Gyurkity Péter

Hat magáncéget segít pénzzel a NASA

A listán jól ismert nevek és kisebb szereplők is helyet kaptak.

A NASA ismertette a sorrendben harmadik Tipping Point kiírás főbb eredményeit. A program keretein belül magáncégek projektjeit támogatják anyagilag, azzal az elsődleges célkitűzéssel, hogy átsegítsék ezen vállalatokat a fordulóponton, lehetővé téve a végtermékek piacon való sikeres megjelenését. Ezúttal féltucat cég 10 különböző projektjét támogatják.

A hivatalos közleményből kiderül, hogy több, jól ismert névvel találkozunk a programban. Ezek között a United Launch Alliance a legfontosabb partner, hiszen többek között ők felelnek a Parker Solar Probe (és számos egyéb eszköz) űrbe juttatásáért, miközben saját új rakétán is dolgoznak, amely a tervek szerint 2020-ban jelenne meg. A Vulcan platform bizonyos részeit szintén támogatja az űrügynökség, a most kiutalt összesen 44 millió dollár azonban számos további elképzelés megvalósításához járul hozzá. Az ULA például azt demonstrálná, hogy saját tárolási megoldásukkal a kriogenikus üzemanyagot akár hónapokkal a fellövés után is gond nélkül felhasználhatja a rakéta felső fokozata, emellett pedig azt is igazolnák, hogy a folyékony hidrogént és oxigént a hosszabb küldetések során is (vagyis nemcsak a startnál) használhatják fel, miközben a hajtóművek és egyéb alkatrészek visszanyerését és begyűjtését is megvalósítanák.

Jeff Bezos Blue Origin nevű cége a Hold felszínén való landolással lépne előre, itt egyrészt jobb érzékelőkkel, másrészt pedig kriogenikus üzemanyagra épülő meghajtással járulnának hozzá a sikerhez. A Google Lunar X versenyén is részt vett Atrobotic szintén a leszállás tökéletesítésén dolgozna, hogy ezt minél kisebb költséggel megvalósítsák (a Holdon), míg a Frontier Aerospace egy mélyűri rakéta hajtóművét tökéletesítené (hogy segítsenek a Holdra való eljutásban). A Paragon Space Development ezzel egy időben a kriogenikus üzemanyagok jobb szigetelését és védelmét szeretné elérni, a Space Systems pedig új ionhajtóművön és a szondák által használt xenon újratöltési eljárásán munkálkodna.

A jelek szerint a Blue Origin komolyan gondolja a Holdon való landolást, erre ők 2023-ban szeretnének sort keríteni – addig azonban mások is beszállhatnak a versenybe.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #2
    A Spacex moge mernek toket rakni, csak ott meg azon aggodik az USA vezetese, hogy ha egy tokes csoport fizeti a fejleszteseket, akkor onnantol elveszitik az iranyitast a technologia felett es ha tenyleg beindul a felhasznalasa, akkor a kormanyzati iranyitast is. Szo szerint a fejuk felett jonne letre egy minden allamtol fuggetlen uj csoport, tisztan tokes alapon (plutokracianak hivjak). Az USA-ban mar volt ra pelda, ott ha nincs a new deal akkor konnyen proletardiktaturaba fordulhatott volna az elegedetlenseg. (Theodore Rosevelt mondta: '…we had come to the stage where for our people what was needed was a real democracy; and of all forms of tyranny the least attractive and the most vulgar is the tyranny of mere wealth, the tyranny of a plutocracy.') Szoval az USA (politikai es gazdasagi) vezetoi tudjak, hogy nagyon konnyen szo szerint a fejukre nohet egy uj vezeto csoport es ezt probaljak megakadalyozni. Nem veletlen, hogy az osszes nem kormanyzati fejlesztest vagy betereltek kormanyzati iranyitas ala vagy leallitottak.
  • Sydra #1
    Eléggé árulkodó jel, hogyha a magánszektor nem mer tőkét rakni ezek mögé a cégek mögé és rá vannak utalva az állam "nagylelkűségére".