Gyurkity Péter

Már a vásárlásoknál is vezetnek a mobil eszközök

A tengerentúli és európai fejlemények ezúttal is megvilágítják számunkra az elkövetkező évek valószínű pályáját, mégpedig az online vásárlások eszközök szerinti jelenlegi megoszlásával. Egyre többen használják hordozható készülékeiket a termékek és az eladóhelyek közötti válogatásra, a további információk beszerzésére, valamint a tranzakció lebonyolítására. Nem csoda, hogy a trend által keltett hullámokat a Facebook és sokan mások is igyekeznek meglovagolni, a helyzet pedig itthon is alakul.

A comScore a napokban tette közzé a mobil hirdetésekre szakosodott Millennial Media céggel közösen elkészített felmérését, amelyben az amerikai és az európai vásárlók szokásaira világítanak rá. Ebből kiderül, hogy bár az elmúlt években az asztali számítógépeken keresztül lebonyolított online vásárlások száma is jelentős mértékben növekedett, ezt a mobil eszközök elterjedése és hasonló célból történő alkalmazása messze felülmúlta.

Jellemző adat, hogy míg három évvel ezelőtt a vásárlók az erre fordított idő több mint 80 százalékát töltötték asztali PC-n, addig mostanra ez az arány 49 százalékra csökkent, miközben az okostelefonok 37 százalékot, a táblák pedig 14 százalékot mondhatnak magukénak. Meglehetősen nagy az átjárás a két terület között, hiszen sokan az egyik platformon elkezdett keresést-kutatást egy másik eszközön fejezik be, ám a többség számára már kiemelkedően fontos tényező, hogy az adott szolgáltatás egyaránt elérhető legyen minden rendelkezésre álló hardveres megoldáson.

Az USA-n belül nagyjából egyenlő a nemek megoszlása az online vásárlások terén, míg az EU esetében itt 16 százalék a különbség a férfiak javára. A mobil vásárlásokat lebonyolítók 91 százaléka rendelkezik okostelefonnal, 48 százalék az Android, 45 százalék pedig az iOS mellett teszi le voksát - 47 százalék részesíti azonban előnyben tábla PC-jét, bár érdemes megemlíteni, hogy ez utóbbiak fele egyértelműen a jómódúak körébe tartozik. A hagyományos eladóhelyeken tartózkodva, az ott megtalálható termékek szemrevételezése közben, a többség kódleolvasásra, a termékek részleteinek kibogarászására, az árak összehasonlítására, valamint magára a mobil vásárlásra használja készülékét, ám az elsődleges szempont továbbra is az ár, amely 73 százalékot befolyásol döntésében. A vásárlók a legnagyobb arányban ruhát szereznek be a mobilneten keresztül, ezt követi a könyvek, valamint a különböző belépőjegyek és kuponok kategóriája.

Az eladók közül az országok hálózatok reagáltak a leggyorsabban a mobil szféra bővülésére, egyharmaduk szentel komoly forrásokat a hordozható eszközökön lebonyolított reklámkampányokra, miközben ez még a számítástechnikára összpontosító üzletek (márkák) esetében is alig 21 százalék. Számukra azonban továbbra is a vásárlók becsábítása a legfontosabb célkitűzés, a webes és mobil adatforgalom növelése csak a második helyen szerepel. A többség egyértelműen az interaktív megoldásokat kedveli, amelyhez szorosan kötődik a saját app letöltése.

A fentiek után nem meglepő, hogy egy friss uniós felmérés szerint a kontinensen gyorsan növekszik a mobil szélessáv alkalmazása. A felhasználók mintegy fele rendelkezik már okostelefonnal, bár itt természetesen a nyugat-európai országok vezetnek. Szélessávú internet már a háztartások háromnegyede számára rendelkezésre áll, a szolgáltatások magas ára azonban még mindig sokakat elrettent azok rendszeres használatától, így továbbra is ez marad az elsődleges megoldandó probléma.

A gyors növekedésből természetesen az olyan nagyok sem szeretnének kimaradni, mint a Facebook, dacára annak, hogy a közösségi oldal esetében nem elsősorban ilyen jellegű tevékenységek jutnak eszünkbe. Megoldásukkal ők is az online vásárlások felé nyitnának, bár azt az első hírek megjelenése után gyorsan igyekeztek leszögezni, hogy nem a tranzakciók feldolgozásáról, a PayPal elleni versenyfutás elindításáról van szó, hanem mindössze arról, hogy egy egyszerű és kényelmes alternatívát nyújtsanak az online fizetések terén - ehhez azonban arra lesz szükségünk, hogy saját bankkártyánk adatait a portál rendszerében tároljuk, ami nyilván sokaknak nem túl biztató.


