Gyurkity Péter

Lassan terjed a repülőn való telefonálás és WiFi

A különböző légitársaságok ezekben a hónapokban kezdik meg, avagy folytatják a repülés közbeni telefonálást és a vezetéknélküli internetezést lehetővé tévő rendszerek kiépítését és alkalmazását, ezek telepítése azonban a jövő év végéig elhúzódik, egyes esetekben pedig még ennél is tovább tart majd. Az igény egyértelműen megmutatkozik az utasok részéről, és bár a vélemények megoszlanak a használat mikéntjéről, valamint az esetleges felárakról, a többség igénybe venné a kínált platformokat. Kérdés, hogy a szabályozó hatóságok milyen gyorsan hozzák meg a szükséges döntéseket, illetve hogy az érintett társaságok mennyiben tudják majd kiküszöbölni a kényelmetlenségeket.

A Fly.com szeptember első hetében tette közzé amerikai felmérését, amely az eredeti európai kérdőívet követi a sorban. A válaszok összegzése után kitűnik, hogy a tengerentúlon egyértelmű igény mutatkozik a WiFi és a repülőn való telefonálás iránt, ami némileg szembemegy az európai trenddel. Amíg ugyanis a brit változatban alig 5 százalék jelezte igényét a technológia iránt, addig az amerikai anyagban már 80 százalék állt pozitívan a WiFi jelenlétéhez, 66 százalék pedig a mobiltelefonoknál is igenlő választ adott. Mivel az In-Stat adatai szerint jelenleg odaát az utasok alig 10 százaléka veszi (veheti) igénybe a meglévő megoldásokat (az összes amerikai járat 16 százalékát szerelték eddig fel a szükséges eszközökkel), mindenképpen van fantázia a kiépítés folytatásában.


Felmerülnek azonban bizonyos kérdések a mindennapos alkalmazással, annak mikéntjével kapcsolatban. Hiába van ugyanis meg az igény a tengerentúlon, a megkérdezettek fele nem szeretne felárat fizetni a kapcsolódásért, 38 százalék pedig attól tart, hogy a hangosan telefonálók zavarnák az utasok nyugalmát. Jellemző adat, hogy 59 százalék nem tudja mire való az úgynevezett "airplane" opció a különböző mobil készülékeken (amivel letiltjuk a hálózat elérését), 46 százaléknak pedig halvány gőze nincs arról, hogy erre, avagy a kütyük kikapcsolására, miért is van szükség. A társaságok számára eközben elsősorban az jelenthet problémát, hogy a szaporodó eszközök energiaéhségét miként elégítsék majd ki.

A hálózat elérésére alkalmas, antennákkal felszerelt kütyük kikapcsolásához eddig maguk a társaságok ragaszkodtak, mégpedig a személyzet visszajelzései alapján. Számos esetben panaszkodtak a pilóták interferenciára, egyes baleseteket és nehéz helyzeteket is ezzel magyaráztak, a gyártók és légitársaságok által lefolytatott vizsgálatok azonban nem mutattak egyértelmű bizonyítékokat, a vélemények pedig továbbra is megoszlanak a repülés közbeni használattal kapcsolatban. Mivel a gyártóknak először a hatóság engedélyét kell beszerezniük, a folyamat elhúzódhat, bár úgy tűnik, hogy a két nagy rivális erőltetett ütemben halad előre.

Dacára annak, hogy az amerikai FCC és FAA egyaránt tiltja a repülés közbeni mobiltelefonálást, a Boeing a napokban jelezte, hogy kibővíti a technológiát kínáló gépparkját, és a meglévő 737-es modell mellett a gyártósorról jövőre legördülő 747-8 és 777 változatok is alapesetben tartalmazni fogják a platformot, az eddig legyártott 787-eseket pedig még az év végéig kibővítik, hogy ugyanazon technológiát alkalmazzák. Ezzel a cég európai riválisát követi, amely az Airbus A330 esetében szintén elérhetővé tette a telefonálás és WiFi lehetőségét (ezt egyébként a Virgin Atlantic már használja, a Vodafone, az O2, valamint az amerikai T-Mobile közreműködésével, egyszerre legfeljebb 6 utas számára engedélyezve a hívásokat, roaming díj ellenében).


A megoldás elterjedéséhez természetesen elengedhetetlen, hogy további országok engedélyezzék a telefonálást és internetezést. Az USA-ban egyelőre a személyzet számára engedélyezték az e-olvasók és táblák használatát, jelenleg pedig azon folyik a vita, hogy az utasok a jövőben bekapcsolva tarthatják-e majd ugyanezen kütyüket felszállás és leszállás közben (ágazati szakértők szerint ez nem jelent gondot, az FAA azonban továbbra is óvatos). Az Európai Bizottság 2010-es döntése értelmében megindult az egységes európai keretrendszer kidolgozása, itt a 3G-t is engedélyeznék 3000 méter feletti magasságon, azt azonban a magánszektorra bízzák, hogy az utasok nyugalmát és kényelmét miként kívánják megőrizni.

