Hunter

Oxigénhiánnyal küzdenek a légi utasok

Ha egy repülőúton vagy a leszállás után rosszul érezzük magunkat, könnyen lehet hogy azért vérünk alacsony oxigénszintje a felelős.

A repülőgépek utasai "jelentős" eséseket szenvednek el testük oxigénszintjében az utazás időtartama alatt, írja az első ilyen jellegű tanulmány. Az összes megfigyelt utas valamivel több mint a felénél észleltek a normálisnál 6%-kal alacsonyabb oxigén szintet, amikor a repülőgép elérte maximális magasságát. Ennél a szintnél az orvosok többsége - ha mindezt egy kórházban diagnosztizálnák - oxigénbevitelt alkalmazna. Ezek az oxigénszint esések magyarázatot adhatnak, miért érzik egyes utasok rosszul magukat a repülések után.

Belfasti aneszteziológusok 84 utas oxigénszintjét mérték meg, egytől egészen 78 éves korig, a földön és a repülés maximális magasságánál. A vizsgált utasok közül senki sem szenvedett súlyos szív és légzőrendszeri prob­lé­máktól, illetve nem volt szükségük orvosi engedélyre a repüléshez. Az oxigénszintjük átlagosan 4%-kal csökkent, amikor a gép elérte az utazómagasságot.

Az eredmények segíthetnek megismerni a repüléssel kapcsolatos betegségeket, mondta dr. Susan Humphreys, a belfasti Royal Hospital aneszteziológus főorvosa. "Meggyőződésünk, hogy ezek a csökkenő oxigénszintek olyan tényezőkkel együtt, mint a kiszáradás, a moz­du­lat­lanság és az alacsony páratartalom megbetegedésekhez vezethetnek a repülések alatt és után" - taglalta a jelentésben. "Ez az utóbbi években egyre komolyabb problémává nőtte ki magát, mivel a modern utasszállítók egyre nagyobb magasságok elérésére képesek."

A 84 utasból 55 utazott két óránál hosszabb ideig, míg a többieket rövid távú repüléseken tesztelték. Az eredmény mindkét csoport esetében hasonló volt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #23
    Azé' mi is vagyunk páran. :)
  • IoIa #22
    Balesetek mindenfajta közlekedésnél előfordulhatnak, még gyalogosan is...
    Ha mondjuk busszal elmész Spanyolországba, akkor tudod csak meg igazán, hogy milyen hosszú tud lenni egy utazás, pedig nem mész át időzónákon... Mégis, 2 napig azt sem tudod, hogy mikor van nappal és este.
    Egy kis légterű teremben, ha sokan, sokáig vannak, sokkal nagyobb kockázati tényező a kevés oxigén, mint a repülőn az alig kisebb nyomás, viszont tiszta levegő. Nem kéne ezt túllihegni.
    A repülésnél valójában csak a mélytrombózis okozhat gondot, de az is nagyon ritka.
  • IoIa #21
    Annyi idős koromban, mint Te most, még én sem repültem... Majd fogsz Te is, ha akarsz. Ma már vannak olcsó járatok is, igaz, én még olyannal nem utaztam...
  • dez #20
    A repülésnek is megvannak a kockázatai (mélytrombózis, a cikkben olvasható oxigénhiány, több időzónát gyakran átrepülve rendszertelen alvás, fáradtság, ritkán le is esik).
  • smv #19
    De jó itt a sok embernek, én még csak repülő közelébe se kerültem eddig. :(
  • IoIa #18
    A repülőn nem a légnyomásérték a veszélyes, hanem hosszabb útnál a mélytrombózis. Ezért szokták a légitársaságok ~ 10 órás út után kizavarni a gépből az utasokat (amikor leszállt a repülő), és kb. 1 órás kötelező nagyobb sétát kell tenni a tranzitban, hogy a vérkeringés a lábakban visszaálljon a normálisra. Utána ismét vissza lehet szállni, és folytatni az utat.
    Aki már repült messzebbre, az tudja, hogy miről beszélek.
  • IoIa #17
    Nem egyszer és nem is kétszer repültem már, hanem nagyon sokszor. Mindig jóval 2000 méter feletti értéket mutatott az órám. Sőt volt nem is egyszer, amikor 3000 méter felettit. Persze jóval magasabban mentünk (12-13 km), de a méterben megadott értékből vissza lehet számolni a gépben lévő légnyomás értékét. Az órám mutatja a légnyomást is, de gyors grafikont csak a magasságértékre ad. A légnyomást is azonnalosan mutatja, de grafikont csak 2 órás mintavételezésből készít az utolsó 26 órára vonatkozóan.
  • IoIa #16
    Én imádom, ha liftezik a repülő Egyszer épp Bangkok felé keveredtünk egy emberes viharba. Szerintem párszáz métert zuhantunk...
    Mindenféle hullámvasutat szeretek
  • dez #15
    Egyszer viharba került a gépünk. Többször másodpercekig majdnem szabadesésben sűllyedt. Utána meg visszafelé. Olyan volt, mint egy hullámvasút. Közben épp inni akartam valamit, de nem tudtam a számhoz emelni a poharat, mert vagy majdnem a mellkasomra öntöttem, vagy majdnem a hajamra.
  • pilóta #14
    Nyilván nem tized méterre pontosan állítják be. Ráadásul nem métert állítanak, hanem légnyomást. Vagyis ha épp egy anticiklon közepéből szállsz fel, akkor kevesebbet fog mutatni az órád, ha meg egy ciklon közepéből, akkor többet...