Berta Sándor
Amikor megelevenednek a könyvek illusztrációi
Az Imagination Commputer Services GmbH nevű osztrák cég azzal foglalkozik, hogy az Augmented Reality (AR) nevű technológiát miként lehetne alkalmazni a mindennapokban.
A vállalatot a Bécsi Műszaki Egyetem Számítógépes grafikai Intézete segítségével hozták létre, ügyvezető igazgatója Michael Gervautz. Az Imagination feladata az elsősorban az okostelefonokra telepíthető AR-alkalmazások fejlesztésének elősegítése.
"A technológia alapja az úgynevezett optikai nyomonkövetés. Ez leegyszerűsítve annyit jelent, hogy mondjuk egy mobiltelefon a kamerája segítségével felismer bizonyos tárgyakat, objektumokat és ezekhez megfelelő információt társít" - jelentette ki Michael Gervautz. Az Imagination Computer Services GmbH jelenleg 15 embert foglalkoztat. A munka 20 százalékát teszi ki a kutatás-fejlesztés. A társaság forgalma tavaly elérte az egymillió eurót.
S hogy mi mindenre jó az AR? Nos, a szakember egy Magic Booknak nevezett eszközt mutatott be, amely egy klasszikus mese újrafeldolgozása. A műben optikai markereket helyeztek el és amennyiben ezekre irányítja valaki a telefon kameráját, azonnal elkezdi felolvasni egy hang a szöveget. Ezzel párhuzamosan megjelenik egy 3D-s animáció is a képernyőn. "Vagyis van még egy tartalomszint, amelynek köszönhetően a könyvet élővé varázsolhatom" - mondta Gervautz.
A Magic Book alapját egy a képi információkat és az animációkat egyaránt tartalmazó alkalmazás jelenti, amely minden jelenleg kapható okostelefonra telepíthető. Az úgynevezett Natural Feature Tracking eljárás segítségével a jövőben már nem lesz szükség markerekre, hanem csak információszolgáltató pontokra. Az adatok azonnal előhívhatók, amint a készülék felismer egy ilyen pontot.
"Az álmom a web 2.0 és az AR ötvözése. Jelenleg ugyanis csak logókat vagy plakátokat képes a program felismerni. a jövőben viszont már alkalmas lesz a 3D-s objektumok azonosítására is. A vízióm az, hogy New Yorkban állok egy tárgy előtt, ráirányítom a mobilomat és elküldöm az objektummal kapcsolatos kérdésemet, amire kis idő múlva választ kapok. Ez egy új médiacsatorna lenne" - hangsúlyozta az Imagination vezetője. Azonban ahhoz, hogy ez valósággá váljon, a technológiát tovább kell fejleszteni, hogy bárki maga készíthessen el 3D-s tárgyakat, amelyeket azután a világ bármely pontján elhelyezhet.
Az alkalmazási területek között szerepelnek a játékok, az oktatás. Elég csak belegondolni, hogy mondjuk egy tanár be akarja mutatni a diákjainak, mi történik, amikor egy aszteroida becsapódik a Földbe. A szoftver segítségével ez átélhető virtuálisan, de teljesen valósághűen. A felhasználók szinte úgy érezhetik, hogy az aszteroidán ülnek, átélhetik a becsapódást, a kráter képződését és megtapasztalhatják az azt követő folyamatokat. Vagy egy másik példa: probléma van egy repülőgéppel, de nincs a közelben szerelő. Nos, pánikra semmi ok, a Föld egy másik pontján lévő szerelő kapcsolódik az AR-hálózathoz. Egy mobil készülék felismeri a repülőgép markerét, majd 3D-s animációk segítségével megmutatja, hogy milyen javításokra van szükség.
Michael Gerautz mindenesetre optimista. Tíz évvel ezelőtt hagyta el a Bécsi Műszaki Egyetemet, s bár hivatalosan egyetemi docens, a karzaton már csak néha jelenik meg. Minden idejét az AR-megoldások tökéletesítésének szenteli, sikerrel. Az Imagination idén ugyanis részt vehetett a Microsoft Incradible Machine programjában, ami mindenképpen elismerést jelent. Azzal azonban a szakember is tisztában van, hogy a technológia végső sikere attól függ, hogy mennyire sikerül a fejlesztéssel és a gyártással kapcsolatos költségeket csökkenteni. Jelenleg csak az autóipar és az egyetemek számítanak lehetséges vevőknek. A mobil eszközök olcsóbbá válása viszont a fejlesztők kezére játszik.
Az AR először a Kick Ass Kung Fu nevű játékban mutatkozott be 2006-ban. Idén januárban pedig megnyitották a Grazi Műszaki Egyetem Christian Doppler Laboratóriumát, amely Augmented Reality (AR) alkalmazások fejlesztésével foglalkozik. A grazi kutatók és az Imagination munkatársai szorosan együtt dolgoznak és megosztják egymással ötleteiket, tapasztalataikat.
