SG.hu

Call of Duty: Black Ops 4

Kiadó: Activision
Fejlesztő: Treyarch
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core i3-4340 3,6 GHz-es vagy AMD FX-6300 processzor, Nvidia GeForce GTX 660 vagy ATI Radeon HD 7950 grafikus kártya, 8 GB RAM, 55 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i5-2500K 3,3 GHz-es vagy AMD Ryzen R5 1600X processzor, Nvidia GeForce GTX 970 vagy ATI Radeon R9 390 grafikus kártya, 12 GB RAM, 55 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Call of Duty WWII, Battlefield 1
Kategória: FPS

Minden eddiginél jobban megosztotta idén a rajongókat a Call of Duty aktuális epizódja, de félő, hogy jövőbelátók dolgoznak az Activision kötelékében, mert az egyjátékosos kampány nélkül érkezett, kizárólag az online élményekre koncentráló Black Ops 4 egyszerűen zseniálisra sikerült. Játéktesztünkből pedig megtudhatod, hogy miért!

Bár évről évre egyre nagyobb divat lett gyűlölni a Call of Duty-sorozatot, amit néha meg is érdemeltek az egyes részek – a Ghostsot a mai napig szeretnénk feledni –, de hiába a sok negatív hang, az Activision mindig milliókat kaszál az aktuális epizódokkal. Szerencsére idén sem foglalkoztak azzal, hogy mit mondanak azok az internethuszárok, akik legfeljebb az illegális letöltésig jutnak el a videojátékokkal, illetve csak azért szólnak hozzá hírekhez és cikkekhez, hogy intelligenciaszintjükről tanúbizonyságot téve elmondják, mennyire rossz az aktuális CoD.

De talán még soha nem kellett akkora szélmalomharcot vívnia a kiadónak és a fejlesztőknek, mint a Black Ops 4 esetében. Ennek az oka leginkább az volt, hogy a Treyarch parancsot kapott az Activisiontől: az új Call of Dutyba mindenképpen kerüljön battle royale mód, még ha ezért merész döntéseket is kell hozni. A fejlesztők pedig engedelmeskedtek, és valóban egy szokatlan, sőt a sorozat történetében páratlan dologról döntöttek, ezáltal kihagyták az egyjátékosos kampányt, ami sokak számára évek óta úgysem jelentett többet egy rendkívül látványos betanító módnál, ami felkészítette az embert a többjátékosos csatákra.

Bár kezdetben mi sem voltunk biztosak abban, hogy jó döntés született, de miután kipróbáltuk a játékot, rádöbbentünk arra, hogy a Call of Duty történetének legjobb, legváltozatosabb és legtartalmasabb multiplayer-élménye született meg most, ami csak akkor lett volna jobb, ha nem a Treyarch, hanem az Infinity Ward vagy a Sledgehammer Games áll a háttérben. A csapat ugyanis képtelen volt levetkőzni néhány gyermekbetegséget és csak az általuk készített epizódokra jellemző hibát, de aggodalomra semmi ok, időközben már sokat javult a játék, a nagy egészhez képest pedig jelentéktelen dolgokról beszélhetünk.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

A Call of Duty: Black Ops 4 tehát a kampány helyett most egy három részre osztott többjátékosos mókát kapott, melyben a hagyományos kompetitív multiplayer mellé ugyebár a Zombies mód, valamint a Blackout névre keresztelt battle royale érkezett a PUBG és a Fortnite mintájára. Mivel utóbbi a legnagyobb újdonság, ezért nem is húznánk sokáig a drága időtöket, kezdjük rögtön a Call of Duty battle royallal, ami túlzás nélkül a műfaj legjobb, legtartalmasabb és legkiegyensúlyozottabb élményét tudta elhozni közénk. Akinek esetleg semmit nem mondana ez a stílus, annak röviden úgy jellemeznénk a Blackout módot, mint egy olyan online lövöldét, melyben egyszerre 100 játékost eresztenek össze egy szigeten, ahol nem is annyira az öldökléssel, mint inkább azzal kezdődik a mérkőzés, hogy mindenki felfegyverzi magát.

