Gyurkity Péter

Jobban figyelünk az internetes hírekre

A tengerentúlon érdekes kutatást végeztek el, hogy összemérjék az internetes forrásokat és a nyomtatott sajtót követő olvasók szokásait. Az eredmény meglepő, az internetezők hajlamosabbak áttanulmányozni a hosszabb írásokat.

A Poynter Institute által végzett kutatás során összesen hatszáz 18 és 60 év közötti alanyt kérdeztek meg, amelyek 49 százaléka nő, 51 százaléka pedig férfi volt. A résztvevők 30 napon át tanulmányozták az interneten vagy a sajtóban megjelenő a friss napi híreket, a kutatók pedig egy miniatűr kamera segítségével figyelték, hogy az alany éppen milyen hírt olvas.

Az hamar kitűnt, hogy a legtöbb olvasó jobban kedveli a kérdés-válasz formátumban megjelenő írásokat, jobban össze tudja foglalni azok tartalmát, amennyiben a hagyományostól eltérő formátumban közlik az anyagot. Ez lehet a már említett kérdés-válasz, időrendi sorrend, vagy akár egy lista. Ugyanígy kiemelkednek a mezőnyből az aktuális élethelyzetet, történéseket rögzítő képek, amelyek maguk mögött hagyják a beállított, stúdióban készült felvételeket. Az emberek többségének figyelmét gyorsan felkelti egy-egy nagyobb cím, illetve fotó, ám az internetezők azonnal a rövid összefoglalókat és navigációs lehetőségeket keresik.

Míg a nyomtatott sajtó kedvelőinek 75 százaléka alaposan tanulmányoz egy-egy hírt (anélkül, hogy kitérne az egyéb cikkekre, sokszor ismételten elolvasva egyes írásokat), a netezők figyelme szélesebb, ők a teljes tartalmat veszik szemügyre, igyekeznek minden részletre figyelni az adott oldalon. Ennél is érdekesebb, hogy az internetes szövegek 77 százalékát olvassuk el, míg az újságok, napilapok esetében ez 62 százalék.

Az internetes olvasók kétharmada ráadásul a kiválasztott cikket teljes terjedelmében áttanulmányozza, vagyis nem igaz az a korábbi feltevés, hogy a netes írásokra kevesebb figyelmet fordítunk.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • waterman #5
    elkaptad a lényegét! egy cikk után a fórumban tényleg több véleményt láthat az ember felvillanni, és esetleg olyan vélemények is szóba kerülnek, amiket a cikk szerzője nem tartott fontosnak, vagy nem is szerepelt. ha egy cikk után van fórum, elkerülhető a "birka effektus" is, hiszen ha más hozzászólásokat is látok, lehet hogy nem hiszem el, szőröstül-bőröstül amit olvasok.
    mellesleg mióta netezek, alig veszek nyomtatott sajtós lapokat. régen még vettem lakáskultúrát, de azok is átmentek egy újságnyi reklám szemétté. szvsz. márpedig én nem a színes reklámért akarok fizetni, akkor inkább eltűröm a lap szélén villódzó bannereket.
  • sathinel #4
    A netet jobban szeretem. Főleg ahol így oldják meg mint az SG-n. Rögtön a cikk után sok linket láthatsz a hírrel kapcsolatban, és sok véleményt is. Ez sokkal több infó mint egy újságíró akármilyen szubjektív véleménye. Az írott sajtóról meg van a véleményem. A politika alakítja sokszor az újságokat, és inkább nem mosatom az agyam. Megvan a magam véleménye, és nem akarok bírka módon beállni 2-4 csoport valmelyikébe akik veszekednek valamin. Szerintem egy országban a nép véleménye sokkal bonyolultabb mint azt láthatjuk a TV-ben. Mindent lebontanak (manapság kétfelé) részekre, és mindegyik mögé áll egy érdekképviselet. Na ezután mind a saját igazát védi, és nincs kompromisszum. De ahány ember annyi véleménynek kéne lennie, nem pedig néhány jól elkülöníthető értékről szól a nép véleménye.
  • Gerygrey #3
    Ez lehet hogy igaz, de ha például valami jó csöcsös csaj képe illusztrálja mondjuk az új blu-ray lejátszóról szóló hírt az SG-n, akkor az egy kissé elvonja a figyelmet, és nem biztos hogy pár perc múlva emlékezni fogok a hír tartalmára, a bluray meghajtó paramétereire (a csajéra viszont egész biztos) :D
  • Szefmester #2
    lol
  • AranyKéz #1
    Nem olvastam el a cikket, valaki össze tudná foglalni miről szól ? :)