Berta Sándor

Tömeges öngyilkossággal fenyegetőztek egy kínai Xbox-gyár munkásai

A munkakörülmények elleni tiltakozás különös módját választották egy kínai Xbox-gyártó üzem dolgozói. A rossz munkakörülmények miatt tömeges öngyilkosság elkövetésével fenyegetőztek.

Az érintett gyár a Foxconn tulajdonában van és csak Xbox 360 konzolok előállításával foglalkozik. A különös akcióhoz az üzem összes munkatársa, 300 személy csatlakozott. A Want China Times nevű híroldal arról tudósított, hogy a bejelentésre január 2-án, illetve 3-án került sor a wuhani ipari parkban lévő létesítményben azután, hogy a munkások szabályosan elfoglalták a gyárat. A 300 alkalmazott azt tervezte, hogy együtt leugranak az üzem tetejéről. Végül több órányi várakozás után letettek a tervükről, mivel a wuhani polgármesternek sikerült őket meggyőznie arról, hogy ne ugorjanak le és jöjjenek le.

A tiltakozó dolgozók béremelést követeltek, mire válaszul a Foxconn vezetői közölték velük, hogy két lehetőségük van: vagy elfogadják a régi feltételeket és a fizetésüket, vagy végkielégítéssel távozhatnak. A munkások többsége erre úgy döntött, hogy akkor kilépnek. Viszont ekkor nem kapták meg a végkielégítésüket, ezért végső elkeseredettségükben tömeges öngyilkosságot akartak elkövetni.


A Foxconn kínai üzemeiben 2010 óta 14-en vetettek véget önkezükkel az életüknek, közülük tízen tavaly májusig. A dolgozók és a civil szervezetek emiatt folyamatosan támadják a bérgyártásra specializálódott óriáscéget, mondván az kizsákmányolja az alkalmazottait és elvárja tőlük, hogy kibirhatatlan munkakörülmények között dolgozzanak. A cég úgy próbálta meg elejét venni a további öngyilkossági akcióknak, hogy hálókat feszített ki üzemei tetejére.

A legújabb eset azonban már a Microsoft vezetőit is cselekvésre késztette és a Kotaku.com portál szerint az amerikai óriáscég kivizsgálja a történteket. Az amerikai cég hangsúlyozta, hogy nagyon komolyan veszi a beszállítóinál lévő munkakörülményeket és szigorú viselkedési kódexe van a partnerei számára, amelyben leírják, hogy miket várnak el tőlük.


Legutóbb tavaly szeptemberben készült elmarasztaló kínai jelentés az Apple beszállítóiról, amelyek között előkelő helyen van a Foxconn is. A 46 oldalas dokumentum készítői szerint a Foxconn taiyuani gyára olyan mértékben szennyezi a levegőt, hogy a városban lakók egész egyszerűen nem nyithatják ki lakásaik ablakait. A fémes felületek megmunkálása és az irritáló gázok használata miatt a helyi lakosok folyamatosan szem- és nyelőcső-irritációval küzdenek. A Foxconn azután sem változtatott az állapotokon, hogy a helyi kormányhivatal tiltakozott a folyamatos környezet- és egészségszennyezés ellen.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • morden #76
    Nu tessék :
    És még csodálkozunk ha öngyilkosságot akarnak elkövetni a dolgozók.

    "Hogy a világ egyik legnagyobb elektronikai gyártójának számító Foxconn üzemeiben nyugati szemmel nézve embertelen körülmények között dolgoznak éhbérért kínai munkások százezrei, eddig is közismert volt – ha másért nem, hát a gyárakban történő öngyilkosságok híreiből lehetett erre következtetni. Most két amerikai oknyomozó, a PRI rádió munkatársa, Mike Daisy, és a New York Times újságírója, Nicholas Kristof a helyszínen járva, első kézből számolt be a tapasztalatairól. Amerikai cégek képviselőinek adták ki magukat, akik a Foxconn-nal szeretnék gyártatni az elektronikai termékeiket, és ezért szeretnének körülnézni a gyárakban.

