Berta Sándor

EFF - sikertelen a zeneipar kampánya

Az Electronic Frontier Foundation (EFF) részletes jelentést tett közzé, amely a zeneipar elmúlt öt éves tevékenységével foglalkozik.

A RIAA vs. The People - Five Years Later című dokumentumból kiderült, hogy teljes mértékben negatív eredménnyel zárultak az Amerikai Zeneipari Szövetség (RIAA) által 2003 óta a fájlcserélők ellen indított kampányok és perek. Az EFF anyaga szerint a RIAA ugyan elérte, hogy a politikusok elfogadjanak különböző törvényeket, elsősorban a Digital Millennium Copyright Actet (DMCA), azonban a 30 000 fájlcserélő ellen kezdeményezett jogi eljárásokban rendre alulmaradt.

A szervezet a jelentésben többek között a Big Champagne, a BayTSP és az NPD Group piackutató cégek adataira hivatkozik,a melyekből világosan kiderült, hogy a fájlcserélők száma a kemény kampányok ellenére sem csökkent, hanem a 2003. évi 4,5 millióról 2007-re 9,35 millióra nőtt. Mindez azt jelenti, hogy az Education by Lawsuit-alapú stratégia leszerepelt és a RIAA csak azt érte el, hogy az emberek nehezebben ellenőrizhető P2P-megoldásokat választanak. Ilyen például a DirectConnect, a WASTE, az AllPeers és a Wuala.

Ezenkívül a felhasználók azt is megtehetik, hogy a zeneszámokat CD-re vagy DVD-re égetik ki, majd ezeket csereberélik egymás között. Ez pedig még kevésbé ellenőrizhető a RIAA vagy a rendőrség számára. A legális szolgáltatások, mint például az iTunes alig változtatnak a zeneipar számára siralmas összképen. csak az Egyesült Államokban a letöltött dalok 95 százaléka ugyanis még mindig licenc nélküli. A szakmai szervezetek ráadásul a saját csapdájukba eshetnek bele, ugyanis minél jobban ragaszkodnak a digitális másolásvédelmek alkalmazásához, ezzel egyenes arányban csökken a legális letöltőhelyek forgalma.

Az EFF ezért inkább az eredménytelen kampányok és perek helyett azt javasolta a RIAA-nak, hogy vezessék be a letöltési átalánydíjakat. Minden, zenét letölteni akaró felhasználó fizessen öt dollárt havonta, de ezt az összeget külön szedjék be, ne az internethozzáférési díjakban elrejtve. A pénz egyetlen szerzői jogvédő szervezethez folyna be, amely szétosztaná azt a művészek és a kiadók között. A megoldás hasznos lehetne az amerikai egyetemek és főiskolák számára is, ahol sok hallgató fájlcserélő.

