SG.hu

Life is Strange: Before the Storm

Kiadó: Square Enix
Fejlesztő: Deck Nine
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core i3-2100 3,1 GHz-es vagy AMD Phenom II X4 945 processzor, Nvidia GeForce GTX 650 vagy ATI Radeon R7 250 grafikus kártya, 3 GB RAM, 14 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i3-6100 3,7 GHz-es vagy AMD Athlon X4 845 processzor, Nvidia GeForce GTX 1050 vagy ATI Radeon RX 460 grafikus kártya, 6 GB RAM, 14 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Life is Strange
Kategória: kalandjáték

Miközben tűkön ülve várunk a nagyszerűen sikerült Life is Strange folytatására, az amerikai Deck Nine fejlesztői elkészítettek nekünk egy három részre szaggatott mellékszálat, amiből végre megismerhetjük a lázadó Chloe Price nagyszerűen sikerült előtörténetét.

A jó ötletnek indult, de aztán csúnyán félresikerült Remember Me után a francia Dontnod Entertainment nem indította túl fényesen pályafutását, azonban alig két esztendővel a különc akciójáték megjelenését követően bemutatták Life is Strange című alkotásukat, ami hatalmas sziklát hajított a kalandjátékok állóvizébe. Miközben ugyanis már kezdtünk beletörődni a Telltale Games futószalagon gyártott, lassan beszürkülő és középszerűvé váló kalandjaiba, ezek a franciák megmutatták, hogy mindez más recept szerint is működhet. A Life is Strange öt epizódja ugyanis képes volt arra, hogy az interaktív történetmesélést hihetetlenül elragadó hangulattal, döntéseken alapuló élményekkel, valamint az aktuális popkultúrából merítő utalásokkal kiegészítve olyan játékmenetet tárjon elénk, amely egyáltalán nem merült ki a sétálgatásban.

A teljes egészében élő, sőt érdekes környezet mellett ugyanis élhettünk például az idő manipulálásának a lehetőségével, ami túlzás nélkül az első rész egyik központi elemévé nőtte ki magát, miközben a fejlesztők olyan fantasztikusan el tudták kapni a Twin Peaks-féle hangulatot hozzá, hogy Messiásként vártuk az újabb epizódokat, illetve a nagy finálét, amit garantáltan senki sem felejt el, ha egyszer átélte. Mivel a Life is Strange sztorija kerek egész volt, ezért igencsak meglepett minket a Square Enix, amikor bejelentették, hogy a folytatás mellett egy, az első epizódhoz kapcsolódó előzménytörténetet készítenek a rendkívül népszerűvé vált kalandhoz. Bár a terveket sokáig csak ízlelgettük, amint azonban kiderült, hogy az amerikai Deck Nine stúdiójának egy izgalmas mellékvágányt sikerült megcsípnie, máris érdeklődve vártuk az első rész érkezését, amit időközben két további epizóddal már le is zártak a fejlesztők.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

A Life is Strange: Before the Storm címet kapott mellékszál a jól ismert történet, a Max Caulfield és Chloe Price drámai és egyben varázslatos kis kalandozása előtti időkbe repít vissza minket, egészen pontosan abba a korszakba, amikor Max és Chloe még nem is találkoztak egymással. Ebben az időszakban Price kisasszony éppen extrémen lázadó korszakát éli, már-már tenyérbemászó stílust sikerült ráerőszakolniuk az alkotóknak – szerencsére a párbeszédekkel kicsit egyensúlyozhatjuk nyers bunkóságát –, aminek természetesen megvan a maga oka, édesapja elvesztése ugyanis még élénken él hősünkben, amit többek között extrém viselkedéssel, lázadással, iskolakerüléssel vagy drogozással igyekszik feldolgozni.

A három részre szabdalt történetben Chloe mellett fontos szerepet kap még Rachel Amber karaktere is, aki apránként fontossá válik hősünk számára, de dacára kiemelt jellemének, a készítőknek nem sikerült annyira kidolgozni őt, amennyire szükség lett volna rá. Kis túlzással szinte semmit sem tudunk meg róla – holott erre vártunk majdnem a legjobban –, a történetet viszont ennek ellenére is úgy tárták a szemünk elé, hogy folyamatos hullámvasúton üljünk, ezáltal hol óriási izgalmak, hol drámai pillanatok várnak ránk, miközben a saját bőrünkön érzékeljük, hogy milyen érzelmi válságokon is megy keresztül egy mentálisan sérült tinédzser, akin minden oldalról nagy a nyomás. Maga a sztori könnyen érthető és kellemesen szövevényes lett, hovatovább egy olyan finálét kapott, amelyet sikerült megint rendkívül emlékezetesen tálalni, tehát már csak ezért is érdemes tenni vele egy próbát.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Az más kérdés, hogy a meglepően ügyesen megírt cselekmény és a folyamatos melankóliát sugárzó hangulat mellett a játékmenet most nem lett annyira összetett, mint az első részben. Ennek az oka nem más, minthogy Chloe nem rendelkezik természetfeletti képességekkel, csupán beszélőkéjére alapozhat, ezt pedig ki is használták az alkotók. Bár több fejtörőt is elbírt volna a játék, a jól ismert és kellemes párbeszédrendszert azért sikerült kibővíteni egy egyszerű, de hatásos extrával, aminek a lényege nem más, mint hogy hősünkkel lehetőségünk nyílik kidumálni magunkat bizonyos helyzetekből.