    A közel egymillió munkást alkalmazó cég gyárai Shenzen térségében vannak, a Kína déli részén fekvő város 30 év alatt nőtt poros halászfaluból 12 milliós metropolisszá. Itt készül többek között a Kindle-, az Iphone- és az Ipad-család, az Xboxok, Playstationök és a Nintendo Wii. A Foxconn legnagyobb shenzeni gyárában 430 ezer munkás dolgozik, a puszta méreteket jól érzékelteti, hogy a munkások húsz, egyenként tízezer fő kiszolgálására képes menzán ebédelnek.
    szép nagy hirdetés - ismerje meg új hirdetési formátumunkat, a Roadblockot!

    Az éjjel-nappal géppisztolyos őrök által őrzött hatalmas, 20-30 ezer embert befogadó gyártócsarnokokban gépeket alig látni, mindent kézzel szerelnek össze a hihetetlenül olcsón dolgozó munkások. A legtöbb munkás állva dolgozik, napi 12 órát, de amikor fel kell pörgetni a gyártást egy-egy új termék premierje előtt, a műszakok gyakran 14-16 órásra változnak. A beszélgetés tilos, a munka gyakorlatilag megszakítás nélkül folyik, nincs cigiszünet, ebédszünet, mosdóba kijárkálás. A gyártósorokat kamerák figyelik, nem a lopások megelőzésére, hanem hogy kiszűrjék az összeszerelést lelassító gyenge láncszemeket a munkások közül. Aki lassú, az lelassítja a többieket is, ez pedig rövid úton kirúgással jár. Az amerikaiak jártak a dolgozóknak otthont adó munkásszállásokon is: a szobákat négyszer négy méteres betonkockaként írják le, ahol 15 ágy van felhalmozva a falak mellett egészen a plafonig, mint valami polcrendszer.

    Az oknyomozók több, 12-14 év közötti munkással is találkoztak, becslésük szerint a dolgozók 5 százalékát tehetik ki a gyerekmunkások. Az új dolgozók felvételekor nem ellenőrzik az életkort, és amikor hivatalos állami ellenőrök érkeznek a gyárba, az erről jó előre informált munkavezetők egyszerűen nem osztják be az akkori műszakba a fiatal, vagy fiatalnak kinéző munkásokat.
    000 Hkg2098365

    Kínában a szakszervezetek minden formája illegális, akit ilyesmi szervezésén érnek, akár börtönnel is büntethetik. A Foxconn-alkalmazottaknál nincs is szükség erre, elég a feketelisták elrettentő ereje. Ezekre a listákra a bajkeverők kerülnek (a bajkeverés jelentheti akár azt is, hogy valaki plusz pénzt akart a túlóráiért), és soha többé nem kapnak állást Shenzen gyárkomplexumaiban. Ez pedig azt jelenti, hogy búcsút inthetnek a 250 dollár (60 ezer forint) körüli fizetésnek, és mehetnek vissza a rizsföldekre dolgozni ennek ötödéért. A helyi viszonyok között jónak számító pénz miatt nincs gond a kieső munkások pótlásával sem, akik például egészségügyi okok miatt kénytelenek távozni. A leggyakoribb ilyen problémák a naponta sok ezerszer elvégzett ugyanolyan munkafolyamatok miatt kialakuló ínhüvelygyulladás és kéztőalagút-szindróma, illetve a sokszor mérgező anyagokkal dolgozó munkásoknál fellépő idegi károsodások.

    Az amerikai újságírók szerint a részletekre már-már mániákus módon ügyelő, és mindent sokszorosan ellenőrző Apple-nek tudnia kellene minderről, de egyszerűen szemet hunynak felette, hogy az olcsó kínai munkaerőnek hála magasan tudják tartani az árréseiket és ezzel a profitjukat."
  • Rapid81 #75
    Erre én évtizedek óta azt mondom, hogy "a három F" az, amit soha nem vennék:

