Ötvös Tibor

2017 a loot boxok éve volt

Bár csak az év végén telt be sokaknál a pohár, de a loot boxok egész évben itt voltak velünk és szép lassan a játékok szerves részeivé váltak.

A loot box fogalma feltehetően sokak számára csak a Star Wars: Battlefront II kapcsán kirobbant botrány miatt lehet ismerős, pedig szinte egész évben itt voltak velünk. Ebben a cikkben próbáljuk kicsit összeszedni, mi is vezethetett oda, hogy ma már az európai politikusok és törvényhozók vitáznak arról, vajon szerencsejátéknak minősül-e a loot box vagy sem. A nyitány a Ubisoft nevéhez fűződik, akik a For Honor kapcsán tették be a játékba ezeket a mikrotranzakciós lehetőségeket és ha mindent meg akartunk szerezni, közel 180 ezer forintot kellett költeni az extra tartalmakra.

A Ubisoft egy gyors közleménnyel próbálta menteni a menthetőt, bár a "nem kell mindent beszerezni, anélkül is letudható a játék" tartalmú kijelentések nem biztos, hogy segítették ezt a folyamatot. Mindenesetre ez a balhé elhomályosodott a Warner Bros. felbukkanásával, akik a májusban megjelent Injustice 2-vel vívták ki a nép haragját. A loot boxok itt olyan extra tartalmakat rejtettek, melyek valóban előnyt jelentette a küzdőfelek egyikének, de szerencsére az összecsapás előtt be lehetett állítani, hogy engedélyezzük ezek használatát vagy sem. Ez azért kicsit enyhítette a haragot.

A Middle-Earth: Shadow of War kapcsán már más volt a helyzet. Szintén a Warner Bros. logójával jelent meg ez az amúgy remek kis játék, melyben egy Market nevet viselő piactéren vásárolhattunk különböző chesteket. Igen, valódi pénzért. Ezek tartalmát persze csak azután ismerhettük meg, hogy megvásároltuk és kinyitottuk azokat. A hivatalos közlemények szerint ezzel akartak időt spórolni az emberek számára. A Destiny 2 kapcsán szintén hasonló indokokat kaptunk, mikor felmerült a kérdés, hogy miért kell az értékesebb dolgokat az Eververse Trading Company felületén, valódi pénzért megvásárolni.


Itt egyébként már elszakadt a cérna a rajongóknál is és elkezdődtek a különböző petíciók bevetése és erre már a hivatalos szervek is felfigyeltek. A UK Gambling Commission vezetője, Tim Miller egy közleményben azt jelezte, hogy amíg ezen tartalmakat csak az adott játékban lehet felhasználni, nem számít szerencsejátéknak a loot box. Majd jött a Star Wars: Battlefront II és minden megváltozott. Már a béta-tesztelés során kiderült, hogy a játékban az egyetlen fejlődési lehetőséget a loot crate tartalmak adják, melyeket vagy megvásárolunk vagy pedig valaki ajándékba veszi meg nekünk.

Képességeket és fegyvereket is csak így lehetett szerezni, amivel az EA nagyon kihúzta a gyufát a rajongóknál. Erre már csak habként csorgott rá, hogy még ezen loot cratek alkalmazásával is 40 órás játékidő, míg a bonyolult fejlesztési rendszernek köszönhetően megnyithatjuk Darth Vader vagy Luke Skywalker karakterét. Azonban az előrendelések kezdtek elmaradni, így az EA végül úgy döntött - mindössze 2 nappal a premier előtt -,hogy egy az egyben kiveszi a loot crate-kat a programból és ennyi. A lavina azonban elindult és ma már a holland és belga szerencsejáték-felügyeletek is vizsgálják a Battlefront 2-ben és Overwatch-ban megtalálható tartalmakat, a demokrata Chris Lee pedig egyenesen egy "Star Wars tematikájú kaszinónak" nevezte a programot.

Kérdés, hogy a fejlesztők hogyan reagálnak majd minderre, hiszen lehet ezt okosan és cseppet sem tolakodóan, a játékélményt rontóan is csinálni (lásd Call of Duty: WWII, ahol az égből hullottak alá a segélyládák, de tartalmuk nem befolyásolta jelentős mértékben az erőviszonyokat). Várjuk a fejleményeket és addig is érdekel más véleménye is. Loot box: igen vagy nem?

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • asgh #14
    A blizzard 2016 végéig 9.6 milliárd (!) dollárt keresett a wowon. A LoL évente termel 1.6 milliárd dollárt.
    Hol van ez a fejlesztési-fenntartási költségekhez képest?

