Hunter

Ütközési energia elnyelése harkály módra

Egy koreai kutatópáros egy harkály természetes adottságaival tenné ellenállóbbá a repülőgépek fekete dobozait. A madár, amikor a fa törzsére másodpercenként akár 22-szer is lecsap a csőrével, számunkra elképesztő terhelést szenved el, minden probléma és károsodás nélkül.

A harkály koponyájára 1200 g lassulás hat mindennapos tevékenysége során, az emberek esetében 80-100 g is agyrázkódáshoz vezet, felmerül tehát a kérdés, hogyan képes a harkály agysérülés nélkül megúszni mindezt.

A kaliforniai Berkeley Egyetem dolgozó Sang-Hee Yoon és Sungmin Park a harkályfélék családjába tartozó aranyhomlokú küllőről (Melanerpes aurifrons) készült videofelvételeket, valamint a fej és a nyak CT-felvételeit tanulmányozva megállapították, hogy fejszerkezetének négy sajátossága nyeli el a mechanikai ütközés energiáját. Az első elem a kemény, ugyanakkor rugalmas csőr, a második az izmos és ruganyos nyelvtartó szerkezet, a koponyát körülölelő nyelvcsont. Rendkívüli szerepe van az elnyelésben koponya elülső, szivacsos csontból felépülő területének, valamint a koponya és az agy közötti minimális távolság, ezáltal minimális mennyiségű agyvíz jelenlétének.

Ezután elkezdődött a felsorolt tényezők mesterséges megfelelőinek a felkutatása, amikből végül meg tudtak építeni egy mechanikus ütközési energiát elnyelő rendszert, hogy megvédjék az agyat, esetükben egy mikroelektronikát. A csőr deformáció ellenállását egy hengeres fémburkolat biztosította, ez volt az első védelmi vonal. A nyelvcsont mechanikai terhelés elosztó képességét egy gumiréteg biztosítja a hengeren belül, míg az agyhoz közel elhelyezkedő koponyacsontot egy alumínium réteg testesíti meg. A szivacsos csont vibráció ellenállását szorosan összezsúfolt, 1 milliméter átmérőjű üveggömbök adják, ebben a közegben helyezkedik el a törékeny áramkör.

A rendszert a teszteléséhez Yoon és Park egy lövedékbe helyezte, és egy légfegyverrel egy alumínium falba lőtte. Elemzésük szerint a harkály inspirálta rendszer 60 000 g-s lassulásnál is megvédte az elektronikát. A repülőgépek fekete dobozai 1000 g-nek állnak ellen. A repülés mellett a katonai alkalmazások kutatói is érdeklődnek a megoldás iránt. Az ütközési energiát elnyelő a bunkerromboló bombáknál is hasznos lehet, sőt az űrtechnológiák is kamatoztathatnak belőle, segítségével ugyanis egy újfajta, a jelenleginél hatékonyabb védelemmel láthatnák el az űrszondákat a mikrometeoritok és az űrszemét ellen.


A New Scientist illusztrációján nyomon követhető a harkály természetes jegyeinek átültetése az ütközési energiát elnyelő rendszerbe

"Ez a tanulmány egy újabb lenyűgöző példa arra, hogyan fejleszt ki a természet magas fejlettségű szerkezeteket olyan feladatok megoldására, amik első pillantásra lehetetlennek tűnnek" - mondta Kim Blackburn, a brit Cranfieldi Egyetem mérnöke, aki a gépjárművek ütközési tanulmányaira szakosodott.

Blackburn természetesen a lengéscsillapítóknál és a lökhárítóknál alkalmazná az alapelvet, míg Nick Fry, a Formula 1-es Mercedes GP Petronas csapat vezetője a pilóták védelmét biztosító eszközöknél alkalmazná az ilyen elveket. "A Formula 1 egyik örök témája a pilóta védelme, akiknek a lassulás hatására igen komoly terhelést kapnak a belső szerveik és agyuk egy baleset esetén. Ezt a problémát a kompozit anyagokkal, a speciális biztonsági övekkel, valamint a fej- és nyakvédő (HANS) rendszerekkel oldjuk meg" - mondta Fry. "Ez a kutatás azonban nagyon érdekes lehet a jövőre nézve."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • JMáté #65
    Hány lába van a lónak?
    8: elől kettő, hátul kettő, jobbról kettő és balról kettő.
    Ezért kell mident tudományosan vizsgálni, mert máskülönben esetleg hülyeség mondunk.
  • Moondom #64
    philcsy 2011. feb. 07. 20:42

    Tudod-e, hogy mitől zakatol a vonat?