    1. Ford
    2. Fiat
    3. Francia


  • narumon #74
    Sok igazság van abban amit mondasz. Sajnos Magyarországon hiányzik a lokálpatriotizmus is. Ami ilyen esetben mondjuk USA-ban nagyon tetszik, hogy sok "gazdag" ember aki elindult egy városból utána tesz mondjuk azért a városért; támogatja a helyi iskolát, könyvtárat, helyi munkahelyeket hoz létre stb stb. Nálunk ez még gyerekcipőben jár, vagy még abban sem. Csak a harácsolás megy. Néhány olyan embert azért ismerek itt is aki kórháznak adományoz vagy más módon segít egy-egy közösséget, de igazad van lehetne több. Ráadásul nálunk ezért még sokszor minimális köszönet vagy tisztelet sem jár csak fika. Ismerősöm a helyi sportklubot támogatja, azóta csak fikát kapott érte köszönömöt csak egy szűk körtől. (Az egyik sportújság forumjában olyan szinten hordták le mindennek olyan emberek akik nem is tudnak róla semmit, hogy az szerintem vérlázító.)
    Én a magam részéről csak annyit tudok tenni, hogy jobb időkben családokat támogatok, és igyekszem tenni a közösségért. Persze én is találkozok olyan emberrel aki szerint én maffiózó vagyok, meg szerencsecsillag alatt születtem, de azt soha nem veszi észre, hogy ő a 8 óra munka után kiejti a tollat a kezéből és beül a tévé elé, az általa szidott vállalkozó meg lehet hogy 15 órát melózott minden nap még hétvégén is. Fotelből mindig könnyű pofázni, de felemelni a segget no az már nem megy! A hülye gazdag kizsákmányoló főnöke miatt került ebbe a helyzetbe, a mocsok, hogy gondolja hogy audival jár amikor neki a skodára alig telik. Az igaz, hogy a főnöke a barátok közt helyett azon gondolkodik, hogy hogyan fejlessze az üzletet mit tud tenni, hogy menjen a dolog.....

    Áh minden nagyon elkanyarodtunk, sajnos én nagyon sokszor futok ebbe bele, saját barátom van aki alkalmazott és folyamatosan nyavajog, de azt a bizonyos szívószálat nem teszi keresztbe!
  • thsanyi5 #73
    Aki drága márkás dolgokat vesz azért veszi mert megteheti. Nem feltétlenül jobb, de megvan rá az esély, hogy kap is valamit a pénzéért. Ha más nem garanciát, termék támogatást. Egyik ismerősöm azt mondja a 30-40 ezer forintos nadrágra, hogy nem olyan drága az. Míg én kb kiröhögöm, hogy mennyire nem látja milyen helyzetben vannak emberek. Nem azért veszek tizedannyiért mert nem szeretném a lehetőséget amit egy drágább adhat, hanem mert van akinek kibaszott nagy luxus lenne olyan drágát venni. Aztán nem tudok jobbat mint lenézem vagy kiröhögöm az ilyen gazdagokat. Nem azért mert szart vesznek, tudom, hogy az övéké jobb. Hanem azért mert sokszor nincsenek is tisztában vele, hogy ők miféle gazdagságban élnek. Állítják, hogy nem gazdagok ők, nem nagy valami, hogy 10 millás kocsira telik. Nem a márkával van a baj, hanem az emberekkel akik miután meggazdagodnak azt is elfelejtik honnan jöttek. Vagy eleve bele születnek és nem látják át, hogy másnak azért az nem alap dolog. Ha látják is mivan akkor meg leszarják. Mint a cégvezetők akik szintén kezdték valahol, de mire felértek már nem érdekli őket, hogy az ő pénzük azért annyi mert a munkások majd éhen halnak.
    Vajon az említett cégeknél a munkásoknak telik arra amit nap mint nap százszámra gyártanak? Azért érdekes mikor te rakod össze ilyen töménytelen mennyiségben és mégsem tudnál egyet venni.
  • narumon #72
    Így van! Van akinek a laprugós kínai "BMW" is megteszi, a technikailag 1985-ből származó motorjával, csak azért mert lelopták a kinézetét. Attól azonban az a kocsi technikailag nagyon messze van egy új bömöstől.
  • narumon #71
    "Hát nekem a BMW-s arcokról az jut először eszembe nekem, hogy valamit konpenzálnak az autóval"

    Ez nekem a GMC meg Hummer meg mittoménmilyen tulajokról jut eszembe, nem egy mezei BMW-sről.
    "azt hogy ő jobb ügyesebb sikeresebb mint az átlag és erre az autó tökéletesen "

