Berta Sándor

Nem mondanának le a gyártók a gépkocsik feletti ellenőrzésről

A cégek megakadályoznák, hogy a Google és az Apple meghatározó szerepet töltsön be az autópiacon.

Az Apple, a Google és a Blackberry célja az, hogy az operációs rendszereik ne csupán a mobil készülékeken arassanak, hanem a közúti járműveken is. Az IT-cégek és az autógyártók már most is együttműködnek, de eddig a kooperáció elsősorban arra korlátozódott, hogy az okostelefonokat csatlakoztatni lehessen a fedélzeti rendszerekhez.

Dietmar Drofenik, az AT&S szakértője úgy vélte, hogy a helyzet nem fog egyhamar megváltozni. Az autógyártók igyekeznek addig, amíg lehet, a kezükben tartani az ellenőrzést, egy Androidon vagy iOS-en alapuló autó ugyanis azt jelentené, hogy az operációs rendszer fejlesztője határozná meg azt, hogy a szoftvernek hogyan kell működnie. Amennyiben pedig a szoftver erősebbé válik a hardvernél, úgy az autógyártók gyorsan elveszítenék az ellenőrzést.

Három héttel ezelőtt volt egy megbeszélés a Cisco központjában, ahová a vendégeket John Chambers, a Cisco vezérigazgatója hívta meg. A téma a gép-gép (M2M) kommunikáció volt. Az egyik résztvevő szerint az autógyártók leginkább a Google térnyerésétől féltek és mindenképpen meg akarják akadályozni, hogy a webes konszern az autók piacán is túl nagy befolyásra tegyen szert. Attól tartanak, hogy ugyanaz valósul meg, mint az okostelefon-piacon, ahol az operációs rendszereket szállító cégek kezében van a hatalom.


A Tesla S hatalmas kijelzője mögött Linux-alapú rendszer van

A mobil piac és a gépkocsik egybeolvadását alátámasztja a Long Term Evolution (LTE) technológia fejlődése és elterjedése is. A LTE-t már támogatják a legújabb okostelefonok és autómodellek is. Tavaly már meg lehetett rendelni az első Audi S3 Sportback gépkocsit, amibe integrálták az LTE Audi Connect funkciót. Ez elsősorban a gyors adatcsere, a zenék és a videók gyorsabb streamelése, a navigáció és a közlekedési információk valós idejű elérése miatt hasznos.

Burkhard Göschel professzor, a BMW egykori fejlesztési igazgatója már márciusban azt nyilatkozta, hogy hamarosan elmehet az autógyártók kedve az IT-óriásokkal való együttműködéstől és nehéz helyzetbe kerülhetnek. Április közepén pedig kiderült, hogy az autógyártók nem örülnek az IT-cégek megjelenésének és attól tartanak, hogy az Apple és a Google túl nagy befolyásra tesz szert az autópiacon.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • SupraMKIII #15
    Már bocs, a motor/váltó/egyéb vezérlésről szó nem volt - és aki azt bármilyen oprendszerre ülteti, az akár fejbe is lőheti magát :-)

    Itt csak a klima, zene, ülés, stb., nem kritikus rendszerekről van szó. Az autó rendszerei meg fussanak csak alacsony szinten, oprendszer nélküli eszközön!
  • sola #14
    Szerintem a fedélzeti szórakoztató/vezérlő rendszer soha nem lesz összekapcsolva a gyújtás vezérléssel, függetlenül attól, hogy lesz-e Android az autóban vagy sem.

    A gyújtást és egyéb belső (autó)rendszer funkciókat vezérlő számítógép tipikusan egy teljesen külön számítógép valamilyen beágyazott oprendszerrel (gondolom most már Linux-al is).

    Itt a vita maximum arról szólhat, hogy a fedélzeti tájékoztató rendszer (ami semmi létfontosságú dolgot nem visz), az lehessen-e valami nem teljesen saját fejlesztésű, hanem esetleg Android vagy iOS alapú.

    Itt én az iOS-nek nem sok esélyt látok, mivel az autógyártók mindenképpen kőkemény kontrolt akarnak majd az oprendszer felett (GUI testreszabások, custom kernel-ek...stb), aminek az Android-nál van csak bármilyen realitása.
  • SupraMKIII #13
    Az API nem sokat segít, ha lerohasztja az ember az alap oprendszert...