A szisztéma lényege az, hogy oda kell figyelnünk a beszélgetés legapróbb részleteire is, miközben a lehetséges válaszok közül azzal reflektálnunk rá, ami a leginkább előremozdítja az ügyünket. Ezzel juthatunk be rögtön az első epizódban egy számunkra tiltott koncertre, így védhetünk meg egy elesett, ámde rendkívül bunkó iskolatársat egy nagyobb fiú fenyegetésétől, de a későbbiekben több ízben előkerül még, és néha más mederbe képes terelni az eseményeket. Nyilván ne is várjunk olyan drasztikus változásokat ettől a kis apróságtól, mint amit Max oldalán az időmanipulálással elérhettünk, de ez a kis extra azért ennek ellenére is üde színfoltot jelenthet sokaknak.

Mindent összevetve ugyanakkor érződik, hogy a fejlesztők egy percig sem akartak jobbat alkotni, mint az első évadot összefoglaló öt epizód volt. Ennek megfelelően a párbeszédek messze nem lettek olyan érdekesek, mint korábban, a fejtörők szinte teljes hiánya alaposan rányomja a bélyegét az élményre, de a dialógusokhoz kapcsolódó probléma még, hogy sokszor túl egyértelmű, hogy merre halad, illetve merre kell haladnia a sztorinak, nem érezzük magunkat annyira szabadnak, mint korábban. Anélkül, hogy konkrét példával előre elárulnék egy fontosabb fordulatot, a Life is Strange: Before the Stormban szinte soha nem lesz határozottan jó vagy rossz választásunk, ezáltal vagy jó és kevésbé jó, vagy rossz és kevésbé rossz közül kell válogatnunk. Öröm az ürömben, hogy a játék világát most is páratlanul kidolgozták, tehát mindent megvizsgálhatunk, hősünknek mindenről lesz véleménye, sőt az egyes berendezési tárgyak vagy egyebek tanulmányozása nem ritkán a sztorihoz is rengeteg extra adalékot ad, így nem érdemes rohanni egyik helyszínen sem.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: A Life is Strange grafikája már az első évad megjelenésekor is alaposan megosztotta a játékosokat. Voltak, akik imádták ezt az enyhén kopottas és megsárgult küllemet, de a többség inkább a pokolba kívánta az egészet. Mindez nem meglepő annak fényében, hogy a kinézet valóban legalább 10 éves lemaradásban volt már akkor is, most pedig még jobban szembetűnnek a grafikus motor orbitális hiányosságai, ezáltal a Before the Storm az átlagos kategóriába is alig tuszkolható bele.

A karakterek baltával faragottak, a helyszínek élettelenek, a színkezelés egysíkú, effektekről szinte nem is beszélhetünk, egyszóval lehet, hogy egyedi, sőt talán még művészinek is nevezhetjük a végeredményt, de aggassunk rá akármilyen hangzatos jelzőt, összességében ez akkor sem szép. Cserébe legalább gyengébb gépeken is tökéletesen fut!

Kezelőfelület, irányíthatóság: A Life is Strange Before the Storm az első epizódból megszokott sajátosságokkal rendelkezik mind a kezelőfelület, mind az irányíthatóság terén. Ennek megfelelően a képernyő interaktív tárgyait és dolgait egytől egyig kiemeli program, mindegyikkel könnyű interakcióba lépni, mindeközben Chloe terelgetése is rémesen egyszerű, tehát nem érheti panasz a fejlesztők munkáját ezen a téren. A kezelőfelület kapcsán külön kiemelendő hősünk telefonja és naplója, melyeket érdemes rendszeresen felkeresni az informálódás érdekében.

