Hörcsöki Szabolcs, Demkó Zsolt

Half-Life 2



Kiadó: Vivendi Universal
Fejlesztő: Valve
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: AMD Athlon 1 GHz vagy Intel Pentium 700 MHz, 64 MB RAM, 16 MB-os DirectX 6 kompatibilis videókártya
Ajánlott: AMD Athlon 2400 XP vagy Intel Pentium 2 GHz, 256 MB RAM, 64 MB-os Radeon 8000 osztályú, vagy jobb
Hasonló játékok: Half Life, Half Life: Opposing Force
Kategória: FPS

2004. november 16. a Valve napja volt, és azé a több százezer játékosé, aki odahaza/munkahelyen sikerült aktiválnia a Half-Life 2-t, a játékipar egyik legsikeresebb játékának második részét. Az első rész 1998 végén jelent meg, és több mint 8 millió regisztrációs kulcsot értékesítettek, valamint begyűjtöttek több tucat rangos szakmai díjat is. A majdnem hat év várakozás mára meghozta gyümölcsét, ugyanis a Half-Life 2 méltó folytatás, tele számos extrával és olyan eddig nem látott megoldással, mint pl. a Steam, ami biztosan jelentős hatással lesz a manapság kissé felszínes, kizárólag a bevétellel. és nem a játékélmény, illetve az újrajátszhatóság nevű faktorokkal foglalkozó szakmára.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A program számos újdonságot tartalmaz, ezek egyike például a Source grafikus motor, ami eddig nem látott szabadságot nyújt nekünk, játékosoknak. A játékban a tárgyak valóban tárgyak, nem csak egyszerű textúrák, így ha nekünk úgy tetszik sörösüvegeket is dobálhatunk City 17 utcáin. Erre egyébként a játék első néhány perce is felhívja a figyelmet, amikor egy kis szobából dobozok mozgatása révén juthatunk ki. És persze minden mást, hordókat, festékes dobozokat kezünkbe foghatunk, hiszen minden tárgynak súlya és sűrűsége van. Ez egyrészt grafikailag nagyon látványos, másrészt pedig fantasztikus szabadságot is sugároz a feladatok megoldását illetően. A szabadság sajnos nem terjed ki mindenre a történet eléggé kötött, de aggodalomra semmi ok, izgalmakban nem lesz hiány.

A korábbi rész számos szereplője ez alkalommal is felbukkan, a mesterien kommunikált párbeszédek és monológok pedig érthetően, de nem szájbarágós módon avatják be a játékost a történet újabb részeibe. Mielőtt félreértés lenne, ez nem az a Painkiller-féle hentelés, ahol a játékos végigpörög a pályán és lezúzza az ellent. Itt bizony nem egy pályán gondolkodni kell a továbbjutás mikéntjén. Persze azért ne ijedjen meg senki, mint az elején is írtam elég lineáris a játék, csak mindenhol egyfelé lehet továbbmenni. Ahol elakadunk ott csak keresni kell valahol egy megfelelő helyen álló hordót, vagy egy csapot, csakúgy, mint az első részben.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A történetről csak annyit (nyilván nem lenne szép lelőni a poént), hogy ismét egy mozgó vonaton indul, ami City 17-be, egy igazán orwelli városba visz minket. A vonatról leszállva mindehol gázmaszkos katonák, penészes, kopott falak, szakadt plakátok, szemétkupacok, a Nagy Testvér pedig kivetítőkön szónokol megállás nélkül. A nagyon lerobbant városban ugyanakkor lebegő robotok szkennelik kétpercenként a retinádat, két lépés múlva pedig véres kihallgatószobák és sötétlő folyosók fogadnak. De a látkép percenként változik. A tetőn való futástól kezdve a lakásokban való bújkáláson át a Valve tényleg mindenre odafigyelt. Néha érdemes megállni a nagy rohanásban és szétnézni, élvezni a motor adta lehetőségeket. Annak, aki olvasta vagy látta az 1984-et, a város ismerős lesz. Minden részletében hihetetlenül megkomponált játékkörnyezet vár a HL2-tulajokra. A DOOM 3-hoz hasonlítani szerintem nem is lehet a játékot, két különböző élményt kapunk. A D3 inkább hátborzongatós, sötétben játszós, a HL2 pedig gondolkodós, világmegmentős. A program beszerzésével nemcsak a Half-Life 2 kerül a tulajdonunkba, hanem a Counter-Strike: Source is, ami legalább akkora durranás, mint a HL2 maga. Tudni kell ugyanis, hogy 1999-ben hatalmas divat lett a Half Life első részéhez úgynevezett modokat gyártani, tehát ugyanarra a grafikai motorra egy új pályát, vagy egy szinte új játékot készíteni. Ennek a mozgalomnak a legéletrevalóbb hajtása a Counter-Strike volt, ami a mai napig a legjátszottabb netes játék.

