Dojcsák Dániel

Legacy of Kain: Defiance



Kiadó: Eidos Interactive
Fejlesztő: Crystal Dynamics
Honlap


Rendszerkövetelmények:
Minimum: Pentium III 700 MHz, 128 MB RAM, 32 MB-os DirectX 9 kompatibilis videókártya
Ajánlott: Pentium III 1 GHz, 128 MB RAM, GeForce 3 64 MB RAM vagy ATI 9000 64 MB RAM
Hasonló játékok: Legacy of Kain: Soul Reaver, Blood Omen 2

Lassan már megszokott lesz, hogy minden jólsikerült ötlet végtelen sorozattá válik, és időről időre megjelenik egy új epizód a családregénnyé bonyolódott történetből. Ez így történt a Legacy of Kain: Blood Omennel útjára indult misztikus vámpírsztorival is. A legújabb darabban a jól ismert helyszíneken Kain és a Soul Reaver hőse, Raziel ezennel végleg összecsapnak.

A játék a sorozat ötödik tagja, amelyből kettő Kain, a vámpír, kettő pedig Raziel, a földöntúli démon életét kíséri végig. A Blood Omen, az első rész még egy felülnézetes, a Zeldához hasonlító program volt. A legújabb páciens a Soul Reaver 2 és a Blood Omen 2 grafikai megoldásait használja, természetesen kicsit felspécizve.

Klikk ide! Klikk ide!

Az újabb epizódok előtt mindig nagy várakozásokkal állok és egyben fintorgok is egy kicsit. Teszem az utóbbit azért, mert az újabb rókabőr szagú részek nem sok újdonságot hoznak, egyre inkább csak fanatikusok számára nyújt szellemi kielégülést. Grafikailag alig fejlődik a játék és a történetben és annak megvalósításában is egyre több a klisé.

Először azt hiszem a történet érdemel pár szót. Visszatérünk Nosgoth sötét világába, ahol Kain üldözi bukott teremtményét, Razielt. Közös ellenségük által elválasztva a két hősnek végig kell küzdenie magát saját sorsán, ahogy a világ történetét is meghatározza az egyensúly. Míg ellenségeik pusztítanak, addig mindkettejüknek részt kell venniük egy sötét kalandban, melyet végül csak egyikük élhet túl. Persze a történet továbbra sem egyszerű, minden megválaszolt kérdés helyébe újabbak álltak. A lényeg persze még ugyanaz, a három vezető faj harca, mégpedig emberek, vámpírok és a Hylden fajé. Mindannyian irányítani szeretnék a földet, mindhárman saját igaz jóslataikat követik. Most végül pedig ideje választ kapni a kérdésekre, mind Kain, mind Raziellel kapcsolatban.

Klikk ide! Klikk ide!

A Legacy of Kain továbbra is akció-szerepjáték maradt. Karaktereink fejlődnek, új képességekre tesznek szert, persze ehhez jönnek a keményebb ellenfelek is. Az eseményeket egy fix nézőpontú, de mozgó kameraállásból követhetjük végig, ami nálam az egyik legnagyobb negatívum volt. Nem tudom miért jó poén, ha egy sima köveken ugrálós rész a legnehezebb kihívás tud lenni az idétlen kameramozgatás miatt. Mivel stabilan elhelyezett kamerák vannak, amik attól függően, hogy merről jövünk máshol és máshol lehetnek, ezért egy ugrást néha szinte lehetetlen megcsinálni precízen, mivel a lehető legrosszabbkor vált mondjuk át a nézet, illetve a karakterek fordulatai is darabosak, így a korrigálás is nehezebb. Ezt a készítők is nagyon jól tudhatták, mert egy-egy veszélyes résznél, ahol Kainnak köveken kell átugrálnia egy tavon, ott biztos van előtte egy mentési pont is. A Tomb Raider is romlik újaban ezen a téren, de ez valami iszonyatos, hogy az egyébként jórészt izgalmas játékot tönkreteszi egy ilyen dolog.

Klikk ide! Klikk ide!

