Berta Sándor

Eltűnnek a CD-k a boltokból

A zeneszámokat és albumokat egyaránt online, és nem szakboltokban vásárolják meg az emberek. Az Amerikai Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában és Franciaországban eltűnnek a CD-k a boltokból.

Véget ért az a korszak, amikor a felhasználók bementek a zenei üzletekbe és órákat töltöttek a polcok között a borítókat nézegetve és belehallgatva az új albumokba. Az USA-ban gyakorlatilag teljesen eltűnnek a zenei boltok a települések belvárosaiból és a bevásárlóközpontokból. Nagy-Britanniában és Franciaországban a HMV, illetve a Virgin Megastore a végét járja. Németországban még nem ilyen rossz a helyzet, Tim Renner, a Universal Music helyi vezetője azonban kiemelte, hogy a jövőben a zenei piacon kapható termékek 90 százaléka digitális kiadvány lesz és csupán a művek 10 százaléka jelenik majd meg CD-n. Az új korszak beköszöntét jelzi, hogy a WOM zenei bolthálózat, amelynek üzletei évekkel ezelőtt még a német fiatalok találkozóhelyeinek számítottak, ma már kizárólag a világhálón létezik.


Azok a kereskedők vannak viszonylag jó helyzetben, akik az alternatív zenei irányzatokhoz tartozó előadók és együttesek albumait, vagy a használt kiadványokat kínálják. Ilyen üzlet a manhattani Academy Records & CDs. A 89 üzlettel rendelkező Kette Tower Records már 2006-ban beszüntette a tevékenységét az USA-ban és ugyanebben az évben került padlóra a Sam Goody is. 2009-ben bezárt az utolsó észak-amerikai Virgin Megastore, ezzel New York városa nagy zenebolt nélkül maradt. Az 1921-ben megalakult brit HMV január elején ment csődbe, s bár a világ legnagyobb zene- és filmforgalmazó cégei még próbálják megmenteni, erre nem sok esély van.

Franciaországban hasonló sors vár a Virgin Megastore hálózatra, amely az USA-ból, Nagy-Britanniából és Japánból már eltűnt. A következő négy hónapban megvizsgálják, hogy van-e szanálási lehetőség, amennyiben nincs, akkor 26 kirendeltségen összesen 1000 munkahely kerül veszélybe.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • narumon #28
    Én pontosan emlékszem mindenre. Bár én úri gyerek voltam kölökkoromban, németből hozott lemezekkel és normális lejátszóval :D Nem egy lemezem abból az időből most is megvan, teljesen hibátlanok. A másik fele is igaz, akkor vettem 35e forintért a deck-em amikor 20e Ft volt a havi fizum. (És nem azért mert olyan rosszul kerestem...)
  • bobijub #27
    bekövetkezett az a ritka este, amikor az offtopikosodás nem ment át értelmetlenségbe, meg trolloskodásba. de azért az offtopikosodási területen is sikerült két vonatkozást alaposan összevegyíteni.