A vállalatot a Bécsi Műszaki Egyetem Számítógépes grafikai Intézete segítségével hozták létre, ügyvezető igazgatója Michael Gervautz. Az Imagination feladata az elsősorban az okostelefonokra telepíthető AR-alkalmazások fejlesztésének elősegítése.
"A technológia alapja az úgynevezett optikai nyomonkövetés. Ez leegyszerűsítve annyit jelent, hogy mondjuk egy mobiltelefon a kamerája segítségével felismer bizonyos tárgyakat, objektumokat és ezekhez megfelelő információt társít" - jelentette ki Michael Gervautz. Az Imagination Computer Services GmbH jelenleg 15 embert foglalkoztat. A munka 20 százalékát teszi ki a kutatás-fejlesztés. A társaság forgalma tavaly elérte az egymillió eurót.
S hogy mi mindenre jó az AR? Nos, a szakember egy Magic Booknak nevezett eszközt mutatott be, amely egy klasszikus mese újrafeldolgozása. A műben optikai markereket helyeztek el és amennyiben ezekre irányítja valaki a telefon kameráját, azonnal elkezdi felolvasni egy hang a szöveget. Ezzel párhuzamosan megjelenik egy 3D-s animáció is a képernyőn. "Vagyis van még egy tartalomszint, amelynek köszönhetően a könyvet élővé varázsolhatom" - mondta Gervautz.
A Magic Book alapját egy a képi információkat és az animációkat egyaránt tartalmazó alkalmazás jelenti, amely minden jelenleg kapható okostelefonra telepíthető. Az úgynevezett Natural Feature Tracking eljárás segítségével a jövőben már nem lesz szükség markerekre, hanem csak információszolgáltató pontokra. Az adatok azonnal előhívhatók, amint a készülék felismer egy ilyen pontot.
"Az álmom a web 2.0 és az AR ötvözése. Jelenleg ugyanis csak logókat vagy plakátokat képes a program felismerni. a jövőben viszont már alkalmas lesz a 3D-s objektumok azonosítására is. A vízióm az, hogy New Yorkban állok egy tárgy előtt, ráirányítom a mobilomat és elküldöm az objektummal kapcsolatos kérdésemet, amire kis idő múlva választ kapok. Ez egy új médiacsatorna lenne" - hangsúlyozta az Imagination vezetője. Azonban ahhoz, hogy ez valósággá váljon, a technológiát tovább kell fejleszteni, hogy bárki maga készíthessen el 3D-s tárgyakat, amelyeket azután a világ bármely pontján elhelyezhet.
Az alkalmazási területek között szerepelnek a játékok, az oktatás. Elég csak belegondolni, hogy mondjuk egy tanár be akarja mutatni a diákjainak, mi történik, amikor egy aszteroida becsapódik a Földbe. A szoftver segítségével ez átélhető virtuálisan, de teljesen valósághűen. A felhasználók szinte úgy érezhetik, hogy az aszteroidán ülnek, átélhetik a becsapódást, a kráter képződését és megtapasztalhatják az azt követő folyamatokat. Vagy egy másik példa: probléma van egy repülőgéppel, de nincs a közelben szerelő. Nos, pánikra semmi ok, a Föld egy másik pontján lévő szerelő kapcsolódik az AR-hálózathoz. Egy mobil készülék felismeri a repülőgép markerét, majd 3D-s animációk segítségével megmutatja, hogy milyen javításokra van szükség.
Michael Gerautz mindenesetre optimista. Tíz évvel ezelőtt hagyta el a Bécsi Műszaki Egyetemet, s bár hivatalosan egyetemi docens, a karzaton már csak néha jelenik meg. Minden idejét az AR-megoldások tökéletesítésének szenteli, sikerrel. Az Imagination idén ugyanis részt vehetett a Microsoft Incradible Machine programjában, ami mindenképpen elismerést jelent. Azzal azonban a szakember is tisztában van, hogy a technológia végső sikere attól függ, hogy mennyire sikerül a fejlesztéssel és a gyártással kapcsolatos költségeket csökkenteni. Jelenleg csak az autóipar és az egyetemek számítanak lehetséges vevőknek. A mobil eszközök olcsóbbá válása viszont a fejlesztők kezére játszik.
Az AR először a Kick Ass Kung Fu nevű játékban mutatkozott be 2006-ban. Idén januárban pedig megnyitották a Grazi Műszaki Egyetem Christian Doppler Laboratóriumát, amely Augmented Reality (AR) alkalmazások fejlesztésével foglalkozik. A grazi kutatók és az Imagination munkatársai szorosan együtt dolgoznak és megosztják egymással ötleteiket, tapasztalataikat.