Amennyiben csak 60 millió amerikai letöltővel és havi 5-10 dolláros átalánydíjjal számolunk, az EFF számításai alapján könnyen összeszedhetne 3 milliárd dollárt a zeneipar. Egyúttal megspórolhatná a CD-k gyártásának és terjesztésének a költségeit, ráadásul mindez állandó bevételt jelentene.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Cleawer #20
    Normális minőségű zenéhez normális minőségű felszerelés kell.Pl rendes gitár , erölködő stb.Ezek árát nem lehet hobbi szintű zenélésből elővakarni hogy pl: koncertezz,vagy akár igényes stúdiófelvételt készíts.
    Az ingyenes "csöves" minőségű felvételt netre,és az igényeset a (net)boltba CD-re , DVD-re(+poszter,+koncifelvétel,szóval extrák).
    Ha számonként akarja valaki megvenni , akkor 10-20%kkal drágábbra jöjjön ki mint ha a teljes albumot venné.Persze nem 400-500huf/szám hanem kb 100-150.(kb 0,5 öjró)
    Persze ez csak marketing célokat szolgálna,mert 1-3 évente lehet menni turné körútra , igényesebb koncerte(k)re 1-2 k forint belefér.
  • jzombi #19
    Azért ez sem lenne tökéletes. A populáris zene nem feltétlen egyezik meg az igényes zenével, persze kinek mi az ízlése. A komolyzene például elég nagy bajban lenne (nem mintha most nem lennének problémák).
  • CollerbladE #18
    Hi
    Hát nemtom sztem szemléletváltásra van szükség.. Én úgy értékelem a zenélést mint egy jó hobbit.. szóval nem értem azokat sem akik ebből akarnak majd megélni.. de legyen. Ha csinálok egy jó számot, akkor én azt minnél szélesebb körbe el akarnám terjeszteni, és mindenkinek csak nyomnám, hogy hallgassa csak meg és ha tetszik, annál ismertebb leszek. ÉS ez egy öröm számomra, hogy ha másnak tetszik zeném. MAjd lesz koncertkörút, film, meg mittomén mi, amiből meg lehet élni.
    Nem a zenészeket sajnálom, hanem azt, hogy abból akarnak meggazdagodni, hogy egyszer csináltak 1 jó számot azt kész.. nem.. ennek sztem nem így kéne menni. Ha jó zenét csinálok, akkor ismert leszek, és ismeretségből könnyen lehet pénzt csinálni (lásd győzike). Csak manapság a zenészek (mint a kiadók is) kapzsik, és csinálnak egy jó számot (ha csinálnak) és rögtön milliomosok akarnak lenni belőle (persze tisztelet a kivételnek). Ezért vannak a kiadók, ők kellenek a pénz beszedéséhez és a tonnányi reklámhoz. A világon nincs olyan zene amit el ne lehetne adni valakinek. Szóval ez az iparág (mint sok más) pont az emberek hülyeségére épül. Arra, hogy a szar zenéért is fizetnek egyesek. Valamint a CD/DVD is ugyanerre épül. Hiszen 1 jó szám mellé meg kell venned az egész albumot, amibe jó esetben csak 8 másik sz*r szám van, amit gyorsan összedobtak, hogy az egész cucc eladható legyen. Ez nem csak a kiadók hibája, hanem a zenészeké is. A kiadók egyszerű cégek céljuk, hogy meggazdagodjanak: ők meg a zenészek. A legtöbb helyen a zene szépsége/élvezhetősége nem szempont, csak adott réteget megcéloznak és olyan zenét kell komponálni, előre meg van mondva a bandának...
    Pontosan ezért félnek a kaidók az iTunes-től, meg az általánydíjtól, meg a netes vásárlástól, mert ott nem lehet a szart is rányomni az emberekre. Ott választani lehet, belehallgatni és bizony az albumról akár csak 1 számot megvenni, amiből ők nem fognak megélni. A RIAAnak is már 5000x javasolták, hogy álltalánydíjas legyen a cucc, mert:
    - egyszerübb
    - mindenki tudja, hogy mennyit fizet
    - stb stb...

    De én ennél is tovább mennék! Szerintem a ZENE LEGYEN INGYENES!!!
    Megmondom, hogy miért:
    - Ha a csapat nem kap pénzt a szar zenéért, akkor vagy felbomlik (szerencsére), vagy csinál jobb számokat, ami több embernek tetszik..
    - Ha jó számokat csinál a csapat, akkor ismert és kiadók nélkül is sikeres lesz (manager persze lehet).
    - Úgysem tudják a P2P hálózatokkal semmit sem csinálni, és ezért a legtöbbség úgysem fog fizetni a zenékért. RIAA meg most is $milliókat költ bíróságra, aheylett,h goy támogatná belőle a zenészeket.
    - Kiadók nem kellenek, hiszen mindent a neten lehetne leszedni (esetleg lehetne rendelni eredeti borítós CD/DVDt)
    - Ha ingyenes lenne, sokkal több alkotás születne, amit a zene élvezetéért csinálnak és nem azért, hogy "hátha tetszik majd velekinek és az majd megveszi"...
    - Ez megoldaná a netrádiós kérdést is...

    Csakhogy lenne "hátránya" is
    - egy csomó erre szakosodott ügyvéd és szervezet más állás után nézhetne
    - RIAA más állás után nézhetne
    - a "csak a sz*r zenémből megélő" együttesek is inkább mehetnek más állást nézni


    Ugye látjuk, hogy miért van szükség a hercehurcára???
  • Scroll #17
    Meg még kitalálják, hogy akkor már a filmek miatt és a játékok miatt is fizessünk... És már is havi tízest kell fizetni nekik.
  • Scroll #16
    Menjenek a fenébe! Fizessen több tízezer internetező havi egy ezrest, mert mások P2P-eznek? Ez nem fer velük szemben!
  • Vogel #15
    Minek fizzessen az aki nem a zene letöltésért köttet netet? Vagy hogy szűrik hogy töltöttem vmi mp3at?
  • Molnibalage #14
    Mármint lawyer? A layer az más...
  • smokedoc #13
    Ez az adathordozó halála!
    a művészeket sajnálom.
    A tolvaj jogászkákat, meg kiadókat nem.
    Rájuk nincs szükség, A társadalom kiveti a selejtet, ezt látjuk most.

    Művészeknek van megoldás!
    Creative commons !
    no jewish no layer no problem!
  • FoodLFG #12
    Ebben az a vicc, hogy én lényegében nem is hallgatok amerikai zenéket, ezért ki van zárva, hogy én akármit is fizessek nekik.. Ha beszüntetnék az ipart, akkor észre sem venném.
    Remélem minél előbb tönkremennek a kiadók és velük együtt a hiéna jogvédők is.
  • BigPunisher #11
    lol