Kruza Richárd

Szerdán jelenik meg a Hasselblad H4D-40

A középformátumú gépeknek a 35 mm-es SLR világgal szemben nemcsak előnyeik hanem hátrányaik is vannak. Az új típussal ezen szeretne változtatni a Hasselblad.

Annak ellenére hogy a középformátumú gépek jobb képminőséget produkálnak, mégis a 35mm-es SLR rendszerek terjedtek el a leginkább. Ez a digitális fotográfia esetében sincs másképpen, mivel a középformátumú gépek nagyok, nem praktikusak, lassúak, sokkal kisebb választékban találhatóak hozzájuk optikák, és nem utolsó sorban nagyon drágák. Ennek ellenére sok fotós sóhajt fel, ha egy ilyen géppel készült fotót nézeget, mivel a képminőség valóban önmagáért beszél.

A Hasselblad ennek tudatában hozza ki új modelljét, a H4D-40-et, mely egyes tulajdonságaiban a 35mm-es SLR gépek előnyeit hordozza. Az elődhöz, a H3D-II-höz képest az új gép sokkal gyorsabb sorozatfelvételt, magasabb ISO-t, valamint továbbfejleszett autofókuszt ígér. A legfontosabb azonban továbbra is az, hogy a gép 33x44 mm CCD szenzora 40 millió pixellel rendelkezik, ami lényegében duplája a DSLR gépeknél megszokotthoz képest.


True Focus: így nevezik az új autofókuszhoz kapcsolódó funkciót, ami egy gyakori problémát vesz célba. Nevezetesen, hogy nagyon kis mélységélesség esetében az exponálógomb félig lenyomása után való újrakomponálás esetében mozgásunk miatt az élesség "elmegy". Erre természetesen ott vannak az SLR világból ismert többpontos-követős rendszerek, azonban a Hasselblad szerint nagyon kicsi mélységélesség esetében ezek nem elég pontosak. Ennek kiküszöbölésére került a H4D-40-be az Absolute Position Lock (APL) processzor, ami a True Focus lelke: figyeli a gép mozgását, és újrakomponáláskor ezt is figyelembevéve állítja folyamatosan az élességet.

"A fiatal fotósok jól ismerik a DSLR gépek utóbbi években történt fejlődését, sokuknak azonban még nem volt alkalmuk kipróbálni a középformátumot. Nem tudják, hogy ez is is sokat fejlődött, és a két rendszer közötti minőségbeli különbség ugyanúgy megmaradt." - mondta nyilatkozatában Larry Hansen, a Hasselblad ügyvezetője. Felhívta a figyelmet arra, hogy sokan azzal sincsenek tisztában, hogy a nagyobb szenzornak köszönhetően kisebb mélységélességet lehet produkálni, ami nagyobb teret enged a kreativitásnak.

A gép Európában is hamarosan kapható lesz, olcsónak azonban továbbra sem lesz mondható: 80mm-es kitoptikával és keresővel 13 995 Euro lesz a vételára.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Lateralus #17
    Hogy a fenébe ne számítana.

    Látótérnek nevezik.

    "A környezetnek az a területe, amit az egyik mozdulatlan szemünk képes befogni, vagyis érzékelni. A látótér egyénenként és a mérésére alkalmazott technika szerint változó. A látótér felmérése a retina (ideghártya) működése értékelésének egyik módja. Az emberi látómező, a szemtengelyhez viszonyítva általában 90°-ig terjed kifelé, 55°-ig befelé, 60°-ig felfelé és 70°-ig lefelé."

    Az objektíveknél is számít a teljes, szenzorra, vagy filmre kerülő képmező, függetlenül attól, hogy a sarkokban mennyire éles.
  • babajaga #16
    47 fok az nem számít amit életlenűl lehet látni.
  • Lateralus #15
    ~40 fok?
    Annál jóval nagyobb az emberi szem látószöge. Még "nagyjából" se stimmel.
  • bestpixel #14
    A kisfilmes gép 50 mm-es optikájának akkora a látószöge _nagyjából_, mint az emberi szemnek. Ezért hívjuk alapoptikának (kisfilmen, azaz 24x36 mm-es képformátumnál).
  • Lateralus #13
    17-18mm elméletileg.
    Gyakorlatilag, ha tárgyra fókuszál, akkor egyesek szerint 22-24mm körüli.
    http://galileo.phys.virginia.edu/classes/531.cas8m.fall04/l11.pdf
  • Ferrer #12
    A szemnek mekkora a gyújtótávolsága?
  • Professzore #11
    Ez így van.
    A mélységélességet az objektív fókusztávolsága, a tárgytávolság és a nyílásviszony (f-érték) határozza meg, más nem.
  • babajaga #10
    A kompaktnak 6mm-es gyújtótávolságú optikája van nem 60mm-es!
  • babajaga #9
    Csak azt felejti el mindenki hogy a nagyobb érzékelőhöz ugyanakkora látószöghöz nagyobb gyújtótávolságú optika kell ezért lesz a MÉ kisebb.Ezért hülyeség hogy az érzékelő határozza meg a MÉ-t Tegyenek fel egy 50mm-es optikát majd meglátja akinek szeme van hogy mennyi a MÉ.
  • gosub #8
    Bocs, most kerültem gépközelbe, de már meg is válaszolták az előttem írók. A 7D valóban jó választás! Én csak a kölni fotokinán találkoztam a Hasselblad H4D-40 elődjével, meg baráti körben analóg középformátumú filmmel. Viszont azt elmondhatom, hogy a képi élmény egész más, tényleg egy kategóriaváltás felfelé. De nem egy kézi játékszer, nagy nehéz, drága.