Petkovics Tamás
Battlefield Vietnam
Kiadó: Electronic Arts
Fejlesztő: Digital Illusions
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Pentium III 1200 MHz, 256 MB RAM, 64 MB-os DirectX 8 kompatibilis videókártya
Ajánlott: Pentium IV vagy Athlon XP 2000+, 512-1024 MB RAM, GeForce 4 vagy ATI 9500,9600
Hasonló játékok: Battlefield 1942
A Battlefield Vietnam a 2002 szeptemberében megjelent nagysikerű Battlefield 1942 folytatásának számít, ahol most a II. világháborút megjárva a hidegháborús korszak egyik legjelentősebb összecsapásának helyszínén, Vietnámban találjuk magunkat. Elődje forradalmi változást hozott az FPS játékok terén, ugyanis ez volt az első igazán populáris FPS-járműszimulátor keverék, ahol a gyalogosharc mellett bármilyen elképzelhető katonai eszközt is bevethetünk és használhatunk.
Az új játékot a kiadó még 2003 nyarán jelentette be. Néhány hónappal előtte jelent meg az Eve of Destruction nevü Battlefield 1942-höz készült modifikáció, mely elsőként vezette a vietnámi háborús témát Battlefield enginre. A hivatalos Battlefield Vietnamos játék bejelentését követően az EOD-ot kitaláló csapat feloszlott és a tagok nagyrésze munkaszerződést kötött az EA-val a Battlefield Vietnam további munkáinak kivitelezésében. Szóval az ötlet és a gárda megvolt az új játékhoz, és azt intenzív marketing tevékenységgel már a kezdet kezdetén elkezdték "beetetni" a nagyközönséggel és ezáltal már jóval megjelenése előtt nagy rajongótábort harcolt ki magának.
Fontos tudni a játékról, hogy a Battlefield sorozat kifejezetten multiplayer játékokat fed, tehát nem tartalmaz semmiféle egyjátékos hadjáratot, csak a beépített botok ellen tudjuk próbára tenni magunkat. A multiplayer része viszont annál kifinomultabb, 14 hatalmas pályán egyszerre akár 64 ember is összecsaphat egy nagyobb szerveren. A legjellemzőbb játékmód az un. Conquest, ahol zászlópontokat kell elfoglalni és megtartani. A mapok között három típus található, úgymint a vietnámi háborúra oly jellemző dzsungelharc, a nagyobb külszíni terepeken zajló járműharc és persze számos városi harcot szimuláló pálya is van. Újdonság a Vietnamban, hogy a 14 terepből 5 pár un. Evolution map, ahol minden térképnek két változata van, egy kezdeti, és egy alternatív későbbi időben beállított, átvariált map. Az Evolution beállítással a két terep követi egymást, a sima Conquest módban játszódó játék során pedig az egyik pályán megszerzett pontok automatikusan átrakódnak a következő pályára.
A játékot kézhez véve mindenki megelégedéssel tapasztalhatja, hogy a grafikai motort az előre beígért módon kivitelezték, és a Battlefield 1942 Refactor2 engine új változata már tökéletesen képes a vietnámi hangulatot megidéző, sűrű aljnövényzettel és fákkal dúsított dzsungelt létrehozni. A még nagyobb poligonszám és a shader effektek egy maihoz méltó grafikai motort alkotnak, még ha nem is olyan szintűt mint a Crytec. Persze nem is várható el attól a játéktól ilyen szintű megjelenés, amely nagy kültéri pályákon 64 játékos összecsapását szolgálja ki, melyek Huey helikopterektől kezdve F-4 Phantomokat, MIG 17-eseket, MUTT terepjárókat, M110 tüzérségi lövegeket és a jellegzetes PBR őrnaszádokat földön vízen levegőben kimagaslóan élethű járműfizikával tetézve vezetik. A jó fizikai modellezés és a grafikai megjelenés - még ha nem is dzsungel környezetben -, de már adott volt a Battlefield 1942-ben és az ahhoz készített Eve of Destruction módban is. A játékban ezen kívül több apró újítást is ígértek, mint a járművekből bömböltethető korabeli zene, helikopteres levegőben függő tankszállítás, tüzérségi löveg guruló vontatása földi járművekkel és persze élethű napalmtámadás. A fejlesztők már a játék kiadása előtt is kijelentették, hogy a játék alapkoncepciója a híres vietnámos filmekre, és az ezek által megteremtett hangulatra épül. Ezt természetesen mi is érezhetjük, amikor egy Huey helikopteres roham során a Valkűrök Lovaglása bömböl a rádióból, és közben a partmenti vietnámi falucskára F-4-es gépek folyamatosan szórják a napalmot (mintha már láttuk volna az Apokalipszis Most-ban). Persze a hangulati elemek tényleg belekerültek a játékba, és ugyan elképesztően jó ötlet a 60-as évek zenéit beleimplementálni, mégis azt kell hogy mondjam: a vietnámi hangulat egészen a töltőképernyőig tart, utána amit kapunk az színtiszta rohangálós hentelés Battlefield 1942 módra.