    Egyszerűen nem igaz, hogy ha valamire több százmilliót kell költeni, akkor muszály minden létező módon, rejtett költségekkel szivornyázni a közönség pénzét, hogy nyereséges legyen a project.
    Persze ha szar és sikertelen, akkor minden project veszteséges, de szó sincs arról, hogy a 60 dolláros átlagárból ne lehetne brutál nyereséggel kitermelni egy játék fejlesztési és marketing költségeit, ha a játék amúgy népszerű.
    És itt a lényeg: mint minden, a játékkiadás is kockázatos üzlet.
    De ez had legyen már a kiadók feladata. Ahogy egy hollywoodi stúdiónak is évi 50 filmjéből 2-nek kell igazán nyereségesnek lennie, hogy pozitívban zárják az évet, úgy a kiadók is kiszámítható kockázattal dolgoznak.
    És ahogy egy moziban sem kapcsolják le a filmet a vége előtt 10 perccel és kérik el a maradékért a teljes mozijegy árát, mert hogy hú de sokba kerül a filmgyártás, úgy a játékoknál is elvárható lenne, hogy ha az ember kifizeti az árát, akkor ne egy üres keretet kapjon, amibe idővel majd tartalmat vásárolhat, hanem adjanak érte teljes értékű terméket.
    Utoljára szerkesztette: asgh, 2018.01.06. 15:01:45
  • NEXUS6 #13
    Igen, figyelek.
    Akkor az "és ennyi", kb annyi, mint amit leírtál. Vagy is a cikk félrevezető, az abban sugaltakkal ellentétben a cég viszonylag gyorsan lereagálta, a vásárlói igények szerint változtatta.a progit, ami ma már egy használható játék.

    És tegyük hozzá , hogy a mai napig lehet elfekvő Crystal pack-ot venni, ami elvileg beváltható, bár hivatalosan nem tudsz sem a játékból, sem a PS store-ból vásárlást indítani.

    Az, hogy mi van a crate-ben, milyen card, mennyi credit, upgrade nyersanyag, az mindenkinek lutri.

    Az aránytalanság ott van továbbra is szerintem, hogy ha valaki elég pontot összehoz a meccsen és beváltja egy celebre, akkor egy Yodával pl könnyen szétrúgja a meccset. Szal kéne az hogy szintek szerint kicsit elkülönítsen a progi. A hírós játékra be sem megyek amíg ki nem lockolom az erősebb karaktereket, mert csak elbaxom a "nagyok" játékát.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2018.01.04. 09:38:27
  • leeloodallas #12
    Nekem a World of Tanks tette be a kaput a fizetős tartalmak terén. Egészen pontosan az "arany lőszer", ami sok esetben aránytalanul nagyobbat üt (penetration), és teljesen elviszi a játékot abba az irányba, hogy egy közepesen fogyatékos playernek annyi a dolga, hogy betölti a "goldammo-t", és szitává lő egy sokkal jobb játékost is.
    Persze ez is áttételesen fizetős, de tele lett a tököm vele. Delete.
  • cateran #11
    Ne mar....
    http://www.eurogamer.net/articles/2017-10-09-star-wars-battlefront-2-has-a-loot-crate-problem

    https://www.videogamer.com/features/star-wars-battlefront-2s-loot-crates-explained-why-is-everyone-angry
    http://www.ign.com/articles/2017/11/17/how-the-star-wars-battlefront-2-loot-crate-disaster-got-this-bad
    https://arstechnica.com/gaming/2017/12/loot-boxes-may-not-return-to-star-wars-battlefront-ii/

    es vegul

    http://www.eurogamer.net/articles/2017-12-04-initial-star-wars-battlefront-2-loot-box-related-changes-go-live

    "The first of EA's adjustments to the loot box ecosystem in Star Wars Battlefront 2 have gone live but they're insignificant and skirt the bigger issue. In other words, the loot box system remains the same.

    What's changed is the speed at which you can earn things."

    Magyaran beraktak (alpha/beta) a nep beragott, erre kivettek (live), majd visszaraktak modositva...azaz, az hogy te most " Az hogy legyen jobb fegyverem, meg rajta upgradek már csak rajtam múlik, mennyit játszok, milyen sikeres vagyok a multiban." a nepharag miatt van....Persze ettol meg marad p2w, hisz penzert gyorsabb fejlodest vehetsz vagy legalabbis a lehetoseget..es innentol megy at szerencsejatekba (vagy legalabbis szurkezonaba)


    Utoljára szerkesztette: cateran, 2018.01.04. 03:52:41
  • NEXUS6 #10
    Az "ennyi" ami konkrétan nem érthető, mert van loot crate, épp az előbb nyitottam meg egyet, van credit, van, scrap és van crystal is. Sőt pénzért tudsz crytalt még mindíg venni, amiért loot crate-et kapsz.

    Szal szerinted akkor mi volt az az "és ennyi"?
  • cateran #9
    " Azonban az előrendelések kezdtek elmaradni, így az EA végül úgy döntött - mindössze 2 nappal a premier előtt -,hogy egy az egyben kiveszi a loot crate-kat a programból és ennyi."