Mivel itt is a levegőből érkezünk, érdemes lesz jól választani a kezdőterületet, hiszen egy kietlen pusztán sokkal kisebb eséllyel találunk jó felszerelést, mint egy kisváros épületei között kutakodva. Nyilván a veszélyfaktor is sokkal nagyobb, de itt akár egyedül, akár csapatban játszunk, soha nem lehetünk biztonságban, hiszen a cél az, hogy csak egy maradhasson a legvégére, lévén nincs feltámadás, nincs újrapróbálkozás, ha meghaltunk, akkor ennyi volt, indíthatjuk a következő küzdelmet.

A Blackout egyelőre egyetlen óriási pályát tartalmaz, ami csak a sorozathoz képest nagy, a többi battle royale-élményhez mérten inkább átlagosnak neveznénk, ellenben érdekesség, hogy sok apró, korábbról ismerős helyszínből állították össze a készítők. Ezáltal több korábbi Call of Duty-játék csatatere elevenedik meg előttünk egy nagy és összetett területen, ahol ráadásul még járműveket is találunk, melyek meglepően könnyedén, mondhatni árkádosan vezethetők, ami egy PUBG-hoz viszonyítva óriási megkönnyebbülés. Kiemelendő továbbá, hogy az élmény is lényegesen pergősebb, ami sok apró érdekességnek köszönhető.

A térkép például folyamatosan szűkül majd, tehát állandóan haladnunk kell a pálya középpontja felé, ami azt eredményezi, hogy egyre kisebb területen találkoznak a játékosok, vagyis nem kell percekig baktatni a semmiért, hamar lezavarhatunk egy-egy mérkőzést. Sokat dob az élményen az is, hogy néha még élőhalottak is megjelennek a pályán, akiket érdemes lehet levadászni, mert jellemzően erősebb fegyverek és jobb felszerelések várnak így ránk, mint a legutolsó vidéki pajtában, de persze a Zombies módban azért nagyobb számban találkozhatunk velük.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Érdemes is lesz néha átnézni a zseniális és kiegyensúlyozott battle royale mókából a zombik közé, hiszen egészen elképesztő, mivé fejlesztették ezt a Treyarch munkatársai. Ha a Blackout nem lenne meggyőző, akkor itt érezhetjük majd először a kampány kihagyásának eredményét, lévén a készítők túlzás nélkül mindent kihoztak a zombis öldöklésből, amit csak lehetett. Alapból például három kampány vár ránk a megszokott egy helyett, ezáltal a Voyage of Despair részeként a Titanic fedélzetén hadakozhatunk a zombikkal – korabeli fegyverekkel és kosztümökkel persze –, és míg a Blood of the Deadben az Alcatraz falai közé kerülünk a Black Ops 2 egyik újrahasznosított helyszínével a középpontban, addig a Zombies mód legnagyobb érdekessége az IX lett, ahol egy ősi római gladiátorarénába léphetünk be csapatunk oldalán.

Hogy ez miként jutott a készítők eszébe, arról fogalmunk sincs, ellenben ennyire különleges és az alapoktól elrugaszkodó élményt talán még soha nem kaptunk az élőhalottak ellen harcolva. Bár a Zombies küzdelmeire nagyon jellemző, hogy érdemes összeszokott csapattal nekilátni – a Blackoutban simán lehet érvényesülni egyedül is –, hiszen egy vérbeli kooperatív élményről van szó, ahol rengeteg változatos pálya, főként az ókori közegben hihetetlenül brutális ellenfelek, megannyi fejleszthető felszerelés, mini-kihívások, gyűjtögetni valók és megismételhetetlen élmények várnak ránk a folyamatos túlélésben. Nehéz nem szuperlatívuszokban beszélni róla, pláne hogy a Treyarch által fejlesztett Call of Duty-játékoknak mindig ez volt az egyik erőssége, de azért az olyan finomhangolások, mint a lassított zombik vagy a gyorsabb mozgás előnyére váltak ennek a lehetőségnek. Aki a korábbi részekben szeretett az élőhalottakkal küzdeni, az most egyenesen imádja majd!

