Balázs Richárd

Egy évtized és eltűnnek a fosszilis üzemanyagok?

Egy brit szakértői csoport szerint tíz év alatt fokozatosan megszűnhet az energiaipar fosszilis üzemanyagokkal kapcsolatos világméretű függése.

Benjamin Sovacool, a Sussex Egyetemen működő Sussex Energy Group igazgatója szerint a következő nagy energiaforradalom a múltban tapasztaltakhoz képest sokkal rövidebb idő alatt végbemehet. Ehhez azonban olyan multidiszciplináris együttműködésre van szükség, ami tanul a korábbi energiarendszerek és technológiai átmenetek megpróbáltatásaiból és kudarcaiból.

Az Energy Research & Social Science szaklapban publikált írásában Sovacool professzor elismeri, hogy pusztán a múltba tekintéssel túlzottan sötét képet kapnánk, a fáról szénre történő átállás Európában például 96-160 évet vett igénybe, míg az elektromosság használata 47-69 év alatt terjedt el. Ezúttal azonban a jövő egész más lehet. Az erőforrások szűkössége, az éghajlatváltozás réme, valamint a technológiai ismeretek és innováció szédítő iramú fejlődése nagymértékben felgyorsíthatja az elmozdulást a tisztább energia felé.

A tanulmány kiemeli az elemzők által gyakran figyelmen kívül hagyott gyors átmeneteket. Ilyen volt Ontario példája, ahol 2003 és 2014 között teljes egészében megváltak a széntől, vagy Indonézia, ahol mindössze három év alatt a lakosság kétharmadát átállították az olajtüzelésű tűzhelyekről a gáztüzelésűekre, valamint a francia nukleáris energia program, ami az 1970-es 4% helyett 1982-ben már az elektromos energiapiac 40%-át látta el. Minden esetben erős kormányzati beavatkozás párosult a fogyasztói viselkedés eltolódásával, amit többnyire az érdekeltek ösztönzése és nyomása vezérelt.

"Az átmenetek hosszú, elhúzódó, gyakran évtizedeket, vagy évszázadokat felölelő megvalósulását nem mindig támasztják alá bizonyítékok" - mondta Sovacool. "Egy új, tisztább energiarendszer felé történő elmozdulás jelentős eltolódást igényel a technológiában, a politikai szabályzásokban, az árképzésben, valamint a felhasználói magatartásban. Ha mindezt hagyjuk maguktól kialakulni - mint ahogy az a múltban történt - az valóban hosszú évtizedekig tart, és sok csillag együttállására van szükség. Ugyanakkor eleget tanultunk a múltból ahhoz, hogy a jövő átmenetei sokkal gyorsabban menjenek végbe."

Összességében tehát bár a tanulmány szerint a múlt tanúságos lehet mind mikro-, mind makro szinten, korántsem meghatározó a változásokat tekintve.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • T2k #58
    De a legjobb az egészben az, hogy nem csak a fosszilisoknak lesz végük mint a botnak, hanem annak a sok tetűnek is akik ezzel foglalkoznak.
  • ostoros #56
    Azért ezek az írások elég... hogy is mondjam... feministák írták. Az első konklúziója:
    "At the end of the day, we must not allow politics to trump science. Because contraception helps women protect their health and determine the number and spacing of their children, the use of any safe and effective contraceptive method is ultimately good for women, their families, and the environment. In addition, we now know that birth control pills and other hormonal contraceptive methods are not the primary reason for estrogenic compounds to be placed in our environment. Nevertheless, exposure to toxic chemicals in the environment can harm reproductive health, and reproductive health advocates should work alongside environmental health advocates to reduce exposures to toxic chemicals. Together, we should educate and empower women to make informed choices about their reproductive health, and reaffirm our shared values: healthy women, healthy families, and a healthy environment."

