Hunter

Le Mans-ban is bemutatkozott a bioüzemanyag

A Mardi Grass Motorsport Silverstone-ban LPG-t rak a járműveibe, míg a Team Nasamax bio-etanolt, a Taurus Sports pedig dízel üzemanyagot használt a 24 órás Le Mans-i futamon.

A motorsport is fellépett a jobb üzemanyag-hatékonyság érdekében, három versenycsapatot nyerve meg az alternatív technikák teszteléséhez. A Taurus csapat a tizedik helyen, a Nasamax a tizenhetediken zárta a maratoni versenyt. A Motorsport Fejlesztési Tanács a csapatoktól 140.000 angol fontért technikai adatokat vásárol a teljesítményről, valamint ezáltal segítik meggyőzni a piacot az alternatív üzemanyagok életképességéről.


A Nasamax autója zöld színben pompázik

A Nasamax reméli, autójuk hozzájárul az alternatív üzemanyagok népszerűsítéséhez, melyek jelentős mértékben csökkenthetik a kipufogógázok által kibocsátott szennyezést. A bioetanol előállítása és felhasználása során keletkező széndioxid a növények termesztése során ismét biomasszává alakul, melyek a gyártás újabb nyersanyagai lehetnek. Ennek eredményeként a bioetanol hozzájárulása az atmoszféra üvegházhatású gáz tartalmához elhanyagolható. A fő technikai különbség az üzemanyagok között az, hogy az etanol energiasűrűsége harmada a benzinnek, azaz ugyanazon táv megtételéhez több üzemanyagot kell szállítania az autónak.

A Nasamax versenyautója kiterjedt motor áttervezésen esett át 2003-ban. Amikor először próbálkoztak Le Mans-ban, akkor 16 órát tudtak teljesíteni versenykörülmények között, mielőtt a motor kilehelte volna a lelkét. Az etanol alkalmazásához szükség volt a teljes motor és az üzemanyag-továbbító rendszer átépítésére, melyek új üzemanyag csöveket és nagyobb teljesítményű pumpákat jelentenek, így nagyobb beömlési arányt értek el, tehát a motor képes ugyanazt az erőt leadni, mint a benzinmotorok.

A 24 órás versenyt megelőző edzésen biztatóan szerepelt a gép. "Óránként 340 kilométeres sebességet értünk el" - nyilatkozott John McNeil, a csapat technikai és újítási tanácsadója. Bár az autóversenyzés nem éppen egy környezetbarát sport - a nagyteljesítményű versenygépek egy liter üzemanyaggal csupán néhány kilométert tesznek meg, egyes zöld csoportok mégis értékesnek tartják a Nasamax erőfeszítéseit. A tiszta etanollal hajtott járművek gyakorlatilag nem bocsátanak ki szennyezőanyagot, és használatuk jelentősen csökkenti a nagyvárosokban szmogot okozó szénmonoxid és nitrogén-oxid kibocsátást. Nem kevésbé fontos, hogy ezt az üzemanyagot, mint fentebb említettük biomasszából állítják elő, mint a cukornád, gabona, búza, cukorrépa vagy burgonya.


A Nasamax bio-etanollal hajtott autójának motorja

Mindazonáltal az etanolnak is megvannak a hátulütői. A világ összes autóját átalakítani etanol üzeműre irreális lenne, mivel ezt már a termőterületek sem bírnák. Például három tonna gabona csupán egy tonna etanolhoz elegendő, továbbá az előállítás erőteljes és környezetszennyező trágyázásokat igényelne. Azonban több országban, például Brazíliában és Svédországban egyre elterjedtebb az alkalmazásuk, és egyre többen is csatlakoznak hozzájuk, sőt, van ahol az etanol és a benzin keverékét használják. A Ford, a Daimler Chrysler és a General Electric már gyárt olyan modelleket, melyek képesek 85 százalék etanol és 15 százalék benzin keverékével üzemelni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ribi #11
    Ha érdekel a napelem, szélenergia stb.... látogass el hozzánk:

    www.okolap.hu
  • [NST]Cifu #7
    Ez sajnos a távoli jövő zenéje...
  • [HUN]PAStheLoD #6
    érdekes módon az esőerdők írtása a földi egyensúlyt az Oxigén irányába tolta el ...
  • [HUN]PAStheLoD #5
    fuziós reaktor powaa .. sokkal sokkal több energiát nyerhetnénk biztonságossá tett akármilyen szubatomi szintű reakcióval ..
  • [NST]Cifu #2
    Egyett kell értsek. De én inkább az üzemanyagcellákban látom a jövőt...
  • Lacc #1
    Ez így ebben a formában nem életképes szvsz. Ott van a villamosenergia, aksikban. Azt kellene fejleszteni, meg egyéb hasonló energiaforrásokat, ill. azok kihasználását.
    Ez egy félmegoldás, vagy még az se, már nem ez kell...