Gyurkity Péter

Mindenhol a Google veszi át a vezetést

A Google már évek óta nemcsak a jól ismert puritán weboldalt, és az azon helyet foglaló keresődobozt kínálja az internetezőknek, hanem számos egyéb szolgáltatást, amelyek egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a kapcsolódó területekből. A kereséseken kívül az utóbbi időben a videostream, a mobil operációs rendszerek, a térképszolgáltatások, a levelezés és több más területen is hasonlóan kimagasló eredményt mutathatnak fel, bár a sikert hozó próbálkozásokra legalább annyi kudarc és visszavonulás jut. A lendületet azonban nem töri meg egy-egy összeütközés vagy visszaesés, így az első helyet egyre többször kaparintják meg.

A comScore adatai szerint a Gmail levelező szolgáltatás októberben hódította el az első helyet, amelyet addig a Hotmail birtokolt. Ez ugyan a Google szerint már idén nyáron bekövetkezett, az általuk mért havi 425 millió aktív felhasználót azonban a piackutató cégek nem igazolták vissza (a comScore például azért nem, mert ők nem számolják ide a mobil felhasználókat). Az októberi számok viszont azt mutatják, hogy a forgalom a Hotmail és a Yahoo Mail esetében visszaesett, a Gmail pedig első alkalommal vezeti a listát.


Azt ugyebár jól tudjuk, hogy a Microsoft nyugdíjazta a Hotmail márkát, a portál és maga a szolgáltatás is Outlook néven folytatja pályafutását, ettől pedig az eddigi stagnálás lezárását, és új lendületet remélnek. Itt is a Windows 8-ban megismert modern kezelőfelület kapja a főszerepet, kiegészülve a Skype platformmal és a SkyDrive felhő-szolgáltatással, a még szorosabb integráció jegyében. Erre szükségük is volt, hiszen a Facebook szintén támogatja a videochat funkciót, a Google pedig ugyanezt teszi a Google+ és a Hangout opció révén. Érdekes módon azonban míg a Yahoo és a Google nagyjából ugyanazon piacokra támaszkodnak (USA, Japán, Egyesült Királyság, Franciaország, India), a Hotmail legalább ilyen népszerű Brazíliában és Mexikóban is, így tehát különbségeket is találunk a riválisok között.

Az internetes keresők terén a többiek szinte labdába sem tudnak rúgni, legalábbis az amerikai piacon. A Google itt augusztus és szeptember folyamán is 66 százalékot tudott felmutatni, a második helyen pedig a Microsoft kénytelen volt megelégedni 15,9 százalékkal. Ez jól mutatja a cég előnyét, bár azért azt illik hozzátenni, hogy egyes régiókban egészen eltérő képet kapunk, Kínában például - nem meglepő módon - a hazai fejlesztésű Baidu vezeti a listát.


A mobil operációs rendszerek mezőnyében az Android már szintén korábban átvezette a vezetést, itt a comScore a tengerentúlon 51 és 52 százalékos részesedést mutatott ki, amelyet az első helyet feladó Apple követett a maga 32-34 százalékával. Globális viszonylatban még ennél is egyértelműbb a helyzet, hiszen az IDC szerint a harmadik negyedévben már minden négy eladott okostelefon közül három az Androidra támaszkodott, ezzel pedig immár átlépték a 100 milliós küszöböt is - ez több, mint amennyi készüléket 2007-ben az egész világon eladtak (idén ez a szám már egymilliárd felett lesz).


Érdekesség, hogy az androidos táboron belül még mindig a korosodó Gingerbread, a 2.3-as verzió birtokolja a legnagyobb szeletet (54,2 százalékot), amit a Play portált látogatók összevetéséből mutatnak ki. Az Ice Cream Sandwich (4.0) immár a készülékek egynegyedén található meg, a legújabb Jelly Bean (4.1) azonban még csak 2,7 százaléknál jár. A szinte már elfeledett Froyo (2.2) részesedése eközben 12 százalék, ami nem lebecsülendő.

A táblák szegmensét eddig egyértelműen az Apple uralta a maga iPad sorozatával, ám a jelek szerint itt is komoly változásokra számíthatunk. Az IDC szerint itt globális szinten az almás cég részesedése egyetlen év alatt 60-ról 50 százalékra esett vissza, miközben a Samsung mellett az Amazon vált legkomolyabb riválisukká. Ezen a területen gyakorlatilag ők vívják meg a Google harcát, amit ketten együtt - valamint a többi kisebb szereplőt is idevéve - akár sikeresen is lezárhatnak. Igaz, hogy az Apple romló eladásait azzal magyarázták, hogy a vásárlók az iPad Mini táblára vártak, ez azonban jelek szerint nem váltja meg a világot, így érdekes időszak elé nézünk.


Piaci elemzők elsősorban az olcsóbb 7 hüvelykes tábláktól várják a további terjeszkedést, nem véletlen, hogy a Google itt saját fejlesztéssel jelentkezett, amit most egy nagyobb változattal egészített ki. Saját értékelésük szerint a Nexus One okostelefon annak idején túlságosan korán érkezett, a vásárlók akkor még az Android rendszert sem igazán értékelték, mostanra azonban elérkezett az idő, hogy egy komplett termékcsaláddal (Nexus 4, 7 és 10) folytassák a küzdelmet. Szerepük várhatóan a táblák területén is tovább növekszik majd, a kérdés csak az, hogy a folyamat milyen gyorsan megy majd végbe.

