Berta Sándor

Naperőművet épít és elektromos autót fejleszt az Apple

A kaliforniai konszern és a First Solar nevű cég 1174 hektáron építi fel a létesítményt.

A programba az iPhone gyártója 848 millió dollárt fektet be. Tim Cook, az Apple vezérigazgatója a megújuló energiák területén a társaság legnagyobb, legbátrabb és legambíciózusabb projektjének nevezte a beruházást. Az új kaliforniai naperőmű annyi áramot termelhet, amely elegendő lehet akár 60 000 háztartás ellátásához is. A programnak köszönhetően az Apple 130 megawatt áramhoz juthat, a First Solarral kötött megállapodás 25 évre szól.

A menedzser a Goldman Sachs befektetési bank technológiai konferenciáján azt mondta, hogy a beszéd ideje lejárt és eljött a cselekvés ideje. Hozzátette, hogy az új naperőmű elegendő energiát fog biztosítani a még építés alatt lévő központjuk, valamint az összes kaliforniai szervercentrumuk és márkaboltjuk számára.

Joe Kishkill, a First Solar egyik vezetője közölte, hogy az Apple az egyik úttörője a klímaváltozás elleni intézkedéseknek, ugyanis megmutatja, hogy a nagy vállalatok is képesek a működésüket 100 százalékban tiszta, megújuló energiákból biztosítani. A naperőmű felépítése csak azért vált lehetővé, mert az Apple részt vesz a programban. Az építkezés az év közepén kezdődhet el és 2016 végén fejeződhet be. A naperőmű 280 megawatt áramot termel majd. Ebből az Apple kap 130 megawattot, a fennmaradó 150 megawattot a First Solar eladja a Pacific Gas and Electric (PGE) nevű helyi energiaszolgáltatónak.

Gary Cook, a Greenpeace elemzője üdvözölte a bejelentést és az Apple lépését, mondván: az egy dolog, hogy valaki a 100 százalékban megújuló energiákról beszél, de az teljesen más, amikor ilyen rohamosan meg is valósulnak ezek az elképzelések, mint ahogy az elmúlt két évben az Apple esetében. Ugyanakkor a konszernnek még így bőven lesz tennivalója.

Szintén kiderült, hogy a vállalat több száz fős mérnöki gárdával dolgozik egy elektromos autó kifejlesztésén egy titkos kaliforniai helyszínen. A Wall Street Journal az ügyben járatos, de magukat megnevezni nem kívánó forrásokat idézve arról számolt be, hogy Tim Cook, az Apple vezérigazgatója egy évvel ezelőtt indította útjára "Titan" kódnév alatt az elektromos autó fejlesztési projektet. A projketet Steve Zadesky irányítja, aki részt vett az iPod és az iPhone fejlesztésében és a Ford autógyárnál is dolgozott. A szakemberek toborzásában az értesülések szerint személyesen Jony Ive, az Apple vezető formatervezője is részt vesz.

Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója a múltkoriban maga is elismerte, hogy az Apple "nagy erőfeszítéseket tesz mérnökei elcsábítására" 250 ezer dolláros bónuszt és 60 százalékos fizetésemelést kínálva nekik. A Financial Times korábban egy autóipari szakembereket alkalmazó "szigorúan titkos" tervezőintézet létezéséről lebbentette le a fátylat. A lap szerint ennél az intézetnél dolgozik például a Mercedes-Benz kutató-fejlesztő részlegének egykori vezetője Johann Jungwirth is, aki tavaly mint "Mac rendszerfejlesztő" csatlakozott az Apple-hez.

Néhány nappal ezelőtt derült ki, hogy az Apple új szerverparkot épít fel az arizonai Mesában. A projektre az Apple összesen 2 milliárd dollárt fordít. Az új központot teljes egészében megújuló energiák segítségével fogják működtetni. A szükséges energiamennyiség előállításáról egy helyi naperőmű gondoskodik majd, amely 70 megawatt áramot fog termelni. Ez az árammennyiség elegendő lenne több mint 14 500 arizonai otthon ellátására.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Renegade #5
    évek óta konzekvensen ezen a véleményen vagy, kíváncsi vagyok meg fog e változni valamikor. :)
  • molnibalage83 #4
    A napenergia hasznosítás a világ nagy részén hülyeség, de nem azért, ami a képen van...
  • MsUser #3
    Van miből befektetni, a legmagasabb haszonkulccsal operáló multi.
  • passatgt #2
  • Renegade #1