Crusaders of Might and Magic



Kiadó: 3DO

Minimum Követelmény: P166 MMX, 32MB RAM, 3D gyorsító, Win95/98
Hasonló játékok: Tomb Raider
Kategória: Akció/RPG
Forrás: The Adrenaline Vault


Vannak cégek akik maximálisanki tudják használni a licenszeik nyújtotta potenciálokat. A "Csillagok Háborúja" az egyik legjobb példa erre. Az eredeti film minimum két nagyon sikeres vállalkozáshoz, számos folytatáshoz, tonnányi akció babához, novellák sorozatához és persze videó és számítógépes játékok egész tárházához vezetett. De a jóból is megárt a sok és művészet eltalálni azt a pontot, amikor még növelem valami potenciálját vagy már az utosló bőrt is lehúztam róla. Példa ez utóbbira a 3DO féle Crusaders of Might and Magic, egy akció játék, mely sikeres, jó tulajdonságokat felvonultató szerepjátékok és stratégiai játékok sorozatából született, de végső soron a mélység hiánya és gyenge kivitelezés miatt bukik meg.

A Crusaders-ben Drake szerepét kapod. Még gyerekként Drake egész faluját elpusztította a Legion of the Fallen, egy gonosz uralkodó által létrehozott élőholt banda, akik nem halnak meg. Drake egész családját és barátait megölték, csak ő élte túl a mészárlást, s rámaradt a bosszú. Az elmúlt 20 évben Drake a Legion ellen harcolt, egyenként végezve velük és növelve saját hírét. A Crusaders nem sokkal azután kezdődik, hogy Draket elkapta a Fallen; egy börtönbe zártak, s első feladatod, hogy megszökj.

     

Az akció hasonlít egy kicsit a Tomb Raider-hez, mivel hasonlóak a kameraszögek és a harmadik-személyű kalandozás. Azonban mivel a játék nagy része kéziharcon alapul, a játék inkább hasonlít az Activision féle Heretic II-re. Az akció azonban megközelítőleg sem olyan magával ragadó. A Crusaders egyik hibája a sok közül, hogy két kategóriát próbál összemosni, de egyikben sincs sikere. A játék nagyon konzolosnak tűnik, s mivel egyszerre fejlesztették a PlayStation verzióval, a hasonlóságok tisztán látszanak. Ez legfőképpen a látványban mutatkozik meg. A Crusaders nagyon szép amikor a a hős egyhelyben áll, de a mozgás már hibák egész sorát vonultatja fel, pl. clipping és textúra problémákat. Az engine mellett szól, hogy nagyon jól fut, még gyengébb gépeken is és egy jobb videókártyával még 1280x1024-es extrém felbontásban is játszhatsz minden féle sebesség probléma nélkül.

     

Vagy nagyon hozzászoktunk már a harmadik személyben játszódó játékok kameramozgásához, vagy a fejlesztők csinálják egyre jobban, de itt nagyon jól működik. Boldogan láthatod azt is, hogy a 3DO és a New World lehetővé tették a körülnézést egérrel. Egy jó kamerarendszer általában pozitívan hat az irányításra és ez itt is igaz, mivel semmi komolyan idegesítőt nem találsz a Crusaders kezelői felületében. Jobb lett volna egy komolyabb inventory rendszer, ami mélyebb betekintést enged a tárgyakba, varázsitalokba és varázslatokba. Szép lett volna, ha a játékban számít a lopakodás, mert ahogy az ellenfelek megtalálnak, hibás. Ha egyszer meglátnak, egy ellenfél megtalál, bármit is csinálsz. Nem tudsz elbújni egy sötét szobában vagy egy oszlop mögött. Úgyhogy akár meg is állhatsz, várj és harcolj. Mindent összevetve így működik a Crusaders, és egy idő után elég unalmas lesz.

     

Közepes szintű látvány és egyszerű ellenfél MI teljesen ihlettelenné teszi a Crusaders-t. A varázslás-rendszer a játék egyik jobb tulajdonsága, de ebből is hiányzik a részletesség. A pár varázslat ami van, poén és sok érdekes látványt nyújt, pláne ha a varázslatod a levegőben találkozik az ellenfelével. De a Crusader többi tulajdonságához hasonlóan, egy idő után többre vágysz. Ami igazán árt a játszhatóságnak, az ismétlődő pálya design. A szintek nagyon egyszerűek és hiányzik belőlük a többi hasonló játékban megtalálható építészi szépség.

A reklámozott szerepjáték elemek nagy része nem létezik. Bár Drake szerez tapasztalat-pontokat, nem igazán lehet rájönni mi célból. Sem a fegyverek, sem használatuk nem változik a tapasztalatokkal. Egy magasabb szintű Drake ugyanolyan kevés eséllyel társalog egy NPC-vel, mint egy alacsonyabb szintű. Ez a Crusaders legnagyobb hibája. Sötét foltot hagy a majdnem tökéletes sorozaton.