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Noha meglepő kijelenteni, de a fentiek után a Call of Duty: Black Ops 4-ben a kompetitív többjátékosos mód, a hagyományos multiplayer lett a leggyengébb láncszem. Pontosabban nem lett gyenge, csak túlontúl megszokott, nem tudták olyan sok jó és hasznos újítással feldobni, mint a fentieket, azonban aki az egyjátékosos kampányt hiányolja, az legalább itt részben vigaszra lelhet, pláne hogy a bemutatott események a Black Ops 2 és a Black Ops 3 összekötései. A hagyományos multi ugyanis 10 specialista karakterre épül fel, akik egyedi képességekkel ellátott katonák, és mivel mindegyikük másra képes, ezért a Treyarch készített hozzájuk egy-egy betanító küldetést, sőt még egy-egy rendkívül látványos CGI-átvezetőt is, hogy alaposabban megismerhessük őket.

Ezekkel a tutorialokkal gyakorlatilag majdnem annyi időt tölthetünk, mint a kampánnyal, csak a filmszerű élmények hiányoznak, de egyébként bugyuta botok ellen harcolunk, sőt az összes multiplayer módba betekintést nyerhetünk, tehát ha mindent átélünk, már biztosan nem felkészületlenül jutunk el élesben a csatamezőre. A játékmódok egyébiránt a jól ismert és megszokott darabok, van itt kétféle Deathmatch, a területfoglalásra koncentráló Control, az egyik legtartalmasabb és legérdekesebb viszont a körönkénti fejlődésre és fejlesztésre fókuszáló Heist lett.

A multi alapvetően nem lett rossz, azonban dugig van gyermekbetegségekkel és hiányosságokkal, így többek között például egy kicsit kiegyensúlyozatlannak hat, kezdőként pedig túl sok pofont képes adni, pláne abban az esetben, ha egy összeszokott csapattal hoz össze minket a sors. Egészen elképesztő, de a korábbi Black Ops-játékokhoz hasonlóan a negyedik rész ugyanúgy problémás spawn-rendszerrel érkezett, a testreszabhatóság nagyon erősen korlátozott, és bár az eventek megjelenése nagyon jó ötlet volt, ugyanakkor a direkt kihagyott módok és a rengeteg újrahasznosított pálya miatt nem lehet őszinte a mosolyunk. Nyilván ezeket majd az extra DLC-csomagokkal orvosolják, ami annyira átlátszóra sikerült most, hogy az már nekünk kellemetlen.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: A Call of Duty-sorozat soha nem az elragadó grafikájáról volt híres, illetve arról, hogy milyen kimagasló realizmust produkál, ezen a téren tehát nem szabad csúnyán tekintetünk rá. A tény azonban tény marad: a Black Ops 4 nem egy szép játék ahhoz képest, hogy mekkora gépigényt követel tőlünk, de a legnagyobb szívfájdalom, hogy a 60 fps megtartása miatt a Blackout játékmódot jelentősen megcsúfították, ami nem tűnt valami korrekt lépésnek. Ebből fakadóan az optimalizálást sem dicsérhetjük agyon, hiszen ehhez a gépigényhez lényegesen jobb megjelenést vártunk volna annak ellenére is, hogy csúnyának azért nem neveznénk a végeredményt. A célnak viszont megfelel!

Kezelőfelület, irányíthatóság: Ezen a téren mondhatni, a megszokott dolgok várnak ránk a játékban. A Call of Duty-sorozat eddig is híres volt már-már casualszintű megoldásairól, és a Black Ops 4-ben sincs ez másként. Könnyed, kiegyensúlyozott és átlátható az egész, még ha a megszokott dolgok helyett ezúttal első blikkre talán túl sok lehetőséget is látunk magunk előtt a menüben.

Játszhatóság: Egyértelmű, hogy a multiplayernél jobb szavatosságot semmi sem képes kínálni, hiszen órákban nem mérhetők az ilyen ütközetekből származó lehetőségek. Ha a közönséges kompetitív többjátékosos élményt figyelmen kívül hagyjuk, a Blackout és a Zombies már önmagában képes hónapokra elég változatossággal szolgálni, és akkor még nem is számoltunk a későbbiekben érkező extra tartalmakkal.

