Gyurkity Péter
Jöhetnek a metánnal hajtott noteszgépek
Az üzemanyagcellák visszatérő témának számítanak a mobil eszközök szegmensében, az igazi áttörés azonban még mindig várat magára. Most amerikai kutatók fontos előrelépést értek el, egyszerre két területen.
A Harvard School of Engineering and Applied Sciences (SEAS) szakemberei jó ideje dolgoznak olyan üzemanyagcellák előállításán, illetve azok gyártásának és forgalomba helyezésének megkönnyítésén, amelyek helyet kaphatnak a jövő noteszgépeiben. Az eddigiektől alapvető módon eltérő, és ezzel egy időben gazdaságos energiaforrást biztosítanának a különböző mobil termékek számára. Eddigi munkájuk eredményeit most ismertették, melyek két szempontból is kecsegtetőek.
A kutatók egyrészt metánra alapozzák a prototípus, illetve a remélt végső változat alkalmazását, amely jóval olcsóbb, mint az eddig többnyire felhasznált tiszta hidrogén, hiszen temérdek mennyiségben áll most is a rendelkezésünkre. Erre alapozva készítették el saját micro-SOFC (solid-oxide fuel cell) megoldásukat, amely már 500 Celsius-fok körüli hőmérsékleten is gond nélkül üzemel. Ez nagyon magasnak tűnhet, ám a legtöbb eddigi fejlesztés esetében 800 fok volt az alsó határ, amely igencsak leszűkítette a potenciális alkalmazási területet, leginkább a nagyobb állomásokat hagyva meg a körben, ahol megfelelő módon kezelni lehet a magas hőmérsékletet. A cél a 300 fok körüli szint, amely már sokkal kedvezőbb feltételeket biztosítana a mobil alkalmazást illetően.
A csapat másik, most kiadott anyagában olyan üzemanyagcellákról olvashatunk, amelyek a gyártási folyamat során nem használnak fel titánt, ezzel pedig több eddigi gondot is kiküszöbölnek. A titán ugyanis egyrészt túlságosan drága, ami megakadályozza a széleskörű gyártást és piacra dobást, másrészt pedig nem túlságosan megbízható, hiszen belátható időn belül instabillá válik és könnyen rövidzárlatot okozhat a cellákban. A gyártók számára ezzel egy időben a nagy hőleadás, valamint a megbízhatóság hiánya is gondot jelent - ezért is nem dúskálunk jelenleg ilyen kereskedelmi termékekben.
A szakemberek azt remélik, hogy a munka sikeres folytatásával elérhető közelségbe kerülhetnek az üzemanyagcellák, mégpedig akár noteszgépekben is. A Panasonic egyébként már bemutatta saját megoldását, ám az csak 2012-ben jelenhet meg a boltokban - ha minden jól megy.
A Harvard School of Engineering and Applied Sciences (SEAS) szakemberei jó ideje dolgoznak olyan üzemanyagcellák előállításán, illetve azok gyártásának és forgalomba helyezésének megkönnyítésén, amelyek helyet kaphatnak a jövő noteszgépeiben. Az eddigiektől alapvető módon eltérő, és ezzel egy időben gazdaságos energiaforrást biztosítanának a különböző mobil termékek számára. Eddigi munkájuk eredményeit most ismertették, melyek két szempontból is kecsegtetőek.
A kutatók egyrészt metánra alapozzák a prototípus, illetve a remélt végső változat alkalmazását, amely jóval olcsóbb, mint az eddig többnyire felhasznált tiszta hidrogén, hiszen temérdek mennyiségben áll most is a rendelkezésünkre. Erre alapozva készítették el saját micro-SOFC (solid-oxide fuel cell) megoldásukat, amely már 500 Celsius-fok körüli hőmérsékleten is gond nélkül üzemel. Ez nagyon magasnak tűnhet, ám a legtöbb eddigi fejlesztés esetében 800 fok volt az alsó határ, amely igencsak leszűkítette a potenciális alkalmazási területet, leginkább a nagyobb állomásokat hagyva meg a körben, ahol megfelelő módon kezelni lehet a magas hőmérsékletet. A cél a 300 fok körüli szint, amely már sokkal kedvezőbb feltételeket biztosítana a mobil alkalmazást illetően.
A csapat másik, most kiadott anyagában olyan üzemanyagcellákról olvashatunk, amelyek a gyártási folyamat során nem használnak fel titánt, ezzel pedig több eddigi gondot is kiküszöbölnek. A titán ugyanis egyrészt túlságosan drága, ami megakadályozza a széleskörű gyártást és piacra dobást, másrészt pedig nem túlságosan megbízható, hiszen belátható időn belül instabillá válik és könnyen rövidzárlatot okozhat a cellákban. A gyártók számára ezzel egy időben a nagy hőleadás, valamint a megbízhatóság hiánya is gondot jelent - ezért is nem dúskálunk jelenleg ilyen kereskedelmi termékekben.
A szakemberek azt remélik, hogy a munka sikeres folytatásával elérhető közelségbe kerülhetnek az üzemanyagcellák, mégpedig akár noteszgépekben is. A Panasonic egyébként már bemutatta saját megoldását, ám az csak 2012-ben jelenhet meg a boltokban - ha minden jól megy.