Alex
Divatba jöttek a zenélős játékok
A karácsonyi szezon legtrendibb játékai nem a lövöldözös FPS-ek, hanem két zenélős móka, a Guitar Hero III és a Rock Band.
Az Activision által készített Guitar Hero III: Legends of Rock és az MTV által készített Rock Band játékokban átérezhetjük milyen a Metallica és más híres rockbandák tagjaival együtt zenélni. Mindkét játék hangszer alakú kontrollerrel játszható: a Guitar Hero III-hoz egy miniatűr műanyag Gibson Les Paul gitárt mellékelnek, aminél a húrok helyén gombok vannak, míg a Rock Band a gitár mellett dobkészletet és mikrofont is tartalmaz. Ezek a játékok azért fontosak az iparág számára, mert eddig nem elérhető rétegeket vonzanak be a játékvásárlók körébe, a felnőtteket és a nőket, akik számára érdektelen egy verekedős termék. A Guitar Hero korábbi verziói hat millió példányban keltek el, a Guitar Hero III pedig már a kiadás első hetében 115 millió dollárt hozott az Activision konyhájára. A rivális Rock Band csak a múlt héten jelent meg, így jelentős hátránnyal indul a küzdelemben.
"Még nem volt semmilyen ehhez hasonlóan nagy tömegeket vonzó játékunk, mint a Guitar Hero." - nyilatkozta Robert Kotick, az Activision elnöke a New York Timesnak. "A játék már szerepelt a South Parkban és az Ellen DeGeneres Showban - ugyan nem ismerem a show nézőinek demográfiai összetételét, de biztos vagyok abban, hogy nem a tipikus játékosok nézik." Az MTV járulékos előnyökre is számít a Rock Band eladásokból: mivel nézőinek köre egyre több időt tölt a számítógép előtt, a vállalat a játékot ugródeszkának használva akar új területeket meghódítani. Mindkét játéknál különdíj fejében, néhány dollár ellenében további számokat tölthetünk le, amiket elzenélhetünk. Az ehhez hasonló bevételek jelentős nyereséget hoznatnak a fájlcserélők által megtépázott kiadóknak.
Fontos kitérni a nagy öreg Activision, és a Viacom leányvállalata, az iparágban kezdő, de a zenei világban mély gyökerekkel bíró MTV között zajló harcra. Kotick szerint az MTV meg kívánja lovagolni a Guitar Hero elsöprő sikerét, ami nem is lehet ok nélküli: a Guitar Hero II rekord eladásainak is köszönhetően az Activision minden idők legjobb pénzügyi évét zárta, amit néhány mozisiker és persze a Call of Duty is megtámogatott. Az MTV és az Activision közötti szembenállást érdekessé teszi az a tény, hogy az első két Guitar Herot és a Rock Band-et is ugyanaz a fejlesztőcég, a Harmonix Music Systems készítette. Az MTV 2006 szeptemberében vásárolta fel a céget 175 millió dollárért, ráadásul az árban nem volt benne a Guitar Hero sorozat joga. A Rock Band kiadására az Activision fő riválisával, az Electronic Arts-al szerződtek le.
A kritikusok szerint mindkét játék megéri a pénzét. A Rock Band több eredeti számmal jeleskedik, viszont a Guitar Hero III-ban olyan nagy nevek vonulnak fel, mint Slash, Tom Morello és Bret Michaels virtuális mása. A jelenlegi konzolokra készített, és nemsokára PC-n is elérhető Guitar Hero III az olcsóbb, 100 dollár vezérlővel együtt, a Xbox 360-ra és PS3-ra készített Rock Band ára már húzósabb, 160 dollár. Elemzők szerint a következő hónapokban a Guitar Hero III büszkélkedhet majd jobb eladásokkal, egyszerűen azért, mert több van belőle a boltok polcain. "A Rock Band is jól teljesít majd, de szállítási nehézségek vannak" - nyilatkozta Michael Pachter játékipari szakértő.
Az egész folytatásokon és régi ötletek ismételgetésén élősködő játékipart felfrissítette a RedOctane két évvel ezelőtti lépése, amikor kiadták a Guitar Hero első verzióját. A játékok többségével ellentétben, melyek bevételeik jelentős részét az első héten termelik, a Guitar Hero hónapról-hónapra egyre nagyobb sikert ért el. 2006 februárjában a Harmonix vezetője, Alex Rigopulos a YouTubera belépve már tudta, hogy megütötték a főnyereményt. "Emberek százait láttam a játékunkkal zenélni." Persze más vállalatok is látták a játékban rejlő lehetőségeket. Az Activision 2006 májusában 99,9 millió dollárt költött a RedOctane felvásárlására, természetesen a Guitar Hero jogaival együtt. Az MTV négy hónappal később lépett, ők a fejlesztő Harmonixot vették meg.
A Rock Band nem az MTV első játéka, a vállalat több tévécsatornáján már eddig is foglalkozott játékokkal, ráadásul a korábbi Guitar Hero játékok marketingpartnerei voltak. De a Rock Band az első, mely üzleti koncepciójuk fontos részét képezi. Több műsorukban is bemutatták (TRL, Real World, MTV News), de a VH-1 egy képzeletbeli riportot is készített az együttesről. "Három-öt évre tervezünk" - mondta Van Toffler, az MTV csoport elnöke. **** A legfontosabb természetesen a zenék eladása: a játékosok 1,99 dollárért vásárolhatnak számokat. Az Activisionnál az árazás hármas, 5,50-es csomagokban zajlik. Mindkét cég heti rendszerességgel fog új tartalmakat letölthetővé tenni. Mivel a számok a játék részét képezik, ez technikaileg nem számít zeneeladásnak, de az újonnan létrejövő piac természetesen jó hír a régi számok jogait birtokló vállalatoknak és együtteseknek, akik stabil és növekvő bevételekre számíthatnak erről a területről.
