Gyurkity Péter

Androidos riválisokkal bővül az új konzolgeneráció

Az elmúlt hetekben mind a Microsoft, mind pedig a Sony bemutatta saját új konzolját, ezzel pedig a fanatikusok számára lezárult az izgatott várakozás. A mezőny azonban további versenyzőkkel bővül ki, hiszen néhány kisebb projekt mellett immár maga a Google is saját konzolon dolgozik, természetesen az Android platformra építve, inkább az átlagfelhasználó igényeit kielégítendő. A párharc így ismét többszereplőssé válik, komoly kérdőjelekkel.

Május és június során megrendezésre került a Microsoft, illetve a Sony hivatalos bemutatója, ahol megismerhettük az Xbox One, valamint a PlayStation 4 fontosabb részleteit. Megtudtuk, hogy míg a szoftvercég a játékok mellett a nappalit is szeretné meghódítani megoldásával, univerzális eszközt nyújtva azoknak, akik a szórakozás egyéb formáiért is rajonganak, addig japán riválisuk inkább a hagyományos szerepkört töltené be fejlesztésével, néhány komoly engedménnyel (például a használt játékok terén), amely rögtön pozitív fogadtatásra talált - nem csoda, hogy a Microsoft gyorsan reagált erre, visszavonva néhány eredeti korlátozást.

A játékok mellett kiemelt szerep jut a központi online szoftverboltnak, az abban megtalálható különféle tartalmaknak, amely egyben a szórakoztatóipar igyekezetét is jelzi, ahogy szeretnének lépést tartani a változó időkkel. A hardver terén nem sok meglepetés érte az érdeklődőket, hiszen azt már korábban tudtuk, hogy mindkét versenyző chipjét az AMD szállítja, emellett pedig nagyjából tisztában voltunk az egyéb jellemzőkkel is. A chipfejlesztő cég most arról igyekszik biztosítani az érdekelt feleket, hogy nem lesz gond az utánpótlással, elegendő számú processzort tudnak majd leszállítani, míg az elemzők azt becsülik fel, hogy ez mennyiben garantálja a sokat küszködő vállalat jövőjét, megemlítve, hogy a konkrét bevételek mellett az sem mindegy, hogy minden új játékot az AMD architektúrájára írnak.

Legutóbbi, januárban megszületett cikkünk óta sokat változott a helyzet, hiszen például a tavaly még a pénzgyűjtésre koncentráló Ouya időközben piacra dobta saját fejlesztését, igaz, nem minden probléma nélkül. A támogatóknak ugyanis már március során hozzá kellett volna jutniuk saját példányaikhoz, ám a szállítás késlekedett, több nagyobb észak-amerikai üzletlánc polcain pedig csak június végén bukkant fel a minikonzol, immár csaknem 200 játékkal - igaz, ezt követően alig 24 óra alatt el is kapkodták azt.


A társaság eddigi teljesítménye mindenképpen elismerésre méltó, hiszen ők valóban a nulláról indulva hozták létre a projektet, amelyhez eredetileg a saját kútfőn kívül semmilyen forrás nem állt rendelkezésükre. Természetesen az Ouya nem a két nagy brutális erőgépe ellen indul, legalábbis nem közvetlenül, hiszen inkább az olcsó kereskedelmi árra, valamint a többnyire ingyenes játékokra épít, mintsem hardveres jellemzőire, a megoldás azonban mégis megfelelő alternatívát nyújthat azoknak, akik nem feltétlenül vágyakoznak az új generáció mutatósabb képviselői után.

Nem is ez az egyetlen projekt, amely az Androidra építve hódítaná meg a laikusok, valamint a csúcskategóriás megoldásokból kiábrándult, azokat megunók tömegeit. A Tegra 3 chipre és 1 GB memóriára építő eszköz példáját időközben mások is követték, így például a GamePop , amely rögtön két eltérő változatot kínál, mintegy 500 játékkal. A megszokottól eltérően ők havi előfizetés ellenében kínálnak elérést a teljes meglévő szoftveres kínálathoz, vagyis itt nem kell külön megvásárolnunk az egyes játékokat. A GameStick fejlesztése még ennél is kompaktabb, méretében egy USB-kulccsal vetekszik, ám a HDMI-csatlakozó révén bármilyen új televízióval összeköthető. A megoldás szintén 1 GB memóriát, 8 GB-os belső tárolót, valamint WiFi és Bluetooth támogatást kínál.

Az nVidia szintén jelen van ezen a területen, hiszen Shield néven ők is elkészítették saját minikonzoljukat. Az 5 hüvelykes, 1280 x 720 pixel felbontást támogató kijelzőt az új Tegra 4 processzor egészíti ki, bár a 300 dolláros ár némileg magasabb a sufnituning jellegű eszközökéhez képest. A megoldás érdekessége, hogy megfelelően erős asztali grafikus kártya (GeForce GTX 680) esetén a PC-n lévő játékokat streamelhetjük a készülékre, egyébként a kínálat szintén az androidos fejlesztésekre szorítkozik.


A következő nagy beszálló, aki szintén érdeklődik a terület iránt, minden bizonnyal a Google lesz, ahogy arról több alkalommal olvashattunk bizonyos pletykákat. A Wall Street Journal szerint a cég az Android 5.0 elkészítését követően szintén a nappalit veszi célkeresztbe, itt szeretnének minél szélesebb körben megfelelő alternatívát nyújtani. Ennek érdekében még idén elkészülhet saját okosórájuk, valamint konzoljuk, amely közvetlenül szállna versenybe a már említett androidos és egyéb készülékek ellen.

