MTI

Ötleteket merített a Gravitációból a kínai űrhajóprogram tervezője

Csang Po-nan, a kínai űrhajóprogram vezető tervezője "nagyon inspirálónak" nevezte a vasárnap hét Oscar-díjat is elnyert Gravitáció című filmet, és elárulta, hogy néhány ötletet is kapott a produkciótól.

Míg az amerikai űrhajósok a film októberi bemutatója után üdvözletükben Alfonso Cuarón munkájának gyengéire is rámutattak, a világ másik végén élő kollégáik csak az elismerés hangján szóltak a közönség körében is világszerte nagy sikert aratott űrdrámáról - fogalmazott csütörtökön a The Hollywood Reporter. Csang Po-nan, a kínai űrhajók vezető tervezője nemcsak rendkívül szórakoztatónak találta a filmet, de egyenesen azt állította, hogy számára "nagyon inspiráló" is volt.

A Gravitációban a Sandra Bullock által alakított űrhajós a Tienkung kínai űrállomáson talál menedéket, és a Sencsou űrhajó fedélzetén tér vissza a Földre. Ezeket a jeleneteket véleményezve Csang elmondta: "a kínai űrállomáson és űrhajón játszódó részek nagyrészt a képzelet szülöttei, de merítettem néhány ötletet belőlük". Amikor az elpusztult NASA-űrhajóról menekülő Bullock megérkezik a kínai űrállomáshoz, nehezen sikerül bejutnia. Csang elárulta, hogy jelenleg szinte lehetetlen egy ilyen esetben kívülről bejutni az állomásra, de hozzátette: "szerintem, amikor majd javítunk a terveken, gondolnunk kell arra is, hogy veszély esetén gyorsabban és könnyebben lehessen bejutni az űrállomásra".


A tervező arról is beszélt, hogy a film nyomán az űrhulladék kérdését is újból előveszik. A Gravitációban ugyanis láncreakciót indít be, amikor egy hulladékdarab eltalál egy orosz műholdat: a Föld körül keringő egész sor objektum esik darabjaira és okoz apokalipszist az űrben. Ennek fenyegető veszélyére egyébként a tekintélyes asztrofizikus, Neil deGrasse Tyson is figyelmeztetett korábban. "A Gravitáció nemcsak az űr szépségét ábrázolja, de a veszélyeit is. Az ember részvételével zajló űrprogramok nagyon kockázatosak" - hangsúlyozta Csang, aki nem titkolta: az űrfilmek toplistájának csúcsán nála Cuarón filmje áll. A tudós egyúttal azt is megosztotta, mennyire örül annak, hogy egy külföldi alkotásban megjelent a kínai űrprogram. "Jó reklám nekünk" - mondta.

Je Pej-csien, a Csang'o-3 kínai űrszonda Hold-missziójának egyik vezető tudósa szintén örömét fejezte ki az űrkutatásról szóló alkotás sikere miatt. "Egy ilyen film hatékony és szép módja annak, hogy az átlagnéző befogadja a bonyolult űrtudományt" - vélekedett. Cuarón tavaly, a film kínai promóciója során tagadta, hogy a Warner Bros. stúdióval készített produkcióban marketingcélokkal szerepelt volna a kínai szál. Mint emlékeztetett, már évekkel ezelőtt beleszőtte az általa írt forgatókönyvbe, egyszerűen azért, mert ez tűnt a legelfogadhatóbb verziónak. "Amikor a forgatókönyv született, azokra az elemekre támaszkodhattunk, amelyek adottak voltak abban az időben: a Hubble-teleszkópra, a Nemzetközi Űrállomásra, a Tienkungra és a Sencsoura. Ezek voltak az űrben, és ez még jóval az előtt volt, mielőtt Kína vonzóvá vált volna a hollywoodi filmipar számára" - mondta a rendező a kínai sajtónak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • figyu #7
    És hogy mennyire nem "kici, óccó, "

    " a Pentagon az amerikai fegyvergyártók ellátási láncának ügyében indított nyomozást, amely azt akarta megállapítani, hogyan kerültek kínai nyersanyagok és alkatrészek egyes amerikai fegyverrendszerekbe. A vizsgálat egyebek között a Lockheed Martin F-35-ös és F-16-os vadászgépével, a Boeing B1-B típusú hadászati bombázójával és az SM-3 IIA típusú rakétával kapcsolatban folyt."

    Évek óta azon parázik az USA, hogy előfordulhat-e olyan, hogy Kínában valaki megnyom egy gombot és az összes csúcstechnológiás gépük lepotyog. Konkrétan az kínai alkatrészek okozzák a parát, pontosabban a pocik/mikrokontrollerek. Ezekről kívülről nehéz (lehetetlen) megmondani, hogy van e valami extra tudásuk (pl. backdoor, önmegsemmisítés, bármi...)
  • figyu #6
    Itt egy picit le vagy maradva, Kína az elmúlt 15 évben durván rágyúrt a technológiára. Különös tekintettel ezek pofátlan lopására. Már robotok szerelik az elektronikát, nem kézzel forrasztgatják. Ugyanez az autóknál, pl. az ajtó már CSERESZABATOS!
    Náluk van a legtöbb mágnesvasút, az nem a "kici, óccó, " kategória.
    Az más kérdés, hogy a technológiát a Siemens-től lopták... Így könnyű...
    Bár, nagyon nem nyavalyoghatunk, eddig mi (a nyugati civilizáció) loptuk tőlük : 1-1 ;)

    Láttam magyar gyárat, és mi vagyunk lemaradva. Kb. 1..2 évtizedet. Európa "gyorsnaszádja"...
  • figyu #5
    a "Porérzékeny holdjáró" tényleg vicces, de úgy tűnik nem igaz.
    Minden bizonnyal a Jáde Nyúlról lenne szó, az 1 hónapig (!) működött. (nem 1..2 percig, amire a porérzékeny jelző utal)
    Mechanikai hiba történt, hogy pontosan mi azt innen a Földről nehéz megmondani.

    Ha jól tudom a por a Holdon egészen mást jelent: előfordulhat hogy reggel felkavarod, és még este is gomolyog. (nap elektrosztatikusan feltölti, kis légkör, kis gravitáció)
  • Hirvaer #4
    Porérzékeny holdjáró.. :D
  • Ender Wiggin #3
    lemásolnak, de hogyan? autók mobiltelefonok bizonyítják hogy amire nem kapnak hivatlos engedélyt, az mind szar - sőt, a telefonok esetében még az is, ami elvben az eredeti gyár neve alatt fut. minden kici, óccó, nem cípősz és szaj.
  • Meridian #2
    Ne becsüld le a kínaiakat... képesek a hibáikból tanulni. Amúgy Nincsenek olyan nagy ötleteik, viszont mindent lemásolnak.
  • Ender Wiggin #1
    hiába no, egy film, amit az űrhajózás űttörői és legtapasztaltabb képviselői leszólnak, az még lehet tanulságos azok számára, akik 2 percig működő porérzékeny! holdjárót tudnak csak készíteni...