Gyurkity Péter

A mobil befolyásolja a legjobban az autósokat

Friss tengerentúli kutatás szerint a mobiltelefonok még a folyton csevegő utasoknál is jobban befolyásolják az autósokat, függetlenül attól, hogy a készüléket a kezünkben tartjuk-e vagy sem.

Dave Strayer és kollégái az Utah Egyetemen végezték el a kutatást, csaknem száz, 18 és 49 év közötti felnőtt reakcióit és viselkedését figyelve meg a szimulációk során. A cél az volt, hogy pontosan felmérjék az egyes helyzetek és eszközök által jelentette befolyásoló tényezőket, ez pedig a végső következtetés szerint nagyon is jól sikerült. A kutatók a mobiltelefonon folytatott beszélgetéseket ítélték a leginkább zavarónak.

A Journal of Experimental Psychology: Applied magazinban közölt kutatás ugyanis a következő eredménnyel zárult: a mobiltelefonos beszélgetések minden másnál jobban befolyásolják az autósok viselkedését és döntéseit, jelentős mértékben rontva a reakcióidőt és a helyes helyzetmegítélések arányát. Ennél még a járműben tartózkodó, folyamatosan csevegő és ezzel a sofőr figyelmét megosztó utasok is ártalmatlanabbnak bizonyultak, mi több, utóbbiak egyes esetekben még segítséget is jelentettek, amely a mobil készülékek esetében nem mondható el. A mobilos csevegés ugyanis a fiatal vezetők reakcióidejét a nyugdíjasok szintjére vitte le, döntéseik pedig több esetben is megkérdőjelezhetők voltak.

Az utasok kevésbé ártalmas, bizonyos szituációkban pedig kifejezetten hasznos szerepét a szakértők a következőképpen magyarázták: az autóban helyet foglalók többnyire tudják, hogy mikor szakítsák félbe a diskurzust, kellemetlen helyzetekben pedig második, vagy harmadik szempárként segítik a vezetőt a tájékozódásban vagy az ítélet kialakításában, amelyet akár tanácsaikkal is gyorsíthatnak. Figyelmeztethetnek a lehajtó közeledtére, vagy akár potenciális veszélyekre, ezzel is hozzájárulva a biztonságos és problémamentes vezetéshez.

A mobiltelefonos beszélgetések esetében nem számít, hogy a készüléket a kezünkben tartjuk, avagy headset segítségével mentesítjük magunkat ez alól. A fő tényező ugyanis maga a beszélgetés, ami tehát minden másnál zavaróbb lehet. Ez főként annak ismeretében vet fel újabb kérdéseket, hogy a legtöbb országban nem tiltják, legfeljebb tanácsolják a készülékek vezetés közbeni mellőzését.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • duke #8
    Szerintem is tiltani kéne,az auto nem játékszer,mint ahogy azt sokan gondolják,ha valaki autoba ül döntse el vezet,biztosángosan müködteti a jármuvet,vagy szorakozik.Amugy nekem is volt már olyan hogy egy kisebb kocanast sikerult meg akadályozni,hogy ráüvöltötünk a soförre.5 centire állt meg az elötte lévö autotól :)
  • Ferrer #7
    Nincs értelme egyetlen bugyuta kresz szabálynak sem, én a shared space koncepció mellett vagyok
  • Sir Quno Jedi #6
    Én is az átlagemberről beszélek (is), arról aki nekiáll sminkelni a tükörben magát menet közben, mert HÜLYE. :D
  • Molnibalage #5
    Én általában nem kezdeményezek beszélgetést, mert zavarhatja a sorőrt. Ha p kezd el beszélni akkor én folytatom.
  • Bijesz #4
    A kutatás az átlagemberekre koncentrált.
    Én nem nevezném elmebetegeknek a kutatókat. Az, hogy a telefonálás sokszor elvonja a figyelmet tény.
    Nem az utas okoskodásáról van szó, hanem ha figyelmetlen a sőfor az utas észre vehet valamit amit a sofőr nem.
    Lehet, hogy neked szuper érzékszerveid vannak, de az átlag ember szokot hibázni.
    Erről van is egy mondás.
  • Tomalak #3
    Ez az, inkább a jogsi kibocsátást kellene korlátozni, a fenti képen lévő eset elég tipikus, a haj színétől eltekintve. Sok ~20 éves hülyegyerek. Vajon hány % jó sofőr? Vagy egyáltlán hány % tud vezetni?
  • Sir Quno Jedi #2
    Nagyon okos! Az utasok szállítását is betiltanád gondolom, hiszen azok is elvonják a figyelmet, meg a zenehallgatást is, a dohányzást is a kocsiban, a vízivást stb.-stb. Ésszel kéne élni már! Hiába tiltasz be minden szart, akkor is lesznek balesetek. A mobil ugyanaz, mintha viszel pár utast és FIGYELNED kell arra amit kérdeznek/mondanak. Ennyi.

    Az indoklás, hogy az utas segíthet a vezetésben a mobillal szemben, meg egyenesen nevetséges! Profi sofőr percig sem tűri, hogy az utas okoskodjon, nem is teheti, mert a felelősség az övé. Egy jó sofőrnek akkor is hibátlanul KELL vezetnie, ha egy rakat részeg embert szállít a kocsijában, vagy hátul szül a felesége, mert EZ A DOLGA. Nem az a kérdés, hogy az utas GPS-t megszégyenítő módon segít megtalálni egy lehajtót (vicc kategória), hanem hogy mennyire balesetveszélyes a mobil/utas. Így az indoklásuk kb. semmit sem ér. Mintha azt mondanák, hogy jobb az utas, mint a mobil, mert kérhetünk tőle PAPÍRZSEBKENDŐT!!! Valóban, nahát?!

    És ezek szakértők vaze...

    Számtalan szakmában pedig nem járható út az, ha EGYÁLTALÁN nem haszálhatsz kommunikációs eszközt vezetés közben (főleg, hogy pl. jónéhány autópályán/úton leállósáv sincs). Most akkor pl. a taxisok/mentősök/tűzoltók/fuvarozók/kamionosok sem használhatnak CB-t, merthogy az pont olyan "veszélyes", mint a kihangosítós mobil?!! Elmebetegek ülnek odafent, úgy vélem, akik nem sajnálják a pénzt haszontalan kutatásokra és értelmetlen jogszabályokra.
  • Killgore #1
    Én betiltanám a mobiltelefon - használatot vezetés közben.