SG.hu

Castlevania: Lords of Shadow



Kiadó: Konami
Fejlesztő: Mercury Steam
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core 2 Duo E4600 2,4 GHz-es vagy AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4800+ processzor, Nvidia GeForce GT 330 vagy ATI Radeon HD 3600 grafikus kártya, 1 GB RAM, 15 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core 2 Quad Q8200 2,33 GHz-es vagy AMD Athlon II X4 620 processzor, Nvidia GeForce GTS 250 vagy ATI Radeon HD 6670 grafikus kártya, 2 GB RAM, 15 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Darksiders-sorozat, God of War-sorozat, Dante's Inferno
Kategória: külsőnézetes akció

A Spanyolországból származó Mercury Steam a múltban talán nem sok minőségi játékhoz adta a nevét, de a 2007-ben megjelent Clive Barker's Jericho után méltán említettük őket a legjobbak között. Mindezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy a mindmáig nagyszerűnek tekinthető horror-kaland után egyenesen a Konami kereste meg őket, méghozzá annak érdekében, hogy segítsenek feltámasztani a legendás Castlevania-sorozatot, ami igencsak hullámzó teljesítményt nyújtott az elmúlt években. 2010-ben aztán meg is jelenhetett a spanyol-japán kooperáció első közös gyermeke, ami a Castlevania: Lords of Shadow címet kapta a keresztségben, és hiába zsebelt be nagyszerű értékeléseket a konzolos változat, akkor teljesen reménytelennek tűnt egy PC-s átirat megjelentetése. A játékot így kis híján elfelejtettük már, de idén júniusban kiderült, hogy a Konami meggondolta magát, és a Climax Studios segítségével elkészítik a számítógépes verziót, méghozzá megszépült küllemmel, és rengeteg extrával ellátva, ezzel is kárpótolva a PC-s rajongókat a hároméves várakozásért.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Ha ismerjük a Castlevania-sorozat gyökereit, akkor a játékkal való ismerkedés során az első és legfontosabb feladatunk, hogy felejtsük el mindazt, amit eddig ismertünk és szerettünk a névvel kapcsolatban. A fejlesztők ugyanis úgy határoztak, illetve azt az utasítást kapták a kiadótól, hogy az alapoktól kezdve gondolják át azokat a tulajdonságokat és összetevőket, amelyek eddig jellemezték a franchise-t, így bár sem a stílus, sem a sajátos megközelítés nem idegen a rajongók számára, de ennyire mai és ennyire nyugati talán még soha nem volt egyetlen múltban megjelent Castlevania-játék sem. Mindez már a történeten is megmutatkozik, amelyben ezúttal is egy Belmont-ivadékot irányíthatunk, de Gabriel - aki egyébiránt a Fény Testvériségének a tagja - már csak árnyéka azoknak a hősöknek, akik ez alatt a név alatt megszülettek a múltban.

