Berta Sándor

Kiterjesztett valósággal válhatnak kreatívabbá a gyerekek

Zürichi szakemberek kiterjesztett kreativitással segítenék a gyerekeket. A McDonald's is hasznosnak gondolja az új technológiát.

Az ETH Zürich játéktechnológiai központjának és a Disney helyi centrumának munkatársai számos alkalmazást fejlesztettek ki, amelyeket a március 14. és 18. között rendezendő CeBIT-en mutatnak majd be. A szakemberek a kiterjesztett valóság és a kreativitás ötvözésével alkották meg a kiterjesztett kreativitás fogalmat, amely alatt az animált, virtuális elemek és a valódi környezetek összevonását értik. Azt remélik, hogy ezek a megoldások erősíthetik a gyerekek fantáziáját és kreativitását.

A kicsiknek elég például tintahalakat, medvéket, elefántokat rajzolniuk vagy festeniük egy könyvbe, majd az okostelefon vagy a táblagép kameráját ráirányítani a festményekre, rajzokra és a készülékekre telepített kiterjesztett kreativitás alkalmazásnak köszönhetően a képernyőn már az állatfigurák animált változatai jelennek meg. A program mögött egy kifinomult alkalmazás található, amely a képernyőn megjelenített animált figurák színét másodpercenként többször is az eredeti rajz vagy festmény színéhez igazítja. A rajzokból filmecske is készíthető, mindez pedig Bob Sumner, a játéktechnológiai központ vezetője szerint a gyermekek számára varázslatos élmény. Az első visszajelzések mindenesetre pozitívak.


A kiterjesztett valóság előnye, hogy bárhol megvalósítható, akár egy könyv oldalain, egy szobában vagy a városban. Az elkészített alkalmazások egyelőre prototípusok, de kiválóan bemutatják, hogy milyen lehetőségek rejlenek a technológiában.


A McDonald's is látja a technológiában rejlő reklámlehetőségeket, ezért Svédországban ebben a hónapban Happy Meal ajánlataikhoz automatikusan hozzácsapnak egy papír virtuális valóság szemüveget. A VR-eszközt minden gyermeknek magának kell összehajtogatnia és belehelyezni a mellékelt lencséket. A kiegészítőbe bele kell rakni a szülők okostelefonját vagy a saját készüléküket és máris indulhat a virtuális móka.


A Happy Goggles-nek nevezett termék célja, hogy játékosan bevezesse a kicsiket a virtuális valóság világába. Egyelőre csak 3500 kiegészítő érhető el és ezeket 14 svédországi McDonald's-étteremben osztották szét. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy később más országokban lesz-e hasonló akció. A Happy Googles a Google Cardboard nevű eszköz átdizájnolása, és kampányra hivatalosan azért került sor, mert a leányvállalat így ünnepli azt, hogy a Happy Meal menü immár 30 éve érhető el Svédországban.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • caius marius #21
    A kiterjesztett valóságtól inkább nyomorékok lesznek a gyerekek...
  • caius marius #20
    Minden függőség káros! Ettől független azért gondolom vannak fokozatok és egy könyvfüggést még véletlen sem említenék egy lapon egy TV vagy PC függéssel, mert az demagógia!
  • caius marius #19
    Két gyermekem van. Néha nézhetnek videót néha a kezükbe vehetik a telefonjaikat.(kb. havonta egyszer telefonoznak TV-t azt sürübben nézhetnek) Jómagam már 16 éve kilőttem mindenféle csatornát, ergo azt a töméntelen szutykot ami ezeken a kanálisokon jön nem látják, csak azokat a filmeket látják ami otthon van.
    Tapasztalatból állítom, hogy mindkét gyermekem a legegyszerűbb dolgokkal játszik a legjobban. Szó szerint faág, cérnaspulni, stb. Ez fejleszti a fantáziájukat a tablet és a TV nem.
    Elézvén az ismeretségi körömben élőket, bátran állítom, hogy jó úton járunk. Az aki lebassza a gyerekét a gép és a TV elé az egy ökör!
  • Ahoy #18
    Ez az, hogy nem tudjuk... nincs elég adat erre nézve, és rettenetesen nehéz erre bármilyen tanulmányt kitalálni, mert a kreativitás eleve nehezen mérhető dolog. A gyerekek mindennapjait és belső világát lehetetlenség lekövetni, hogy minek milyen hatása van.
    Elég ha csak azt nézzük, hogy az agytevékenység nagyon nagy része (90% is lehet) a belső világunk alakítja, csak 10%-ban függ az inputoktól. Erre egyre több bizonyíték van.

