Berta Sándor

Szoftver segíthet a járműveknek az önálló navigációban

Egy startup azon dolgozik, hogy az autók úgy lássanak, mintha emberek lennének. Szoftverük dinamikus 3D térképet alkot GPS használata nélkül.

Egy startup, az Artisense már teszteli saját technológiáját, amellyel szabványt akar kialakítani az ágazaton belül. A kifejlesztett szoftver kifinomult algoritmusok segítségével teljesen újszerű 3D-térképeket készít el viszonylag kis erőfeszítés árán. Összetett és fotorealisztikus 3D-felvételek készítésére ugyanakkor nincs szükség, miként a drága hardverek alkalmazásáról is le lehet mondani. Till Kaestner, a vállalat társalapítója a mobilitás újragondolásában akar segíteni és a célja az, hogy a gépeket abba a helyzetbe hozzák, hogy úgy lássanak, mintha emberek lennének.

A kulcsszó a SLAM, az angol "simultaneous localization and mapping" rövidítése; ismeretlen környezetek feltérképezéséről van szó úgy, hogy közben a térképező "belül van", és az útvonalát is figyelemmel kisérik. A klasszikus csirke vagy a tojás volt előbb problémához hasonló kérdés megoldására számtalan algoritmus készült, a startup egy ilyet dolgozott bele egy eszközbe, és így képes a navigációra használható minőségi szintet elérni. A pontfelhő GPS-nélküli létrehozásában az időmérés és az útvonal nagyon pontos ismerete a kulcs, amit gépi tanulás javít fel gyenge fényviszonyok között. De az igazi előny, hogy a kis méret miatt a térképcsomagok és a helyadatok a járművek és az infrastruktúra között valós időben megoszthatók.


Ilyen pontfelhőt generálnak a legfelső képen lévő egyszerű kamerák

A cég szoftvere az egyes utak során különböző pontokból 3D-utcaképet hoz létre. A folyamathoz tehát nincs szükség GPS-jelekre vagy drága szenzorokra, például LiDAR-rendszerekre és az egész művelet megvalósítható hagyományos számítógépekkel is. A mesterséges intelligencia lehetővé teszi a dinamikus 3D-térképek megalkotását és a pozíciók valós időben való meghatározását. Az Artisense viszonylag egyszerű hardvereket használ, amelyek elvileg bármely autóba integrálhatók, ráadásul Kaestner szerint sokkal olcsóbbak is. A szakember közölte, hogy a Google által először utcára küldött szenzoros gépkocsik még egymillió dollárba kerültek. Az ő hardverük viszont minden egyes járműhöz hozzáigazítható és jelenleg százszor olcsóbb.

A rendszer szíve a szoftver és a mesterséges intelligencia. Az utóbbi teszi lehetővé a valósághű és a számítógép által is olvasható környezeti 3D-modellek létrehozását. A kaliforniai startup gépkocsijai január óta közlekednek a berlini utakon. A 3D-térkép készítése márciusra zárulhat le. Kaestner leszögezte, hogy nagyon elégedett a projektjükkel és a járműveik naponta 400 kilométert tesznek meg. A műszaki rendszereik robusztusak, míg a szenzoradatok és a 3D-rekonstrukciók minősége biztató. Most már minden csak azon múlik, hogy Berlin feltérképezését teljesen megvalósítsák és a szenzoradatok segítségével tovább dolgozzanak a konkrét alkalmazási lehetőségeken.

A berlini tesztprojektben a Német Vasút, a Siemens, a Bombardier és az Alba nevű újrahasznosítással foglalkozó vállalat vesznek részt. A Bombardier a biztonságos vasúti rendszereket akarja továbbfejleszteni, továbbá jobb akadály- és veszélyfelismerő megoldást, illetve egy a vezetőket öntanulóan segítő rendszert hozna létre. Carla Eysel, az Alba digitális szakértője pedig kifejtette, hogy ők azt szeretnék, hogy a köztisztasági autóik biztonságosan navigáljanak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • VolJin #6
    A légy és a méh az összetett szemével így landol.
  • kvp #5
    "https://www.youtube.com/watch?v=4iWvedIhWjM"

    Alapvetoen az embereknek van terlatasuk, ezert nem csak azt latjak, hogy az adott felulet micsoda hanem azt is hogy milyen messze van. Ez a terlatas elerheto ket szemmel egy statikus sztereokepbol, vagy egy szemmel nezve ket idopillanat kozti kepbol amennyiben egyenesen kozelitunk vagy tavolodunk a vizsgalt targyhoz/tol. Ezert tudnak tobbnyire biztonsagosan autot vezetni csak az egyik szemukkel lato emberek.

