Gyurkity Péter

Nincs összefüggés a játékok és az erőszak között

Erre a következtetésre jutott egy hosszú, egy évtizeden át lefolytatott tanulmány.

Az erőszakos játékok és az agresszív viselkedés között számos alkalommal vontak már párhuzamot, ezen a területen több részletes tanulmányt is láthattunk, ezek eredményével azonban sokan nem értenek egyet. Most egy meglehetősen hosszú időszakot felölelő anyagban olvashatunk a főbb következtetésekről, amelyek viszont nem egyértelműek.

A Journal of Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking oldalán jelent meg a nemrég lezárult munka, annak eredménye, amelyben kifejtik az egy teljes évtizedet felölelő időszak fontosabb részleteit, valamint az alkotók következtetéseit. A mellékelt magyarázat és a rövidebb összefoglaló alapján a megvizsgált tábort három fő részre bontották le, ezekben olyan személyek kaptak helyet, akik már az induláskor gyakran játszottak meglehetősen erőszakos játékokkal, de nem maradtak ki azok sem, akik közepesnek mondható szintről indultak, illetve kifejezetten lassú növekedést mutattak. Az első kategória volt a legkevésbé népes, a megfigyelés periódusa alatt mindössze 4 százalék bizonyult ilyennek, a közepes kategóriába 23 százalékot, az alacsony növekedést mutató halmazba pedig a fennmaradó 73 százalékot osztották be.

Ahogy az várható volt, az első két csoport tagjainál tapasztaltak nagyobb eltéréseket az ilyen játékokkal töltött időszakban, annak hosszában (mértékében), míg a túlnyomó többség kisebb mértékben módosított szokásain. Az sem jelent túl nagy meglepetést, hogy az első két csoportban túlnyomórészt férfiak szerepelnek, míg az elsőben mutattak ki nagyobb hajlandóságot a depresszióra, legalábbis a kezdeti időszakban. Az időszak végén nem láttak nagy különbséget a proszociális, illetve a közösséget szolgáló viselkedésben. Érdekesség viszont, hogy a középső kategória tagjai mutatták a legnagyobb hajlandóságot az agresszív viselkedésre a korszak végén, ebből viszont nem lehet egyértelmű következtetést levonni a párhuzamra vonatkozóan.

Az alkotók leszögezik, hogy további kutatómunkára és megfigyelésre van szükség, ezen a téren jelen pillanatban nem foglalnak állást egyik oldal mellett sem.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Lapajka #16
    Próbáld értelmezni a szöveget! Nem azt írtam, hogy XY játék OKOZZA az agresszíót, hanem hogy aki jelemzően azokkal játszik (néhány példát soroltam), az garantáltan agresszívabb... mivel ezek ugyebár agresszív játékok (ebben ott az áhított garanciád)... nem bonyolult ám... ;)
  • Sequoyah #15
    Most magadat cafoltad ebben a kommentben.

    Az esetek tobbsegeben epp azert nem bunozunk, mert ez moralis problema szamunkra, nem pedig azert mert ott egy rendor mogottunk. Ezert faj sokaknak egy csirke levagasa is, pedig azt aztan se torveny, se vallas nem tiltja...
    Ezert is elunk ma civilizaltabban, mint par evszazaddal ezelott...
  • Sequoyah #14
    " az garantáltan agresszívebb"
    Es ezt ki garantalja, te szemelyesen?:D

    Pont ez lett megcafolva a kutatasok altal. Ha elolvasod ezeket a kutatasokat, vagy csak a fenti SG-s rovid kivonatot, akkor lathatod hogy nem a Candy Crush es Farmville jatekosokat vizsgaltak... Azt senki sem feltetelezte hogy ok agresszivebbe valnanak...
    Utoljára szerkesztette: Sequoyah, 2021.01.06. 15:03:01
  • zola2000 #11
    Persze mert amilyen gyorsan változik a világ a technológia miatt (pl az atombomba felfedezése óta nem csapott össze két nagyhatalom) az emberi genetika/ösztönök nem tudnak olyan gyorsan változni, ennek az egyik legcsapódása a brutális játékok.

    "2020-ban 11 ezer gyilkosság (nem háborús) történt"
    Nem 400ezer?
    https://ourworldindata.org/homicides
  • MerlinW #10
    Végül is csak 50 millióan haltak meg emberi kéz által csak a 20. században. Előtte meg még többen. Amiről te beszélsz azt a modern (~1800-20xx évek) társadalom szocializálta beléd. Ma már egy csirke megölése is problémát okoz a többségnek, míg több ezer éven át éhen haltak volna az elődeink a mai gondolkodás mellett. A 15-16. század előtt az emberélet sokkal "kevesebbet ért". Ha nem lennének törvények, szabályok és büntetés, akkor máig minden második családban öldökölnék egymást az emberek. Sok helyen még így is ez van. Az esetek nagy részében csak azért nem ölik egymást az emberek, mert nem akarnak börtönbe menni, társadalmi bélyeget.

    2020-ban 11 ezer gyilkosság (nem háborús) történt.
    Utoljára szerkesztette: MerlinW, 2021.01.05. 20:58:22
  • Neocortex #9
    nyilván hozzá lehet szokni, ha az első alkalom után nem sajnálja az állatot legalább egy kicsit akkor beteg
  • zola2000 #7
    Azt mondod hogy aki például vágóhídon dolgozik vagy egy alföldi faluban böllér (disznóvágó) vagy vadász stb és nem gyötri a lelkiismeret furdalás annak valami mentális betegsége van?
  • Lapajka #6
    Attól függ milyen játék. Aki egész nap CS-t nyom meg hasonló fps-eket... vagy éppen a GTA nevezetű beteg retardált őrületet, az garantáltan agresszívebb... Persze legyen bármilyen buta piffpuff játék, biztos hogy az is fejleszt valamit, pl reflexeket, reakcióidőt, tán némi kombinatorikai ill stratégiai készséget is... De azért vannak gondolkodósabb szofisztikáltabb műfajok is... az RPG-sek (na nem az MMO agyhalál) vagy éppen komoly stratégiai gamerek, biztos hogy intelligensebbek és persze oda is kellenek sok esetben az előbb említett szkillek is... A jobb fajta szimulátorok is fejlesztenek, olyannyira, hogy profi versenyzők is használják gyakorlásra azokat már jó ideje... Ki lehet tehát egész szépen körvonalazni hogy melyféle játékok és játékosok, akiken tényleg érdemben fejleszt a hobbijuk... de ezek legkevésbé a lövöldöző, tülekedő, páváskodó hülyegyerekek...
  • wraithLord #5
    Persze, csak véleményt írtam saját tapasztalat alapján. Egy csomó dolog van, ami nem "magától értetődő", hiába tűnik egy magyarázat logikusnak. Szóval érdemes tudományos módszerekkel vizsgálni(a annak, aki ezzel foglalkozik).
  • Sequoyah #4
    Erre van barmilyen forrasod? Az emberek kifejezetten nagy reszeben az egvilagon semmifele igeny nem mutatkozik semmifele gyilkolaszasra, szoval nem ugy tunik mintha ez valamilyen altalanos tulajdonsag lenne. Foleg hogy az oseink inkabb gyujtogeto/mindenevo eletmodot folytattak.

    Az empatia szempontjabol pedig az a fontos, hogy mikor alakul ki az empatia. Ha elotte jatszana lovoldozos jatekokkal, akkor lehet okozna problemat. Ha jol remlik, akkor 3-4 eves kor korul azert mar alakulgat az empatia, es akkor meg szerencsere ritkan jatszik ilyennel a gyerek.