Gyurkity Péter

Jövőre jön az első robothajó

Háromszor annyiba kerül, mint egy ember által vezetett teherszállító, de pár év múlva teljes mértékben önállóvá válhat.

Két norvég cég fogott össze korábban annak érdekében, hogy elkészítsék a világ első robothajóját, amely belátható időn belül teljesen önálló módon szállítaná értékes rakományát. A jelek szerint már közel vannak a terv megvalósulásához, azonban évekre lesz szükség ahhoz, hogy munkába álljon a valóban önálló teherhajó.

A „tengeri Teslaként” is emlegetett megoldás tulajdonképpen egy hagyományos, szinte mindenki által jól ismert óriási teherhajó, amely egyszerre 100 konténert szállítana majd. A két cég májusban tette közzé elképzelését, amelyben már jelezték, hogy komolyan dolgoznak a terv megvalósításán, ezt pedig egy videó kísérte, amelyben szintén szemügyre vehettük a dolgok akkori állását. Most a Wall Street Journal közölt egy hosszabb cikket, amely a vezetőkkel készített interjúra épül, ebből pedig kiderül, hogy miként is képzelik a menetrend valóra váltását. A hajó már jövőre elkészülne, ezután azonban több éven keresztül, több lépésben válna teljesen függetlenné.


A Yara Birkeland az első körben saját legénységgel állna munkába, ezt egy évre rá, 2019-ben követné a távirányítás, 2020-ban pedig a teljesen önálló tevékenység megkezdése. A két cég szerint nagyjából 25 millió dollárba kerül majd a teljes projekt, ami háromszor akkora összeget jelent, mint egy hasonló, ám hagyományos irányítású hajó megépítése. Szükség lesz ugyanis a GPS, a radar, a kamerák, valamint a különböző érzékelők együttes alkalmazására, hogy idővel kiválthassák az emberi személyzetet. Eleinte Larvik kikötője és az ettől csaknem 60 km-re lévő üzem között szállítana majd rakományt (a mezőgazdaságban használt trágyát), később azonban, ahogy a nemzetközi előírások ezt lehetővé teszik számukra, hosszabb utakra is küldenék a hajót.

A zéró emisszióval kapcsolatos elképzelés révén a környezetre is gondolnak, itt szerintük akár 40 ezer, teherautókkal megtett utat is kiválthatnak majd egyetlen rakománnyal.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • VolJin #10
    Ha háromszor drágább, akkor nem gazdaságos.
  • Tetsuo #9
    Azért azt lássuk be, hogy a nyílt vízen hajózni jóval egyszerűbb egy önjáró rendszernek, mint a közutakon autózni - és még ez sincs megoldva.
  • Ender Wiggin #8
    A zéró emisszióra lennék inkább kíváncsi, ki nem szarja le a robotpilótát. A konténerhajók dízele legalább annyi embert öl meg (évi 60 ezer), mint az összes dízel autó a kipufogásával.
  • ostoros #7
    Ha nincsenek a helyszínen, akkor nem személyzet.
  • kvp #6
    "A biztonsági őr is személyzet."

    Igaz, viszont biztonsagos vizeken elhagyhato, illetve kivalthato egy taviranyitasu biztonsagi rendszerrel. Tehat a szemelyzet nem tartozkodik fizikailag a hajon, hanem egy kozpontban ul. Csak akkor lepnek be ha beavatkozas szukseges. Igy par iranyitoval es egy kisletszamu biztonsagi csapattal lefedheto lenne egy egesz flotta.

    Egyszerubb esetben az automata rendszer csak riaszt, de 'tuzparancsot' mar csak ember adhat taviranyitassal. A fejletebb rendszerek amikor kint vannak a nyilt vizen akar automatikusan elhajthatnak minden felejuk kozelito objektumot.

    Egyebkent egy automata hajot elkotni sem trivialis. Hid nincs, csak a kommunikacios es szenzor arboc. A gephaz leheggesztve, a hajon nincs nyiltvizi korulmenyek kozott emberi kozlekedesre alkalmas felulet sem. El lehet sullyeszteni es megprobalhatjak a szenzorok kijatszasaval kirabolni a berakodas utan is elerheto kontenereket, de nagyjabol ennyi. Igazabol tenylegesen elteriteni csak a tavvezerles feltoresevel lehetne oket, de ha eleg sok penz mulik rajta, akkor erre van nagyjabol biztonsagos megoldas.

    Igazabol az automata hajok megoldanak a low tech, fedelztre maszos kalozkodas problemajat, a high tech kalozkodas pedig igencsak bonyolult egy nagy, lassu es jol lathato hajo eseten, amin nincs tuszulejtheto szemelyzet, tehat a 'mentocsapat' akarmekkora eroszakot alkalmazhat a rablokkal szemben.
  • ostoros #5
    A biztonsági őr is személyzet.
  • mcmoha #4
    "A „tengeri Teslaként” is emlegetett megoldás tulajdonképpen egy hagyományos, szinte mindenki által jól ismert óriási teherhajó, amely egyszerre 100 konténert szállítana majd."
    Az igazán óriási teherhajók 20000 konténert szállítanak. A 100 TEU-val ez egy igen kicsi hajócska.
    Ja és műtrágyát fog szállítani nem trágyát.
  • kvp #3
    Larvikban hol vannak a kalozok? Egyebkent a szemelyzet nelkuli hajo nem jelent orseg nelkuli hajot. (a londoni banknegyedben jaro automata villamoson a DLR-en sincs vezeto, csak fegyveres biztonsagi or)
  • NEXUS6 #2
    Nekem is ez jutott eszembe! XD
    Végre, az emberekkel csak gond volt, jött a sikítozás, meg a futkosás. A büntetési tétel is magasabb az emberrablásra azt hiszem, szal tök macerás.
    Volt. Eddig! ;)
  • ostoros #1
    A kalóz flotta kedveli ezt. :)