    van ugyanis az átlagos, (óccsótól jó közepesig) kategória, meg a vájtfülűségi készítmények. aki nem hallja meg azt, hogy mi a hangzásbéli minőségi különbség a nem több mint harminc évvel ezelőtti _ÁTLAGÁRÚ_ vagy akkor a többihez képest óccsónak számító cucc és a mai megfelelőik között, azon fülorvos már nem segít. azoknak, akik tudják, hogy mi a vinyl és nem érzelmi/nosztalgia, hanem minőségi okból szeretik, illene azt is tudniuk, hogy milyen volt a kopó tűs, sercegősithető vinyles, elöregedettgumigörgőktől dübörgősödó lemezjátszó, meg a kikerülhetetlenül zajos analógszalagos. ja igen, tényleg, aki a kora miatt nem emlékezhet rá, annak nincs esélye összehasonlító hallgatást csinálni. de azért még ajánlom összehasonlításnak azt is, hogy az kazettásmagnófénykorabeli cuccok reálértéken vett ára hogyan viszonyul a mai kütyük reálértéken vett árától
  • Tetsuo #26
    Igen, sajnos jobb megoldas nincs. Ha valaki a gyujtemenyet a gyerekeire szeretne hagyni, akkor meg plane.
  • narumon #25
    Ebben csak azért nem vagyok biztos mert ugye a vinylnek van mindenféle előnye a digitális zenékkel szemben a CD-nek viszont nincs semmi. Ezért nem gondolom, hogy hosszútávon gyűjthető item lenne. Aki zenét akar offline gyűjteni mert érdekelni fogja az szerintem beesik a vinyl táborba. Legalábbis nekem ez tűnik logikusnak.
  • Tetsuo #24
    Az a lenyeg, beepult-e a nyelvbe vagy sem. Mint alabb irtam, az eredeti jelentese vagy utalasanak helyessege lenyegtelen. A bakelit szo a magyarban, a hanglemezre utalva inkabb hasznalatos, mint a vinyl, raadasul az magyarul vinil lenne.
    Persze, ez nem olyan egetrengeto problema, de a vinil vagy vinyl utalva a hanglemezre kevesbe elfogadott jelenleg, mint a bakelit. Csak a magyarban persze es jelenleg, mert ha egyre tobb ember hasznalja, akkor beepul a nyelvbe es helyes lesz azt hasznalni. Eles hatar vagy pontos idopont nincs. :)
    A CD sajnos vagy nem, teljesen beepult mar, ugyhogy a jelenkori szotarak es lexikonok is tartalmazzak.
  • culas25hc #23
    Amúgy nem hiszem, hogy el fog tűnni a CD, csak megmarad olyan szinten mint ma a vynil (!) lemez. A minőségi zenehallgatáshoz a minőségi formátumon kívül hozzátartozik a lemez illata, kézzelfoghatósága, szövegkönyv lapozgatása stb...
    A flac nagyon jól szól, de olyan mint minőségi bort inni műanyag flakonból. Teljesen jó dolog az mp3, látok jövőt a felhőszolgáltatásokban is, de lesz mindig is egy réteg, akik igényelni fogják a jó öreg CD-t.
  • culas25hc #22
    Akkor a CD helyett is használja mindenki a KL szót... mellesleg a bakelit a helytelen megnevezés, mivel bakelitből soha senki nem csinált még hanglemezt :P
  • lordmorden #21
    nagoyn sok éve nem foglalkozok semmilyen optikai lemezzel, sokkal jobb a flac vagy jó bitrátájú mp3, tárolhatóbb stb sajnos a lemezeknek leáldozott teljesen, de a modern kor hozadéka a folyamatos minőségromlás is... amúgy a zenék 90%ánál nem számít min van, az összes pop meg a mostani slágerek és cumók nagy része úgy szemét ahogy van. valódi zene meg már egyre kevesebb van, ahoz meg ha nem te játszod otthon oylan hangtechnika kell. az embereket nem érdekli a minőség, sajnos a divat és a tömeg kell nekik. átlagban elég lenne 128as mp3 is, de jó lenen minden flacban, persze, ez szinte senkit enm érdekel...
  • Vaszilij Artyom #20
    A vynil egy anyag neve nem egy angol szó. Az Atom se egy angol szó hanem egy név.
  • llax #19
    A különbséget nem kell bemutatni... A klasszikus elektromos hangszerek (pl. analóg szinti, gitár, dobgép) hangját is a a kvázi természetesek közé sorolnám. De főleg az analóg gitárét (feltéve, hogy nem szintit vezérelnek vele), hiszen ott még a zenész által közvetlenül befolyásolható mechanikus rezgésből származik a hang... Igazából a digitális világ zenéivel sincs sok bajom addig, amíg közvetlen ember-hangszer kapcsolatból származik, a gond az, hogy ebből is egyre kevesebb van...