A Valve gondolt egyet és ezt az egyszerű, mezei modként debütáló alkotást rápakolta Source motorra, tehát a játékélmény a régi, a megjelenés pedig vadiúj, és a HL 2-höz hasonlóan fantasztikus. Mint nemrég kiderült, a játék multiplayer változata nem a CS lett volna, ezt bizonyítja az, hogy egy kis manipulálással előhívható a fejlesztésnek indult, de be nem fejezett többjátékos rész. Játszani nem nagyon lehet vele, de biztos lesznek olyan önkéntes programozók, akik játszhatóvá teszik.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A Valve másik nagy újítása a Steam nevű kliensprogram (és persze a mögötte figyelő szerver-hadsereg), amely a CS 1.6-os verziójánál debütált élesben. Ezzel mindjárt telepítéskor találkozunk, ugyanis a megvásárolt játékot a neten keresztül kell aktiválni. Akinek nincsen internete, az vagy hóna alá csapja a gépét és elviszi egy netes helyre, vagy kölcsönkér egy modemet és a telefonvonalán aktiválja magát. (esetleg még szóba jöhet egy GPRS-es mobil is).

Ez az aktiválás nemcsak azt jelenti, hogy beütöd a CD-kulcsot, és máris lehet játszani, hanem a Steam-kliens a gépre telepített fájlokat kinyitja. (Unlocking Half Life 2 game files...) Ez a kb. 20-25 perces művelet egyértelműen a hackereknek szól, akik tavaly nyáron igencsak megnehezítették a Valve dolgát egy akkori állapot megdurrantásával). Persze gondolom hallottátok, hogy egy nap alatt már a neten volt egy játszható verzió, ahogyan várható volt egy ekkora játéknál. De úgy tűnik a Valve-nak még szerencséje van, ugyanis még kisebb hibákkal működik csak a program (AI hibák, fagyások...

A Steam persze nem csak erre jó. A program jelentős hányadát a rendszeren keresztül értékesítették, tehát fizettél, letöltötted, aktiváltad és megy. Ez azért érdekes, mert így a Valve létrehozta a közvetlen kereskedelmi kapcsolatot a játékosokkal, a kiadó (a Vivendivel egyébként többszinten is perben állnak a fejlesztők), a különböző nagy-és kiskereskedők teljes mellőzésével. Ezt a módszert szerintem a jövőben nagyon sok fejlesztő cég fogja lemásolni, hiszen így jóval többet kereshetnek, vagy olcsóbban adhatják szoftvereiket. Egyik lehetőség jobb, mint a másik. Ezen kívül pedig, amint tudomásukra jut egy hiba, a kijavítása után már egyből el tudják juttatni a játékosoknak.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: Kár, hogy nem lehet hatost adni... A motort nagy odafigyeléssel és szakértelemmel készítették, ugyanis minden középkategóriás gépen ragyogóan fut, egy 40-50 ezer forintos videókártyával pedig már a maximumot is ki tudjuk hozni a játékból. Másik grafikai újítás az emberi arcok és gesztusok eddig nem látott felvonultatása, egyszerűen lenyűgöző a különböző szereplők arcát és megjelenését figyelni, miközben persze vadul történnek az események. Közben persze egy városban kezdődik a játék, aminek a megjelenítése is nagyon részletes.