Az Activision által készített Guitar Hero III: Legends of Rock és az MTV által készített Rock Band játékokban átérezhetjük milyen a Metallica és más híres rockbandák tagjaival együtt zenélni. Mindkét játék hangszer alakú kontrollerrel játszható: a Guitar Hero III-hoz egy miniatűr műanyag Gibson Les Paul gitárt mellékelnek, aminél a húrok helyén gombok vannak, míg a Rock Band a gitár mellett dobkészletet és mikrofont is tartalmaz. Ezek a játékok azért fontosak az iparág számára, mert eddig nem elérhető rétegeket vonzanak be a játékvásárlók körébe, a felnőtteket és a nőket, akik számára érdektelen egy verekedős termék. A Guitar Hero korábbi verziói hat millió példányban keltek el, a Guitar Hero III pedig már a kiadás első hetében 115 millió dollárt hozott az Activision konyhájára. A rivális Rock Band csak a múlt héten jelent meg, így jelentős hátránnyal indul a küzdelemben.
"Még nem volt semmilyen ehhez hasonlóan nagy tömegeket vonzó játékunk, mint a Guitar Hero." - nyilatkozta Robert Kotick, az Activision elnöke a New York Timesnak. "A játék már szerepelt a South Parkban és az Ellen DeGeneres Showban - ugyan nem ismerem a show nézőinek demográfiai összetételét, de biztos vagyok abban, hogy nem a tipikus játékosok nézik." Az MTV járulékos előnyökre is számít a Rock Band eladásokból: mivel nézőinek köre egyre több időt tölt a számítógép előtt, a vállalat a játékot ugródeszkának használva akar új területeket meghódítani. Mindkét játéknál különdíj fejében, néhány dollár ellenében további számokat tölthetünk le, amiket elzenélhetünk. Az ehhez hasonló bevételek jelentős nyereséget hoznatnak a fájlcserélők által megtépázott kiadóknak.
Fontos kitérni a nagy öreg Activision, és a Viacom leányvállalata, az iparágban kezdő, de a zenei világban mély gyökerekkel bíró MTV között zajló harcra. Kotick szerint az MTV meg kívánja lovagolni a Guitar Hero elsöprő sikerét, ami nem is lehet ok nélküli: a Guitar Hero II rekord eladásainak is köszönhetően az Activision minden idők legjobb pénzügyi évét zárta, amit néhány mozisiker és persze a Call of Duty is megtámogatott. Az MTV és az Activision közötti szembenállást érdekessé teszi az a tény, hogy az első két Guitar Herot és a Rock Band-et is ugyanaz a fejlesztőcég, a Harmonix Music Systems készítette. Az MTV 2006 szeptemberében vásárolta fel a céget 175 millió dollárért, ráadásul az árban nem volt benne a Guitar Hero sorozat joga. A Rock Band kiadására az Activision fő riválisával, az Electronic Arts-al szerződtek le.
A kritikusok szerint mindkét játék megéri a pénzét. A Rock Band több eredeti számmal jeleskedik, viszont a Guitar Hero III-ban olyan nagy nevek vonulnak fel, mint Slash, Tom Morello és Bret Michaels virtuális mása. A jelenlegi konzolokra készített, és nemsokára PC-n is elérhető Guitar Hero III az olcsóbb, 100 dollár vezérlővel együtt, a Xbox 360-ra és PS3-ra készített Rock Band ára már húzósabb, 160 dollár. Elemzők szerint a következő hónapokban a Guitar Hero III büszkélkedhet majd jobb eladásokkal, egyszerűen azért, mert több van belőle a boltok polcain. "A Rock Band is jól teljesít majd, de szállítási nehézségek vannak" - nyilatkozta Michael Pachter játékipari szakértő.
Az egész folytatásokon és régi ötletek ismételgetésén élősködő játékipart felfrissítette a RedOctane két évvel ezelőtti lépése, amikor kiadták a Guitar Hero első verzióját. A játékok többségével ellentétben, melyek bevételeik jelentős részét az első héten termelik, a Guitar Hero hónapról-hónapra egyre nagyobb sikert ért el. 2006 februárjában a Harmonix vezetője, Alex Rigopulos a YouTubera belépve már tudta, hogy megütötték a főnyereményt. "Emberek százait láttam a játékunkkal zenélni." Persze más vállalatok is látták a játékban rejlő lehetőségeket. Az Activision 2006 májusában 99,9 millió dollárt költött a RedOctane felvásárlására, természetesen a Guitar Hero jogaival együtt. Az MTV négy hónappal később lépett, ők a fejlesztő Harmonixot vették meg.
A Rock Band nem az MTV első játéka, a vállalat több tévécsatornáján már eddig is foglalkozott játékokkal, ráadásul a korábbi Guitar Hero játékok marketingpartnerei voltak. De a Rock Band az első, mely üzleti koncepciójuk fontos részét képezi. Több műsorukban is bemutatták (TRL, Real World, MTV News), de a VH-1 egy képzeletbeli riportot is készített az együttesről. "Három-öt évre tervezünk" - mondta Van Toffler, az MTV csoport elnöke. **** A legfontosabb természetesen a zenék eladása: a játékosok 1,99 dollárért vásárolhatnak számokat. Az Activisionnál az árazás hármas, 5,50-es csomagokban zajlik. Mindkét cég heti rendszerességgel fog új tartalmakat letölthetővé tenni. Mivel a számok a játék részét képezik, ez technikaileg nem számít zeneeladásnak, de az újonnan létrejövő piac természetesen jó hír a régi számok jogait birtokló vállalatoknak és együtteseknek, akik stabil és növekvő bevételekre számíthatnak erről a területről.