Világszerte több légitársaság is dolgozik a rendszer kiépítésén, illetve a meglévő platform kibővítésén. A tengerentúlon a több ilyen társasággal szerződött GoGo már 1200 gépet szerelt fel a szükséges WiFi eszközökkel, ám éles versenyben állnak a Panasonic Avionics céggel, amely immár a Boeinget is partnerei között tudhatja. A Delta szintén a GoGo révén szolgáltatna immár video streaming funkciót, elsőként az amerikai, majd azt követően a nemzetközi járatokon, ez azonban egészen 2015-ig elhúzódhat. Ugyanezen cég és a Virgin America ingyen hozzáférést biztosít az eBay oldalához, míg az United szintén ezt platformot választotta. A GoGo már Kanadában is terjeszkedik, az Air Canada szolgáltatása egyes belföldi és amerikai járatokon elérhető (csak most kapták meg a kanadai hatóságok egész országra kiterjedő WiFi-engedélyét), de ezzel egy időben a transzatlanti járatok bevonásán is dolgoznak.

A Singapore Airlines 50 millió dolláros projekt keretében építi ki a WiFi és mobil adatforgalmat lebonyolító rendszerét, ez jelenleg 14 gépen, többek között a leghosszabb járatokon elérhető, az elkövetkező két évben azonban az OnAir közreműködésével minden hosszabb úton használt Airbus A380, A340, valamint Boeing 777-300ER megkapja azt. Az Emirates az Ausztráliába irányuló járatokon vezeti be az OnAir megoldását, miután az végre megkapta az ausztrál hatóság engedélyét, ennek keretében pedig az A380-as gépeken utazók 7,5 dollárért 5 MB, 15 dollárért 25 MB, 25 dollárért pedig 100 MB forgalmat bonyolíthatnak le. A Japan Airlines eddig a New York, Chicago és Jakarta városába tartó gépeken tette elérhetővé a Panasonic eXConnect rendszerét, London, Párizs és Frankfurt ebben csak jövő tavasszal részesül majd.

Európában a Norwegian Airlines vállalta magára az úttörő szerepet, ők már tavaly februárban bemutatták a platformot, mégpedig az első körben ingyenesen, eddig pedig 46 újnak számító Boeing 737-800 típusú gépen integrálták azt a Row 44 segítségével. A Lufthansa a tengerentúli, az USA-ba és Kanadába irányuló járatokon alkalmazta először a Boingo megoldását, amely immár televíziós csatornát is kínál, ebben pedig többek között a Deutsche Telekom is közreműködik. Az Air France és a KLM itt némileg lemaradt, de a jövő év elején két 777-es gépen elkezdik a próbaidőszakot, a többiekhez hasonlóan a böngészést, a levelezést, valamint a szöveges üzenetek küldését és fogadását helyezve előtérbe - az ár egyelőre ismeretlen.

A fentiekből jól látható, hogy a legtöbb versenyző a WiFi-t részesíti előnyben, elsősorban nyilván azért, mert a hatóságok számára ez jelenti a kisebb gondot, az engedélyeztetés terén pedig sokkal jobb a helyzet. Várhatóan éveknek kell még eltelnie ahhoz, hogy a WiFi mellett a mobiltelefonok is komolyabb korlátozás nélkül használhatók legyenek, onnantól kezdve pedig egyedül az ár, valamint az esetleges további feltételek adhatnak majd okot az utasok számára a visszatáncolásra.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Cat #4
    Látom az eszedbe se jut, hogy az emberek nem csak szórakozni akarnak, hanem például dolgozni vagy friss híreket olvasni. A hosszútávú repülőutak jelentős része nem turisztikai, hanem üzleti célú. És itt nem a biztonságról van szó, mert vezetékkel is meg lehet oldani egy repülőn. Nem mellesleg az utóbbi harminc évben soha nem merült fel, hogy egy utas eszköze interferenciát okozott volna. Volt erről nemrég egy nagyon hosszú index cikk, hogy az egész csak egy mítosz, és az engedélyezésén gondolkoznak.
    http://vakbarat.index.hu/tech/2012/09/15/lezuhanhat_egy_repulogep_egy_ipod_miatt
  • Tinman #3
    Valóban nem, de egy 10 órás repülő út is tökéletesen abszolválható wifi és térerő nélkül. Ezer + 1 szórakozási lehetőség van egy ilyen hosszú út során is.

    De hát az a lényeg, hogy online legyünk állandóan igaz?
    Hogy közben esetleg hozzájárulunk egy üzemzavarhoz? Bagatell probléma -.-
  • NEXUS6 #2
    Gondolom még nem utaztál mondjuk Japánba repcsivel?
  • Tinman #1
    Ha 0.0000000000000001% esélye van annak, hogy a mobilomtól megzavarodik valamelyik rendszer a gépen, már meg sem fordul a fejemben a használata.
    Tényleg ennyire fontos ez?

    A normálisabb készülékeken ott az offline mód, el lehet lenni azzal is. Nehogy már ne bírjunk ki pár órát wifi meg telefon nélkül -.-