Berta Sándor

Már a jövő keresőjét fejleszti a Google

A webes keresés korszaka a végéhez közeledik, ezért a Google az okostelefonokon használható tökéletes személyi asszisztenst akarja megalkotni.

Scott Huffman korábban a Google webes keresőjének egyik fő fejlesztője volt és tisztában van azzal, hogy ez a korszak hamarosan lezárul. Az emberek egyre ritkábban írnak be PC-ről szavakat a keresőbe: tavaly először csökkent a számítógépeken végrehajtott webes keresések száma, idén pedig folytatódhat a trend. Huffman azon dolgozik, hogy újra feltalálja a keresést.

A menedzser szerint az okostelefonokon végrehajtott kereséseknél az adatbevitel jelenti a legnagyobb problémát, nagyon nehéz beírni a szavakat. A közeljövőben ugyanakkor olyan hordozható eszközök (szemüveg, óra stb.) lesznek a felhasználóknál, amelyekben egyáltalán nem lesz olyan felület, amivel be lehetne írni a szavakat, a cél tehát az, hogy a keresést egy személyi asszisztens váltsa fel. Ez azonban nem csak feladatokat oldana meg, hanem már azelőtt tudna kivánságainkat, hogy arra gondolnánk, vagyis többet fog tudni - még rólunk is, mint egy emberi asszisztens. A program neve egyszerűen csak Google.


Scott Huffman

A személyi asszisztens képes lesz arra, hogy megmutassa, ha a felhasználónak előbb el kell indulnia egy megbeszélésre, mert időközben dugó alakult ki; megjegyezze, hogy az illető hol szokott rendszeresen parkolni és figyelmeztesse a még be nem fizetett számlákra. De mindez csak a kezdet lesz, később tájékoztatja majd a felhasználót arról, hogy ha késik a repülőgépe, így a kávézóban maradhat és csak később kell a becsekkolnia. A megoldás emlékezni fog az általunk korábban elmondott dolgokra, ahogy az bármely beszélgetés során megvalósul.

Scott Huffman bemutatta a kísérleti szakaszban lévő fejlesztést. A kezében tartott egy okostelefont és azt mondta: "O.k. Google." Ez az a mondat, amit a készüléknek hallania kell ahhoz, hogy aktiválja a beszédfelismerési funkciót. Ezután egy hang hallatszik, ami jelzi a szolgáltatás elindítását. Huffman megkérdezte: "hány lakosa van Új-Zélandnak?" A válasz: "4,4 millió". Majd jön a következő kérdés: "S mi a helyzet a juhokkal?" A válasz: "31,2 millió. Ez azt jelenti, hogy hét juh jut minden új-zélandi lakosra".

Tehát a személyi asszisztens nem csak rákeres a szavakra, hanem megérti a jelentésüket is. Ebben a folyamatban a Knowledge Graph nevű adatbázisra hárul a főszerep, ez a rendkívül gyorsan növekvő tudástár köti össze a tényeket és a fogalmakat. Huffman szerint ugyan ez a legnagyobb ténygyűjtemény, amit valaha létrehoztak, de ennek ellenére még mindig túl kicsinek számít, ezért folyamatosan bővítik. Minden egyes ténnyel, fogalommal egyre több mindent ért meg, és így a hivatkozások helyett közvetlen válaszokat adhat, melyeket azután a rendszer felolvashat vagy megjeleníthet egy okosórán. Már rég nem csupán információkról lesz szó, ugyanis ha az emberek elkezdenek beszélni a szolgáltatással, akkor még többet akarnak majd: elvárják, hogy a Google még több dolgot végezzen el nekik.


A hangfelismerést kombinálják a valós életben felmerülő kérdésekre történő keresési eredményekkel

A technológia kialakulása sok mindent elárul arról, hogy működik a Google, ugyanis nem volt semmilyen előzetes terv a funkció kifejlesztésére. Baris Gultekin és egy másik fejlesztő saját maguktól kezdtek foglalkozni ezzel a dologgal. Négy hónap után készült el az első verzió, ma már Gultekin vezeti a fejlesztőcsoportot. Huffman ugyanakkor elismerte, hogy közel sem egyszerű felismerni, hogy mi fontos egy beszélgetésben és mi nem, és a virtuális személyi asszisztenssel való közvetlen kapcsolat is komoly kihívást jelent. A beszédfelismerés csupán az elmúlt 3 évben lett annyira jó, hogy igazi kommunikáció kezdődhessen.

Gultekin tisztában van azzal, hogy az emberek szokatlannak találják a megoldást, hiszen a valódi személyi asszisztens nincs mindig mellettük, míg a telefon igen. A fő cél az, hogy kiderítsék: mely információkat találják a felhasználók hasznosnak és melyeket nem. A jövőben, ha valaki a Google személyi asszisztensén keresztül rendel taxit a repülőtérre, akkor a rendszer felhívhatja a figyelmét arra, hogy egy magánszolgáltatás olcsóbb lenne. Mindez sokkal személyre szabottabb lenne, mint egy keresési eredménnyel összekapcsolt hirdetés. A személyi asszisztens egy mindent tudó helyettes lesz, míg a személyre szabott ajánlatot a felhasználó nem akarja és nem is tudja majd visszautasítani.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • zola2000 #12
    Gondolom okosórán állandóan aktív... Bár az akkuidő ilyenkor kérdéses lehet ha állandóan megy a mikrofon és dolgozik a cpu.
  • benbozso #11
    Ki van kapcsolva a beszédfelismerő, azt mondom hogy "O.k. Google." és az inaktív beszédfelismerő ezt felismeri és aktiválja önmagát :)
  • fapapi #10
    A legelső kép merő véletlenségből nem a Cortana?
  • wraithLord #9
    Én nem vettem észre, hogy a webes keresés a végéhez közeledne. Ugyanannyit használom, mint régen. Az okostelót csak akkor használom, ha nem vagyok gépközelben.

    Ez az "Ok Google" beszédfelismerő és értelmező cucc pedig most is benne van minden androidos telóban, és most is csak arra használom, hogy ökörködjek vele (amúgy tök jól működik, csak nem szoktam hozzá, hogy a telefonommal társalogjak).
  • zola2000 #8
    Nekem meg konzol meg barátnő és egy olyan izé is kell.
  • Tikal #7
    lol
  • ugh #6
    Azt amire gondolsz T-Rex-ezesnek hivjak...
  • dzsagon #5
    Kíváncsi leszek honnan fogja tudni , hogy egy pornót szeretnék keresni amire kiverhetem.
  • Willenbrock #4
    Nekem Pc kell,mégpedig asztali most,meg 15 év múlva is.Hagyjanak az okostelóval a fenébe,mert azért sem fogok venni.
  • Gladiator #3
    Es a Google keresojet a Microsoft Cortanajaval illusztraljatok?:DDD