Játszhatóság: A játék a kezdettől fogva csak egy mellékszálnak indult, ezáltal a szavatosság tekintetében nem vártunk tőle túl sokat, ennek ellenére rögtön az első epizódból kihoztunk 3 órát, majd a másik kettőből további kettő-kettőt. Nyilván ezt egy második végigjátszás mellett könnyen negatív irányba lehet rontani, de elsőre a 7-8 órányi kaland egyáltalán nem rossz, noha ehhez természetesen nem szabad csak úgy elmenni a megvizsgálandó tárgyak mellett, mindent alaposan szemügyre kell venni, hiszen elődjéhez hasonlóan most is csak így képes teljes élményt biztosítani a végeredmény.

Intelligencia, nehézség: A Before the Storm esetében a mesterséges intelligencia nem zavar sok vizet, a nehézség pedig pontosan olyan kellemes és kiegyensúlyozott lett, mint az elődnél, habár az időmanipuláció hiányával helyenként még könnyebb lesz a feladatunk. Emiatt most sokkal inkább érezzük interaktív filmnek, mint egy vérbeli kalandjátéknak a végeredményt.

Hangok, zene: Bár a szinkronhangok tekintetében nem ugyanazt a felosztást kapjuk, mint az első részben – egy felesleges, megint csak a játékosok érdekeit figyelmen kívül hagyó sztrájk miatt –, de összességében minden szinkronszínész, még az új szereplőké is kiváló munkát végzett. Sőt mi több, a zenék nagyszerűen kiegészítik a zseniális hangulatot, így a teljes élmény olyan, mint egy Oscar-díjas mozifilm!

Összegzés: Dacára annak, hogy csak egy háromrészes mellékszál lett, illetve a játékmenet is egyszerűsödött, sőt a grafika sem lett díjnyertes, a Life is Strange: Before the Storm olyan élményt nyújt, amihez foghatót eddig csak közvetlen elődje tudott. Hol megmosolyogtat, hol megríkat minket, és míg egyszer együtt dühöngünk a főhőssel, máskor ugyanúgy örülünk a sikereinek, mintha mi is annak az érzelmi hullámvasútnak a részesei lennénk, amin Chloe éppen keresztülmegy. Egészen pontosan a részesei is vagyunk, hiszen bár bizonyos pontokon gyengébb lett, mint az első játék, ugyanakkor mégis azokat az érzéseket és hatásokat tudja kiváltani az emberből, és ha mi is csak ezt várjuk tőle, akkor garantáltan nem kell csalódnunk benne.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Fbn Lx #6
    Ja és persze az, hogy képes voltak egy kvázi fordulatos előzménysorozatot létrehozni az eredeti számára, az is azt mutatja, hogy az eredetivel milyen kibaszott jó world buildinget végzett a dontnod. Tulajdonképpen az elsőben annyi múltbéli szálat elültettek, hogy ebben a részben már csak össze kellett őket kötni - és ennél nem is csináltak sokkal többet.
  • Fbn Lx #5
    Ez is emlékezetes volt, de közel sem ért az előzőhöz, Az is azt mutatja, hogy az első rész mekkora legenda, hogy az új rész bár sztoriban is sokkal gyengébb, rövidebb is, sokkal kevesebb játékmeneti elemmel rendelkezik (nincsenezk puzzleök, nincs időmanipulálás stb) és az egész atmoszféra valamivel gyengébb - és még így is egy egész jó játék lett.
  • Chipii #4
    Az ilyen játékoknál látszik, hogy az értékelési szempontokból teljesen hiányzik a "sztori" szempont. COD és társai esetén nyilván csúnyán mutatna ott az 1, max 2 csillag.

    Grafikus motorról megjegyzésként: Teljesen új a motor (Unity, a korábbi Unreal 3 helyett), ezt azért illett volna megemlíteni, nem olyan nehéz kideríteni. Nyilván nem egy AA(A) kategóriás kinézet, de a Life is Strange-hez képest simán látható az eltelt 2 év. De nem igazán számít, a művészi jelző tökéletesen jellemzi.
  • RoboKutya78 #3
    Én az első részt a megjelenés után jó pár évre vettem meg megvártam míg lesz magyarítás hozzá. Úgy álltam neki a játéknak hogy semmi információm nem volt a történetről egy videót se láttam róla ami nagyon jól jött mert így jobban ért a játék hatása, Jó pár napig depis állapotban voltam a játék befejezése után :) de megérte Nagyon jó kis játék.
  • MerlinW #2
    "csúnyán félresikerült Remember Me"

    Attól hogy a béna marketing miatt nem lett túl sikeres, a valaha készült egyik legjobb játék.
  • NEOreg3 #1
    én szeretni akartam ezt a játékot, de számomra egyszerűen unalmas volt az elejétől a végéig :(

    pedig imádtam az első részt