Berta Sándor

Már 250 repülőgépen érhető el LTE-hálózat

Nagy tempóban zajlik a légi járművek átalakítása.

A European Aviation Network (EAN) légitársaságaihoz tartozó repülőgépekhez kifejlesztett Long Term Evolution (LTE) hálózatot 2016 decemberében helyezte üzembe a Nokia és a Deutsche Telekom. Az EAN a legnagyobb adatátviteli sebességet biztosító európai WLAN-hálózat, amelyet a bevezetése óta több mint 200 000 út során több mint 20 millió utas használt. A rendszer előnye a gyakorlatilag folyamatos zökkenőmentes működés és a rendkívül alacsony késleltetés. Ebbe nem csak műholdak, hanem 300, a kontinensen telepített LTE bázisállomás tartozik bele. (Az EU országain túl Svájcban és Norvégiában elérhető.) A cellaméret 150 km, 10 km magasságig és 1200 km/óra sebességig használható. Az adatátviteli kapacitása 50 gigabit, repülőgépenként 75 megabit, amit nem kell megosztani a földfelszínen lévő felhasználókkal. A program tagja az Airbus, a Cobham, az Immarsat és a Thales is.

A Deutsche Telekom most közölte, hogy immár több mint 250 repülőgép fedélzetén érhető el az EAN és az európai repülőgép-flották felszerelése a koronavírus-járvány ellenére halad. A hálózat többek között hozzáférhető az Iberia és a Vueling járatain, valamint a British Airways (BA) összes rövid távon közlekedő repülőgépén. A BA tapasztalatai alapján a fedélzeti internethasználat a pandémia ellenére folyamatosan növekszik.

Philip Balaam, az Inmarsat Aviation elnöke kijelentette, hogy az EAN megváltoztatta az európai légiutasok számára elérhető szélessávú internetpiacot és a rendszer teljesítményét mind az emberek, mind a légi társaságok nagyra becsülik. A hálózat tavaly nyáron és ősszel rekord mértékű adatforgalmat könyvelhetett el. A menedzser hozzátette, hogy az egyes repülőgépek felszerelése a szükséges eszközökkel csupán kevesebb, mint 9 órát vett igénybe.

Az egyetlen nagy kimaradó a Lufthansa csoport. A légitársaság szóvivője megerősítette, hogy a koronavírus-járvány miatt számos projektet jegeltek és azok között van az EAN bevezetése is, mivel nem akarják a műholdas internetre felkészített flottájukra további pénzt költeni. Jelenleg 90 saját gépükön és 31 Austrian Airlines repülőn nyújtanak internetszolgáltatást.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • And37 #3
    "ahol nincs wifi a gépen ott kapcsoljam ki a telefont vagy tegyem repülő módba, mert bezavarhatja a gép rendszereit, de ha van wifi lehetőség a gépen akkor nyugodtam tolhatom egész uton nincs belőle probléma"

    Mindenféle összeesküvéselméleteket megengedve, és a témához nem különösebben értve itt egy táblázat:

    https://m.eet.com/media/1124253/10549-punching_through_the_ether_with_rf_range_extenders_table_1.pdf

    UMTS-en a táblázat szerint ha nagyon erőlködik a nagyon erre a célra gyártott telefonod, 2W-ot is szétsugározhatna telefononként, és akkor a kérdés, hogy legrosszabb esetben 200 egyszerre sugárzó telefonnak mekkora lesz a repülőgép néhány érzékenyebb pontján az eredő össz-sugárzása. Gondolom a 125 mW a reálisabb max érték, de mint írtam, nem értek hozzá.

    Wifi esetén nem többszáz/többezer méterre kommunikálnak, hanem ott van helyben, tervezhetően (és előre meghatározható módon adott irányokba akár leárnyékolhatóan) a "bázisállomás"/router a maga 400 mW-jával, plusz a 200 nem különösebben tervezhető eszköz darabonként 30 mW-tal. No meg egy LTE egység, ami mondjuk a tippre 200 mW szabvány telefonos sugárzási teljesítmény helyett erősebb is lehet, ha már repülőre kerül és akár 200 utasnak kell netet adnia, de ez simán kerülhet repülőn kívüli irányított antennákra.

    De gondolom sokkal jobban számít az, hogy eddig se mindenki kapcsolta ki és eddig se emiatt potyogtak a gépek, úgyhogy már kevésbé paráznak miatta, ha cserébe a wifiért jó felárat lehet kérni. :)
    Utoljára szerkesztette: And37, 2021.03.10. 17:05:03
  • noland #2
    Egyszerű, az antennák elszijják a fluxust...a pilóták meg a bukszust, ezért olyan biztonságos :-)
  • repvez #1
    Azért az érdekes , hogy most ahol nincs wifi a gépen ott kapcsoljam ki a telefont vagy tegyem repülő módba, mert bezavarhatja a gép rendszereit, de ha van wifi lehetőség a gépen akkor nyugodtam tolhatom egész uton nincs belőle probléma.
    A mobil telefon nem változott egyik esetben sem nem Kellett módosítani rajta, és a repülőgépen se történt átalakítás ,csak beszerelték a szükséges vevőeszközt és antennát.