Mivel konzolra írták eredetileg, ezért PC-n a billentyűzettel szintén nem egy leányálom vele bánni. Az alapkiosztás számomra kicsit idegen volt, ezért azonnal átállítgattam. Mozogni alapból is a megszokott WSAD , illetve a lenti kurzor billentyűkkel lehet, ugrani space, az extra funkciók pedig az IKJL környékén és a NumPadon kaptak helyet. Ezt kicsit átrendezve érdemesebb szerintem az elején mindent a NumPadra tenni. Miután az elején kidühöngtem magam a játék két fő sántaságával kapcsolatban, mondok azért valami jót is. A harcrendszer teljesen fel lett újítva, és mind Kain, mind Raziel alapból a kardjával küzd, viszont beépítették a Soul Reaver I-ben megismert Z-trigger célzó rendszert. Több ellenfél esetén az iránygombokkal akár minden egyes ütést más ellenfélre mérhetünk, illetve a sima vágás, a felütéses vágás, az ugrás és az iránygombok segítségével számtalan különböző kombót csinálhatunk.

A támadásoknak két alapváltozata van, mégpedig a vízszintes és a felütéses vágás, melyekhez csatlakoznak az új telekinézis mozdulatok. A láthatatlan erő használatával Kain és Raziel fel tud emelni, el tud dobni dolgokat, vagy csak egyszerűen a levegőben tartani ellenfeleket. Ez a harci rendszert elég érdekes eszközökkel egészíti ki, hiszen hőseink képesek hidakról ledobni, vagy éles, a falból kiálló dolgokra felnyársalni az ellent. Ez akár egy jó móka is lehet harc közben, de sokszor szükségünk is lesz rá. Sokkal egyszerűbb messziről elintézni egy csapat túlerőben lévő katonát, mint közelharcba bocsátkozni velük, illetve bizonyos kapcsolókat, gombokat csak így tudunk elérni.

Klikk ide! Klikk ide!

Ahogy fentebb már említettem, a telekinézisen kívül csak a kard áll hőseink rendelkezésére. Viszont Kain és Raziel is képes fegyverét felvértezni "reaver"-ekkel, melyek nemcsak a harcban jelenthetnek előnyt, hanem különböző feladatok megoldásának is kulcsai lehetnek. Sőt, a játék egy igen markáns része arról szól, hogy ezeket összegyűjtsük. Kainnak az alapban meglévőn kívűl öt különböző reavert kell megszereznie, Razielnek viszont a két meglévőn kívűl még hetet. Használhatják ezeket ajtók kinyitására (természetesen a sötétség zárat a sötétség reaverrel nyithatjuk), vagy például a tűz és a fény reaverekkel lángra lobbanthatnak egy fákját, vagy Raziel a levegő reaverrel a megfelelő helyen katapultáltathatja magát magas helyekre.

Klikk ide! Klikk ide!

Hogy ne legyen még annyira egyszerű, a harcban különböző extra mozgásokat is használhatunk. Szerencsére ezekhez nincs szükség több gombra. Útjuk során Kain és Raziel is új mozdulatokat tanul meg, összesen 5-5 kombinációt. Ezek előhívásához harc közben a mozgás + valamelyik támadásfajtára lesz szükségünk. Kettő a levegőben, kettő a földön, míg az ötödik a telekinezis segítságével hívható elő. Ezekre alapvetően nincs szükségünk, de sokkal könnyebben intézhetjük el kis játszópajtásainkat. Kainnak van például egy támadása, mikor megmártja ellenfelében kardját, fordít rajta egyet, majd az áldozat rongybabaként zuhan össze. Raziel ugyanezt szúrások gyors egymás utánjával éri el. Ha szintet léptünk, és egy újabb támadást tanultunk meg, arról egy kis ablakban kapunk tájékoztatást, majd a részleteket az F gomb megnyomásával a karakter menüben nézhetjük meg.

Klikk ide! Klikk ide!

Ha már itt járunk, érdemes végigmenni ezen a menün. Balról jobbra haladva, az első oldalon találhatjuk meg az összegyűjtött életerő talizmánjainkat, melyekből 12-t találhatunk a játék során. Ezek egyértelműen aíz életerőt növelik. A második sor a nyolc telekinézis rúna helye, ezek a telekinézis maximális távolságát növelik. Legalul pedig az úgynevezett "Arcane Tomes", melyek igazán viccesek, hiszen a korábbi LoK és Soul Reaver játékokból nézhetünk meg rajzokat, képeket, vagy a játék dobozának borítóját. Akik végig követték a sorozatot, azoknak ez kellemes kis meglepetés lehet, akik pedig nem, azok akár kedvet is kaphatnak az előző részekhez.

