Gyurkity Péter

Hibrid repülőn dolgozik az easyJet

A cég egy amerikai partnerrel fejleszti a gépet, amely kis változatban jelenne meg.

Novemberben már olvashattunk arról, hogy európai összefogás keretében készül az első hibrid utasszállító repülő, amely sokak számára picit hihetetlenül hangzott. Most európai-amerikai kooperációban dolgoznának egy hasonló megoldáson, amely azonban jóval kisebb mérettel indítana.

Az easyJet 2018-as kitekintőjében, a fontosabb stratégiai célkitűzéseket felsoroló közleményében tértek ki a koncepcióra, amelynek főbb elemeit már szeptemberben ismertették. Egészen pontosan arról van szó, hogy az amerikai Wright Electric közreműködésével egy olyan hibrid repülőgépen dolgoznak, amely hagyományos meghajtásra, valamint akkumulátorokra egyaránt támaszkodna, ez azonban az első változat révén mindössze 9 utasnak biztosítana helyet a fedélzeten. Meglehetősen apró repülőről beszélhetünk tehát, egy évtizeden belül azonban szeretnék elkészíteni a teljesen elektromos példányt is, amely már nem tartana igényt kerozinra.

Érdemes megemlíteni, hogy a hibrid repülővel kapcsolatos elképzelés a közlemény végén, tulajdonképpen a „futottak még” kategóriában jelent meg, nem arról van tehát szó, hogy ez lenne az elsődleges célkitűzés. A cég a csődbe ment Air Berlin eszközeinek megszerzése révén ugyanis először hagyományos szolgáltatásait bővítené ki, nemcsak a Ryanair, hanem a zászlóshajóként ismert nagy nevek kihívójaként is megjelenve az európai és a globális piacon – itt az eddiginél nagyobb hangsúlyt helyeznének a hosszabb utakra. Immár 300-nál is több egyfolyósós Airbus SE gépük lesz, Berlinből pedig már egyszerre 2 reptéren üzemelnének.

Nyilván hosszú évekre lesz szükség ahhoz, hogy konkrét megoldást mutassanak be, ennek pedig megfelelő mutatókat is kell majd produkálnia, hogy valós alternatívát jelentsen.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Agyturbinikusz #40
    Ezt ertem, de emiatt, a Hasznos fejlesztesek is szenvednek...Mert nem mindig annak jo a Marketingje ami hasznos...
    Ezert nem megyek neki minden zold dolognak egybol, megvarom mig a tema egy kicsit korul van jarva.

    A vilagon mindent a penzelosztas hataroz meg...ez alol miert lenne kivetel a ZOLD fejlesztes?
    Talan en vagyok az egyetlen kivetel, mert kb xarok a penzre, sot azokra is akik ezzel probalnak "nagyok" lenni. Valahogy nem erint ez a problemakor, ezert probalom inkabb a mernoki oldalrol feltenni a kerdeseket...Ezert kereztem mi haszna lehet egy kotottpalyas jarmuben? Lattam peldat villanymozdony esetben, a nem teljesen villamositot palya eseten tudjak hasznalni, de volt hibrid megoldas is amiben volt diesel motor es aramszedo is. Ne kerj linket, sajnos nagyon regen olvastam ezekrol a dolgokrol...Ha rossz a memoriam akkor elnezest...
  • defiant9 #39
    Úgy nincs értelme ha nem tud eleget átadni. Vagy csak nagyot mondott Chen ezzel (volt már rá példa), vagy tényleg volt benne valami újszerű megoldás:
    Egy hétig sem tudott működni Kínában a napelemekkel felszerelt országút Csinannál, öt nappal az átadó után a tolvajok máris elloptak belőle egy 1,8 méteres szakaszt. Mivel önmagában az anyag nem került sokba, az építkezésen dolgozó munkások arra gyanakszanak, hogy a tolvajok a napelemes technológiát akarják lemásolni.
    Maga a PV technológia tuti nem ilyen...
  • fonak #38
    Gondolom indukciós. Mondjuk nem tudom akár annyi energiát is át tudna-e adni, ami a menet közben elfogyasztottat pótolja.
  • gforce9 #37
    Mindent el lehet adni ha "zöld". Ha el lehet adni akkor pénzt hoz. Ha pénzt hoz akkor irtózatosan könnyű befektetőket találni a lufifújáshoz. Olyan egyszerűen működik az egész, hogy én azon csodálkozom, hogy ez nem esik le az embereknek.
  • molnibalage83 #36
    PR a tudatlan plebs felé. Ennyi. A hülyéknek BÁRMIT el lehet adni azzal, hogy zöld. Akkor is, ha drágább, akkor is, ha nem működik, mert elhiszi az isten barma, hogy ezzel tesz a klímavédelemért.

