SG.hu

Az amerikai kormány szétszakítaná a Google reklámtechnológiai birodalmát

Az Igazságügyi Minisztérium érvelése szerint a legjobb megoldás a vállalat tisztességtelen előnyének megszüntetésére az, ha arra kényszerítik, hogy üzleti tevékenységének egy részét eladja.

Az Igazságügyi Minisztérium kijelentette, hogy a Google-t fel kell osztani, hogy megszüntessék a hirdetési technológia terén fennálló monopóliumát. Leonie M. Brinkema bíró, a virginiai szövetségi bíróság bírája áprilisban úgy döntött, hogy a Google monopóliumot épített ki a weboldalak által hirdetési felületek értékesítésére használt eszközök terén. A Google monopolizálta azokat a szoftvereket, amelyek összekötik a kiadókat a hirdetési felületeket vásárolni kívánó piacokkal – mondta. Hétfőn megkezdte a kormány és a vállalat érveinek meghallgatását arról, hogy hogyan lehetne a legjobban orvosolni a Google monopóliumát. Brinkema bíró várhatóan a következő hónapokban rendeli el ezeket az intézkedéseket, az úgynevezett jogorvoslatokat.

A hétfői meghallgatáson a kormány nyitóbeszédében kijelentette, hogy Brinkema bírónak arra kell köteleznie a Google-t, hogy eladja a vásárlókat az eladókkal összekötő szoftvert. Emellett nyilvánosságra kell hoznia a kiadók által a hirdetési felületek aukciózására használt eszközöket működtető számítógépes kódot is. "Csak egy strukturális elidegenítés hozhat érdemi változást” - mondta Julia Tarver Wood, az Igazságügyi Minisztérium ügyvédje. A Google ügyvédei azzal érveltek, hogy a kormány javaslatai túlzóak, és a kiadóknak kedvező, szerényebb változtatásokat javasoltak a vállalat hirdetési szoftverében, valamint egyéb kisebb javításokat. A megoldások „a törvény előírásainak megfelelően a konkrét eset technológiájához és a hirdetési technológiai rendszer összetettségéhez igazodtak” - mondta Karen Dunn, a Google ügyvédje, aki a Dunn Isaacson Rhee ügyvédi iroda partnere.

Ezen érvek a Google legújabb kísérlete arra, hogy elkerülje a felbontást, amely a bíró számára a versenyellenes magatartással kapcsolatos aggályok megoldására rendelkezésre álló legszélsőségesebb megoldás. Brinkema bíró egy májusi meghallgatáson jelezte, hogy fontolóra veszi, hogy kényszeríti a vállalatot reklámtechnológiai üzletágának egy részének eladására. Ez megváltoztathatja a Google sorsát. A hónap elején a vállalat elkerülte a szétválasztást egy internetes kereséssel kapcsolatos monopóliumával kapcsolatos ügyben. Ebben az ügyben a bíró nem követte a kormány kérését, hogy kényszerítse a Google népszerű Chrome webböngészőjének eladását. Ehelyett elrendelte, hogy a vállalat ossza meg keresési eredményeit riválisaival, és módosítsa az Apple-hez hasonló vállalatokkal kötött szerződéseinek egy részét, amelyek szerint a Google az automatikus keresőmotor a webböngészőkben és az okostelefonokon.

Jogi szakértők szerint nem világos, hogy a másik döntés milyen hatással lehet Brinkema bíróra. "Lehet, hogy agresszívabb lépéseket fog tenni” - mondta Bill Kovacic, a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság volt elnöke. "Legalábbis, bármi is jár a fejében, lehetősége van többet tenni.” A két ügy kimenetele jelzi majd, hogy a kormányzati perek képesek-e megtörni a technológiai óriások kereskedelmi és kommunikációs monopóliumát. A következő hónapokban várhatóan döntés születik egy szövetségi bíróságon az FTC Meta ellen indított perében, amelyben azt állítják, hogy a vállalat felvásárlásával kiiktatta a kialakulóban lévő versenytársakat, az Instagramot és a WhatsAppot. A kormány antitröszt ügyekben beperelte az Amazont és az Apple-t is.

A várhatóan két-három hétig tartó tárgyalás egy 2023-as kormányzati perből ered, amelyben az Igazságügyi Minisztérium azt állította, hogy a vállalat a hirdetési technológia feletti ellenőrzését arra használta, hogy a szabadpiacon lehetségesnél nagyobb részesedést szerezzen a hirdetésértékesítésből. Ezek a hirdetések az internetes oldalakon, például híroldalakon jelennek meg, és a Google rendszere az oldalak betöltésekor értékesíti őket. A Google hirdetésértékesítő eszközei a kiadók számára az amerikai piac 87 százalékát ellenőrzik - érvelt a kormány a tavalyi tárgyaláson.

