Szekeres Viktor

Megnyílt itthon az első Real D-moziterem

Forradalmi technika érkezett el végre Magyarországra, idehaza is kialakították az első Real D Cinema technológiát alkalmazó mozitermet.

Csütörtöktől itt mutatkozik be a Beowulf című animációs film. Azon kiválasztottak, akik szemtanúi lehettek az eseménynek, bizony az állukat keresték a földön. A budapesti Palace Cinemas Westendben lévő mozijának 3-as termét alakították át úgy, hogy az alkalmas legyen a Real D, digitális technológiával készült filmek vetítésére, de persze nem csak a látványos háromdimenziós vetítéseket támogatja a terem, hanem egyéb filmek digitális kópiái is láthatóak lesznek.


Az első hazai "áldozat" Robert Zemeckis animációs filmje lesz, melyet november 29-től 3D-ben láthatnak az érdeklődők. Legutóbb itthon a Kémkölyköket lehetett speciális szemüveggel megtekinteni (a film eleve három dimenziósnak készült), de a Real D technológia a régi piros-zöld vagy egyéb szemüvegestől eltérően nem két, hanem mindössze egy projektor használatát veszi igénybe, az sugároz két, magas frekvenciájú (2 x 72 kép/másodperc) képet a vászonra.

A Kémkölykök moziélménye csak szemüveggel volt élvezhető, azonban a Beowulf kétdimenziós kópiákkal is moziba került. Az Amerikában bemutatójának hétvégéjén 3153 moziban 27,5 millió dollárt összekalapozó brutális harcoseposz bevételének 40%-a a 742 darab amerikai 3D-s moziteremben, magas áron eladott jegyekből jött össze. Megközelítőleg 8 millió dollár jött be a 638 Real D-teremből, míg 3.6 millió dollár a 3D-s IMAX-vetítésekből (84 vászon). Ezek szerint a Beowulf bemutatója volt odakint a legszéleskörűbb Real D-bemutató, hiszen ezzel megelőzte a 484 vásznon játszott Robinson család titka című animációs filmet, mely nyitóhétvégéjén 7.1 millió 3D-bevételt tudhatott magáénak.


November 27-én egy demo- és filmvetítéssel egybekötött bemutatón ismertették a sajtó munkatársaival, hogy mire képes az új technológia. Bizony a régi Ugocsa mozi és egyéb hirtelen nyíló, majd viharos gyorsasággal bezáró hazai 3D-s vetítőhelyeken, valamint a jó pár külföldi IMAX-mozin edződött szempárok is elhomályosultak, amikor a realisztikus animációs filmet 3D-ben megpillantották az ezüstvásznon. (A régi fehér vásznat ti. lecserélték ezüst színűre.)

Nyilvánvalóan az élmény ecsetélésére a szavak nem elegendőek - nem a szuperlatívuszok miatt, hanem egyszerűen, mert a látványt nem olvasni, hanem valóban látni kell. Ha egyszerűen akarnánk fogalmazni, akkor természetesen a klasszikus polarizált szemüveges, 3D-s, képből kinyúlós mókára kell gondolni, ami azon a ponton lép túl a nálunk is ismert régi technológián, hogy nem csak filmeket, hanem koncerteket, reklámokat, egyéb prezentációkat, sőt, élő sportközvetítéseket láthatunk 3D-ben. Ez utóbbi a bemutatott amerikai focis demó alapján már-már utópisztikusnak tűnt.


A technológia bár mindenkinek szól, de mégis tipikusan visszarepíti az embert a gyerekkorába, s épp ezért sajnálatos valahol, hogy éppen a gyerekek nem élvezhetik idehaza (legalábbis jobb, ha egyelőre nem élvezik). A Beowulf a meztelenkedésével, olykor parázna képeivel, és valóban nagyon grafikus, véres felvételeivel nem a kisdedeknek való, azonban az élethű animáció a háromdimenziós élménnyel összekötve tényleg nagyon hatásos volt. (A film is remekül sikerült, erről majd hétvégi kritikánkban bővebben.)

Korábban is készültek filmek a Real D-technológiát alkalmazva: a Csodacsibe, a Rém rom, a Hangyaboy, az említett Robinson család, sőt a Tim Burton-féle Karácsonyi lidércnyomás is megtekinthető volt 3D-ben (is). A jövő azt mutatja, hogy egyre több (főleg) animációs film fogja alkalmazni a módszert, a Dreamworks például 2009-től minden animált filmjét így fogja prezentálni.

Klikk ide!