Klikk ide! Klikk ide!

A második oldalon a nálunk lévő tárgyakat nézhetjük meg, de szinte felesleges, mint ahogy a tapasztalati szint mérője is - mondhatni az utóbbi egy dizájnelemként is felfogható. Legalul pedig a megszerzett reaverek sorakoznak. Az utolsó oldal ami igazán hasznos lehet, ugyanis itt találhatjuk meg a speciális mozgásokat és azok leírását és azt, hogy hogyan csalhatjuk őket elő. Ezeket egy kellemes szemléltető képen le is rajzolták nekünk, hogy ha esetleg sikerült megcsinálni, akkor felismerjük. Grafika: Elég vegyes gondolatok kavarognak bennem. A grafikai motor felett már igencsak eljárt az idő. Ugyanakkor a kivitelezés és a motorra ráhúzott következő generációs effektek miatt a játék első ránézésre akár első osztályúan is nézhet ki, főleg Raziel szellemvilágbeli látogatásaikor nyújt elég egyedi élményt a játék. Minden kicsit mozog, minden kicsit elmosódik és szinte kifordul a világ saját magából. Valahogy a környezet sosem válik unalmassá, főleg az anyagi és a szellemvilág közti ugrálással. Viszont a 3D motor gyengesége vagy inkább már szánalmassága (gondoljunk a hamarosan megjelenő HL2-re vagy a Doom III-ra) hamar előbújik, ha kicsit jobban szemügyre vesszük a dolgokat. Ilyenek például a gagyi 2D sprite-ok, a textúra hibák, az árnyék furcsaságai és egyebek. Mégis azt mondom, hogy a Crystal Dynamics kihozta a legtöbbet ebből a motorból, le a kalappal előttük.

Kezelőfelület: Mikor belekezdtem ennek a cikknek a megírásába, akkor nem voltam biztos mindenben, de abban, hogy ide két csillagnál több nem kerül abban igen. Beszéltem már a szerencsétlen irányításról, tehát ezt nem ragoznám tovább. De a hihetetlenül jó harcrendszert elrontja a mozgatás botrányos megoldása. Ilyen ha szemből látszunk a képernyőn és az ellenfél kikerül a látótérből, vagy egy oszlop, sarok vagy bármilyen más tereptárgy miatt nem látjuk vagy magunkat vagy az ellenfelet. Ilyen ha át kellene ugranunk egy szirtről egy másikra, de csak nyolcadokat fordul a karakter és képtelenség megcsinálni anélkül hogy ne törnénk darabokra előtte vagy a billentyűzetet vagy a gamepadot. Az alapkiosztás is elég érdekes, tehát nem emiatt fogjuk emlegetni évek múlva ezt a játékot.

Játékmenet: Ez már egy jóval kellemesebb rész. Habár itt is adódnak idegesítő dolgok, illetve az irányítás miatt sokszor a jó dolgok is rossznak tűnnek, mivel egy sima ugráljunk fel valahová rész eltarthat 20 percig is. Ami negatív még benne, az a sok ismétlődés. Igaz igyekeznek frissíteni, de a reaverek megszerzése főleg Razielnél szinte ugyanúgy zajlik, azzal a kivétellel, hogy a kijutást megnehezítő puzzle darab mindig egyre furmányosabb. Ellenfelekben is kicsit szűkölködik a játék, nagyon kevés újdonság mellett szinte végig ugyanazokkal az alakokkal találkozunk. Ezeken túl viszont a történettel semmi baja nem lehet senkinek; igazi vámpírsztori, izgalmas, fordulatos. Lehet, hogy szubjektív a vélemény, de nekem nagyon tetszett mindentől függetlenül.

Multiplayer: Nincs.