Karakterünk ugyanis bár felesküdött arra, hogy megvédi a világot a sötét erőktől, Gabrielt azonban önző, sajátos célok is vezérlik, hiszen szeretné megtalálni azt a titkos hatalmat, amivel feltámaszthatná halott szerelmét. Nem egy díjnyertes történet, egyedinek sem tekinthető, de szerencsére a Castlevania: Lords of Shadow inkább a csodálatos körítés, a hangulat és a játékmenet triumvirátusa miatt lett igazán nagyszerű, sőt mi több, PC-n tulajdonképpen egyedülálló is.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Hiszen míg a konzolok bővelkednek a jobbnál jobb hack and slash akciójátékokban - God of War, Dante’s Inferno és így tovább -, addig számítógépeken még mindig hiánycikknek tekinthető a műfaj, habár az utóbbi hónapokban nem panaszkodhattak a PC-s rajongók sem. Az utolsó Darksiders után ugyanis egy nagyszerű Devil May Cry-reboot következett, most pedig itt az új Castlevania, ami a maga nemében szintén nagyszerűre sikeredett. Tény, hogy a Mercury Steam nem találta fel vele a kereket, de olyan ízlésesen szerkesztették meg az amúgy lineáris pályákat, és olyan változatos illetve hangulatos lett az összkép, hogy Gabriel oldalán szó szerint élmény lesz minden egyes perc. Az élményt magasabb szintekre emeli ráadásul, hogy immáron nem csak egy dohos kastélyban kalandozhatunk, hanem a szabadban, a csodaszép környezetben is, aminek hála a változatosságra sem panaszkodhatunk. A Castlevania: Lords of Shadow játékmenete egyébiránt a műfaj legnagyobb kliséiből építkezik, így harcok, fejtörők és ügyességi platform-részek váltják egymást, amelyek közül értelemszerűen utóbbi a kevésbé hangsúlyosabb. Ez szerencsére nem jelenti azt, hogy kidolgozatlan is lenne a végeredmény, hiszen a hegyoldalakon vagy a romokon való felkapaszkodás, a szűkös kiszögelléseken való egyensúlyozás, illetve a hatalmas szakadékokon való átszökkenés mind-mind játszi könnyedséggel kivitelezhető, és a dinamikusan változó kameranézetnek köszönhetően mindig átlátható, illetve kezelhető is lett, egyszóval nyoma sincs olyan hiányosságoknak, mint amilyenek például egykoron a Tomb Raider-sorozatot jellemezték.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Mivel az ügyességünkre alapozó platformerelemek és a fejtörők érezhetően csak a színesítés miatt kerültek bele a kampányba, ezért túl mély benyomást biztosan nem tesznek majd ránk, ellentétben a harcokkal, amelyek viszont annál inkább! Habár a God of War-sorozat és Kratos terelgetése után a konzolosoknak bizonyára már nem volt túl nagy újdonság az a rendkívül intenzív és effektekben gazdag harcrendszer, mint ami a Castlevania: Lords of Shadow-ra jellemző, de PC-n biztosan sokaknak csal mosolyt az arcára - pozitív értelemben -, ha saját bőrükön tapasztalják meg az élményszerű összecsapásokat. Gabriel alapfelszerelése egyébiránt stílusosan egy láncos kereszt lesz, amivel milliónyi kombinált támadásra képes, de emellett dobótőrök és számtalan egyéb felszerelés is elérhetővé válik számára a történet során.

A hagyományos fegyveres harcok mellett gyakran hívhatjuk segítségül a környezetet is ahhoz, hogy legyőzzük ellenfeleinket, de ennél sokkal jobb, hogy hősünk és felszerelései fejleszthetők - a láncos kereszt például később csáklyaként funkcionál majd -, sőt mi több, kétféle mágiával is megtámogathatjuk mozdulatait. Ennek köszönhetően a fény és a sötétség mágiája is a segítségünkre lesz abban, hogy legyőzzük ellenfeleinket, illetve, hogy még különfélébb támadásokat hívjunk elő Gabrielből a gombkombinációk segítségével. Hiába lesz azonban szó szerint többtucatnyi lehetőségünk arra, hogy feldobjuk a harcrendszert, az gyakran sajnos mégis unalmassá válik, ami elsődlegesen annak köszönhető, hogy a milliónyi kombót nagyon nehéz memorizálni, így az élesebb helyzetekben inkább a bevett mozdulatokat részesítjük előnyben.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A harcokat egyébiránt gyakran feldobják a fentebb említett ügyességi elemek mellett különféle fejtörők is, amelyeknek köszönhetően az összkép sosem laposodik el teljesen, de egy kicsit jobb teljesítményt is kisajtolhattak volna magukból a fejlesztők ezen a téren. Viszont mentségükre szolgáljon, hogy legalább a főellenfelek többségével képesek voltak maradandót alkotni. Az első fejezet végén található hatalmas kőóriást ugyanis vélhetően soha nem felejtik majd el azok, akik nagy nehézségek árán le tudják gyűrni. Ez pedig összességében igaz a játék egészére is! Grafika: Habár a Castlevania: Lords of Shadow PC-s portját készítő Climax Studios eleddig nem sok értékelhetőt tett le az asztalra ezen a téren, de a Mercury Steam alkotásával szó szerint csodát műveltek. A játék már konzolokon is nagyszerűen festett, de a számítógépes átirat is szépre sikeredett. Azonban hiába lett optimalizált a végeredmény, a hároméves kimaradás sajnos érződik rajta, különösen az átvezetők minőségén. Ettől eltekintve azonban minden körülmény között masszív 60 fps-t produkál még egy nem túl korszerű konfigurációjú masinán is. A fejlesztők elszántságát és munkájának minőségét mutatja továbbá, hogy a beállítások során egy külön kis animációs felületen azonnal láthatjuk, hogy a különböző lehetőségek megadásával mit veszítünk (ha például a magas helyett mindössze a közepes részletességet választjuk), vagy éppen mivel gazdagíthatjuk az összképet.

