Napi Online
Durván drágulhatnak az LCD-tévék és a laptopok
Lehet, hogy érdemes az idei karácsonyi szezont kihasználni bizonyos elektronikai cikkek beszerzésére, januártól ugyanis legalább 10-15 százalékos áremelkedés várható a kedvezőtlen devizaárfolyam-hatások miatt.
Januártól átlagosan 10-15 százalékos, de egyes termékek esetén ennél akár jóval nagyobb drágulás is várható a hazai szórakoztatóelektronikai piacon - fogalmazta meg az iparág egészére vonatkozó becslését Német Csongor, a Sony Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója. Elmondta: a globális válság magyar gazdaságra gyakorolt hatása a karácsonyi szezon költéseit még kevésbé befolyásolja, részben azért, mert a családok ilyenkorra időzítik a nagyobb értékű eszközök, televíziók, videokamerák, fényképezőgépek és egyéb berendezések beszerzését. Januártól viszont, a drágulással párhuzamosan, már jelentősebb lehet a kereslet csökkenése - tette hozzá az igazgató.
Iparági becslések szerint a fejlett piacokon szintén 10-15 százalékos áremelkedés várható 2009-ben, főként a lapostévék, notebookok és kamerák esetében, amit a dollár és a jen erősödése mellett az erősebb kereslet is magyaráz. A fejlettebb országokban ugyanis a krízis a nagyobb volumenű fogyasztási cikkek - például az autók - iránti igényt mérsékli, miközben az elektronikai termékek iránti keresletre kedvezően hat.
Amikor az embereknek nincs pénzük, a nagyobb kiadásokat visszafogva inkább az olyan, életüket kényelmesebbé tévő dolgokba fektetnek, mint például a szórakoztató elektronika - magyarázta a piaci reakciókat a navigációs megoldásairól ismert TomTom társalapítója, Corinne Vigreux. Hasonlóan nyilatkozott a Sony elnöke, Howard Stringer is, aki szerint az emberek a nehezebb időkben is szeretnek szórakozni, így a cég nem fél az eladások visszaesésétől.
A magyar fogyasztók viszont másként reagálnak a kedvezőtlenebb körülményekre. A Nielsen piackutató társaság felmérése szerint itthon sokan épp a műszaki cikkeken spórolnak, míg külföldön inkább az otthonon kívüli szórakozás visszafogásával igyekeznek takarékoskodni. Sokan előrehozták vásárlásaikat, így az Extreme Digital online-áruház októberi forgalma sokkal jobb lett a tervezettnél, ám november első két hete már visszaesést hozott - tájékoztatott a cég ügyvezetője.
Várkonyi Balázs elmondta: a kereslet lanyhulása abban is megmutatkozik, hogy a vevők ugyanazon árucsoporton belül az olcsóbb terméket keresik. Sok külföldi gyártó már bejelentette, hogy januártól 10-15 százalékos áremelést hajt végre a forint euróhoz és az euró dollárhoz viszonyított gyengülése miatt, ám a hazai piacot jellemző erős verseny miatt februárra-márciusra az év eleji drágulásból csupán 5 százaléknyi maradhat, a többit pedig a forgalmazók és az importőrök nyelhetik le.
Januártól átlagosan 10-15 százalékos, de egyes termékek esetén ennél akár jóval nagyobb drágulás is várható a hazai szórakoztatóelektronikai piacon - fogalmazta meg az iparág egészére vonatkozó becslését Német Csongor, a Sony Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója. Elmondta: a globális válság magyar gazdaságra gyakorolt hatása a karácsonyi szezon költéseit még kevésbé befolyásolja, részben azért, mert a családok ilyenkorra időzítik a nagyobb értékű eszközök, televíziók, videokamerák, fényképezőgépek és egyéb berendezések beszerzését. Januártól viszont, a drágulással párhuzamosan, már jelentősebb lehet a kereslet csökkenése - tette hozzá az igazgató.
Iparági becslések szerint a fejlett piacokon szintén 10-15 százalékos áremelkedés várható 2009-ben, főként a lapostévék, notebookok és kamerák esetében, amit a dollár és a jen erősödése mellett az erősebb kereslet is magyaráz. A fejlettebb országokban ugyanis a krízis a nagyobb volumenű fogyasztási cikkek - például az autók - iránti igényt mérsékli, miközben az elektronikai termékek iránti keresletre kedvezően hat.
Amikor az embereknek nincs pénzük, a nagyobb kiadásokat visszafogva inkább az olyan, életüket kényelmesebbé tévő dolgokba fektetnek, mint például a szórakoztató elektronika - magyarázta a piaci reakciókat a navigációs megoldásairól ismert TomTom társalapítója, Corinne Vigreux. Hasonlóan nyilatkozott a Sony elnöke, Howard Stringer is, aki szerint az emberek a nehezebb időkben is szeretnek szórakozni, így a cég nem fél az eladások visszaesésétől.
A magyar fogyasztók viszont másként reagálnak a kedvezőtlenebb körülményekre. A Nielsen piackutató társaság felmérése szerint itthon sokan épp a műszaki cikkeken spórolnak, míg külföldön inkább az otthonon kívüli szórakozás visszafogásával igyekeznek takarékoskodni. Sokan előrehozták vásárlásaikat, így az Extreme Digital online-áruház októberi forgalma sokkal jobb lett a tervezettnél, ám november első két hete már visszaesést hozott - tájékoztatott a cég ügyvezetője.
Várkonyi Balázs elmondta: a kereslet lanyhulása abban is megmutatkozik, hogy a vevők ugyanazon árucsoporton belül az olcsóbb terméket keresik. Sok külföldi gyártó már bejelentette, hogy januártól 10-15 százalékos áremelést hajt végre a forint euróhoz és az euró dollárhoz viszonyított gyengülése miatt, ám a hazai piacot jellemző erős verseny miatt februárra-márciusra az év eleji drágulásból csupán 5 százaléknyi maradhat, a többit pedig a forgalmazók és az importőrök nyelhetik le.