    Valójában dual eszköz kellene, egy kijelzővel: egy olyan linux alapú eszköz, ami elviszi a fenti alap dolgokat, (kb 5 eFt) és emellett lehet egy rendes android rendszer, amit úgy rohaszt le a kedves felhasználó, ahogy csak jólesik!

    Lehetne egy alternatív market is, ahova csak szigorúen tesztelt és ellenőrzött appok kerülhetnek fel, esetleg a gyártó által egyedileg engedélyezve 1-1 tipusra.
  • Yv@n #12
    "Legyen egy zenelejátszó/rádió, lehessen buzerálni rajta a klímát, meg a navigáció, és kakukk. És ez úgy legyen összerakva, hogy kompatibilisek legyenek."
    API.
    Ez gyönyörűen megoldható lenne úgy, hogy a kocsiban lévő dolgok egy API-n át elérhetők, OS-t pedig olyat telepítene a user, amit csak szeretne. Nyilván ez a gyártónak nem érdeke, hisz hogy nézne már ki az, hogy kitolja valami harmadik fél a használhatóság időtartamát, neki meg nem jön abból még több lóvé?
  • Vol Jin #11
    Ebben van valami. Egy skodába a gyári GPS felára 500 ezer forint. Erre mondja azt az ember, hogy az anyátok picsáját!

    Mellesleg az is igaz, hogy egy kocsiba felesleges egy android, hogy mindenféle appot telepítsenek. Legyen egy zenelejátszó/rádió, lehessen buzerálni rajta a klímát, meg a navigáció, és kakukk. És ez úgy legyen összerakva, hogy kompatibilisek legyenek. Mondjuk megy a navigáció, és a kihangosító alul a sarokba írja ki a telefonszámot úgy, hogy ne lapozzon el a GPS-ről, és kakukk. Semmi szükség menet közbeni angry birdsre, meg ilyen baromságokra. Szóval az a két-három alkalmazás legyen egymásra felkészítve. Gondolok ezalatt arra, hogy a GPS térképe, ha aktív, foglalja el a képernyő 90%-t, a maradék 10-en meg írja ki, hogy kossuth rádió, vagy a CD 6-ik száma, ha meg nem használják a GPS-t, a zene foglalja el a teljes képernyőt, de ha menet közben kinyílik az ajtó, akkor ugorjon fel a kocsi sematikus ábrája egy nyitott ajtóval, és sípoljon.

    Ez így kerek, és ebbe nem kellene beleugatni más iparágaknak.
  • SupraMKIII #10
    Miért is mondanának? Két filléres dolgot adnak el százezrekért vagy milliókért - ha egy "sima" android futna rajta, mivel indokolnák mindezt?
    Persze, gátlás nélkül hazudnak, de így legalább nem mindenki számára nyilvánvaló a dolog.

    Az autóipar jelenleg talán a legnagyobb szabadrablás...
  • Darth Sith #9
    2 éve használom a note2-öm, nem kevés app van rajta meg adat, mégsincs vele semmi gond, nem fagy, nem lassul. Nálad van user error.
  • NEXUS6 #8
    És hány, a store-on hivatalosan fennlevő app-ott telepítettél?
    Amíg csak a csiszta rendszer van fenn, addig az enyém is gyors és gondozás mentes. Csak minek után elkezdem használni lesz öngyi.

    Az enyém most pl eccercsak kinyírta magát, imei szám elfelejt, vihetem be a szolgáltatóhoz megcsináltatni. Pedig az utóbbi időben már hanyagoltam a buzerálását.
  • sanyicks #7
    Egy igazi balfasz mindent le tud fagyasztani...
    nekem sajnos nem sikerül, így fordulhat elő hogy a telefonomon az android 487 órája nem lett újrandítva... és még csak lassulni sem akar.
  • halgatyó #6
    menjenek a p**ába a túl elektronizált szarb**ó autókkal, amik ott fagynak le úton-útfélen.
    A navigációs rendszert vagy bármilyen zenelejátszót mi a büdös f**ért kell összekapcsolni a gyújtást vezérlő számítógéppel? Hogy a zene ütemére rángatózhasson az az autó? Vagy hogy valakik még nagyobb profitot vágjanak zsebre egy senkinek TÉNYLEGES hasznot sem hajtó fa**ságért?

    Az autó oda menjen, ahová én vezetem! Még akkor is, ha eközben megszegek valami agyaszar barom által kiokádott szabályt.
    Aki meg nem képes beparkolni valahova, az gyakoroljon.