Kezelőfelület, irányíthatóság: A Castlevania: Lords of Shadow PC-s portja ugyan irányítható egy közönséges billentyűzettel is, de hiába próbáltak meg mindent megtenni a fejlesztők, a klaviatúrán gyakran összegabalyodnak majd az ujjaink. Ez különösen a QTE-jelenetek során lesz jellemző, amikor néha puskáznunk kell ahhoz, hogy megtaláljuk a megfelelő billentyűt, amivel könnyen bukhatjuk az aktuális küldetést. Éppen ezért egy kontroller mindenképpen ajánlott a játékhoz! A kezelőfelület mindazonáltal megfelelően letisztult, egyedül a kamerakezelés az, ami helyenként nem sikerült maradéktalanul jól, de ez is főként a nagyobb ellenfeleket a középpontba állító harcoknál lesz jellemző.

Játszhatóság: Többjátékos móddal ugyan nem rendelkezik a Castlevania: Lords of Shadow PC-s változata, de erre nem is lesz szükségünk, hiszen alsó hangon is legalább 15 órát ki tudunk hozni a kampányból. Ez azonban még nem minden, hiszen a rengeteg gyűjtögethető tárgy és a felfedezhető helyszínek miatt további 5-10 órát nyerhetünk azzal, hogy visszatérünk a korábbi szintekre a 100 százalékos teljesítés reményében. További jó hír, hogy az alapjáték mellett két kiegészítő is megtalálható a PC-s változatban, amelyeknek köszönhetően további 2-3 órányi elfoglaltságra számíthatunk.

Intelligencia, nehézség: A nehézség tekintetében nagyszerűen skálázható a Castlevania: Lords of Shadow, az intelligencia azonban nem lett kiemelkedő, de az átlagosnál még így is jobban sikerült. Ezen a téren a játékosok többségét az zavarhatja majd, hogy az ellenfelek szinte mindig csordában támadnak, így a taktikának nem sok szerep jut a pályákon, habár ezt a kritériumot alapesetben talán nem is egy hack and slash akciójátékban kell keresnünk.

Hangok, zene: Mind a szinkronok, mind a zenék terén nagyszerűt alkotott annak idején a Mercury Steam fejlesztőcsapata, de főként az effektek sikerültek hatásosra, illetve erőteljesre. Egyedüli probléma, hogy az amúgy folyamatosan jellemző és nagyszerű gótikus hangulatot nem támasztották alá hasonlóan komor és melankolikus dallamokkal.

Összegzés: A Castlevania: Lords of Shadow annak idején már konzolokon is képes volt megdobogtatni a rajongók és a kritikusok szívét, a PC-s változatról pedig nyugodtan kijelenthető, hogy nem csak szebb, hanem jobb és tartalmasabb is lett annál. Mivel ezen a platformon különösen kevés a hack and slash akciójáték, a Mercury Steam alkotását hibái ellenére is sokan a legjobbak között emlegetik majd. Ezek után nem is kérdéses, hogy lesz-e létjogosultsága a februárban érkező második résznek. Ha te is szereted az olyan pörgős akciójátékokat, mint amilyen a Darksiders vagy a Devil May Cry, az új Castlevania biztosan nem okoz majd csalódást!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • xmodule #4
    Pedig jó játék! En mondjuk először játszottam vele olyan 10 percet aztán ra untam. Utánna pár hónap múlva ujra neki ültem es pár nap alatt végig is vittem. Nekem nagyon tetszett.:)
  • Narxis #3
    +1
  • vmiki88 #2
    Végre a Devil May Cry mellé érkezett még egy jó hack and slash játék PC-re, alig várom, hogy Steamen nagy leárazás jöjjön rá.
  • Etinger #1
    Fúú.. egy jó 10 éve mit nem adtam volna egy ilyen játékért.. most meg csak rácsodálkozom, hogy hű de klassz, de játszani már "nincs erőm" vele.