Berta Sándor
Folytatódik a Street View-saga Németországban
Az elmúlt hetekben úgy tűnt, hogy az európai uniós államban is elfogadták a szolgáltatást, azonban mostanra kiderült, hogy közel sincs így.
"2007-ben vezettük be az Egyesült Államokban a Steert View szolgáltatásunkat. A tengerentúlon teljesen más hagyományok vannak, ott bárki gond nélkül fényképezhet az utcán, ez összefügg a 200 éves demokráciával. Így tehát nem volt semmilyen probléma és nem volt olyan algoritmus sem, ami felismerhetetlenné teszi az arcokat és a rendszámokat. Természetesen tisztában voltunk azzal, hogy Európában csak azután vezethetjük be a szolgáltatást, ha kifejlesztettük az arcokat és a rendszámokat felismerhetetlenné tévő szoftvert. Ez viszont éveket vett igénybe. Svájcban 98 százalékos hatékonyságot értünk el ezzel a megoldással. Franciaországban 2008-ban jelent meg a Street View, gyakorlatilag ott sem került sor adatvédelmi vitára. A spanyol adatvédelmi biztos irodája a rendszer ottani bevezetése egyetlen panaszt sem kapott. 12 európai államban érhető el jelenleg a Street View és csodálkozom azon, hogy Németországban ekkora politikai vitát váltott ki" - jelentette ki Peter Fleischer, a cég adatvédelmi megbízottja.
"Alighanem csak egyetlen településen kellett volna bevezetnünk a rendszert, így az emberek megismerhették és kipróbálhatták volna. Most viszont egy olyan rendszerről folyik a vita, ami még meg sem jelent a német piacon. Minden Google Mail-használó láthatja, hogy milyen adatokat gyűjtünk. A Google Dashboard szolgáltatásunk ügyfelei meg is lepődtek, amikor meglátták, hogy mennyire átlátható az egész rendszer. Mi voltunk az első kereső, amelyik meghatározott időtartam után automatikusan felismerhetetlenné teszi, illetve törli az IP-címeket és sütifájlokat (cookie)" - tette hozzá Fleischer.
A szakember és munkatársai nem értik, hogy mi a gond a cég szolgáltatásával, illetve, hogy a világ más részein megfelelő adatvédelmi megoldások Németországban miért nem elfogadhatóak. "Az interneten minden gyorsan fejlődik. Minden innováció új adatvédelmi kérdéseket vet fel. Minden esetben alapvető dolgokról folyik vita" - közölte végül a cég adatvédelmi megbízottja.
Ugyan a társaság április végén megállapodott a német kormánnyal, mégsem lehet nyugodt. Az ok: Till Steffen hamburgi adatvédelmi biztos nem tartja elfogadhatónak az egyezményt, sőt, bármilyen jogsértés esetén kész 50 000 euróig terjedő pénzbírságot kivetni a Google-re. Eközben a kérdés a Bundesrat elé került, amely egyszerre tárgya a német kabinet és a cég közötti megállapodásról, valamint Steffen beadványáról. Az adatvédelmi biztos ugyanis kezdeményezte a jelenleg hatályos német adatvédelmi törvény szigorítását. A BITKOM szakmai szervezet álláspontja szerint ugyanakkor a vállalat fényképezései elleni tilalmak egyúttal az állampolgárok döntési szabadságát is veszélyeztethetik. Hasonló véleményének adott hangot korábban a Német Újságíró Szövetség (DJV) is.
"2007-ben vezettük be az Egyesült Államokban a Steert View szolgáltatásunkat. A tengerentúlon teljesen más hagyományok vannak, ott bárki gond nélkül fényképezhet az utcán, ez összefügg a 200 éves demokráciával. Így tehát nem volt semmilyen probléma és nem volt olyan algoritmus sem, ami felismerhetetlenné teszi az arcokat és a rendszámokat. Természetesen tisztában voltunk azzal, hogy Európában csak azután vezethetjük be a szolgáltatást, ha kifejlesztettük az arcokat és a rendszámokat felismerhetetlenné tévő szoftvert. Ez viszont éveket vett igénybe. Svájcban 98 százalékos hatékonyságot értünk el ezzel a megoldással. Franciaországban 2008-ban jelent meg a Street View, gyakorlatilag ott sem került sor adatvédelmi vitára. A spanyol adatvédelmi biztos irodája a rendszer ottani bevezetése egyetlen panaszt sem kapott. 12 európai államban érhető el jelenleg a Street View és csodálkozom azon, hogy Németországban ekkora politikai vitát váltott ki" - jelentette ki Peter Fleischer, a cég adatvédelmi megbízottja.
"Alighanem csak egyetlen településen kellett volna bevezetnünk a rendszert, így az emberek megismerhették és kipróbálhatták volna. Most viszont egy olyan rendszerről folyik a vita, ami még meg sem jelent a német piacon. Minden Google Mail-használó láthatja, hogy milyen adatokat gyűjtünk. A Google Dashboard szolgáltatásunk ügyfelei meg is lepődtek, amikor meglátták, hogy mennyire átlátható az egész rendszer. Mi voltunk az első kereső, amelyik meghatározott időtartam után automatikusan felismerhetetlenné teszi, illetve törli az IP-címeket és sütifájlokat (cookie)" - tette hozzá Fleischer.
A szakember és munkatársai nem értik, hogy mi a gond a cég szolgáltatásával, illetve, hogy a világ más részein megfelelő adatvédelmi megoldások Németországban miért nem elfogadhatóak. "Az interneten minden gyorsan fejlődik. Minden innováció új adatvédelmi kérdéseket vet fel. Minden esetben alapvető dolgokról folyik vita" - közölte végül a cég adatvédelmi megbízottja.
Ugyan a társaság április végén megállapodott a német kormánnyal, mégsem lehet nyugodt. Az ok: Till Steffen hamburgi adatvédelmi biztos nem tartja elfogadhatónak az egyezményt, sőt, bármilyen jogsértés esetén kész 50 000 euróig terjedő pénzbírságot kivetni a Google-re. Eközben a kérdés a Bundesrat elé került, amely egyszerre tárgya a német kabinet és a cég közötti megállapodásról, valamint Steffen beadványáról. Az adatvédelmi biztos ugyanis kezdeményezte a jelenleg hatályos német adatvédelmi törvény szigorítását. A BITKOM szakmai szervezet álláspontja szerint ugyanakkor a vállalat fényképezései elleni tilalmak egyúttal az állampolgárok döntési szabadságát is veszélyeztethetik. Hasonló véleményének adott hangot korábban a Német Újságíró Szövetség (DJV) is.