    Azért ilyen demagóg szövegeket politikusoktól várna az ember.
    A második cikk pedig azt ajánlja, hogy használjunk szénszűrőket az ivóvizünkhöz...
    Utoljára szerkesztette: ostoros, 2016.04.22. 14:39:53
  • Palinko #55
    áh ha van 500km es max távja a legjobb tesla s-nek, akkor ha kiszámoljuk, hogy 60 as átlagsebességgel szaladgál a tulaj az 8 óra 20 perc körül van, egy hivatásos sofőr se vezethet 9 óránál többet hivatalosan egy nap... szóval ha csak nem autópályázik folyamatosan amihez több mint dupla hatótáv kéne (9x130=1170km) akkor nagy eséllyel még neki is megfelelne a tesla. viszont ez az autópályán veretés 9 órán keresztül egyáltalán nem reális, sokkal reálisabb a 60 as átlag ha nem autópálya, mert város jön megállás stb 60-70 es átlaggal ésszerűbb számolni.

    meg nem beszéltünk a gyorstöltésről, mert az megint csak duma, hogy nem áll meg soha stb, beiktat egy pisiszünetet a benzinkúton, még meg sem érkezik inni a kávét feltöltene annyira az autó hogy kibírja a második szünetig.

    jó most lehet jönni, hogy orosz sztyeppéken megy nincs benzinkút csak farkas meg medve és napi 18 órát vezet stb, de hagyjuk már az ilyen extrém példákat :D
  • Sequoyah #54
    A jobb teljesitmeny MINDIG a nagyobb fizetseg remenyeben tortenik. Ja hogy nem csak penz lehet a fizetseg, hanem mas is, mint pl az alkotas orome?
    Mindenkit massal lehet motivalni, massal lehet legjobban megfizetni. De csak a penz az, amit mindenki egyforman elfogad.
    .
    Ha majd a jovoben lesz egy szuperszamitogep ami szamon tartja minden egyes ember igenyet es hogy mi okoz oromet, es tokeletesen parositja az eroforrasokkal, akkor valoban nem lesz szukseg kapitalizmusra.
    Vagy ha a jovoben szimplan vegtelen sok eroforras lesz, mert MINDEN munkat robotok es gepek vegeznek, akkor nem lesz szukseg penzre tobbe, mert mindenki megkapja azt amit igenyel.
  • Sequoyah #53
    Hanyan vannak folyamatos orszagjarason? Az autohasznalok hany szazaleka? Ketlem, hogy tobb mint 50%, de szerintem 10% alatt.
    Nem az autopark toredekerol van szo, hanem a vilag autoparkjanak a nagy reszerol, akik munkabajarashoz es hetvegi bevasarlashoz, + neha kirandulashoz hasznaljak.
    Sehol senki nem mondta, hogy a jarmuvek 100%-at le lehetne cserelni. Az egesz nap uton levo autokat, pl kamionok, egyeb aruszallitok nyilvan nem lehet lecserelni meg egy darabig, amig az azonnali toltes nem megoldott, mert aki dolgozik, az nyilvan nem akar fel orat varni tankolasnal.
    De a jarmuvek nagy reszet minden tovabbi nelkul le lehetne cserelni.
    .
    En elfogadom, hogy egyesek nem ugy hasznaljak mint en, es figyelembe veszem oket. De te ugy szamolsz, mintha mindenki ugy kozlekedne mint te, es aki nem ugy hasznalja mint te, akkor az hulye.
  • Archenemy #52
    "amikor valamit nem a fizetségért, hanem attól függetlenül, mintegy önkéntesen, és vagy szórakozásból tesz, akkor a legjobb teljestményt ez utóbbi esetben mérték."
    Ja, ez biztos így van. Már csak kell találni (sok!) olyan embert, aki önkéntesen, szórakozásból szed szemetet, bányászik uránt meg végzi cégek adóbevallását. És máris lesz egy csudás kommunista társadalmunk.

    Ezen emberek hiányában meg kénytelenek vagyunk a csúnya kapitalista eszközökhöz folyamodni.

