A Tejút egy új részét fedezték fel

Át kell rajzolni a Tejút 50 éve ismert térképét, miután ausztrál tudósok megdöbbentő felfedezést tettek. Spirális galaxisunk egy hatalmas kinyúló karral rendelkezik.

A gigantikus gázvégtag egy 77.000 fényév hosszú és több ezer fényév vastag hidrogén körívből áll, amit már csak méreténél fogva is csoda, hogy nem sikerült korábban felfedezni. A kar a Tejút legkülső pereme mentén fut végig, és a galaktikus magból kiörvénylő négy főkar körül seper végig. Mivel nem esik bele a fény spektrum szemmel látható részébe, így távcsövekkel nem is észlelhető. Az Új Dél-Walesben található eppingi Ausztrál Nemzeti Teleszkóp Létesítmény csillagászai az Astrophysical Journal Letters szaklapban publikált felfedezésükre a galaxis hidrogéngáz eloszlásának feltérképezése közben bukkantak rá.

Galaxisunk "felülnézetből", és a közelben található két törpegalaxis

A Tejút nagy részét eltakarja a csillagközi por, azonban a hidrogén rádióhullámokat bocsát ki magából, ami áthatol a porfelhőkön és a rádióteleszkópokkal észlelhető. "Az égbolt hatalmas területe felett látjuk a kart" - mondta a csillagászok vezetője, Naomi McClure-Griffiths. Elmélete szerint a kar egy hosszú gázhalmazállapotú nyúlvány, ami egykor összeilleszkedett egy másik spirális végtaggal, azonban a későbbiekben levált. A csillagászok elképedve vették tudomásul, hogy a galaxis ezen jellemvonása mindeddig elkerülte a figyelmüket.

"Teljesen megdöbbentett miközben meglehetősen tisztán látható egyes korábbi felméréseken is, mégsem emelte ki senki és nevet sem adtak neki" - mondta Tom Dame, a massachusettsi Harvard-Smithsonian Asztrofizikai Központ munkatársa a New Scientistnek adott interjújában.