Berta Sándor
Fórumokat és rádióanyagokat manipulált a Deutsche Bahn
A LobbyControl nevű német blog szerkesztői kiderítették, hogy a német vasúttársaság (DB) 2007-ben számos esetben élt az úgynevezett rejtett PR-tevékenység módszerével.
A konszern a European Public Policy Advisers GmbH (EPPA) nevű lobbiügynökséget bízta meg PR-intézkedések végrehajtásával. Az EPPA összesen 1,3 millió eurót kapott, majd megbízást adott a feladat elvégzésére a Denkfabrik berlinpolis nevű egyesületnek. Utóbbi 2007-ben aktívan részt is vett a német vasút privatizációs vitájában, valamint a DB és a Német Mozdonyvezetők Szakszervezete (GDL) közötti bérvitában. Az egyesület felméréseket készített a privatizációról és a GDL sztrájkjáról, amelyek azt eredményezték, hogy mindkét vita a Deutsche Bahn számára kedvező módon zárult le.
A konszern elismerte, hogy megbízást adott az EPPA-nak és közölte, hogy úgynevezett no badge-tevékenységről volt szó, amely felmérések, olvasói levelek, fórum- és blogbejegyzések, rádiótartalmak, valamint előre gyártott médiatartalmak készítését jelenti. A no badge egyúttal arra is utal, hogy ezeket az anyagokat úgy kellett létrehozni, hogy ne derüljön ki a megbízó személye. Szintén 2007-ben vált elérhetővé a Meinebahndeinebahn.de nevű portál, ahol a közvéleményt és a politikai vitát megpróbálták olyan módon befolyásolni, hogy látszólag független személyeket mutattak be, akik a DB mellett érveltek.
A LobbyControl szerint ez a módszer, vagyis a közvélemény félrevezetése, az anyagok manipulálása, azonban egy demokráciában teljesen elfogadhatatlan. A blog üzemeltetői megkeresték Rüdiger Grubét, a DB elnökségének új vezetőjét, aki megbízta az ügy felgöngyölítésével a KMPG nevű gazdasági vizsgálótársaságot. Emellett a politikának is mielőbb lépnie kell, hiszen a mai napig nincs például egy kötelező lobbista- és lobbiszervezet-adatbázis és átláthatatlan ezeknek az egyesületeknek a működése, támogatása is.
Rüdiger Grube hivatalos közleményben jelezte, hogy nem ért egyet a rejtett PR-tevékenység módszerével és a közvéleménnyel való nyílt és becsületes párbeszédbe az ilyen eszközök alkalmazása semmiképpen sem fér bele. "Ez a gyakorlat, amellyel nemcsak a német vasút, de más konszernek is gyakran élnek, tipikusan a mostani menedzserkasztra jellemző. Ez a társaság mindenfajta gátlás nélkül átlépi nemcsak a társadalmi, hanem a törvényi előírásokat is. Különösen a mostani gazdasági válság idején mutatkozott meg, hogy mennyire erős bennük a pénz utáni sóvárgás. A Deutsche Bahn ismételten eljátszotta az ügyfelei bizalmát. Az emberek különösen azokra az ügyekre reagálnak nagyon érzékenyen, amelyeknél végül kiderül, hogy rejtett PR-tevékenységről volt szó. Ezután gyakran otthagyják az adott vállalatot" - kommentálta az esetet Bernd Höhne cégtanácsadó.
A német vasúttársaságnak semmiképpen sem jött jókor az újabb botrány, hiszen még el sem ültek a korábbi megfigyelési ügy hullámai. Mint ismeretes, idén január végén derült ki, hogy a vállalat titokban ellenőrizte 173 ezer munkatársát. Majd ismertté vált, hogy a cég a munkatársai elektronikus levelezésébe is betekintett, törölt számos e-mailt, valamint átkutatott számos merevlemezt.
A konszern a European Public Policy Advisers GmbH (EPPA) nevű lobbiügynökséget bízta meg PR-intézkedések végrehajtásával. Az EPPA összesen 1,3 millió eurót kapott, majd megbízást adott a feladat elvégzésére a Denkfabrik berlinpolis nevű egyesületnek. Utóbbi 2007-ben aktívan részt is vett a német vasút privatizációs vitájában, valamint a DB és a Német Mozdonyvezetők Szakszervezete (GDL) közötti bérvitában. Az egyesület felméréseket készített a privatizációról és a GDL sztrájkjáról, amelyek azt eredményezték, hogy mindkét vita a Deutsche Bahn számára kedvező módon zárult le.
A konszern elismerte, hogy megbízást adott az EPPA-nak és közölte, hogy úgynevezett no badge-tevékenységről volt szó, amely felmérések, olvasói levelek, fórum- és blogbejegyzések, rádiótartalmak, valamint előre gyártott médiatartalmak készítését jelenti. A no badge egyúttal arra is utal, hogy ezeket az anyagokat úgy kellett létrehozni, hogy ne derüljön ki a megbízó személye. Szintén 2007-ben vált elérhetővé a Meinebahndeinebahn.de nevű portál, ahol a közvéleményt és a politikai vitát megpróbálták olyan módon befolyásolni, hogy látszólag független személyeket mutattak be, akik a DB mellett érveltek.
A LobbyControl szerint ez a módszer, vagyis a közvélemény félrevezetése, az anyagok manipulálása, azonban egy demokráciában teljesen elfogadhatatlan. A blog üzemeltetői megkeresték Rüdiger Grubét, a DB elnökségének új vezetőjét, aki megbízta az ügy felgöngyölítésével a KMPG nevű gazdasági vizsgálótársaságot. Emellett a politikának is mielőbb lépnie kell, hiszen a mai napig nincs például egy kötelező lobbista- és lobbiszervezet-adatbázis és átláthatatlan ezeknek az egyesületeknek a működése, támogatása is.
Rüdiger Grube hivatalos közleményben jelezte, hogy nem ért egyet a rejtett PR-tevékenység módszerével és a közvéleménnyel való nyílt és becsületes párbeszédbe az ilyen eszközök alkalmazása semmiképpen sem fér bele. "Ez a gyakorlat, amellyel nemcsak a német vasút, de más konszernek is gyakran élnek, tipikusan a mostani menedzserkasztra jellemző. Ez a társaság mindenfajta gátlás nélkül átlépi nemcsak a társadalmi, hanem a törvényi előírásokat is. Különösen a mostani gazdasági válság idején mutatkozott meg, hogy mennyire erős bennük a pénz utáni sóvárgás. A Deutsche Bahn ismételten eljátszotta az ügyfelei bizalmát. Az emberek különösen azokra az ügyekre reagálnak nagyon érzékenyen, amelyeknél végül kiderül, hogy rejtett PR-tevékenységről volt szó. Ezután gyakran otthagyják az adott vállalatot" - kommentálta az esetet Bernd Höhne cégtanácsadó.
A német vasúttársaságnak semmiképpen sem jött jókor az újabb botrány, hiszen még el sem ültek a korábbi megfigyelési ügy hullámai. Mint ismeretes, idén január végén derült ki, hogy a vállalat titokban ellenőrizte 173 ezer munkatársát. Majd ismertté vált, hogy a cég a munkatársai elektronikus levelezésébe is betekintett, törölt számos e-mailt, valamint átkutatott számos merevlemezt.