    Az egykameras kepben az a lenyeg, hogy a kepen levo foltok gyorsabban tavolodnak a kozepponttol ha kozelebb vannak. Igy egy festett kepen levo targyak (foltok) gyorsabban fognak tavolodni ha kozelebb vannak mint ha tavolabb. Ezzel meghatarozhato, hogy az alagut kijarata olyan messze van mint a bejarata, tehat sikbeli, tehat nem biztonsagos atmenni rajta. Egyebkent azok az optikai csalodasok amik az embert becsapjak, a gepeket is be fogjak. A lezer es a radar alapvetoen ezek ellen ved, meg persze jelentoen megkonnyiti a programozok munkajat. Viszont alapvetoen nem szuksegesek, csak jol jonnek ha nem akar a szoftver hasznalhatatlanul ovatos lenni vagy nem akar az adott ceg tul sok eroforrast szanni egy tisztan gepi latas alapu rendszerre.
  • VolJin #4
    Egy falra festet utat ábrázoló graffitinek egy úgy nekirongyol lézerradar nélkül, mint a rosseb!
  • duke #3
    Egy kisse nekem is hatasvadaszatnak tunik a dolog, folleg azert mert ennyire kihangsulyozza, hogy nem GPS alapjan navigal. Mikozben nincs olyan onvezeto rendszer, ami a GPS alapjan vezetne az autot. A GPS se nem olyan pontos, sem nem annyira megbizhato, es plane nincsennek olyan naprakesz megbizhato terkepek ami alapjan autot lehetne iranyitani.
    Ugyanakkor az, hogy emberszeruen lat a program az mukodhet, vegul is az embernel is mukodik. Mi is csak azert tudjuk ertelmezni a latott kepet, mert evek alatt megtanuljuk. Egyszeruen megtanultunk kulonbseget tenni a hazfal es a jarda meg az utfelulet kozott, sima 2D kep alapjan.
  • bunny #2
    Uh, az a commanche mekkora egy királyság volt, kerestük az állunkat a földön amikor megláttuk :D Fiatalok kedvéért (túl gyors az emuláció, ennyire nem volt pörgős de még normál tempóval is alázta a többi szimulátor sebességét) itt egy videó.

    https://www.youtube.com/watch?v=snWmPWfeS6Y
    Utoljára szerkesztette: bunny, 2019.02.09. 08:43:20
  • kvp #1
    Ennel mar anno Stanley is jobb kepet csinalt, de a Google robotautoi azota eleg messze jutottak a fejlodesben. Egyebkent a sima sztereo kamerakep alapu melysegi terkepek altalaban az ingyenes szoftereket hasznalva is jobbak. Alternativa ket kamera helyett a time differential optical flow alapu melysegi terkep, ahol ket egymast koveto kepbol all elo a terkep, feltetelezve hogy a jarmu alapvetoen (foleg) elore haladt kozben. Ezeket a melysegi terkepeket aztan, amik mar magukaban is voxel alapuak, siman at lehet helyezni mintaillesztessel egy osszesitett voxel map-be, majd erre meg az eredeti kepet is ra lehet huzni texturakent. Ilyen technologiat hasznalt mar az 1992-es Commanche videojatek is, azota pedig eleg sokat fejlodtunk. Szoval a fenti cikkben szereplo pontfelho ma mar eleg gyenge probalkozas. Ennel meg az en diplomamunkamban levo implementacio is jobb volt (ok, kis SZTAKIs segitseggel), pedig az is majd ket evtizede volt... (anno generaltam mind common baseline stereo, mind time differential melysegi kepeket is)