Azt le kell hogy szögezzem, sokan várták hogy a fejlesztőcsapat a Battlefield 1942 hibáiból tanulva tényleg taktikai játékká varázsolja a Vietnamot, és tényleg átélhetünk olyan szintű jeleneteket mint pl. a Vietcongban, csak ezt multiplayerben, tömérdek járművel is megspékelve. Sajnos a játék ezen része nem sikerült jól, és a fegyverek kiegyensúlyozatlansága taktikának még a nyomát is lesöpri a színről. A sebzésrendszer és a katonák sebessége nem ad lehetőséget megfontolt harcmodorra és megszervezett támadásokra, inkább annál az előny, aki gyorsabb és agresszívebben támad. Ez pedig nem éppen van összhangban a valós katonai tudományokkal.
Az előre bejelentett tömérdek fegyverből és eszközből - amelyek tényleg benne vannak a játékban - csak 5-6 darab használható effektíven, és ezek ráadásul kimagasló sebzésük miatt a maradékot teljesen hasztalanná teszik. Például meglepő számomra hogy minek rakták be egyáltalán az M16A1-es amerikai gépkarabélyt, amikor az M60-as géppuskával rohangálva ugyanúgy pontosan lehet célozni, csak az sokkal többet sebez, megóvva bárkit is attól hogy az előbbit használja. Ugyanígy a már előre beharangozott, vietkongok által lerakható csapdák - az un. Bouncing Betty aknák - teljesen használhatatlanok az ellenség "kinyírására", inkább csak csapattársainknak okozhatunk bosszúságot ha véletlenül belemennek. Persze őket sem sebzi igazán. Szóval mindenkinek előre mondom, hogy ne számítson olyan filmeket megszégyenítő katonai jelenetekre, mint amit az előzetes videókban láttunk. Ez nem az a játék.
Persze ennek ellenére laza szórakozásra tökéletesen megfelel, főleg azoknak, akik még nem próbálták a nagy elődöt, a Battefield 1942-t. Az igazi taktikai játékra vágyóknak nem ajánlott. Az engine képességei kimagaslóak, és előrevetítik milyen sokrétű és összetett módok születhetnek a jövőben hozzá. Szerencsére a fejlesztőgárda ez esetben már a CD-n is mellékelte a módkészítő eszközöket, nem úgy mint a Battlefield 1942-nél. Grafika: Az engine tényleg kimagaslóan szép grafikai megjelenítésre képes azt is figyelembevéve, hogy tömérdek jármű leképezése közben is játszható marad. A Normal mapping, bump mapping, specular lighing és water shadeing effektek mind mind az engine részei, és még erőteljesebbé teszik a játék élvezetét feltéve hogy valakinek elég nagy teljesítményű hozzá a gépe.
Kezelőfelület: A játék kezelőfelülete az elődhöz hasonlóan meglepően egyszerű annak ellenére, hogy mennyire komplex és milyen sokféle eszközt használhatunk. Az alap FPS játékokból ismert billentyűkombinációkkal akár helikoptert és repülőt is vezethetünk. A HUD is kifejezetten informatív, de kis helyet foglal el a képernyőből és ebből minden lényeges információhoz hozzájutunk. Talán bizonyos eszközöknél, mint a repülők nem ártana néhány alapvető szimulátorműszer, mint például egy magasságmérő, de ez kiheverhető. Az irányításuk joystickal viszont nagyon kifinomult, és a repülőfizikát egy profibb szimulátor is megirigyelhetné.
Játékmenet: A játék keretét alkotó grafikai motor, a járműfizika, a tágas terepek mind lehetőséget nyújtanak egy igazi háborús szimulációra, de sajnos a fegyverek egyensúlyának és tulajdonságainak elméretezése miatt inkább egy kiábrándító lövöldözős arcade játéknak érezhetjük. Ezt a problémát talán a házi készítésű módok orvosolni fogják, vagy esetleg hivatalos patchben javítják ki.
Multiplayer: A játék kifejezetten multiplayer játékra született, de ennek ellenére hiányoznak belőle olyan alapvetően szükséges eszközök mint egy beépített hangos chat, amely nélkül kifejezetten nehéz több tucat ember játékát összehangolni. Nem igazán van bármilyen motiváció a játékosok számára a takitkai játékra, ezért inkább a hentelős játékokból megismerhető rohanj és gyilkolj effektus látható.
Hangeffektusok, zene: A hangeffektek jó hangzásúak, igencsak fejlett hangrendszerrel rendelkezik a játék. A már alapvető 3D hangzáson kívül nagyon jó újítás a játékon belül a járművekből megszólaltatható rádió, melyeket még nagy távolságból is hallanak a körülöttünk lévő játékosok. Ehhez társul még az élethű doppler effekt, mely során a gyorsan közeledő jármű magasabb hangon zenél mint a távolodó. Bár kicsit eltúlozták a hangváltás intenzitását, és néha egy közeledő repülőből szopránhangon éneklő, kétszeres sebességre felturbózott 60-as évekbeli rockot hallhatunk.
Összegzés: Mindenképp elmondhatjuk, hogy egy korszakalkotó sorozat következő részével van dolgunk, amelyet mindenkinek érdemes megnéznie, már csak azért is hogy lássa milyen szintre jutottak a mai játékok. Ilyen szintű FPS-járműszimulátor keverék még néhány éve elképzelhetetlen lett volna, és mindenképp előrevetíti a masszív, totális háború szimulátorok eljöveteletét. Maga a játékmenet nem valami sok újdonságot hordoz egy régebbi Battlefield 1942 játékos számára, mert alapvetően ugyanaz maradt, csak átvariálták a környezetet és járműveket. De aki nem is igazán vágyik mély taktikai játékra, inkább csak egy délutáni könnyed sokszínű hentelésre annak nyugodtan ajánlhatom.