A filozófia hátránya, hogy a sok 3D-s ábrázolás miatt filmekbe kerülő snitt, látószög, egyéb trükk a hagyományos 2D moziban érthetetlen vagy felesleges lehet és így bizony meglehet, hogy a 2D-sek és 3D-sek másképpen fogják megítélni a filmeket. (Jelen sorok írója el sem tudja képzelni, hogy milyen lenne a 3D varázsa nélkül a Beowulf. Tippje szerint sokkal szegényesebb.)

Bár az amerikai Real D-elterjedtség egyre nő, nálunk egy ideig csak a Westend mozi 3-as termében lehet 3D-élményhez jutni (tervbe van véve a bővítés), így a vidéki versenyzők máris hátrányba kerülnek. De akinek megéri vagy aki budapesti, annak azt javasoljuk, hogy a Beowulfot nehogy más moziba nézzék meg - és legyen bármennyire is szégyentelen ez a kijelentés, valóban nem a reklám helye, hisz jó bornak még sajtóvetítéskor sem kell cégér.

Klikk ide!

A szokásos mozijegy árakhoz képest a 3D-élmény 50%-kal fog többe kerülni. 1750 forintos jegyárakkal kell számolni, ami a januárban az Aréna Plázában megnyíló, nagyrészt csak 45 perces filmeket adó IMAX-mozi 1400 forintos áraihoz képest teljesen korrektnek mondható, az élményt figyelembe véve pedig pláne. A hazai Beowulf-premier után a film sokáig műsoron marad, és a későbbiekben újrabemutatásra kerülhetnek a fent említett, nálunk már 2D-ben vetített animációs filmek is - ezúttal Real D-ben. Sőt, az Amerikában februárban bemutatandó U2-koncertfilm is minden bizonnyal eljut majd a Westend 3-as termébe.

A jövő tehát megérkezett, a Beowulfot csakis 3D-ben ajánljuk - és reméljük, mire a Steven Spielberg - Peter Jackson-féle Tintin-mozi, a Dreamwoks-ös Monsters vs Aliens vagy James Cameron Avatarja hozzánk is elér, már nem csak egyetlen pesti moziban láthatjuk a filmeket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • valaminick #54
    A Final Fantasy -t a cikk író figyelmébe szeretném ajánlani:) az mennyivel szebb volt mint ez a mesés megjelenítés:P
  • takysoft #53
    sajnálhatod. mármint, hogy nem 3d-ben láttad.
    maga a file erős közepes. szép 3d, szép modellezés. szinte tökéletesen átjöttek az érzelmek a karakterek arcairól.
    nekem az volt a gondom, hogy a shaderek túl fényesek voltak(igen, így lehetett mindent szépen látni, de nem volt valóságos. a valóságban több a sötét és a fekete. íy szebb, de kevésbé valóságos.

    A történet hulla. az első 20 percből bárki levághatja a maradék 2 óra storyját.
    De nem unalmas, nem elalvós. Élvezhető, de nem maradandó élmény.


    Ellenben a 3D... tekintve, hogy szinte minden lehetségeset elolvastam már az imaxről meg a realD-ről, nem sejtettem, hogy EKKORÁT fog ütni... Felejthetetlen élmény. Olyan, mint ha az elejét a beowulfnak szegezett lándzsa tényleg 2 cm-re állna meg a fejedtől... hihetetlen. Maga a film effektusai is erre lettek kihegyezve.

    Meg ami jó még a polarizált lencsében, hogy nem fáj tőle az ember feje. (ami azért nem teljesen igaz, mert a filmben olyan mozgások vannak, hogy ihaj. 200 km/h-s sebességell mozog a kamera, mikőzben átfut a ló lábai alatt végta közben, majd a nyílvessző útvonalát követi, de a következő másodpercben megint máshol van. és mindezt teljesen élethűen, mintha tényleg ott lenne minden.... ha velem ennyi minden megtörténne 2 óra alatt, hát a végére bizony az én szemem is jójózna... így a fejfájást nem a technika, hanem a gyors mozgások számlájára írom, hisz 3d-ben látnk mi amúgy is, de nem süvítünk az éterben 300-al:S ahhoz nincs hozzászokva a városi ember se:D)

    Talán valami lightosabb 3d-s műnél a jövőben lem lesz ilyen fejfájós dolog(egy Shrek pl nem kapkodja nagyon a kamerát:D)

