Berta Sándor

Terjed az autó­gyártásban a 3D-nyomtatás

Egyre népszerűbbek a kinyomtatott alkatrészek - különösen a régi modellek esetében.

A 3D-nyomtatás sok esetben az utolsó mentsvárat jelenti a veteránjárművek számára, amelyek így megmenekülhetnek a roncstelepre szállítástól. Emellett a nagy gyártók is előszeretettel alkalmazzák a módszert. Gyakori ugyanis, hogy bizonyos hibás vagy elromlott elemeket csak így lehet pótolni, főleg akkor, ha nem kaphatók vagy nincs belőlük túl sok és emiatt drágák.

Philip Kalaydjiev Lipcsében üzemeltet egy gépkocsialkatrész-nyomtató startupot. A szakember elmondta, hogy az ilyen elemek előállítása elsősorban akkor kifizetődő, ha azokat kis mennyiségben kell elkészíteni vagy egy-egy darabra van szükség azokból. Ennek oka, hogy ezáltal megtakaríthatók a berendezések költséges beállításai.

A folyamat általában úgy zajlik, hogy az ügyfelek elküldik a régi pótalkatrészeket, amelyről 3D-másolat készül a későbbi kinyomtatás céljából. A legtöbb megrendelőjük régi autókat gyűjt vagy hobbiból szerel járműveket, de akadnak közöttük profi szervizek és kereskedők is, akik egy-egy elemből nagy mennyiség legyártását kérik. A termékek készülhetnek gumiból, műanyagból, nemesacélból és alumíniumból. A különböző anyagokból előállított eszközöknél viszont gyorsan elérik a határaikat a 3D-nyomtatók.

Az árak függenek a darabszámtól és attól, hogy mennyire bonyolult és vastag az adott 3D-modell. Amennyiben sok alapanyag kell hozzá vagy komplexebb a megtervezése és az elkészítése, akkor érthetően drágább is. Egy óra digitalizálás például 40 és 80 euró közötti összegbe kerül. A vállalkozó szerint a magánszemélyek számára egyelőre nem éri meg a 3D-nyomtató beszerzése. A megfizethető berendezések ugyanis nem tudnak jó minőségű, robusztus alkatrészeket gyártani.

Dirk Bähre, a Saar-vidéki Egyetem professzora úgy vélte, hogy a különleges berendezések segítségével kiválóan elkészíthetők a geometriai szempontból bonyolultabb elemek. De a 3D-nyomtatási eljárást olyan alkatrészek és helyek esetében nem szabad alkalmazni, ahol komoly biztonsági követelmények vannak. Ez alól kivételt csak azok az esetek képeznek, ha egy gyártó tanúsítvánnyal rendelkezik e gyártási formával kapcsolatban. A hobbiszinten való felhasználás viszont nagyon is kifizetődő lehet.

A nagy gyártók közül a BMW, a Bugatti, a McLaren, a Mini, a Porsche vagy a Seat már felfedezték maguknak a 3D-nyomtatást. A Porsche a 911 GT 2 RS típushoz, míg a Bugatti a Chiron nevű sportautóhoz készít így alkatrészeket. Az ilyen módon gyártott elemeknek vannak előnyeik, például nagy mennyiségben olcsóbb a gyártás, de könnyebb akár egy-egy egyedi darabot is elkészíteni és ehhez nincs szükség különleges eszközökre, míg a hátrányok között van, hogy a gyártási költségek magasak lehetnek, s a méret, a nyomtatási idő és a minőség egyaránt komoly korlátozó tényező lehetnek. Továbbá jelenleg még nem készíthetők egy méternél hosszabb, szélesebb vagy magasabb alkatrészek. Emellett bizonyos nyersanyagokat sem lehet felhasználni a különleges készülékekben. Ettől függetlenül az eljárásnak - bizonyos területeken és esetekben - már most is van létjogosultsága, s ez a jövőben még inkább igaz lesz.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #1
    Ha jol ertem ez egy jo hosszu cikk arrol, hogy a 3d nyomtatas az autogyartasban ott hasznalhato, ahol annyira kis mennyiseg kellene, hogy nem eri meg gyartosort letehozni hozza, meg a javitasban ott ahol annyira kis mennyiseg kellene, hogy nem eri meg gyartosort fenntartani hozza. A megallapitasok helyesek, viszont pont ez a kis darabszam ami miatt tisztan gazadasagossagai alapon nem annyira eri meg sehol, csak a gazdagok specialis igenyeinek kiszolgalasa erdekeben. Tehat hobbi celu kisszerias autok es hobbi celu regi jarmuvek alkatreszellatasa erdekeben.