag egy picit kenyelmesebb utazast biztosit, a jelenlegi 7-es, 173-mas buszon utazok szamara (amik mar majdnem vegig buszsavban haladnak). Ennyi penzert egy ennyire kis (gyakorlati) haszonnal biro tomegkozlekedesi eszkozt epiteni, teljesen baromsag.

    Azalaltal, hogy a varos belso reszerol indul majd a metro (Etele ter), a kulvarosi es elovarosi autosoknak nem jelent majd alternativat, hiszen ugyanugy el kell jutni (araszolni) az Etele terig (ami az M7-es, M1-es, Eger uton reggel meglehetosen lassu). Es ha mar 1 orat araszolt valaki a dugoban es beért a városba, nem fog kitérni az Etele tér irányába, hanem ha már úgyis annyit dugózott, elmegy az uticeljahoz.

    Sokkal ertelmesebb lenne Budaorsig kivinni a vegallomast. Akkor valoban begyujthetne az agglomeraciobol erkezo autosokat, es jelentosen csokkentene a bevezeto utak forgalmat. Raadasul a 10.000 ember által lakott Őrmezei Lakótelepről (pl. a volt Osztyapenko szobornál) és a 20.000 ember által lakott Gazdagréti Lakótelep (aljáról) is összegyűjthetné az utasokat (meg persze a budaorsi helybelieket is).
  • Sanyix #26
    Lehet hogy a többiek is lopnának, de ha már a politikusok nem, az is valmi, főleg hogy ők lopják a milliárdokat.
  • nbarnabas #25
    #5: ez a szöveg tomcat blogjárol származik, de arra nem emlékszem hogy ő kapta e vkitől vagy ő írta

    #7: tömegközlekedés meg bicikli?? budapesten?? hát sajnos elöbbi nem vmi minőségi, második meg asszem nehézkes kerékpár-ut mennyisége miadt, amugy tanulo vagyok és bkv-zok, sőt mivel budapestől 35km-re lakom így még máv és volánbuszt is igénybe veszem de ha megtehetném inkább járnék kocsival még akkor is ha ezért fél orával korábban kellene kelnem a dugok miatt de nem kéne mert annyit sporolnék az átszálásokon meg egyebeken. csakhát a bérlet árábol viszavetitve 20 napra 5-10 kilométere jutnék el otthonrol

    #15: ahogy metaljesus is említi a 7-es buszokon fog sokat tehermentesíteni, hisz keletihez ér a busz már majdnem tele van de még felszál annyi ember hogy ajtot alig tudja becsukni és még csomo ember lent marad, és elég sűrűn járnak a piros7esek reggelente és még se bírják , ez asok nép moriczon teljesen leszáll szinte szoval négyes metro kell, mondjuk az már nekem se tetszik hogy mennyiért a másik hogy 1978-ban felszedték az Erzsébet hídrol a villamos sineket mert majd ugyis arra megy a 4-es metro, 30 év telt el és még semmi, és még jo sokáig kell várnunk rá, nálunk minden ilyen drága az autopálya is meg a metro kilométere is tulszárnyalja az unios árakat, azért ebben jok vagyunk XD persze a minősége már nem az...

  • stremix #24
    Hát ez nem egészen így van. Ha te elmész modjuk segédmunkásnak az M0-ás építésére akkor szted ott az állambácsik osztják majd a munkát, és ők is melóznak? Frászt. Tök mindegy ki kormányoz, a pénz menet közben elszáll jobb helyekre, a magyar és a roma melósok ugyanolyan xarul melóznak, ugyanúgy ki lesz lopva az anyag és a végén a tényleg dolgozó melós fillérekért hajtja magát.
    Kivégezheted az összes politikust, attól még ugyanolyan minőségű lesz nálunk a munka mert (állítólag) Magyarországon vagyunk. És sztem ezért sem működne nálunk egy ilyen láparendszer, mert itthon azt sem tudnák megcsinálni.
  • Sanyix #23
    Hát az tényleg hülyeség, szerintem inkább a szavazásos kivégzést kéne felhozni. Hasonlót mint az athéni demokráciában, ahol időként összeült a lakosság, és szavazott egy nem kívánatos személy(aki valami disznóságot követett el) száműzéséről. Most ugyanezt kéne a politikusokra alkalmazni, számüzetés helyett kivégzéssel, szerintem így jobban végeznék a dolgukat a politikusok, hiszen lenne egy kis ösztönzés :)
  • [email protected] #22
    Ezt hívják utópiának :)
    Mindenesetre talán belátható, hogy ostobaság felhozni az adó csökkentést mint megoldást, amikor épp egy költség igényes fejlesztésről lenne szó.
  • Sanyix #21
    Inkább úgy kéne hogy a sok ostoba képviselő/ politikus, nem lopkodja el az állam pénzét, különböző módszerekkel. Amiután eltűntették az összes pénzt jön az adóemelés, mindenki várja a csodát, és hopp 5 év múlva ugyanott tartunk, mert az adóemelésből szerzett pénzt is ellopkodták.
  • SSeth #20
    Hát én sem szeretnék adózni ha egy mód van rá. Inkább szeretnék ilyen lámpát.
    De a legjobb lenne ha fosná a pénzt a lámpa! Én benne lennék szintén az adóemelés helyetti pénz osztásban. Ez már csak így megy...
  • [email protected] #19
    Ja. Mindenről az adóemelés tehet. Nem is értem a sok ostoba képviselő miért nem szalad el egy nagykerbe és vesz egy színes nyomtatót. Azzal csomó pénzt lehetne nyomtatni, és abból finanszírozhatnák a fejlesztéseket...gondolom elhiszed, hogy ez így működik...