Berta Sándor

Franciaországban átadták a világ első napelemekkel borított útszakaszát

Először fedtek le ilyen módon egy közutat.

A normandiai Tourouvre-au-Perche településen átadott útszakasz egy kilométer hosszú és csak 2 méter széles. Bár az ötlet nem új, de az első olyan projekt a világon, amelyet meg is valósítottak. Az utat csak nemrég kezdték el befedni. A hivatalos átadáson jelen volt Ségolene Royal francia környezetvédelmi, energiaügyi, tengerészeti és nemzetközi kapcsolatokért felelős. A politikus már az októberi első kapavágás idején is elutazott a városba.

A napelemekkel lefedett felület 2800 négyzetméter. Azért, hogy a napelemek kibírják a forgalom jelentette megnövekedett terhelést, védőréteggel fedték be azokat. A védőréteg elég erős, hogy elbírja egy teherautó súlyát, ugyanakkor ezzel párhuzamosan kellő tapadást is biztosít. A napelemekből nyert energiát közvetlenül a helyi áramhálózatba táplálják vissza. A szaktárca információi alapján 20 négyzetméternyi felület egy teljes háztartást képes ellátni árammal. Az egy kilométernyi napelemes útszakasz elegendő energiát biztosít egy 5000 lakosú város utcai világításához.

A napelemeket a Wattway cég szállította, amely a francia Colas konszern egyik részlege, míg a termékeket az SNA francia társaság gyártotta. Az utóbbi székhelye éppen Tourouvre-au-Perche városában van. Érdekesség, hogy a Colas tulajdonosa a Bouygues távközlési óriáscég. Az 5 millió euróba kerülő projekthez a szükséges összeget a francia állam biztosította. A napelemeket a Colas, a Francia Nemzeti Napenergiaügyi Intézet (INES), a Savoyai Egyetem, s a Francia Atomenergiaügyi és Alternatív Energiaügyi Hivatal (CEA) közösen fejlesztette ki és tesztelte öt éven át.


Marc Jedliczka, az CLER nevű hálózat alelnöke ugyanakkor egyáltalán nem volt elragadtatva a programtól. Azt elismerte, hogy egy komoly technikai vívmányról van szó, de úgy vélte, hogy vannak fontosabb dolgok is annál, mint egy ilyen "eszközt" kifejleszteni, amelyről biztosan tudható, hogy nagyon drága, de senki nem tudja, hogyan működik. Jean-Louis Bal, a SER megújuló energiás szövetség elnöke szintén szkeptikus volt és elsősorban a hiányzó átláthatóságot kérte számon. Többek között rámutatott, hogy sem a költségekről, sem a várható élettartamról nem lehet tudni semmit. Így az aktuális projekttel kapcsolatban sem lehet még csak becsléseket sem adni.

A Le Monde számításai szerint, ha a miniszter által említett 5 millió euró/kilométeres árat veszik alapul, akkor a tervezett 1000 kilométer napelemes út kialakítása 5 milliárd euróba kerülne. A Wattway azzal vágott vissza, hogy ez csupán egy kísérleti program volt és a sorozatgyártás elindulásával csökkenhetnek az árak. Már most is van közel száz kisebb projekt tervben, azok fele külföldön valósulhat meg. Emellett a francia állam is meghirdetett számos 2017-es programot. A cél az, hogy a Wattway bevonásával a nemzeti utakat és az azok mellett elhelyezett pihenőhelyeket is ilyen napelemekkel lássák el.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • TokraFan #17
    Cserébe egyre több a vallásos, babonás, lapos Föld hívő, üres fejű idióta...
  • molnibalage83 #16
    Ráadásul a 20% valódi hatásfok akkor érhető el a teljes inputra nézve, ha állandóak mozgatod, hogy merőlegesen jöjjön rá a sugárzás. Mivel az útfelület nem ilyen és autók is kitakarják a teljes hatásfok még inkább le van zúzva.

