MTI

A rendszeres alvás a tanulás kulcsa

Az ember fejlődésének korai szakaszában a hosszú alvás a kulcsa mind a tanulásnak, mind az emlékezésnek - írja a BBC.

Az angliai Sheffieldi és a bochumi Ruhr Egyetem kutatói közösen 216 egyévesnél fiatalabb csecsemővel végeztek vizsgálatokat. Az eredmények szerint a babák képtelenek voltak visszaemlékezni az újonnan megtanult feladatokra, amennyiben a tanulást nem követte egy kiadós alvás. A tudósok szerint ezért a tanulásra a legjobb idő az alvást közvetlenül megelőző periódus, egyben hangsúlyozzák a lefekvés előtti olvasás fontosságát is. Az alvással foglalkozó szakértők úgy vélik, az alvás a csecsemők számára sokkal fontosabb lehet, mint az idősebb gyermekek vagy felnőttek esetében. Az emberek pedig általában sokkal több időt töltenek alvással csecsemőként, mint bármikor később életük során.

A most közzétett kutatás szerint azonban meglepően keveset tudunk a csecsemőkori alvás szerepének fontosságáról. A kísérletek során a csecsemőkkel három új cselekvést tanultattak meg, majd a vizsgált babák felét hagyták hosszabb ideig aludni, míg a többiek vagy nem aludtak a tanulás után, vagy csak 30 percnél kevesebbet pihentek.

Másnap a csecsemőket arra biztatták, hogy ismételjék meg a megtanult cselekvéseket. Az eredmények szerint átlagosan másfél feladatra emlékeztek azok a babák, amelyek hosszan aludtak a tanulás után, míg azok a csecsemők, amelyek nem, vagy csak keveset aludtak, egy cselekvést sem tudtak megismételni. Jane Herbert, a Sheffieldi Egyetem kutatója szerint az eredmények világosan megmutatták: azok, akik alszanak tanulás után, sikeresen tanulnak, míg azok, akik nem, nem tanulnak semmit. A tudós szerint eddig úgy gondolták, hogy a tanulásra a teljes ébrenlét a legalkalmasabb, azonban a mostani kísérletek alapján a hosszabb alvásokat megelőző időszak a legfontosabb. Herbert szerint az eredmények rávilágítanak arra is, mennyire fontos az elalvás előtti meseolvasás a gyerekeknek.

Derk-Jan Dijk, a Surreyi Egyetem alváskutatójának véleménye szerint a csecsemőknek mindenképpen elegendő alvásra van szükségük a tanulás elősegítése végett, azonban a tanulásra való koncentrálás a közvetlenül az elalvást megelőző időszakban nem a legjobb megoldás. "Az adatok azt mutatják, hogy a tanulás utáni alvás pozitív, azonban azt nem mondják, hogy álmosan tanulni pozitív lenne" - mondta.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • molnibalage83 #8
    Nagyon nem értek egyet. Mindig is röhögtem az utolsó pillanatig magoló és görcsölő diákokon. A vizsga előtti napon komoly tanulást én már a 3-4. félévtől kezdve nem csináltam és soha nem tanultam éjszakába nyúlóan. Semmi értelme nem volt. Összesen talán egyszer csináltm éjszakai tanulást és szart sem ért. Kialavatlanul tanulni is annyi, mintha a pénzed öntenéd a Dunába...

    Még házi feladat és beadandó készítésnél sem éjszakáztam csak egyszer. Gépelemek III-ból a rajzra nem kaptam aláírást, mert még nem volt eléggé kidolgozott. Este 8 és reggel 6 között meg annyi munkát raktam bele, hogy majdnem befejeztem, de a műszaki rajzolás és tanulás között gigantikus szakadék van... Egy kőkemény dinamika házi feladatot nem csináltam volna ilyen módszerrel...
    Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2015.02.09. 10:09:23
  • ostoros #7
    Ez nem így van. Egyrészt már régen rossz, ha egy nappal vizsga előtt még tanulnod kell rá.
    Az nem tudás. Az semmi.
  • Fbn Lx #6
    ezt az elvet immáron milliónyi egyetemista tesztelte, és a szelekció azt ereményezte, hogy a tanulj kevesebbet és aludj eleget stratégia eltűnjön a mémkészletből szinte teljesen, nem is hiába: nem annyira eredményes
    lehet, hogy babáknál ezen kísérlet szerint működik, és az alvásnak szerintem is ténylegesen jelentősége van az információ feldolgozásában és elraktározásában, de az alvásra fordított idő lefaragása, hogy azalatt itt tanuljon az ember, némileg nagyobb hatékonyságú
    a sikeresen behúzott vizsgáim közül elég sok esetben nem is aludtam a vizsga előtt egyáltalán, mert egyszerűen pl. akkora terjedelmű az anyag, hogy a kielégítő alvást reálisan nem lehet beiktatni (különben szart sem érsz vele, hogy megtanultad az anyag 40%-át, de arra jókat aludtál és ezért azt a részét tökéletesen tudod)
  • Narxis #5
    Mert összeesküvéselmélet.
  • bull sith #4
    De vajon mobilról ezt az egy cikket miért nem találom?
  • ostoros #3
    Vagyis az esti mesével lehet a gyereket a legjobban formálni.
  • gombabácsi #2
    egyetemen elég ha csak pár hétre rögzül
    állami dolgozóknak jók lesznek így is
    XD
  • Xantia #1
    Ez nem csak a csecsemő korra, hanem később is igaz.
    A megtanultak csak alvás után rögzülnek - ezért van az, hogy egyik nap az orrvérzésig nem sikerülő tanultak, másnap játszi könnyedséggel mennek.
    Egyetemistáknak üzenem, hogy többet érnek ha kipihenten tanulnak 4-5 órát, majd aludjanak néhány órát, és utána ismét folytassák a tanulást. Ezzel sokkal több rögzül, mintha egy nap 16 órát tanulnának, némi serkentővel egybekötve.
    Sajnos az alvás is csak akkor ér valamit, ha eljutnak a REM fázisig (az álomig), mert ekkor már túl van az agyuk az információ rögzülésén.