    A film most nagy dobás a 3d miatt, de hamar süllyesztőbe kerül majd ha több ilyen is jön, mert nem nagy szám. De addig is... aki kihagyja ezt a 3D-s élmányt bánni fogja.... Komolyan.. 1750ft-ért életem leghatalmasabb moziélmányét kaptam. (még ha a film nem is volt no1)
  • osszaki #52
    Ugyan 3d-ben nem láttam a filmet csak sima moziban, de csatlakozok Broafkahoz. Valóban eszméletlen gyenge a film. Én se értem amúgy az "úú én nem is hittem, hogy ez animációs film" kijelentéseket. Egész jól meg vannak csinálva a mozgások, de lehet még hova fejlődni. Amúgy meg inkább megnéztem volna a Blizzard összes videóját, és akkor még élveztem is volna a mozit.
  • geri486 #51
    Sziasztok, kételyek eloszlatása végett szeretnék pár szót szólni:

    1. születésem óta a bal szememre 2 dioptriával gyengébben látok,
    ráadásul orvosi meghatározás szerint "tompa látás"-om van a bal szememre,
    ami annyit tesz, hogy se olvasni, se fókuszálni nem tudok jól, viszont azért látok vele. ENNEK ellenére a film 97%-át tökéletesen élveztem, minden nagyon átjött, ( meg a vászonról le ) mindent full 3D-ben láttam, és a film eleján majd besz@rtam a látványon.

    2. A film nézéséhez szemüveg kell, de nem a hagyományos "piroskékjojózikaszemed"
    hanem egy hasonló stílusú szemüveg, mint ami Gordon Freeman-nek van. , Ennek a szemüvegnek a lencséi normál fénynél nézve teljesen átlátszóak, és színtelenek, bizonyos szögből nézve, pedig sötétlilák.

    3. A film vetítéséhez 1 Db digitális projektort használnak, a képfrissítési frekvenciákról meg csak annyit, hogy nemtom

    4. A filmet jelenleg tudomásom szerint Magyarországon egyetlen moziban, Budapesten a Palace Westend 3-as termében vetítik, 1800 Ft jegyáron.

    Röviden, tömören ennyi, remélem velem könnyebb volt szótérteni
  • trogi #50
    Nnna, ez az a téma, illetve megoldás, amit még ha akarnék sem tudok bírálni , mivel soha nem fogom megtudni, milyen 3d-ben filmet látni... Sajna nekem nincs binokuláris látásom... és már nem is lehet.
  • uniu #49
    a Real D technika olyan szempontbol valoban gyengebb, h a gyors mozgasok szinte kovethetetlenek:((
  • Broafka #48
    hát emberek, ez k*rva szar film volt! :D
  • winnie #47
    "nem animációs filmet nem tudnak 3d-ben felvenni:D"

    már hogyne tudnának. real d-ben sportot is közvetítenek, koncertet is adnak - ld. jövőre a U2-koncert. azok nem animációk.

    "a technológia az IMAX butítása amúgy tudtommal. Szimplán annyi, hogy az IMAX egy olyan követelmény(szabvány), amiben többek között egy HATALMAS vászon is benne van."

    az egyik analóg, a másik digitális. az egyik kétvetítős, a másik egyvetítős. az egyiknek alacsonyabb a frekvenciája, a másiknak magasabb. szóval nem butítás, max javítás.

    az imax nagy vásznas és olykor vannak rá 3d filmek is, de ott nem a 3d a lényeg.
  • takysoft #46
    Kis összefoglaló (nem linkelek, mert más portálról van:D)

    Az IMAX halott?

    A West Endben most beavatott mozi messze nem egyenlő az Aréna Plázában készülő IMAX-mozival, ami elvileg október végén nyitott volna, de januárra csúsztak. Ott hatalmas analóg vetítőket használnak, és gigászi vászonra vetítenek. A West Endben a vászon normál méretű, a vetítő digitális, és a filmeket egy szerveren tárolják. A Real D-re keresztelt 3D-s vetítőrendszerhez új termet nem kellett építeni, az átállás így 50-70 ezer dollárba került (nagyjából tízmillió forintba). Ami a két moziban közös, hogy 3D-s szemüveg mindkettőhöz kell.

    Ebben minden benne van.
    Real D - IMAX
    Kis kép - Nagy kép
    Digitális - Anagól (filmszalagról - "vinyóról")

    technológiailag ugyanaz (polarizált szétválasztós)
  • takysoft #45
    nem animációs filmet nem tudnak 3d-ben felvenni:D csak animációkat lehet így bemutatni. (kivéve esetleg ha feltalálnak hozzá valami 3d-s digitalizálós felvevőkamerát:D)

    a technológia az IMAX butítása amúgy tudtommal. Szimplán annyi, hogy az IMAX egy olyan követelmény(szabvány), amiben többek között egy HATALMAS vászon is benne van. a westendi moziba meg az bele se férne.

    Akit érdekel az IMAX tech, az kukkolja meg ezt itt ni.
    Aki nem tud angolul, az meg itt olvasgathat.