A kormány azzal vádolja a Google-t, hogy három üzleti területen is monopóliummal rendelkezik: a kiadók által hirdetési felületek tárolására használt rendszer, a hirdetők által a felületekért való licitálásra használt eszközök, valamint a két felet összekötő, hirdetéscsere-programnak nevezett szoftver. Brinkema bíró áprilisban úgy döntött, hogy a Google megsértette a törvényt, amikor megvédte monopóliumát a kiadói eszközök és a hirdetéscsere terén. A kormány nem bizonyította, hogy a Google monopóliummal rendelkezik a hirdetők által használt eszközök terén - tette hozzá. A problémák megoldása érdekében a Igazságügyi Minisztérium hétfőn arra kérte a bírót, hogy kötelezze a Google-t hirdetéscseréjének eladására.

A nyitóbeszéd során Dunn, a Google ügyvédje kijelentette, hogy a kormány javaslata „radikális és meggondolatlan”, valamint „kockázatos lépés”. A Google azt javasolta, hogy megnyitja hirdetési szoftverét a versenytársak előtt azáltal, hogy hirdetéscseréjét kompatibilissé teszi riválisai eszközeivel. A vállalat azt is javasolta, hogy módosítja a hirdetésaukciók szabályait, amelyek a versenytársak szerint előnyt biztosítottak a Google-nak. Tarver Wood, aki az Igazságügyi Minisztériumot képviselte, a Google javaslatát „gyorssegélynek” nevezte. Gail Slater, az Igazságügyi Minisztérium trösztellenes osztályának vezetője, és Kent Walker, a Google globális ügyekért felelős elnöke is részt vett a meghallgatáson.

A nyitóbeszédek után az Igazságügyi Minisztérium első tanúit szólította, hogy alátámasszák a vállalat hirdetési platformjának eladására irányuló érveiket. Andrew Casale, a versenytárs hirdetéscsere-szolgáltató, az Index Exchange elnöke szerint a Google adatmegosztásra és technológiáinak megnyitására irányuló javaslatai nem lennének elegendőek a verseny helyreállításához ezen a területen. Grant Whitmore, az Advance Local kiadó hirdetési technológiai alelnöke szerint a Google hirdetéstechnológiai ellátási láncának felbontása „lehetőséget kínálna a versenyfeltételek kiegyenlítésére”.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Supra-III #2
    Szerintem ennyi erővel leválaszthatnák a Windows-t az MS-ről, Az X86/64-et az Intelről meg az AMD-ről, és még folytathatnám.
    Ezek szerintem sokkal nagyobb problémák...
  • kvp #1
    A google egyetlen nyereseges resze a hirdetesi uzletag es ez csak a keresovel egyutt mukodokepes. Ez az uzleti modelljuk. Ha el kell adni valamit, akkor varhatoan csak ezt fogjak megtartani es minden mast (gmail, youtube, stb.) eladnak vagy bezarnak. A google szolgaltatasok (gmail, google maps, youtube, stb.) nem nyereseges, ezert ezeket nem nagyon lehet kinek eladni csak bezarni (Kina megvenne persze), mig az android kiszervezheto kulon cegbe, de a kapcsolt szolgaltatasok nelkul (google, gmail, google maps, stb.) nem lenne tartosan uzemeltetheto. A google-bol jelenleg csak a veszteseges reszlegeket lehetne a szolgaltatas eltorese nelkul levalasztani, de azokat nem lehetne a hirdetesi bevetelek nelkul tovabb uzemeltetni. Ha eladasi vagy feldarabolasi dontest hoznak, az gyakorlatilag a levalasztott uzletreszek felszamolasat jelenti. Raadasul a fenti esetben megszuno szolgaltatasoknak szinte csak Apple es kinai alternativai vannak, igy aki nem Apple felhasznalo, azok a kinai szolgaltatokhoz mennenek. Ez az USA lakossaganak kb. 40%-a. Valoszinuleg nem fogtak meg fel, hogy a szetdarabolassal az USA felhasznaloi bazisanak (piacnak) kb. 40%-at adnak at Kinanak. (a Google es az Apple kvazi duopolikent mukodnek az USA-ban, ha az egyik kiesik, akkor csak kinai cegek tudnak a helyere lepni)