    Melyik resze nem ertheto?
  • NEXUS6 #8
    Nem tudom miről szól a cikk, pl. az SWBF2 esetében? Csak mert jelenleg ez marhára nem így néz ki, mint ami a cikkben van. A játék a PS bótból januárban akciósan 10 rugóért letölthető (PC-re is láttam 14-ért), kb 20 óra játékidőm van benne, Vader, Chewbacca megnyitva stb. A fenti 10 rugón kívül egy kanyi vasat nem költöttem rá és rahedli starcardot megnyitottam már. Az hogy legyen jobb fegyverem, meg rajta upgradek már csak rajtam múlik, mennyit játszok, milyen sikeres vagyok a multiban.

    Ha a többi játéknál is hasonló a szitu, akkor tényleg nem értem, hogy miről is szól a cikk. Tartok tőle a BF2 esetében is túl lett lihegve, és az sem teljesen igaz, mait a kiadáskori állapotokról ír.

    Az, hogy véletlenszerűen kapom a starcardokat, lootokat az egy kicsit necces, bár tény hogy izgalmassá teszi a játékot. Amikor az előző részben meghatározott szinten, vagy feladatok teljesítése után nyitott meg dolgokat az ember kicsit azért tervezhetőbb volt, de annyira ez sem rossz. Amikor sokkal jobbat kap az ember, annak meg nagyon örül, szal kb egál.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2018.01.03. 17:40:44
  • Palinko #7
    Az ő felelősségük, de nem fog senki prevgen szintű játékokat gyártani csak azért, hogy 60$-os áron reálisan el tudják adni. Egymást hajszolják bele a minél szebb és jobb játékokba, mert ha valaki visszaadná a szintet, már eleve nem is nevezhetnénk AAA nak és senki nem választaná azt ha más AAA-s játékot is megkap 60ért igaz hogy DLC-kel meg lootboxokkal, de akkor is.

    Blizzard sosem volt az a kevéssel beérő kiadó, legnagyobb fejőstehenét ahogy írod le is húzza rendesen, de megveszik az emberek és megteheti. Meg azért a wow-ra is mennyit költöttek... Kifejlesztésére nem tudom, de csak hogy 2004-től 2008 ig fenntartsák arra elment 200 millió... A kifejlesztésére valszeg több, ha a kiegeket is belevesszük, meg hogy még mindig fejlesztik így 10 év után is.

    Szerintem is zakózás lesz a vége, de ahhoz nem csak 1-2 címnek kell bebukni, meg nagyon sok játékosnak abba kéne hagynia vagy indie felé fordulnia vagy nem is tudom. Egyelőre még nem látszik a közelben a folyamat, szerintem még csak a sírás fázisában tart, mint a DLC-k bevezetésénél, sírás, sírás, de az eladások csak növekednek. Majd akkor kezdi mindenki újraértékelni a dolgokat, mikor sorozatosak lesznek a bukások és minden kiadónál, mert nem veszik a címeiket.
  • morguldae #5
    A másik téma meg az, hogy még manipuláltak is ezek a megvásárolandó dolgok.... Erőteljesen csalás az egész!
  • asgh #4
    Egy sikeres játék $60-as ár mellett is brutálisan nyereséges tud lenni. A Halo4 pl. 220millió dollárt termelt elővételben(!)
    Az a kiadók felelőssége, hogy mennyit költenek fejlesztésre és marketingre. Ha nem tudják többért értékesíteni, akkor a kiadásaikat kell a bevételhez igazítani és nem rejtett költségekkel szivatni a felhasználóikat.
    A másik, hogy a játékfejlesztés költségei olyasmire mennek el, amitől nem feltétlenül lesz jobb a játék. Pl. a n+1-edik CoD-ra is több tíz milliót költenek, mert az utolsó szegecset is kimodellezik, de attól még a játék ugyanaz a szar évek óta.
    Ehhez képest a Minecraft 0 fejlesztési költségből indult és milliárdos siker lett belőle.

    Ami igazán pofátlan az AAA kiadóknál, hogy a különböző ütleti modelleket egymásra halmozzák. Pl. WoW: fizess a kliensért, meg fizess havidíjat is, meg a szerver váltásért is, meg a vegyél petet, stb. Ehhez képest a többi MMO vagy a kliensért kér pénzt, vagy havidíjat, vagy kozmetikai micropaymentekből tartja el magát.

    Persze egyelőre azért csinálják, mert megtehetik. Idővel viszont nagy pofáraesés lesz ebből, amikor kifogy mögülük a játékosbázis és sorra dőlnek be a nagy kiadók, mert a nagy pénzszivattyúzás közepette elfelejtenek minőségi játékokat fejleszteni.