Berta Sándor

Autonóm taxikat tesztelnek Tokióban

A japán főváros számára a közelgő olimpia kiváló tesztlehetőséget jelent.

Tokióban önállóan közlekedő taxikat kezdtek tesztelni. A projekt első szakaszában február 1-ig 500 utast akarnak elszállítani a Robocar platform és a ZMP által közösen tervezett autókban. Hisashi Taniguchi, a ZMP vezetője és alapítója kijelentette, hogy ők az első szolgáltató, amely az utolsó mérföldekig, vagyis a kiindulási ponttól a célépület ajtajáig kínál mobilitást.

A teszt nagy jelentőségű eleme Japán innovációs stratégiájának. Katsuyuki Ichimi, a helyi járműfelügyelet első embere közölte, hogy nagy reményeket fűznek az új rendszerhez. A szigetország népessége folyamatosan fogy és ahhoz, hogy meg lehessen őrizni az állam erejét, szükség van az autonóm közlekedésrere. A kísérlettel nem csupán Japán, hanem az egész világ számára úttörőmunkát akarnak végezni. Manabu Miyasaki tokiói kormányzóhelyettes kiemelte, hogy jelenleg is azt a Társadalom 5.0 nevű csomagot állítják össze, amely azt mutatja majd be, hogy miként kellene kinéznie a metropolisznak 2040-ben. A kulcsfogalom az "okosTokió" és annak megvalósításához a közlekedés a kulcselem.


Az elsődleges cél a Haneda repülőtér és az olimpia helyszínéül szolgáló Odaiba nevű mesterséges sziget összekötése önállóan közlekedő taxik segítségével. A ZMP az első teszteket már 2018-ban sikeresen végrehajtotta, igaz, akkor az útvonal az Otemachi pénzügyi központot kötötte össze a Roppongi nevű városrésszel. Az akkor használt autó a vállalkozás szenzoraival felszerelt Toyota Estima volt, amelynek rendszere az állandóan változó forgalmi viszonyok miatt folyamatosan fejlődött. Kazutaka Tomita, a Hinomaru vezetője legszívesebben már azonnal üzembe állítaná az autonóm taxikat, ugyanakkor pontosan tisztában van azzal, hogy jó, ha a szolgáltatás 10 éven belül megvalósul. Az egyik legnagyobb problémát jelenleg a sofőrhiány jelenti, ráadásul a jelenleg szolgáló taxisok átlagosan 60 évesek. Így nem maradt más hátra, mint a technika folyamatosan fejlesztése.

A Robocar és a ZMP mellett a projektben részt vesz két taxis cég, a Hinomaru és a Nippon Kotsu, továbbá a JTB utazási óriáscég, a repülőtéri busztársaság, a Mitsubishi Real Estate ingatlanóriás és Tokió városa is. A cél ugyanis nem csupán egy új autonóm gépkocsi megalkotása volt, hanem egy új szolgáltatás létrehozása is. A DeNA IT-konszern és a ZMP már 2015 májusában jelezte, hogy közösen hozna létre önállóan közlekedő buszokat és taxikat. 2018-ban a Nissan is robottaxikat tesztelt Japánban - szintén a DeNA bevonásával. A Toyota pedig tavaly novemberben jelentette be, hogy Tokióban fogja kipróbálni az autonóm járművét.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #1
    Mit erdemes tudni a ket helyszinrol? A Haneda repter egy mesterseges sziget a tokioi obolben, mig Odaiba egy masik mesterseges sziget a tokioi obolben. Es egymas mellett vannak. Ha ide valaki nem hajojaratot rak, az szinte biztosan csak marketing fogas lehet. (egyebkent az obolben mar van jopar normal hajojarat, amik a repteret gondosan elkerulik) Mindezek mellett (vagy ellenere) mindket helyszinen van legalabb ketfele kotott palyas kapcsolat is (normal vasut es monorail illetve metro es agv). Ezek utan trivialis, hogy az emberek csak taxit vagy turistabuszt akarnak hasznalni.