Intelligencia, nehézség: A végső pontszám tekintetében az intelligencia nem sok vizet zavar a Call of Duty: Black Ops 4 megítélésében, hiszen a betanító módot leszámítva a legritkább esetben kell majd egyedül, illetve botok ellen küzdenünk. Emiatt a nehézség is relatív, hiszen a legtöbbször a szerencsén múlik majd, hogy mennyire erős, illetve összeszokott társakat, illetve ellenfeleket kapunk, ami pláne csapatos összecsapások során lehet sorsdöntő a játékélmény tekintetében.

Hangok, zene: A szokásos Call of Duty-minőséget kapjuk ezen a téren is! A zenékre és a hanghatásokra mindig is nagyon odafigyeltek a sorozat alkotói, így nem meglepő, hogy a Black Ops 4 sem lett kivétel ez alól.

Összegzés: Bár sokan féltek a kampány hiányától, összességében a Call of Duty: Black Ops 4 ebben a formájában igazán teljes lett, egyáltalán nem hiányzik belőle az egyjátékosos bohóckodás. Bár a hagyományos multiplayer egy kicsit talán középszerű lett, azonban a Zombies mód már önmagában is eladhatóvá tette volna, a Blackout pedig az eddigi legkiegyensúlyozottabb és legélvezetesebb battle royale-élmény, amit valaha láttunk, ezért ha minden évben talán nem is viselnénk el ebben a formában, most az egyszer azonban egy olyan csomagot kaptunk, amely túlzás nélkül a következő Treyarch által alkotott COD-játékig, tehát 2021-ig lefoglalhat minket. Merthogy jövőre már egy hagyományosabb folytatásban reménykedünk, idén azonban nem is hozakodhatott volna elő tartalmasabb és aktuálisabb epizóddal az Activision!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • wraithLord #4
    Az f@sza.
    Mondjuk azt írják, hogy nem elcseszték, hanem szándékosan vették lejjebb, hogy ne úgy mutatkozzon be a játék, hogy már kezdésnél ledöglenek a szerverek. Ezután fogják megoldani, hogy a tickrate is hozzon battle royale-hoz (vagy általában egy multi FPS-hez) elvárható szintet, és a szerverek se haljanak meg.
    Szóval ezek szerint meg fog oldódni a probléma. Remélhetőleg úgy is lesz.
  • kékherceg #3
    Henkel, nem kell. Kampány nélkül egy hétköznapi lövölde.
  • nlght #2
    Tegnapig én is így voltam vele, aztán kiderült számomra is, hogy rosszabb a netkód mint a régebbi gémeknél, itt egy cikk erről:
    https://segmentnext.com/2018/09/20/black-ops-4-blackout-beta-netcode/

    Meg itt is:
    "Black Ops 4 players unhappy with 20hz tickrate, Treyarch says improvements are coming.
    The Black Ops 4 multiplayer beta had a 60hz tickrate but Treyarch cut it back to ensure stability at launch."

    https://www.pcgamer.com/black-ops-4-players-unhappy-with-20hz-tickrate-treyarch-says-improvements-are-coming/

    Szóval mégis sikerült elbaszniuk.
    Utoljára szerkesztette: nlght, 2018.10.29. 09:56:43
  • wraithLord #1
    Az ajánlott rendszerkövetelményekben miért egy 2 generációval régebbi i5-öt adnak meg, mint a minimumban az i3. Ráadásul csak multithreadingben gyorsabb minimálisan, single threadben az i3 a jobb.
    Persze így még mondhatnánk rá, hogy oké... De a Ryzen 5 1600X egy "icipicit" erősebb az FX-6300-nál. Szóval akkor mégiscsak sokkal erősebbnek kéne lennie az ajánlott processzornak? Na mindegy, részletkérdés... :D

    Nem szeretem a CoD-okat, mert nagyon arcade, de ahogy elnézem, a Blackout az eddigi legjobb battle royale. Persze a PUBG jobb lenne, ha pl. nem lenne tele buggal. A Blackout egy tisztességes iparosmunka, a PUBG pedig elég erősen gányolás jelleget mutat. A kivitelezés legalább olyan fontos, mint a tartalom.