SG.hu

Az Xboxon is megjelenhetnek konkurens piacterek

A Microsoft kénytelen rést nyitni a konzoljátékok évtizedes elzártságán, a jövőben megjelenhetnek az Xboxon az Epic Games Store-hoz hasonló konkurens piacterek.

Döntő különbség a PC-s és a konzolos játékpiacok között, hogy utóbbiak elbarikádozott csatornákat alkalmaznak a játékok terjesztésénél. A konzolgyártók már évtizedek óta teljes mértékben kontrollálják a saját hardverükön elérhető játékok licencelését és értékesítési módszereit. Így nagy dolognak számít a Microsoft Xbox-vezérének, Phil Spencernek a kijelentése, miszerint nyitott arra, hogy a konzolok esetében lebontsa ezt a falat. A Game Developers Conference-en Spencer elmondta, hogy elképzelhetőnek tart egy olyan jövőt, amelyben az olyan konkurens játékpiacok, mint az Epic Games Store vagy az itch.io közvetlenül elérhetőek lesznek az Xbox hardverén. "Vegyük figyelembe a Windows-vállalatként való történelmünket" - mondta Spencer. "Senki sem pislogna kétszer, ha azt mondanám: 'Ha PC-t használsz, te döntheted el, hogy milyen élményben lesz részed azáltal, hogy kiválasztod, hol vásárolsz játékokat. Ebben valódi érték rejlik."

2022-ben, az Activision felvásárlásával kapcsolatos szabályozási harc során a Microsoft egy sor, általa "nyílt App Store-elveknek" nevezett dokumentumot terjesztett elő PC-re, mobiltelefonokra és más általános célú számítástechnikai eszközökre. Akkoriban azonban a Microsoft kifejezetten leszögezte, hogy ezek az elvek nem vonatkoznak a konzolokra, mivel "a játékkonzolokat kifejezetten veszteséggel adják el, hogy a játékfejlesztők számára robusztus és életképes ökoszisztémát hozzanak létre. A költségek később a dedikált konzolboltban szerzett bevételeken keresztül térülnek meg". Spencer szerint azonban ennek a fajta modellnek a mai konzolos játékpiacon már kevesebb értelme van. Részben azért, mert a hardverköltségek egyre számottevőbbek, részben pedig azért, mert a játékosok egyre inkább a mobil- és PC-alapú konkurencia felé mozdulnak el.

"A hardverek támogatása a mai világban egyre nagyobb kihívást jelent" - mondta Spencer. "És ez talán túl önzetlennek tűnik, de nem vagyok biztos benne, hogy ez növeli-e az iparágat. Szóval mik az akadályok? Mik azok a dolgok, amelyek súrlódást okoznak a mai világban az alkotók és a játékosok számára? És hogyan lehetünk részesei ennek a modellnek a megnyitásában?"

A Microsoft a múltban tett néhány apró lépést az Xbox játék ökoszisztémájának megnyitása felé. 2013-ban a konzolgyártó lehetővé tette, hogy bármely független fejlesztő könnyedén, saját maga jelentethessen meg letölthető játékokat az Xbox One-ra anélkül, hogy egy nagy kiadó támogatását igényelné, ami korábban szükséges volt. A Sony és a Nintendo is hasonló politikát vezetett be konzoljain, és az indie fejlesztőknek köszönhetően az elmúlt években mindhárom platformon a letölthető játékok robbanásszerűen nőttek. A Microsoft 2016-ban indított Universal Windows Platform programja szintén lehetővé teszi, hogy az Xbox konzolokon fussanak a nyitottabb Windows-környezetre programozott általános alkalmazások. Ez a program azonban továbbra is megköveteli, hogy ezeket az alkalmazásokat a Windows Store-on keresztül terjesszék, így a Microsoft korlátozásokat érvényesíthet az olyan alkalmazásokra, mint például az Xboxon futtatható emulátorok.

Ha a konkurens játékboltok közvetlenül az Xboxon működhetnének, az lényegesen messzebbre menne ezeknél a lépéseknél, jelentősen csökkentve a Microsoft pénzügyi és tartalmi kontrollját a saját konzolján lévő játékok felett. Spencer nyitottsága az irányítással való felhagyás felé nem véletlenül egybeesik azzal, hogy az Apple-t arra kényszeríti az EU, hogy ugyanezt az irányítást feladja az iOS felett Európában a régió digitális piacokról szóló törvénye alapján. Az Epic Games a maga részéről évek óta hangosan harcol azért, hogy szoftverboltját bejuttassa az Apple zárt piacterére. A Fortnite készítője azonban sosem kérte, hogy ugyanezt a hozzáférést megkapja a zárt konzolos piacterekhez.

"Van létjogosultsága a 30 százalékos díjnak a konzolok esetében, ahol hatalmas befektetések történnek a hardverbe - amelyet gyakran áron alul adnak el - és a kiadókkal széleskörű partnerségben zajló marketingkampányokba" - mondta Tim Sweeney. "De a nyílt platformokon a 30 százalék aránytalan az olyan szolgáltatások költségeihez képest, amelyeket ezek az áruházak végeznek, mint például a fizetés feldolgozása, a letöltés biztosítása és az ügyfélszolgálat." Az egyéb áruházak Xboxra való beengedésének ötlete párhuzamos azzal, hogy a Microsoft fel akar hagyni az Xboxon megjelenő exkluzív játékok ötletével. Eddig ez a multiplatformos fordulat csak négy viszonylag kis Xbox-címet érintett, de Spencer azt sejteti, hogy az exkluzivitást egyre több Xbox-játék esetében el fogják engedni, részeként a vállalat jövőbeni nagyobb nyitottságának.

Összességében az új hozzáállás erősen emlékeztet 2016-ra, amikor a Microsoft első konzolgyártóként támogatta a platformok közötti online játékot minden olyan Xbox-játék esetében, amelyik ezt kívánta. A Sony évekkel később végül követte a példát, és ma már normálisnak számít (bár még mindig nem általánosnak), hogy a játékosok különböző platformokon keresztül csatlakozhatnak egymáshoz. A jövőben talán úgy tekinthetünk vissza a Microsoft új nyitottságára, mint a konzoljátékok korábbi zárt terjesztésével való változás kezdetére.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!