A YouTube vezető szerepét a videostream szolgáltatásoknál nem kell különösebben magyarázni, ez megingathatatlannak tűnik, ráadásul a kínálat egyre bővül, immár komplett filmekkel és televíziós tartalmakkal. Az Adsense szintén az első helyet tartja a reklámplatformoknál, míg a Drive ezt most igyekszik lemásolni az online tárhelyek versenyében, ahol némileg nehezebb dolga lesz, hiszen itt a korai indulók (Dropbox) még tartják pozícióikat. A Maps és a Google Earth azonban szintén jól szerepelnek, itt az Android révén már a navigáció is elérhető, a Street View pedig egyre több országban jelenik meg. A Blogger értelemszerűen a blogszférát fedi le, míg a Wallet a terjedőben lévő internetes- és mobilfizetést népszerűsíti, immár az NFC technológiára és itt is az Androidra támaszkodva.


A közösségi platformok területe komoly kihívást jelent a Google számára, itt a Google+ még mindig nem tudja felvenni a versenyt az egyeduralkodó Facebook-kal. Kétségtelen, hogy jó munkát végeztek saját portáljukkal, itt igyekeznek minél több szolgáltatást bevonni (Drive, Hangout, tartalommegosztás és találkozók szervezése), ám további erőfeszítésekre lesz szükség, hogy akár csak kikezdjék a rivális előnyét.

A nagy előrenyomulás itt-ott akadályokba ütközik, Kínában például jelenleg ismét elérhetetlen mind a kereső, mind pedig a Gmail és a Maps szolgáltatás. Talán nem véletlen, hogy a letiltás egybeesett az ottani választásokkal és hatalomváltással, és bár a Google jelezte, hogy az ő oldalukon minden működik, a hatóságok hivatalos úton nem kommentálták az észrevételeket. Ez várhatóan csak ideiglenes zökkenő lesz, és bár 2010-ben az internetcenzúra miatti összezördülést a cég kivonulása követte, az elérés várhatóan ismét helyreáll majd, ezúttal is Hong-Kongon keresztül.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • wraithLord #17
    Ilyen kiterjesztésű fájlokat nem lehet küldeni Gmail-lel: .ade, .adp, .bat, .chm, .cmd, .com, .cpl, .exe, .hta, .ins, .isp, .jse, .lib, .mde, .msc, .msp, .mst, .pif, .scr, .sct, .shb, .sys, .vb, .vbe, .vbs, .vxd, .wsc, .wsf, .wsh, .zip, .tar, .tgz, .taz, .z, .gz, .rar (ezt sem nehéz kikerülni, ha átnevezed a fájl kiterjesztését (pl. ".exe"-ről ".ex_"-re).

    Képfájlt enged küldeni, max. a fogadó fél spam mappájába rakja. A fogadó fél kijelöli, hogy nem spam, és ezentúl az illető cím egyik levelét sem rakja a spamok közé. (ugyanez fordítva is igaz) Ennyi. De tudom, egyszerűbb másik (általában rosszabb) levelezőszolgáltatásba regisztrálni, mint plusz kettőt kattintani a bal egérgombbal. :D
  • Etinger #16
    Csípem a Google-t, főleg azért, mert a keresője soha nem idegelt fel, ellentétbe az összes konkurens akármelyik programjával.

    Itt van pl a monopol helyzetben levő FB... azt furcsamód szidja az ember mint a bokrot. Nem véletlen.
  • Etinger #15
    Válasszatok más e-mail szolgáltatót, hajrá.
  • Armagedown #14
    a gmail egy nagy fos , az uncsimnak egy képet akartam elküldeni, de nem ment el mert azt érzékelte hogy spamet akarok küldeni !
  • Papichulo #13
    "When you upload or otherwise submit content to our Services, you give Google (and those we work with) a worldwide license to use, host, store, reproduce, modify, create derivative works (such as those resulting from translations, adaptations or other changes we make so that your content works better with our Services), communicate, publish, publicly perform, publicly display and distribute such content." - http://www.google.com/intl/en/policies/terms/

    Ezt ugyan kimagyaraztak es hozza kell, hogy tegyem, hogy szemely szerint nem aggodok emiatt, de a szoveget ennek ellenere nem valtoztattak meg... szo szerinti ertelmezesben ez viszont eleg aggalyos. Don't be evil!!!

    Ingyen ebed marpedig nem letezik ;)
  • Vadnokedli #12
    Jaj óóh így él az adataimból, úgy él az adataimból. Mindjárt sírok :'(
  • hurkaur #11
    Hat igen, egyeni dontes, hogy ki mivel fizet a szolgaltatasert.
  • Narxis #10
    Ennyi.
  • Linkout #9
    A kereső, email, térkép vagy éppen wifim lokációs adataiból nem veszek kenyeret, inkább ezzel fizetek, mint pénzzel.
  • Narxis #8
    Inkabb eljen az adataimbol(amik kimerülnek a mire kerestem ra gugli szörcsel szinten) mint a penzembol. Senki sem nyalta be, hogy ok itt robin hoodoznak, olyan ez mint a politika. Melyiket valasztod? A kevesbe szart.