     

Az, hogy a harc sorozatok kiszámíthatók, nem segítenek semmin. Az egész kaland során Drake-nek ezernyi csontvázat kell lekaszabolnia és könnyen lehet, hogy már a 25. után belefáradsz. Igaz, hogy a varázslás dob a játékon, és a többi varázslatos dolog is egész érdekes, de ezekből nincs elég, hogy pozitívan hassanak a Crusaders-re. Hihetetlen mennyiségű hiba van a végleges verzióban. Clippinggel és találkozási problémákkal futhatsz össze, és néha még indulás vagy töltés közben is lefagy a rendszer.

Mindent összevetve, túl sok a játékban az ellentmondás és nagyon ráférne a csiszolás. A Crusaders-ből lényegében hiányzik mindaz, ami a többi hasonló nevű játékot sikeressé tette. Elszomorító beugró egy egyébként is zsúfolt kategóriába, mely semmi újat nem nyújt. Bár valahol a háttérben van egy kerettörténet, soha nem kerül a felszínre. A bosszú hadjáratod az élőholtak ellen egyszerűen ezernyi csontváz lesz.

     


Grafika:A legjobb dolog a grafikában a varázslatok. Villámok, hófelhők és varázs aurák szép színes fényhatásokat és fényforrásokat használnak. A Crusaders feltűnően nagyszámú textúrát használ és a pályák látványa is szép. Sajnos ugyanezek a pályák semmivel sem bonyolultabbak, mint amit egy két éves kirak a Duplóból. Az, hogy "alap", nem foglalja össze eléggé. A szobákból általában csak egy kijárat van és az épületek nagy része egyszintű és annyira ismétlődik a design, mintha egy sütőformát használtak volna. Egy kis változatosság és valódi építészet ismeret sokat dobott volna a játékon, élvezhetőbbé téve a látványt.

Kezelőfelület:A Crusaders interface a létező legegyszerűbb. Az alap vezérlést könnyű használni és követi a már megszokottakat. Bár semmi innovatív nincs a vezérlésben, ami van, az jól működik és nem fogsz gyakran meghalni egy ugrás miatt. A harc azonban már sokkal macerásabb meló. Az ismétlődések miatt válik munkává. De az interface még így is túl egyszerű, hogy hatékony legyen és jót tett volna neki egy bonyolultabb mozgás és támadási rendszer.

Játékmenet:A Crusaders a tipikus "üsd-vágd" játék, átlagos mennyiségű látvánnyal, de szegényesen megírt harcrendszerrel, kalandozással és szerepjáték elemekkel. Ami a legfontosabb, hogy a tulajdonságok felületesek és a játékosok ennél többet akarnak. Ennek legjobb példája az, ami a játék lelke - csontváz kaszabolás. Nem beszélnek, nem látványosak, hiányzik belőlük minden komolyabb mesterséges intelligencia és nem ihletnek semmire, mert egyszerűen részei a számtalan élőholtnak akiket le kell vagdalni. Nem lenne rossz videójáték és tőlem elnyelne pár százast, de nem hagynám ott a gatyámat. A macerás végigjátszás nem tart tovább 20 óránál.

Hangeffektek:A hang vegyes érzelmeket vált ki. Soha nem tudod mit is fogsz kapni. Amikor már éppen kezded értékelni a pengék hangját, a balták csapását, a buzogányok suhogását és a különböző varázsigék egyedi hatásait, jön valami nagyon gyenge hang vagy ismétlődő háttérzaj. Nagyon kevés az állandóság a hangok területén és a végeredmény jó effektek és gyenge hangok keveredése.

Zene:A bevezetőben a zene nagyon jó; megadja a játék hangulatát és környezetét. Játék közben a zene már egyáltalán nem ilyen jó és nincs szinkronban a képernyő eseményeivel. A Crusaders teljesítménye azért elkeserítő, mert más játékok ugyanezt nagyon jól csinálják.

Intelligencia és Nehézség:A Crusaders nem lesz nehéz olyanoknak, akik már játszottak a Tomb Raider szerű játékokkal, mivel az ugrálás egész könnyű és az akció siralmasan egyszerű. Az egyedüli nehézség abból ered, ha egyszerre 4-5 ellenfél támad rád, de még az sem túl macerás, mert varázsolsz pár kemény villámot és elfutsz ép bőrrel. A mesterséges intelligenciról annyit, hogy nincs. Az ellenfelek egyféle módon közelednek - egyenesen a karjaidba. Az MI a láthatóságot veszi alapul és, ha egy ellenfél meglátott, folyamatosan támadni fog. A hangok és más események nincsenek hatással az ellenfél viselkedésére. A zászló-alapú kapcsolórendszer annyira alapvető, hogy pontosan egy ellenfél mögé tudsz mászni, és látod, hogy hol az eseménykapcsoló. Igazán gyenge és ha már elkezdődött a harc, a mesterséges intelligencia tehetetlensége jelentősen csökkent a játék értékén.

Összegzés:A piacon sokkal jobb játékok vannak. Ez a játék kicsit zavarodott és nem nyújt állandó játszhatóságot; ehelyett különböző dolgokat mutat, de egyik sem sikeres. Nagyon kevés a jó amiről lehetne beszélni, és a Might and Magic gyűjtők nem csak szomorúak lesznek, hanem sértettek is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!