    Tehát lehetetlenség megmondani, hogy egy adott genetikai profilú kisember hogyan fejlődik és mitől milyen irányokba.
    Lehet valakinek rombolóan hat, valaki előtt pedig végtelen kreativitás nyílik meg.
    Azok lesznek a legjobb AR játékok, ahol a kézügyesség és a motorikus funkciók is fejlődnek valós tárgyakkal. Ha ehhez kiegészül digitális tartalom, akkor lehet sokkal jobban fognak fejlődni a kognitív tulajdonságok. Főleg ha neki kell kitalálni dolgokat... tényleg soha nem lehet tudni, hogy mi motiválja majd az embert. Kiskoromban (4-5 évesen) rengeteg Star Treket néztem a nagybátyáméknál. 100%-ban állíthatom, hogy ez vitt rá arra, hogy öreg fejjel megszeressem a természettudományokat, és tudományos pályára lépjek. Csak ez! A fantáziámat beindította, és rengeteg dolgot tovább gondoltam és vittem a jelenlegi pályámban is.

    Szerintem nem lehet kimondani egyértelműen erről, hogy káros LESZ. Annyit tudunk, hogy a felnövő generáció más lesz, más képességekkel fog rendelkezni, más motivációkkal. Egyáltalán nem biztos, hogy rosszabbak, fejletlenebbek lesznek bármiben is.
  • hawkie22 #17
    Erre csak annyit tudok mondani, hogy én kb. 10 éves korom óta használok napi szinten számítógépet, most 33 vagyok. Emellett rendszeresen olvastam/olvasok és kint is jártam a természetben, profi szinten sportoltam is.
    Ezzel csak azt akarom mondani, nem csak a szülön múlik, hogy kit és mennyire tesz függövé a tablet/PC/könyv stb. Én zárkózott ember vagyok, nehezen ismerkedem, nem is nagyon volt sok barátom, emiatt inkább otthon foglaltam el magam.

    Nyilván nem azt mondom, hogy a gyerek kezébe rögtön PC kell meg tablet, meg okostelefon, én se fogom odaadni idejekorán a gyerekemnek (most 1 éves), de ha idöben megismeri, nem válik kárára. Én magamon látom, hogy a munkahelyemen baromi nagy elönyt jelent (orvosként dolgozom) a kollégákkal szemben, hogy mondjuk egy számítógépes feladatot vagy akár csak egy sima zárójelentést Word-ben is kb. fele- vagy harmadannyi idö alatt csinálok meg, mint ök. És ez a saját korosztályom. És nem azért, mert annyira nagy májer vagyok, hanem mert bevallásuk szerint kicsi meg tinédzser korukban majdhogynem el voltak tiltva a gépektöl, mert az fúj meg rossz meg az ördög müve és ha hozzányúlsz, akkor függö lesz, de rögtön.
    Utoljára szerkesztette: hawkie22, 2016.03.07. 06:52:50
  • Akva #16
    Az a helyzet, hogy éppen fordítva van. A gyerek akkor válik kreatívvá, ha egyáltalán nincs spéci játéka, neki magának kell fantáziával játékot csinálni akármiből. Kövekből, ágacskákból, vadgesztenyéből stb.
  • molnibalage83 #15
    A könyvektől való függőség nem káros...?
  • zola2000 #14
    Pedig abban igaza van, hogy nagyon nem tesz jót egy gyereknek hogy kis túlzással (?) már a bölcsiben is a csörgő helyett a mobil a kedvenc játéka, meg a függőség tényleg egészségtelen főleg kis korban.

    (oké túloz)
  • Tetsuo #13
    Persze, te meg intelligens, művelt ember vagy. :-D
  • TokraFan #12
    Technofób ökör! Középkor fètishben szenvedsz, szerencsére nem fertőző, az meg senkit nem érdekel, hogy te ostoba maradsz.