Kezelőfelület: Egyszerű, átlátható, semmi zavaró hiba... mivel a CS 1.6-ból vették át.

Játékmenet: A történet amely ez alkalmommal is magával ragadó - lineárisan halad a maga útján mintegy 20-25 óra színtiszta játékidőt ígérve. Freeman barátunk számos baráttal és segítővel fog útja során találkozni. Új etalon a számítógépes játékiparban, ebben biztos vagyok. Néhol ugyan megcsillan, hogy szkripteltek az események, de 99%-ban ez nem bántó.

Zene és hangok: Minden a helyén, a szinkron hiteles, a hangok jól eltaláltak és nagyon szépen szólnak. Fontos tudni, hogy Gordon - azaz mi - egy hangot sem szól az egész játék alatt, így még jobban bele tudjuk magunkat élni a történetbe. Több hangot még az első részből emeltek át. Ez bennem nosztalgikus hullámokat gerjesztett (pozitív), de ha valakinek akkor nem tetszett, akkor most sem fog.

Összegzés: Összegzésképp mi mást lehetne mondani, mint hogy itt az új király, megérte az a hatévnyi munka és a mintegy 40 millió dolláros fejlesztési költség. Én a magam részéről nagyon izgulok a Valve sikeréért, igazán rászolgáltak. A Steam-szerverek sem dobták be a törülközőt, elég jól bírták a rohamot. Most igazán megérdemlik a babérokat, van miért. Persze a játék élete nem csak 20-25 óra, amennyi a játékidő, és nem is csak a CS: Source lesz nekünk. Már több mint 50 MOD van készülőben, amiből ha csak a fele készül el és annak a fele lesz jó, már akkor is megéri a várakozást.
Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Temlén Péter #126
    Sziasztok!
    Tudjátok mit kell letölteni a Fifa07 Multiplayerhez?
  • Maak #125
    basszus...próbáltam már mindent...csak ezt nem...2-3 mentéssel előrébbről kezdtem, újrajátszottam, szereztem másik verziót...köszi:)
  • NEOreg3 #124
    warez verziód van gondolom... előtte quicksave-elj és addig load-olgass amíg jó nem lesz
  • Maak #123
    üdv, elakadtam...ott tartok, amikor a helikopterrel kell küszködni utána kinyitom és átugratok a zsilipen...na...szal bemegyek az épületbe ahol egy nő kezd beszélni...elmegyünk a liftig és...és nem történi semmi...vajh mi lehet a hiba?

    előre is köszi a választ
  • Speedshine #122
    sziasztok lenne 1 problemám :felraktam a hl2 -t ( eredeti ) de elötte már aktivizálta a cd kulcsal a keresztfaterom és én már nem tom ö meg nem tuggya az account ját mit lehet tenni???? pls segiccsetek
  • NEOreg3 #121
    ez csodálatos, de ennek mi köze a HL-hoz?:D
  • spk202 #120
    én rájöttem valamire: az Id azé rakta ilyen sötétre a Doom-ot hogy megmutassa, a grafikus motor teljesítményét, azt sikerül neki, de egyben elbaszta az egész játékot, inkább előveszem a Doom 2-t az is jobb
  • NEOreg3 #119
    asszem egyszerre kell mind a 2-t feltenni
  • N3rg4l #118
    hello

    lenne egy kérdésem.felakartom tenni a hl2 (eredeti) , persze tesom teszi fol és elobb a cs:s csinálja meg.én meg a hl2 csinálnám a steamrol letoltom meg minden deaztán kiirja akkor amikor belépek hogy PLATFORM ERROR: MODULE FAILED TO INTIALIZE miért??? mi lehet a probléa????
  • felisha #117
    Bocsi! Megtaláltam a választ.