Hangeffektek: A beszéd, mint minden jól kidolgozott sorozatnál itt is nagy hangsúlyt kap. A fejlesztők a sorozatban már jól ismert szinkronszínészek hangait alkalmazták továbbra is. Ehhez még plusz élmény az, hogy a hangeffektek is hangulatosra, kellemesre sikerültek. Az ellenfelek hangja jól eltalált, főleg a hörgések és utolsó nyögések mielőtt Kain kipuszilná belőlük a vért. A szellemvilág hangjai nagyon misztikusak, kicsit félelmetesek lettek, tehát itt valóban nem lehet panaszkodni. Talán ez is erősíti azt a nézetemet miszerint a készítők teljesen profi munkát végeztek ugyan, de a kiadó úgy gondolta, hogy jó lesz az a motor még egy rókabőr lehúzására és nem ad sem időt sem pénzt egy új motor vásárlására vagy kifejlesztésére.

Zene: Hasonló jókat tudok elmondani a zenéről is, igazából nem is nagyon venném külön a kettőt. Sokszor ambient jellegű muzsikák duruzsolnak a kaland során. Apró hiba az, hogy az akció és a békés zene néha elég érdekesen vált át, kicsit hirtelen és túlságosan élesen, de mindkettő alkalmas feladatára. Az akciózene vérpezsdítő, pattogós és nem túl unalmas, míg a békés jelenetek zenéi kifejezőek az adott helyszínre nézve.

Összegzés: Nehéz azt mondnani, hogy jó a játék, azt is, hogy rossz. Valóban megvan benne minden mindkét ítélethez. Az ötlet része teljesen rendben van, a megvalósítás egy részére sem lehet panasz. Attól függetlenül, hogy gyakran dühös lettem az irányítás miatt, mégsem tudtam abbahagyni, mert lekötött. Érdekelt, hogy vajon mi történik ha kinyitom azt a kaput is, mi lesz ha felérek a toronyba stb. A történetet kiegészítő nem interaktív mozi részek sokat dobnak az egészen. A sorozat eddigi homályos pontjait felfedi, kicsit mutat mindenből és így szép lassan kerek lesz minden. Persze az még nem garancia a sikerre, hogy valami jól van felépítve, mert ebben az esetben a kivitelezési hibák tömkelege sötét fátylat húzott az egészre. Eredményhirdetésként sorba állíthatjuk, hogy irányítás + grafika a történettel és hanghatásokkal szemben; a meccs kimenetele hosszabítás mellett is döntetlen.
Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Rotcsa #212
    Elkészült a LOK-szövegkönyve!
    http://magyaritasok.hu/downloads/details/1306/legacy_of_kain_szovegkonyv

     Immár megtekinthető a teljes esemény magyarul is! Köszönjük! :)


  • Rotcsa #211
    http://www.sg.hu/cikkek/82188/folytatodik_a_legacy_of_kain_is
  • Rotcsa #210
    Sajnos már
    végea sorozatnak! Nem lesznek további részek.
  • firen97 #209
    hello én tudok magyar végigjátszást.akit érdekel keressen az e-mail cí[email protected]
  • Rotcsa #208
    Ja,a teleport az a hely lesz, ahová a vér lefolyik a vízköpőkből.
  • Rotcsa #207
    Heló.

    ha jól tudom Avernus kastélyba vagy. Ha mind a 3 vízköpőt átdöfted a megfelelő dárdákkal, akkor megnyílik a teleport kapu. De mondom, ahhoz mind a 3 nak vért kel köpni. Szedj magyarítás a játékhoz a www.magyaritasok.hu-ról. Ott megtalálod, leszeded, felirarokat bekapcsolod és máris érhetőbb a játék menete és a story is.

    Ha a menüt néha nézed játék közben, akkor ott írja, hogy mi az elősdleges tenni való és mi a másodlagos, hogy az elősdlegest teljesíthetsd.

    Az a pálya annyira nem gáz. Tovább fogsz jutni...:)
  • firen97 #206
    valami palotába ahol van 3 lándzsa amiket bele kellett szúrni a szobrokba és már nem víz hanem valami piros fojt belőlük.
  • firen97 #205
    valami palotába ahol van 3 bot és azokat kellet beleszúrni a szobrokba.
    már megvan az earth kard is.
  • Rotcsa #204
    Írd le konkrénat, hogy hol vagy , mert annyira már nem emlékszem rá.
  • firen97 #203
    hello nem-e tudja valaki hogy lehet átjutni a 12.szinten raziellel?
    elöre is kösz.