Berta Sándor

Boeing 737 MAX - számos műszaki hibát eltitkolt a gyártó

A képviselőházi bizottsági jelentés súlyosan elmarasztalta a Boeinget és a felügyeleti szervet.

Az Amerikai Egyesült Államok Képviselőházának Szállítási és Infrastruktúra Bizottsága nyilvánosságra hozta a Boeing 737 MAX repülőgéppel kapcsolatos jelentését. Mint ismeretes, a típusra vonatkozó repülési tilalom évek óta hatályban van. Az ügy előzménye, hogy 2018 őszén lezuhant az indonéziai Lion Air egyik Boeing 737 MAX repülőgépe, majd tavaly márciusban az Ethiopian Airlines ugyanilyen típusú repülőgépe is. A balesetek az eddigi elemzések szerint összefüggésbe hozhatók voltak a hibásan működő átesésvédelmi rendszerrel. Ezért a két baleset vizsgálatakor a szakemberek a Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) nevű vezérlőszoftverre összpontosítottak. Áprilisban további két szoftveres hiányosságot talált a gyártó a 737 MAX esetében, augusztusban pedig ismertté vált, hogy a típusnak legalább négy feltételnek kell megfelelnie ahhoz, hogy újra repülhessen.

A testület most kiemelte, hogy a Boeing gyakorlatilag az "eltitkolás kultúráját" valósította meg, ehhez társultak még a komoly műszaki hibák. A dokumentum készítői a Boeinggel és az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatalával (FAA) szemben súlyos vádakat fogalmaztak meg, többek között hanyagságot és az ellenőrzés hiányát vetették a két fél szemére.

A 245 oldalas jelentés szerint a repülőgépek lezuhanásai nem egyedi kudarcokra, műszaki hibákra vagy rosszul kezelt eseményekre vezethetők vissza, hanem a szörnyű csúcspontját jelentették a Boeing mérnökeinek számos helytelen műszaki feltételezésének, a vezetés részéről az átláthatóság hiányának és annak, hogy az FAA nem gyakorolt érdemi felügyeletet a konszern felett.

A vádak egyáltalán nem újak és már szerepeltek a márciusi előzetes jelentésben is, de azokat most további tényekkel támasztották elő a vizsgálatot végző szakemberek és még drasztikusabban fogalmazták meg a véleményüket. Néhány republikánus politikus ugyanakkor úgy vélte, hogy az anyag részlegesen elfogult és a megállapítások túlzottak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • duke #8
    Hat repulot nem, de reszvenyt pont akkor kell venni, amikor lezuhan.
    Utoljára szerkesztette: duke, 2020.10.05. 22:59:48
  • Sequoyah #7
    Na Boeing reszvenyt se veszek egy darabig... Ez a management kulturaban gyokerezik, es akkor indult amikor nem is olyan nagyon regen lecserelodott a management, elmentek a mernokok, es jottek a kizarolag penzugyekhez erto MBA-sok.
    A managementet pedig nehez valoban lecserelni, altalaban a ceg teljes bukasan kereztul vezet oda az ut.
  • kvp #6
    "De jó hogy ebben az országban mindenki mindenhez is ért..."

    A 10 millio altalanos specialista orszaga vagyunk. Mondjuk en ipari automatizalasi mernok lennek, szoval ehhez a temahoz pont ertek.

    "OK, hogy ez két külön iskola... de hogy lehet ebből szabadkereskedelmi megállapodást csinálni?"

    Vagy a gyengebb vagy az erosebb szabalyt vezeti be mindket orszag. Ezert van az, hogy az EU csatlakozaskor van ami itthon szigorubb lett (pl. az engedelyezett arzen a vizben), van ami enyhebb (az elelmiszer bevizsgalasok), mert alkalmazkodtunk a meglevo tobbsegi szabalyokhoz.

    Sajnos az EU elkoveti azt a hibat, hogy rengeteg termeket beengednek ontanusitassal kulfoldrol, kulonben a kinai gyartasi kapacitas nagyresze elerhetetlen lenne az EU-ban. Ezzel az EU-s gyartokat hozzak anyagilag es verseny szempontjabol hatranyos helyzetbe. Nem veletlen, hogy szorulnak vissza a kinaiakkal, de meg az amerikaiakkal szemben is.
  • subotal #5
    De jó hogy ebben az országban mindenki mindenhez is ért...
  • felemelő #4
    "engedtek meg az iparagban az onkontrollt"

    Tipikus amcsi vs. europai szabályozási különbség.
    Pl. vegyipar.Europában bizonyítani kell, hogy az új mosószer olyan anyagokat használ, amik nem veszélyesek vagy tesztekkel bizonyítani.
    Az usa-ban a gyártó felelőssége, hogy jó legyen a termék és ha hiba van, majd utólag megbüntetik.
    OK, hogy ez két külön iskola... de hogy lehet ebből szabadkereskedelmi megállapodást csinálni? Még szerencse hogy elhalt.
    És itt belép a brexit is. Az angolok szabadkereskedelmet akarnak, de az EU előírások nélkül, vagyis az USA hátsókapujaként behoznák a termékeket, amik nem kompatibilisek a szabályozásban?
    És nem csak termékbiztonság és termékfelelősség szintjén gond: miféle verseny, mennyire fair az, ha más szabályozóknak alávetett két cég és versenyezzenek a "szabadpiacon".
  • kvp #3
    Ezt a Boeing tenyleg elszurta, ugyanakkor ha ropkepes allapotba akartak volna csak hozni a gepeket, akkor eleg lett volna kivenni az erintett alrendszereket es vevig manualisan repulni a gepekkel, rendes 3 fos szemelyzettel, ahogy anno kellett (2 pilota + fedelzeti mernok). Persze ez a legitarsasagoknak nem felelne meg es igy is ugy is ujra kell kepezni a pilotakat es felvenni fedelzeti mernokoket. A javitasok raadasul meg ennel is dragabbak, bar legalabb hasznalhatobb es uzembiztosabb gepet eredmenyeznenek. Viszont van par alrendszer, aminek az attervezesenek a Boeing meg neki sem allt. Lassan ott tartunk, hogy a legtobb legitarsasag anyagilag jobban jar ha leirja a gepeket mint veszteseget.

    A repubilkanusok csak amiatt aggodnak, hogy anno ok engedtek meg az iparagban az onkontrollt, tehat hogy a hivatalok bemondasra elhiszik amit a cegek allitanak. Igy eleg ha valaki alairja, hogy valami biztonsagos, nem kell letesztelni es amig nincs baleset, addig ezt nem is ellenorzi senki. Most kiderult, hogy ez hosszutavon nem tul jo otlet.
  • NEXUS6 #2
    Ha már politikai, azért lássuk azt, hogy egyrészt általánosan az USA-ban a demokraták lenyúlták a klímahisztéria, COVID, stb témákat, kommunikációt. Másrészt konkrétan, ez a jelentést a Demokrata többségű Képviselőház bizottságának égisze alatt futott, szal ne gondoljuk már túl, ne lássunk összeesküvéselméletet/általános konzervatívakra jellemző gyengeelméjűséget abban, hogy a republikánus képviselők kritikát fogalmaztak meg a jelentéssel kapcsolatban.
  • TokraFan #1
    "Néhány republikánus politikus ugyanakkor úgy vélte, hogy az anyag részlegesen elfogult és a megállapítások túlzottak."

    Hát persze, mégis mit várjunk a mesefigurák előtt hajbókoló, klíma problémákat és a Covid-ot tagadó, középkorba révedő idiótáktól? Majd ha ők zuhannak le, meglátjuk mire lesz elég az ima!