Az online tranzakciók mellett az általában vett mobil, érintést nem igénylő fizetési módszerek (elsősorban az NFC) terjedését jól jelzi, hogy az USA-ban egyre több területen jelenik meg a technológia. Az ingyenesen letölthető Way2ride app révén immár a New York-i taxik számára sem jelent gondot a hordozható készülékek megfelelő kezelése, a VeriFone pedig több mint 70 ezer ilyen járművön tenné elérhetővé a módszert világszerte.

Új-Zéland érdekes példát nyújthat minden egyéb ország számára, itt ugyanis a MasterCard helyi illetékes embere szerint két-három éven belül akár az összes tranzakció fele a különböző mobil eszközökön keresztül jöhet létre, ami mindenképpen előremutató fejlemény lenne. Az országban jelenlévő nagyobb bankok, mobiltársaságok és a tranzakciókat feldolgozó cégek összefogása eredményeként jövő év elején indulhat útnak a program a Trusted Service Manager név alatt, ennek révén pedig a fizetéseket, a különböző kuponok, pontok, illetve kedvezmények gyűjtését bonyolíthatjuk majd le egyazon telefonon. A rendszer legfontosabb előnyeként az összes nagyobb bank és szolgáltató támogatását említik, amely a MasterCard és Visa kártyákat használók számára egyaránt érvényes lesz.

Érdemes itt rögtön megemlíteni, hogy egy ehhez nagyon hasonló rendszer indult el hazánkban július végén MobilTárca néven, bár az összefogásban résztvevők listája korántsem jelenti a teljes piac lefedését. Az első körben a három jól ismert mobilszolgáltató mellett az OTP és a SuperShop, valamint a MasterCard vesznek részt, bár a hat hónapos tesztfázis után további partnerek csatlakozására számítanak. Ennek révén egyelőre arról van szó, hogy egy NFC-képes telefon és SIM-kártya birtokában a kijelölt üzletekben fizethetünk és hűségpontokat gyűjthetünk telefonunkkal, már amennyiben rendelkezünk egy OTP bankszámlával és MasterCard PayPass bankkártyával, valamint az ehhez mellékelt internetbanki szolgáltatással.

Az alig 3000 fővel induló teszt egyelőre nagyobb fennakadás nélkül zajlik, ám továbbra is gondot jelent az elfogadóhelyek viszonylag alacsony száma (itthon jelenleg mintegy 15 ezer helyen fizethetünk PayPass kártyával), az itt-ott előforduló szoftveres hibák, valamint a támogatott készülékek listája, hiszen a hardver és a szoftver kombinációját minden egyes készüléktípus esetében külön hitelesítik. Ahogy azt említettük, egyelőre a tesztfázis zajlik, remélhetőleg a rendszer végleges megjelenésére már alaposan bővülni fog a támogatott platformok és szolgáltatások száma.

A fontosabb előrejelzésekben az NFC-technológiával kapcsolatban szédületes fejlődéssel számolnak az elkövetkező években, legalábbis nemzetközi téren, itthon ez nyilván némileg visszafogottabb ütemben megy majd végbe. A Forrester szerint 2017-re egyedül az amerikai vásárlók 90 milliárd dollárt költenek majd el készülékeiken keresztül, más felmérések pedig azt vetítik előre, hogy 2016-ra az okostelefonok felét használjuk majd vásárlásra. A PayPal, a MasterCard MasterPass/PayPass, valamint a Visa PayWave mellett számos kisebb platform lesz elérhető, a legfőbb előnyként pedig a mobil eszközökön nyújtott nagyobb kényelmet emelik ki, amely a korábbi években nem mindig volt jellemző. A vékonyabb pénztárcával, illetve kevesebb opcióval rendelkezők számára maradnak a szöveges üzenetekkel, avagy a havi számlával operáló alternatívák, mint amilyen például a Boku, bár az is előfordulhat, hogy a nagyok ezen megoldásokat is integrálják majd saját rendszerükbe, még kevesebb helyet hagyva a futottak még kategória szereplőinek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Frank99 #3
    sajnos így van....

    Régi magyar mondás:

    "Pénz a zsebbe lófax a seggbe!"
  • Cat #2
    A tranzakciós díj tönkrevágta a hazai piacot. A nyugdíjasok jórésze kérte, hogy az eddig utalással a bankba kapott havi pénzüket ismét a postás hozza. A hitel- és bankkártyákat tömegesen mondják fel az emberek, és az eddigi ingyenes kártyás vásárlás már fizetőssé vált minden magyar banknál. Innovációt várni ezek után felesleges.
  • Frank99 #1
    hasi-tasi nem kér kódot.

    hülye, aki kártyát használ.

    Megnéznék egy magyar kimutatást....