Berta Sándor

A játékok segíthetnek a tanulásban?

A pedagógusok azt állítják, hogy a játékos tanulás egy új tudásátadási módot jelenthet a közeljövőben. A történészek ezzel szemben úgy gondolják, hogy a játékok összezavarhatják a fiatalokat és torz kép alakulhat ki bennük az egyes történelmi eseményekről.

A Bécsi Városházán rendezték meg az idei FROG számítógépes játék-konferenciát, amelynek címe Exploring the Edge of Gaming volt. "Tanulás nélkül nincsenek játékok sem" - összegezte véleményét Konstantin Mitgutsch médiapedagógus. A szakember szerint a számítógépes programok nagy mértékben segíthetnek a gyerekeknek abban, hogy megtanulják és megértsék a különböző történelmi eseményeket és azok háttereit.



Ilja Steffelbauer és Christoph Kaindel történészek ezzel szemben attól tartanak, hogy a szoftverekben megjelenő elméletek és alternatív játékmódok összezavarhatják a tinédzsereket, a valóditól eltérő eseményeket tanulhatnak meg. Ráadásul kirívó esetekben, példaként a Civilizationt említették, erősíthetik a rasszizmust. Steffelbauer és Kaindel ennek ellenére nagy lehetőséget látnak a történelmi eseményeket feldolgozó játékokban. Ehhez azonban elsősorban az kellene, hogy a fejlesztők a legújabbkori történelmet is feldolgozzák.

Mitgutsch szintén úgy nyilatkozott, hogy ezeket a programokat csak akkor szabad az oktatás részévé tenni, ha egy megfelelően képzett történelemtanár megvizsgálta őket és hasznosnak ítéli meg őket. A számítógépes játékok nem csökkenthetik a valódi történelemtanulásra fordított időt és a tanórák számát, továbbá nem helyettesíthetik a tanárt. Scot Osterweil, a Massachusettsi Technológiai Intézet (MIT) játékfejlesztője és oktatójáték-szakértője azt hangsúlyozta, hogy ezek a programok nem igazán alkalmasak arra, hogy megtanítsák a diákoknak a fontos évszámokat és adatokat.

"Számomra az az ideális történelmi játék, amely közelebb hozza a felhasználóhoz egy történész gondolkodásmódját és munkamódszereit. Ilyen lehetne egy olyan szoftver, amelyben a játékosoknak különböző források és dokumentumok segítségével meg kell fejteniük egy rejtvényt. A legfontosabb mégis az, hogy ezek a programok felkeltsék a fiatalok érdeklődését a történelem iránt és ezt a hatásukat már számos tanulmány igazolta" - jelentette ki Osterweil.

Cheryl K. Olson, a Grand Theft Childhood című könyv szerzője például átélt egy hasonló dolgot. A fia nagyon szeretett játszani az Age of Empires és a Civilization stratégiai játékokkal. Az ifjú Olson ma már történelmet tanul. "Bár a gyerekek leginkább a királyokról és a csatákról szeretnek olvasni, tanulni, de ezek a programok megmutatják nekik azt is, hogy a történelemben voltak olyan emberek, akik hozzájuk hasonlóan éreznek és gondolkodnak a dolgokról" - szögezte le Cheryl K. Olson.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • hodobaj #7
    Jah alap legyen bölcsész a gyerekből meg történész mert azokkal nem lehet a dunát 3-szor oda vissza 20m magasan megtölteni. De ha a gyerek logikáját fejleszti azzal hogy német országgal nyeri meg a 2. világháborút az már gáz.
  • kriszwells #6
    Szerintem nincs is egyértelmű válasz rá, hogy károsak vagy sem a számítógépes játékok, akár meddig keressék a választ, vitassák a dolgot akkor sem lesz. Én úgy gondolom, hogy ez az egész embertől is függ, hisz vannak akik felhúzzák magukat a játékon ha nem úgy megy, és vannak akik megnyugszanak ha egy nehéz átmelózott nap után egy fél órán át lőhetik az ellenséget. Aki alapra idegbeteg az játékok nélkül és képes az lenni.
    Persze játék függő is, egy stratégiai játék a gondolkodást fejleszti, egy lövöldözős meg akár a reflexeket, gondolom ezt én, de lehet hogy nincs igazam.
    Az megint más kérdés, amikor valaki függő és napokat játszik a géppel, más értelmes dolgok helyett. Illetve megint más amikor a kicsi tizenéves gyerek játszik 18as vérengzős lövöldözős játékokkal, de erre meg azt mondom, hogy ez meg legyen a szülő felelőssége, hogy mit vesz neki, mit enged neki. (ez olyan mint a Dexter sorozatról volt cikk, hogy a szülők nem szeretik a sorozatot mert a gyerekük fejlődésére rosszul hat, hát ha jól tudom 23után adták 18as karikával, az már megint a szülő felelőssége legyen, hogy akkor 18as filmet nem enged nézni 10 éves gyerekének, és ezzel ne mások örömét vegyék el, hogy betiltják a sorozatot, vagy hasonlók, most függetlenül attól hogy valakinek tetszik ez a sorozat avgy sem, csak a példa kedvéért.)
    Végül, meg hogy átveszik a tanárok szerepét, szerintem ez nem a következő 5 év lesz, ettől annyira még nem kell tartanunk. Jah a tanárok helyett majd a digitális táblát fogják a gyerekek verni...:)
  • Zoliz #5
    Gyönyörű jövő, szép tiszta. Jöhetnek a digitális táblák tanárok helyett :)
    Haladó a szellemiség, csak kérdés hová...
  • Szefmester #4
    hajjaj akkor én vajon mit kaphatnék tőlük amikor a civ4et toltam tuti volt a rendőrállam, egyenjogúság, buddhizmus, a politikára már nem emlékszem.. de a diktatúra és az anarchia rendszeres volt :D és nem azokat irtottam ki akik valami más rasszhoz tartoztak, hanem akik megtámadtak.. én nem háborúskodtam csak védelmi egységek voltak, kultúrális és technikai fejlettségem volt a topon.. de ha betámadott vagy fenyegetett egy rivális, azt 100%ig meghódítottam, a rossz helyen fekvő városaikat leromboltam, mindenki más szivesen volt látva :D
  • tomcsa4 #3
    Gondolmo mert vannak benne néger törzsek, akiket leeht irtani. Persze lehet fehéreket is, de az kit érdekel.

    Látod, a nagy doktor doktor "megmondom a tutit" emberek a legbeszűkültebbek. Egyszerűen szociálisan félre vannak nevelve, tanítva.

    Én egyáltalán nem vagyok rasszista, soha nem is voltam és nem is leszek. De beszűkült sem voltam, nem is vagyok és nem is leszek.
  • Szefmester #2
    elmagyarázná valaki tömören hogy a civ miként nevel rasszistává?
  • Gulyu84 #1
    Mindig is voltak és mindig is lesznek akik ellenezni fogják az újjabb tipusú médiákat. Ugyan ez volt a videóval, a rádióval és nem vagyok biztos, de azthiszem Platón volt az egyik aki ellenezte a könyveket is mondván, hogy az az információ egyirányúsítása így nem használható oktatási célokra.