    "Ergo az alapgondolat, ami a kommunizmus sajátja biológiailag is igazolható, megfelel az emberi természetnek."
    Valóban, pl. az őskori törzsek mind így működtek.
    A gond az, hogy egy embernél megvan az a szám, ameddig képes egyénenként gondolni emberekre, és azon felül csoportosítgatni kezd, illetve a saját érdekeit helyezi előtérbe. Kb. 100-150 ember lehet ez, és ez egyben a kommunista rendszerű közösségek maximális száma is.
    Egy családban életképes rendszer a kommunizmus, egy törzsben is még valamennyire, egy országban meg nem.
  • molnibalage83 #51
    Amikor autózok, akkor nagyrészt céges bejárás van olyan távolságra, hogy az imádott villanyautódat körberöhögöm. És nem beszélek másról. Az nem megoldás, hogy a világ autóparkjának töredéként veszed figyelembe. A világnak nem az euro mittomén hányas nmeg az USa szigorú előírásainak eleget tevő autók okozzák a problét...
    Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2016.04.21. 17:15:51
  • Sequoyah #50
    A valodi kiserlet, amit nem pszichologusok vegeztek, hanem teljes nemzetek, es valoban reprezentativak, azokon csunyan megbukott. Foleg azert, mert ha szorakozasbol tesel valamit, nyilvan a legjobb teljesitmenyt nyujtod, de az ember a munkat nem szorakozasbol, hanem szuksegbol teszi, csak egy szuk reszet lehet szorakozassa tenni.

    Szoval egy eleve torz kiserletbol levont hibas kovetkeztetes ez...
  • Sequoyah #49
    Legfontosabb emberi gondolkozasi defekt, ugy hivjak "identifiable victim". Ez a kornyezetvedelem tekinteteben kulonosen hangsulyos. Es ez egy altalanos emberi defekt, nem csak a "butaknal" van jelen.

    A lenyege pedig az, hogy az emberek messze felulertekelik azon problemakat, amiket egyreszt a sajat szemukkel latnak, masreszt egy egyeni szenvedest tudnak hozza karositani.
    Ezert van az, hogy egy kiscica megnyuzasan hamarabb haborodnak fel az emberek, mint egy egesz hal-faj kiirtasan az oceanban. Ezert van az, hogy az evszazados adatokkal bizonyitott globalis felmelegedesben nem hisznek, de ha egyetlen a kelletenel melegebb/hidegebb tel jon, akkor maris ujjal mutogatnak. Az esoerdok kivagasanal sok szomoru otthontalan allatot lehet mutogatni, meg ugy altalaban egy eleg latvanyos jelenseg, a planktonokat viszont senki nem latja, es nem erdekli. A pandamacik fogyasa nemzetkozi vedelmi programokat eredmenyezett, de a mehek eltunese kulonosebben nem mozgatja meg a nepet.

    Es ehhez nem kell semmifele osszeeskuves, az emberi gondolkozasbol eredeztetheto. A jol reklamozhato dolgok mindig elonyt elveznek a valoban fontosakkal szemben. Hogy hogy lehetne ezt kijavitani? Halvany fogalmam sincsen. A legjobb amit tudok, hogy fel kell venni a kesztyut, es meg kell probalni reklamozni a fontos dolgokat is.
  • Sequoyah #48
    Te miert kezdesz el totalisan masrol beszelni mihelyst besulnek az erveid?
    Nyilvan nem a nemletezo autokat kell lecserelni kornyezetkimelokre, hanem a letezokre. Ezt nem is tudom hogy gondoltad ervkent felhozni.
    Es nem ott kell kezdeni a cseret, ahol nincs ra penz, hanem ahol van. Es ezek a nyugati allamok, ahol eleg elterjedt a 2 kocsi fenntartasa. (Hazankban nem, de itt benzines uj autot is ritkan vesznek).

    Az irasom lenyegi reszevel, hogy a rengeteg embernek tokeletesen eleg egyetlen (Tesla szintu) villanyauto, pedig nem tudtal mit kezdeni. Mondjuk a bevallasod szerint bicajozni szoktal, szoval megertem, ha nem ismered az autofelhasznalasi szokasokat. En viszont autozom, a napi munkabajarastol a hetvegi autos turaig, ugyhogy mar szemelyesen is tobb ralatasom van. Ezen kivul olyan helyen elek, ahol sokat autoznak az emberek, es nem keves Tesla is fut az utakon, szoval eleg jo ralatasom van arra, hogy milyen autozasi szokasokat is kell kielegiteni, es hogy egy elektromos auto mennyiben tudja ezeket kielegiteni.