A Google konzolja minden eddigi játékot futtatna az Android alatt, ám ennek sem célja az AAA-kategóriás fejlesztések elleni párharc, erőgépet tehát itt is felesleges várnunk. Sokkal fontosabb szempont ennél a cég számára, hogy kikezdhetik az Apple AirPlay pozícióit, valamint hogy a fanatikus konzolrajongók számára is további tartalmakat tehetnek elérhetővé saját rendszerükön keresztül. Néhány elemző szerint ugyan az ehhez szükséges szoftverbolt kiépítése időt vesz majd igénybe, ám mintha ezen írásokban elfeledkeznének a Play portál létezéséről - nem valószínű, hogy a Google egy újabb, ettől elkülönülő online bolt kiépítését fontolgatná.

A keresőcég színre lépésével előfordulhat, hogy megismétlődik majd a netbook története. Ahogy az elmúlt években a nagyobb gyártók sikerrel fogták ki a szelet az eredetileg a százdolláros PC néven útnak induló kezdeményezés vitorlájából, majd kellő forgalom hiányában inkább az ultrabookok és hibrid megoldások irányába terelték a vásárlókat, a Google is elzárhatja a felemelkedéshez vezető utat a kicsiny projektek elől. Ahogy azt említettük, az új generáció esetében kiemelt szerep jut az egyéb tartalmaknak (zene, filmek, stb.), márpedig itt a Play portál gazdag kínálattal rendelkezik, kiépült és többnyire olajozottan működő számlázási és kiszállítási rendszerrel, amely nemcsak a kicsik, de az egészen nagyok számára is veszélyforrást jelent.

A kudarcba fulladó Nexus Q helyett tehát egy saját konzol jelentheti a megoldást a Google számára, hogy itt is megalapozza jelenlétét. Hogy mennyiben sikerül beelőznie a kicsiket és a fanatikusok számára kiemelkedő látványvilágot biztosító nagyokat (némileg utánozva a Nintendo Wii példáját), az majd az elkövetkező években derül csak ki.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • errorista #22
    ,,Nálnuk is ez van. Vettünk egy Xbox360-at, hogy barátnőmmel játszunk."

    http://www.youtube.com/watch?v=1NHngamlbLw
  • sanyicks #21
    miért ne? alig van különbség köztük...
  • Papichulo #20
    Android nem ennyire széttöredezett platform

    Ez ugye vicc akart lenni? :)

    A console lenyege, hogy az uniformizalt hardware miatt a vegletekig lehet optimalizalni az alkalmazasokat, itt ez elveszne.

    ha eddig meg tudták oldani még a kis fejlesztők is

    Eddig sem voltak big-budget AAA jatekok androidra es nem ugy tunik, hogy a kozeljovoben ez valtozni fog. F

    egy Mali, SGX és nvidia GPU-n ugyanolyan jól fusson egy játék

    Meg az ezer kulonbozo CPU, memoriameret, OS, felbontas, hang chip, stb... amit eppen a Negy Arany Sarkany bt shenzheni muhelyeben olcson be tudtak szerezni. Ez egy fejlesztonek remalom.
  • Moby #19
    Semmi baj nincs az igényes indie cuccokkal (bár sajnos túl sok nincs belőlük) amíg a helyükön vannak kezelve. A bajok ott kezdődnek, amikor elkezdenek ilyen bulvárcikkeket gyártani. Ráadásul pont az ilyen ouya-féle túlárazott szarok kapcsán. Akit a végeláthatatlan időtöltike vonz, az eddig is megvehette a telefonját/tabletjét/stickjét. Akár olcsón is. Vélhetően már meg is vette. Aki meg "nagy"játékokkal akar játszani, az meg lassan ugyanennyiért hozzájut a most kifutó konzolgenerációhoz. Ezek itt a cikkben nem hogy nem versenyeznek, de létjogosultságuk sincs.
    Az ios eszközök az egységesedő kontrollertámogatással még csak-csak, de mindez csak handheld vonalon érdekes.
  • joshua #18
    Naa azért egy halo játékhoz ne hasonítsuk a mérges madarakat:D
  • Gabbbbbbbbbbbb #17
    Nem kell bántani az Angry Birds-t, jó kis játék az, ezerszer jobb, mint egy Halo például. Abban igazatok van, hogy ezek nem lesznek vetélytársai a komoly konzoloknak, de attól még ezek között a 2d-s játékok között is nagyon sok jó van, sokszor több kreativitással, mint a komoly blockbuster címeknél.
  • Moby #16
    Igen-igen. Fingomsincs az egészhez. Nemisláttammégilyet.
    ROFL.
  • cateran #15
    Jo latni, hogy lila fingod sincs az egeszrol :D Mondjuk az tutifix, hogy EZ semminek nem lesz a vetelytarsa, de ugyan aruld mar el a 1euros madarcsuzliban mit jelent az 1 euro? (a madarcsuzlit ertem:D)
  • Moby #14
    Pont ezekből 12 egy tucat a konzolokon is.
    Csak azok valamivel jobban néznek ki.
    A (mostmár) előző generáción.
  • Vadnokedli #13
    Kb. Ezek a játékok tényleg csak időelbaszások. Viszont a Modern Combat 4, vagy Wild Blood azok elmennének konzolra.