    Ökörség az egész, ahogy van. Sajnos mivel az emberek kb. 99%-a természettudományos analfabéta és a négy alapművelettel is basznak számolni, innentől fova megkajálják az ilyen hülyeségeket és akkor is leszarják a valóságot, amikor kiszámolja nekik valaki és még prezentálja is.
  • TokraFan #15
    Nem erről van szó. Ha figyelmesen olvastál volna értenéd. A napelemek hatásfoka jelenleg nagyon rossz (tiszta, napsütéses időben 20% körül van), cserébe marha drága előállítani, tehát létfontosságú a lehető legoptimálisabb telepítése! Az útburkolat NEM ilyen, miután extrém módon koszolódhat, a felület pedig könnyen sérülhet és deformálódhat.
    Kiválóan alkalmazható viszont űreszközöknél, esetenként a Földön is, de itt főleg csak a sok napsütéses órával rendelkező, éves szinten kevés felhővel borított területeken, megfelelő tájolás mellett. De még így sem hatékony, mert relatíve hamar amortizálódik. A telepítést követően néhány éven belül már veszít az egyébként is gyenge hatásfokából, a befektetés megtérülését követően (ált. 10-12év) pedig viszonylag hamar cserélni kell.
  • molnibalage83 #14
    A visszavert holdfénnyel szerinted mekkora teljesítmény érhető el? Az egyik videóban kérdésekre válaszoló pont a magadfajta ostoba emberektől kap agyfaszt...

    A számítások egyszerűen azt mutatják, hogy fizikai képtelenség rentábilisság tenni élettartam problémák miatt. Meg is nézted a videókat vagy csak puffogtatsz a levegő. Az az "érvelés" amit előadsz alaból nevetséges. Ez kb. olyna, mintha az kutatnád, hogy finggal hogyan fosz LEO pályára juttatni bármit. Nem fogsz. Soha. Ez a technológia is olyan ezzel az alapokkal.
    Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2017.01.03. 08:58:45
  • Ender Wiggin #13
    Az USÁ-ban is van hasonló projekt és arról annyit lehet tudni, hogy holdfénynél is termel. És, hogy nem ellenáll a járműveknek, hogy meleg éghajlaton használják, ahol nincs fagy és hogy nem kizárólagos termelő, az áramellátó rendszerbe lehet kapcsolni. Mindazonáltal ez csak kísérlet, valahogy el kell indulni. Ha mindig zsigerből lehülyéznek midnenkit, aki nem akar atomot, akkor sehová sem jutunk...
  • kvp #12
    "De ha már mégis mindenképpen ebben gondolkodik valaki, akkor lényegesen jobb ötlet volt a tetőcserépbe épített, Lego-szerűen összefűzhető megoldás, ami mellesleg magyar találmány."

    Az legalabb trivialis helyen van es a kisebb elemmeret miatt olcsobb javitani ha serulne. Persze csak akkor igazan hatasos, ha deli tajolasu es megfelelo dolesszogu tetore pakoljak.
  • Garga Pitic #11
    Napelemnek túl úttest, úttestnek túl napelem.
    Szegény...
  • molnibalage83 #10
    Tökéletesen értelmetlen beruházás.
  • TokraFan #9
    Ez a megoldás a világ hülyesége, persze a franciák sem az eszükről híresek.
    A napelem a jelenlegi hatásfok mellett, valamint a megfelelő energiatárolási technológia hiányában, nem alkalmas jelentős energiafelhasználású fogyasztók stabil ellátására!

    De ha már mégis mindenképpen ebben gondolkodik valaki, akkor lényegesen jobb ötlet volt a tetőcserépbe épített, Lego-szerűen összefűzhető megoldás, ami mellesleg magyar találmány. Ott is erőteljes kétségeim vannak a gyakorlati felhasználással, de még mindig ésszerűbb, mint ez az útburkolatba épített nonszensz hülyeség.
  • overseer-7 #8
    következő karácsonyra mondjátok már meg a franciáknak, hogy észt kérjenek a jézuskától