    Lásd a plakátkampányt, hogy "húzd ki a mobiltöltőt". Kb. a plakátok kionytatásának villanyköltségét sem lehet megspórolni vele, nemhogy azt, hogy elszállítják és kiteszik.

    És ilyen faszságokat tolnak. Amíg az emberek 99%-nak a középiskolás fizika szinte megugorhatatlan akadály addig mindent elhisznek.
  • Agyturbinikusz #35
    Ebben egyetertunk ismet, a kerdes miert eroltetik akkor, egyre tobb kototpalyas jarmuben, hogy legyen akkumlator is? Mert az esetek tobbsegeben csak felesleges extra tomeg...Ezert kerdezem en mi oka van?
    Utoljára szerkesztette: Agyturbinikusz, 2018.01.10. 03:26:46
  • molnibalage83 #34
    Ötletleni lehet, de felesleges. A kőkemény fajlagos számok megmondják, hogy a műszaki racionalitás és megvalósíthatóság hol kezdőik. Ez sem lehetséges, nemhogy a gazdasági. Nem véletlenül kötöttpályás járművek elektromosak...
  • defiant9 #33
    Az elektromos repülő a legkeményebb dió, talán csak az elektromos űrhajó nehezebb:)
    Ami földhöz ragadtabb hogy a kínaiknak kész az - állításuk szerint - wireless charging ready autóút szakaszuk:
    World's 1st Solar-powered Expressway in China to Recharge Electric Cars
    Sajna azt nem részletezik hogy mi lenne a műszaki megoldás a töltésre, pedig az érdekes lenne.
  • Agyturbinikusz #32
    A toltes, nem kotelezoen kell nagy aramot jelentsen(sorba kotott cellak belso ellenallasa osszeadodik, ezert a kapocsfeszultseguk is, igaz ez a kiveheto aram rovasara megy...de a teljesitmenyhez ugye2 dolog kell,, a masik az aram), vagyis a toltes megoldhato, akar ugy ism ha tobb tolto kisebb aramerossegel tolti az egyes blokokat pl, vagy nagyobb feszultseg kisebb aramerosseg, igaz az atvitt teljesitmenynek ugyan annak kell lenni, de hat igy mukodnek a tavevezetekek is nemde ? :) mivel a (ho)veszteseg a aramerosseg negyzetevel aranyos...

    De ez reszletkerdes, csak egy pelda arra amit kerdeztel...Tudod meg mindig nem vagyok sotetzold, csak otletelek :)
  • molnibalage83 #31
    Jó lenne ezt számokkal alátámasztani. Vázold fel kérlek azokat az akksikat, amit térfogat és tömeg energiasűrűségben elérik a kerozin legalább 1/3-át, mert a nagy hatásfokű villanymotorokkal kb. akkor érhetnél el a mai gépek teljesítményét.

    Mondjuk kívácsi lennék, hogy a töltési idő hogyan adódina ki úgy, hogy ne olvadjon le az egész töltéskor. Ma kb. 10-15 perc alatt meg lehet tankolni egy airlinert...