    Ahhoz, hogy erre a kérdésre válaszolni tudjunk,
    meg kell vizsgálnunk a vonatot.

    Miből is áll a vonat?

    Van egy mozdony, és van sok (vagy csak egy) kocsi.

    Namármost a mozdony ugyanúgy zakatol, mint a vagonok,
    így elég csak a vagonokat vizsgálnunk, a mozdonyt el is hanyagolhatjuk.

    Ha megnézzük a kocsikat, akkor ugye mindegyik egyforma zakatolás szempontjából, így elég egy kocsit megnézni, a többit elhanyagolhatjuk.

    De miből áll egy vagon?

    Van egy felső (utas, vagy rakodó) rész, és van az alsó rész, azaz az alváz.
    A felső rész ugye nem zakatol, tehát ezt el is feledhetjük, elegendő az alsó részt vizsgálni.

    Az alsó rész felépítését tekintve áll egy alvázból, és a kerekekből.

    Innen az alváz ugye megint nem zakatol, tehát azzal sem kell foglalkoznunk, elég megnézni a kerekeket.

    Kerékből is van azonban egy vagon alatt 4, vagy több pár, amelyek mindegyike
    egyformán viselkedik zakatolás szempontjából, tehát elegendő egy párt megnéznünk, a többivel nem foglalkozunk.

    Egy pár kerék felépítését nézzük meg!
    Áll magából a két kerékből, és van a tengely.
    A tengely viszont nem zakatol, tehát elhanyagolható.

    Marad két darab kerék, ami viszont megint teljesen egyforma, így az egyiket elhagyhatjuk.

    A továbbiakhoz kell egy kis matematika, hiszen nézzük meg a kereket!

    Az kör alakú!

    A kör területét úgy számítjuk ki, hogy (r a négyzeten szorozva Pí-vel).
    A képletből a Pí=3,14, ami nem zakatol, tehát nem foglalkozunk vele tovább.

    Az r az a sugár, ami mivel állandó, így megint csak nem zakatol.

    Mi maradt meg?

    Hát a NÉGYZET!

    És ahogy ez a négyzet billen egyik oldaláról a másikra,

    na
    ATTÓL
    zakatol a vonat kereke!
  • johnsmitheger #63
    Az atomkorban még a harkálytól kell lopnunk?? Gratula! Csak ne erőltessük már ezt a felgyorsult világ sz@rt! Köszi! :DD
  • Meridian #62
    A méreghasználat az állatoknál nem a kígyónál kezdődött... hanem jóval alacsonyabb szinten.

    Már szinte az egysejtűeknél.

    De ha nehéz ezt elképzelni, a világ egyik legmérgezőbb állatai közt a medúzák vannak... ők nem méregfogat használnak, hanem csak csalánzó-sejteket.
  • Balumann #61
    Javítsatok ki ha tévedek, de a fekete doboz azért nagyrészt ellenálló az ilyen különböző ütéseknek, aminek már nem az nyilván pl. egy repülőlezuhanás, ami általában nem háttal vagy oldalasan szokott történni :D Másrészt meg átlehet ezt szerintem úgy alakítani ill. felhasználni, hogy ne csak egy irányból fogja fel a becsapódást ilyen mértékben.
  • globint #60
    A harkály természetes jegyeinek átültetése az ütközési energiát elnyelő rendszerbe a fekete doboz esetén egy kérdést azért nálam felvet: a harkály mindíg egy irányban ütögeti a fejét, míg a fekete doboz nem feltétlenül egy irányból fogja kapni az ütést baleset esetén.
    Nem igazán tűnik védettnek ez a fekete doboz mondjuk egy oldalirányú ütés esetén.....


  • kukacos #58
    Valóban, de kár lejmolnod, nem fog menni a VIP jegy.
  • philcsy #57
    kukacos, te jóba vagy a harkályokkal
  • kukacos #56
    Pedig eccerű. A Ferrari jövőre harkályt fog indítani. Eleve nagy drukkerek, mind piros-feketében alszik. Egy kopp a kormányon: kiállok depóba, két kopp a szélvédőn: dobjatok kukacot.