    Szerintem meg egyszerűen ha valaki sokat használja az autót és van igénye jóra akkor nem tud olcsóbbat venni. Az, hogy ki mit gondol erről az meg engem nem érdekel, mint szoktam mondani, más olyan hülyeségekre költ amire én egy forintot nem adnék, mégsem mesélem neki, hogy mit kompenzál vele. (Pl nálam ilyen dolog a házimozi rendszer - fel nem foghatom hogy valaki miért képes érte pénzt kiadni, de hát sokan vannak ilyenek barátaim között is. Én azon az áron inkább veszek néhány új bakelit lemezt :D)

    "kompenzáljon) Miért nem jó egy ford fucos ugyan olyan kényelmes ugyan annyival lehet menni vele az utakon de kevesebbet fogyaszt és kevesebb rá az adó is , minden logikus ember inkább az előbbit választaná de mégsem."

    Pusztán azért mert nem igaz. Barátomnak Focusa van mégpedig az új. Hát kérlek az a kocsi se nem kényelmes, se nem szép, ellenben nem megy és szerintem még drága is annyiért amennyiért adják, tehát tipikusan rossz ár / teljesítmény áll fent. Akkor már inkább Szuzuki, mert bár az is kényelmetlen és ronda de olcsóbb is. Nomeg egyszer volt régen Fordom, nonstop valami hibával szervizbe hordtam, azt hittem először csak kifogtam, de a másodikkal is így jártam azóta én minden Fordot nagyon messziről elkerülök.
  • Omega #70
    A Ford Focus meg a BMW nem egy kategória, sem technikailag, sem árban.
    Egy kicsi minőségjavulást hatványozottan növekvő mértékben meg kell fizetni, hogy mekkora minőségjavulás éri meg és mekkora nem az egyénenként változó. Gondolom, te egy fillért se vagy hajlandó kifizetni a minőségért, nem csak autóban semmiben sem. Hogy ez nem arányos/nem ésszerű az biztos, de ettől még nem teljesen kamu a márkák/termékek közti különbség.
  • finizlik #69
    ha van pénz akkor nem kell az olcsóbbat.

    Ha lenne annyi pénzem akkor én Infinity-t vennék. Annyit fogyaszt mint a szar, de nagyon kevés van belőle és az tényleg megmutatja, hogy na itt én vagyok a király nem te a 20 millás bmw-el.
  • morden #68
    " Kocsiból BMW-m van már évek óta, mert ez adja meg nekem a tökéletes kényelmet, gyönyörűen néz ki, maximális ár / teljesítmény adatokkal."

    Hát nekem a BMW-s arcokról az jut először eszembe nekem, hogy valamit konpenzálnak az autóval ( erre van is egy népi mondás "ha kicsi a pöcsöd told meg egy fekete bömbössel :D ) ezt most nem neked szántam nyilván egy népi mondás nem lehet igaz, de az tény, hogy a luxus autóval valamit reprezentálni akar a külvilágnak vele az ember, azt hogy ő jobb ügyesebb sikeresebb mint az átlag és erre az autó tökéletesen jó! Pont ezt használják ki az autó gyártók, hogy 3x4x áron eladják az autót, ami többet fogyaszt, több adót kell fizetni rá, de megjelenést bizosít olyan (nem az egyénből származő előnyt, amit az egyén használ fel arra hogy kompenzáljon) Miért nem jó egy ford fucos ugyan olyan kényelmes ugyan annyival lehet menni vele az utakon de kevesebbet fogyaszt és kevesebb rá az adó is , minden logikus ember inkább az előbbit választaná de mégsem.
  • morden #67
    Látom nem ért célba a BOSE PÉLDA természetesen az egyszeri sg fórumozó tökéletesen tisztában van a több 100 füles és egyéb hangrendszerek "márkáival" de érdemes lenne megkérdezni a nem egyszeri SG-s fórumozót, hogy ő vajon miről halott már életében, a sony, sennhesierről vagy a bose, Beyer Beyerdynamic látott hallott már valami infót. Szóval ezzen kellene elgondolkodni és nem feleslegesen gépelni karakterek 100-ait hogy nem ismered a bose-t tudatlan vagy (bár azt senki nem vette figyelembe, hogy én hoztam be példának, de nem is várok következetességet senkitől)